Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Hallo mede-tweakers,

Ik ben sinds kort overgestapt/nog aan het overstappen naar een Ubiquiti Unifi set-up. Daarmee heb ik voor het eerste (bijna) overal beschikking tot Dual Band AP's.

Nadat ik ontdekt heb dat ik een paar dingen niet goed had begrepen(Simultaan dual band werkt niet op een client) en ik wat aangerommeld heb met de Unifi software(waar ik beter inzicht heb in wat een client doet mbt roaming tussen banden en AP's) ben ik tot de conclusie gekomen dat met de standaard instellingen clients bijna altijd op 2.4GHz blijven plakken.

Na wat online speurwerk kwam ik tot de volgende oplossing. Ik heb de 2.4GHz radio op een laag zendvermogen ingesteld en de 5GHz radio op hoog. Dit werkt tot dusver prima; clients met 5GHz chip blijven bijna altijd op de 5GHz band. Deze heeft binnenshuis ook een prima bereik(veel houten muren en vloeren).

De keerzijde is dat ik hierdoor de 2.4GHz prestaties flink verminder. Voor een Evohome thermostaat geen probleem maar voor mijn vaders laptop minder prettig. Daarnaast heb ik nu ook buiten nog amper 2.4GHz bereik.

Nu had ik in een overkapping een reutertje hangen die de buitenlucht niet overleefd heeft. Deze wil ik vervangen met een Unifi AP. De keuze zal dan bestaan uit de Outdoor+, Outdoor5 of UAP AC Pro. Nu ben ik bang dat de Pro toch minder outdoor geschikt is als men doet voorkomen(hoewel het wel onder een overkapping komt). De Outdoor+ en Outdoor5 zorgen voor een keuze tussen 2 banden maar hebben aan de andere kant wel een omnidirectionele antenne.

Ik overweeg ook om, tegen mijn gewoonte in, 2 aparte SSID's te nemen voor beide banden. Ik ben echter bang dat hierdoor de roaming minder soepel verloopt en dat bijvoorbeeld een client op een bijna onbruikbare 5GHz verbinding blijft hangen terwijl 2.4GHz wel dekking zou bieden.

Dus even mijn 2 vragen concreet:
- In deze situatie: Outdoor+, Outdoor5 of AC Pro, en uiteraard: waarom?
- Aparte SSID's of 2.4GHz radio terugschroeven in vermogen?
Eventuele opties die ik over het hoofd gezien heb zijn ook welkom. Hoewel ik met de genoemde AP's wel aan de max van mijn budget voor het outdoor AP zit(de UAP AC M Pro vind ik daarnaast te groot/lomp)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Zelfde SSID, maar bandsteering op "Prefer 5G" zetten, dit is volgensmij een "geavanceerde optie" en dat moet je eerst aanzetten.

Terugschroeven in vermogen is slim wanneer je hetzelfde kanaal vlak bij gebruikt. Als je dan beide APs op een laag vermogen hebt dan storen ze elkaar niet (omdat ze niet in elkaars bereik zitten).

Qua AP zou ik persoonlijk voor een AC Lite of AC Pro of AC LR gaan. De 5 of + zijn voor zo ver ik zie niet super verschillend behalve dat de één 2.4 is en de andere 5. Persoonlijk vind ik Dualband toch wel de standaard. Ook voor buiten.
Daarnaast staat er bij de AC Pro zowel Indoor als Outdoor. Nu snap ik dat je die niet in de regen moet hangen maar ik denk dat onder een afdakje toch wel kan?

EDIT: Er is blijkbaar ook een AP AC Outdoor, misschien is dat een optie.
EDIT 2: Wacht die is best wel prijzig

[ Voor 44% gewijzigd door RobinF op 27-02-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
RobinF schreef op maandag 27 februari 2017 @ 17:05:
Zelfde SSID, maar bandsteering op "Prefer 5G" zetten, dit is volgensmij een "geavanceerde optie" en dat moet je eerst aanzetten.

Terugschroeven in vermogen is slim wanneer je hetzelfde kanaal vlak bij gebruikt. Als je dan beide APs op een laag vermogen hebt dan storen ze elkaar niet (omdat ze niet in elkaars bereik zitten).

Qua AP zou ik persoonlijk voor een AC Lite of AC Pro of AC LR gaan. De 5 of + zijn voor zo ver ik zie niet super verschillend behalve dat de één 2.4 is en de andere 5. Persoonlijk vind ik Dualband toch wel de standaard. Ook voor buiten.
Daarnaast staat er bij de AC Pro zowel Indoor als Outdoor. Nu snap ik dat je die niet in de regen moet hangen maar ik denk dat onder een afdakje toch wel kan?

EDIT: Er is blijkbaar ook een AP AC Outdoor, misschien is dat een optie.
EDIT 2: Wacht die is best wel prijzig
Wellicht toch het proberen waard om een UAP AC Pro buiten te hangen. Ik zie het voordeel zeker in van dual band en daarnaast de toevoeging van AC(outdoor 5 is geloof ik alleen N).

Ik las juist in een van de topics die ik onder andere op het Ubnt forum vond dat bandsteering lang niet altijd het gewenste effect gaf omdat veel clients puur kijken naar de signaalsterkte. Ik vraag me af of het niet voor connection drops zorgt of werkt bandsteering anders?

Edit:
Ik heb even opgezocht wat bandsteering doet. Daarna ook even wat testjes gedaan met band steering ingeschakeld(prefer 5G). Vervolgens ook onderzoek gedaan of ik iets verkeerd deed, maar de resultaten waren er amper.

Om band steering goed te testen had ik in eerste instantie weer alle radio's op auto vermogen gezet. Hierdoor gingen de clients vrijwel allemaal naar 2.4GHz. Het maakte ook niks uit of ik Band Steering aanzette of weer uit.

Ik heb vervolgens nog geprobeerd om de vermogens weer terug te zetten, waarbij ik altijd de 2.4GHz iets lager zette als de 5GHz. Combinatie Medium (2.4) / High (5GHz) gaf amper verschil. Ik las ook ergens dat je zelfs de 5GHz naar medium moet zetten om de clients niet te overschreeuwen. Het spectrum hier in de buurt is echter bijna helemaal vrij daar ik erg afgelegen woon. Toen ik dus Low(2.4)/Medium(5GHz) probeerde ging de performance van 5GHz drastisch achteruit. De enige optie die nog over is is dus Low(2.4)/High(5GHz) met een goed resultaat, maar dit was al de beginsituatie met de daar bij horende nadelen.

Iemand nog suggesties?

[ Voor 27% gewijzigd door Qlimaxxx op 27-02-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Hoelang heb je dit getest? Zelf heb ik recentelijk een UAP AC PRO getest, bandsteering aan zorgt in eerste instantie nergens voor maar toen ik een paar uur later weer keek was het grootst deel over naar 5Ghz. Daarbij stond 5Ghz op Hoog en 2.4Ghz op Auto (hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij mij thuis staat bandsteering ook aan op 5GHz pref, en dat werkt echt prima. De meeste devices zitten netjes op 5GHz en blijven daar, tot ze buiten bereik vallen, dan gaan ze netjes over naar 2.4GHz

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
RobinF schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:45:
Hoelang heb je dit getest? Zelf heb ik recentelijk een UAP AC PRO getest, bandsteering aan zorgt in eerste instantie nergens voor maar toen ik een paar uur later weer keek was het grootst deel over naar 5Ghz. Daarbij stond 5Ghz op Hoog en 2.4Ghz op Auto (hoog)
DennusB schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:49:
Bij mij thuis staat bandsteering ook aan op 5GHz pref, en dat werkt echt prima. De meeste devices zitten netjes op 5GHz en blijven daar, tot ze buiten bereik vallen, dan gaan ze netjes over naar 2.4GHz
Bedankt voor de feedback. Ik ga het eens een langere tijd testen. Heb dit inderdaad niet zo heel lang getest. Wel geprobeerd wat band steering te forceren(reconnect forceren etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Omdat het even terug is dat ik mijn laatste reactie plaatste en ik niet de melding krijg om een edit van mijn laatste post te doen maak ik even een nieuwe reactie. Lijkt me iets overzichtelijker.

Ik heb inmiddels even wat dingen getest. Het valt me inderdaad op dat Band Steering wat tijd nodig heeft. Toch vind ik de resultaten maar matig. Als ik een paar uur een device in de keuken leg waar ik een clear line of sight heb met een AP dan switcht deze meestal na een langere tijd over op 5GHz. Dit gebeurt alweer minder snel in de woonkamer(houten muren) waar het verschil in throughput nog steeds groot is(100 tot 150Mbit op 5GHz en 20 tot 60 op 2.4GHz).

Daarnaast heb ik nu 3 AP's hangen en roamen de devices dus regelmatig. Het zou dan het mooiste zijn als ik die devices toch zover krijg om de 5GHz te kiezen zonder dat ik de 2.4GHz weer zover moet terugschroeven.

Ik heb trouwens ook geprobeerd om DFS kanalen te forceren(52+1 handmatig op 1 AP). Vervolgens gingen opeens alle devices naar 2.4GHz en ook na dit weer op auto te zetten(AP kiest 44+1) blijven alle devices stug op 2.4GHz plakken.

Standaard staan de AP's op 40MHz kanalen op 5GHz en 20MHz op 2.4GHz. Ik heb begrepen dat hierdoor de 100mW op de 5GHz zich verdeelt over beide kanalen. Is het raadzaam om hier 20MHz kanalen te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Ik heb vandaag m'n Outdoor+ vervangen voor de nieuwe UAP-AC-M. Deze is een stuk slanker en dualband. Volgens de specs zou deze qua vermogen (23dBm EIRP en 26dBm EIRP op resp 2,4Ghz en 5Ghz) en bereik gelijkwaardig moeten zijn aan de oudere Outdoor+ (34dBm EIRP) en Outdoor5. Toch merk ik dat de Outdoor+ een betere ervaring gaf dan deze nieuwe UAP-AC-M. Voornamelijk de gevoeligheid is minder dan de Outdoor+. Maar het is de opvolger van de Outdoor+/5 met mesh technology. Voordeel van de UAP-AC-M is wel dat ie het op zowel 24v als default 802.1af doet. Dat verbaasde me zelfs een beetje :P

Dus voor een goede buiten AP, kijk voor een jong gebruikte Outdoor+/5 of de nieuwe UAP-AC-M.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Jeroen_ae92 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:56:
Ik heb vandaag m'n Outdoor+ vervangen voor de nieuwe UAP-AC-M. Deze is een stuk slanker en dualband. Volgens de specs zou deze qua vermogen (23dBm EIRP en 26dBm EIRP op resp 2,4Ghz en 5Ghz) en bereik gelijkwaardig moeten zijn aan de oudere Outdoor+ (34dBm EIRP) en Outdoor5. Toch merk ik dat de Outdoor+ een betere ervaring gaf dan deze nieuwe UAP-AC-M. Voornamelijk de gevoeligheid is minder dan de Outdoor+. Maar het is de opvolger van de Outdoor+/5 met mesh technology. Voordeel van de UAP-AC-M is wel dat ie het op zowel 24v als default 802.1af doet. Dat verbaasde me zelfs een beetje :P

Dus voor een goede buiten AP, kijk voor een jong gebruikte Outdoor+/5 of de nieuwe UAP-AC-M.
Ik was vergeten te vermelden dat ik inmiddels via V&A 4 AC Pro's gekocht heb. Daarvan nu 2 in gebruik, net gisteren 1 opgehangen onder de veranda. Dat is ook meteen de belangrijkste plek waar wi-fi van belang is. Misschien geeft het niet zo'n geweldige dekking als een +/5 of UAP-AC-M maar dit moet toch ook goed genoeg zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qlimaxxx schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:39:
Ik heb inmiddels even wat dingen getest. Het valt me inderdaad op dat Band Steering wat tijd nodig heeft. Toch vind ik de resultaten maar matig. Als ik een paar uur een device in de keuken leg waar ik een clear line of sight heb met een AP dan switcht deze meestal na een langere tijd over op 5GHz. Dit gebeurt alweer minder snel in de woonkamer(houten muren) waar het verschil in throughput nog steeds groot is(100 tot 150Mbit op 5GHz en 20 tot 60 op 2.4GHz).
Inderdaad. Heb hier ook een tijd lang getest met 'Prefer 5G', maar ondanks dat overal in huis prima 5GHz dekking is, sterker nog, doorgaans beter dan 2.4GHz, kwam ik om de haverklap weer op 2.4GHz terecht, met alle gevolgen van dien (buren...).

Heb nu gewoon twee SSID's ingesteld voor de twee banden met elk een override dat 2.4GHz resp 5GHz disabled is. Apparaten die 5GHz aan kunnen verbind ik alleen met de 5GHz SSID. Dat gaat altijd goed (mits je voldoende dekking hebt).
Daarnaast heb ik nu 3 AP's hangen en roamen de devices dus regelmatig. Het zou dan het mooiste zijn als ik die devices toch zover krijg om de 5GHz te kiezen zonder dat ik de 2.4GHz weer zover moet terugschroeven.
Slechte roaming = teveel overlap = te hoog zendvermogen. Bovendien kun je met UniFi een minimaal ontvangstvermogen instellen. Daaronder krijgt een client een schop van het AP af. Exact welke waarde je moet nemen is beetje natte-vingerwerk, theoretisch wil je het net onder de slechtste ontvangst dat je meet vanaf slechtste locatie in huis hebben. Ik heb het op -75dBm staan en het bevalt prima. Dat gezegd, ik heb twee AP's met veel minder overlap, dus zonder gaat het hier ook goed.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om DFS kanalen te forceren(52+1 handmatig op 1 AP). Vervolgens gingen opeens alle devices naar 2.4GHz en ook na dit weer op auto te zetten(AP kiest 44+1) blijven alle devices stug op 2.4GHz plakken.
Hoe lang heb je gewacht? Als je een DFS-kanaal kiest moet de AP een CAC doen, dus op kanaal 52 een minuut lang luisteren naar evt radarsignalen zonder uit te zenden. Gedurende die tijd is er dus geen 5GHz netwerk in de lucht en worden de clients inderdaad allemaal naar 2.4GHz gedirigeerd. Pas na die minuut komt het netwerk weer in de lucht en kunnen de clients ermee verbinden. Door SSID hard op 5GHz in te stellen zou je dit voorkomen, maar dan zouden de clients een minuut (of voor kanalen 120-128: 10 minuten) geen verbinding hebben.
Standaard staan de AP's op 40MHz kanalen op 5GHz en 20MHz op 2.4GHz. Ik heb begrepen dat hierdoor de 100mW op de 5GHz zich verdeelt over beide kanalen. Is het raadzaam om hier 20MHz kanalen te nemen?
Hangt af van je situatie. Je totale zendvermogen (als het goed is 200mW in 5GHz trouwens) wordt inderdaad over de kanaalbreedte verdeeld. Kom je daarmee qua SNR in de knoop (ofwel te zwak signaal, danwel teveel interferentie), dan kun je beter 20MHz nemen, maar in de 5GHz is het meestal vrij schoon en als je zelf zegt hard te zenden en overlap te hebben heb je eerder teveel signaal dan te weinig. Dan haal je maximaal voordeel uit 40MHz (of 80MHz) zonder last te hebben van het 3dB verlies aan signaal.

In 2.4GHz is het doorgaans exact andersom. Daar zit je met veel meer ruis en andere netwerken, en veel minder totale bandbreedte. De extra bandbreedte van 40MHz kanaalbreedte wordt daar volledig teniet gedaan door de gevolgen van slechtere SNR. Dus altijd 20MHz nemen in 2.4GHz, tenzij je in betonbunker op hei woont en geen enkele storingbrond hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
dion_b schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:41:

Inderdaad. Heb hier ook een tijd lang getest met 'Prefer 5G', maar ondanks dat overal in huis prima 5GHz dekking is, sterker nog, doorgaans beter dan 2.4GHz, kwam ik om de haverklap weer op 2.4GHz terecht, met alle gevolgen van dien (buren...).

Heb nu gewoon twee SSID's ingesteld voor de twee banden met elk een override dat 2.4GHz resp 5GHz disabled is. Apparaten die 5GHz aan kunnen verbind ik alleen met de 5GHz SSID. Dat gaat altijd goed (mits je voldoende dekking hebt).
Misschien is dat dan toch het proberen waard, echter beweren een paar andere tweakers dus dat dit niet per se hoeft.
dion_b:

Slechte roaming = teveel overlap = te hoog zendvermogen. Bovendien kun je met UniFi een minimaal ontvangstvermogen instellen. Daaronder krijgt een client een schop van het AP af. Exact welke waarde je moet nemen is beetje natte-vingerwerk, theoretisch wil je het net onder de slechtste ontvangst dat je meet vanaf slechtste locatie in huis hebben. Ik heb het op -75dBm staan en het bevalt prima. Dat gezegd, ik heb twee AP's met veel minder overlap, dus zonder gaat het hier ook goed.
Ik heb momenteel maar 1 AP hangen, centraal op een meter of 4 hoog in huis. Binnen zijn de meeste wanden van hout/gips en ik haal dan ook bijna overal een goede snelheid. Buiten hangt er dus een bij de veranda en ik heb er in een gebouw ernaast nog 1 hangen.

De meeste devices kiezen keurig het juiste AP. Ze kiezen echter te snel voor 2.4GHz en het kan nogal even duren voordat Band Steering effect heeft. Als ik dus met mijn mobiel even naar de auto loop en dus raam naar het AP bij de veranda en vervolgens weer terug naar mijn AP in huis dan kan ik weer ellenlang wachten tot hij door het AP naar de 5GHz gestuurd is.

Is het echt nodig om het vermogen aan te passen in bovenstaande situatie? Het kicken van clients lijkt me niet erg handig voor de continuïteit, of zie ik dat verkeerd?
dion_b:

Hoe lang heb je gewacht? Als je een DFS-kanaal kiest moet de AP een CAC doen, dus op kanaal 52 een minuut lang luisteren naar evt radarsignalen zonder uit te zenden. Gedurende die tijd is er dus geen 5GHz netwerk in de lucht en worden de clients inderdaad allemaal naar 2.4GHz gedirigeerd. Pas na die minuut komt het netwerk weer in de lucht en kunnen de clients ermee verbinden. Door SSID hard op 5GHz in te stellen zou je dit voorkomen, maar dan zouden de clients een minuut (of voor kanalen 120-128: 10 minuten) geen verbinding hebben.
Ik heb inderdaad een minuut gewacht en toen gaf Unifi ook zeker aan dat hij op 52+1 actief was. Echter switchte geen enkel device gedurende een half uur naar de 5GHz, terwijl dit gelukkig wel af en toe gebeurd op kanaal 36, 40 of 44.
dion_b:

Hangt af van je situatie. Je totale zendvermogen (als het goed is 200mW in 5GHz trouwens) wordt inderdaad over de kanaalbreedte verdeeld. Kom je daarmee qua SNR in de knoop (ofwel te zwak signaal, danwel teveel interferentie), dan kun je beter 20MHz nemen, maar in de 5GHz is het meestal vrij schoon en als je zelf zegt hard te zenden en overlap te hebben heb je eerder teveel signaal dan te weinig. Dan haal je maximaal voordeel uit 40MHz (of 80MHz) zonder last te hebben van het 3dB verlies aan signaal.

In 2.4GHz is het doorgaans exact andersom. Daar zit je met veel meer ruis en andere netwerken, en veel minder totale bandbreedte. De extra bandbreedte van 40MHz kanaalbreedte wordt daar volledig teniet gedaan door de gevolgen van slechtere SNR. Dus altijd 20MHz nemen in 2.4GHz, tenzij je in betonbunker op hei woont en geen enkele storingbrond hebt.
Nu staat hij standaard op High, dat is volgens mij 20dBm EIRP. Ik dacht te hebben gelezen dat dit 100mW is. Echter spreekt iedereen over Tx power verlagen. De througput is ook prima, alleen de 2.4GHz is wat wisselvalliger en lager. Ik vind het vooral zonde dat de client devices steeds die 2.4GHz kiezen terwijl het bereik 5GHz prima tot uitstekend is. Of is deze 20dBm EIRP per 20MHz kanaal en dus feitelijk 2x 100mW?

Nu kan ik natuurlijk zoals bovengenoemd de banden scheiden met een apart SSID, maar er zijn een aantal situaties waarbij ik juist wel wil dat hij switcht naar 2.4GHz. Bijvoorbeeld op een minder belangrijkere plek waar ik niet zo vaak kom.

Hoe kan ik nu het beste peilen wat een goed Tx Power is voor een AP? Ik heb hier weinig overlap en interferentie maar ik wil dit ook kunnen toepassen in andere omgevingen. Moet ik dan gewoon met WiFi Analyzer of inSSIDer een meting gaan doen, en zo ja: welk dBM aanhouden als minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:43

zeroday

There is no alternative!

Jeroen_ae92 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:56:

Ik heb een paar tekeningen gezien en daar staat vaak een stippellijn naar de AC Pro
Ik zou de UAP-AC-M dan ook aan de schuur willen hangen, maar daar is in principe geen netwerk aansluiting. (Powerline zou een optie zijn om daar een netwerkverbinding te krijgen) in hoeverre is de uplink via LAN noodzakelijk voor de AC-M ? Mesh impliceert dat er geen kabel nodig zou hoeven te zijn anders dan een stroomkabel. Misschien is de AC-M ook wel een beetje onzinnig omdat op de plek waar hij zelf het signaal op moet pakken van de PRO daar zit je zelf ook met je tablet / notebook .. maar ik ben benieuwd wat er mogelijk is.

There are no secrets, only information you do not yet have

Pagina: 1