Programma foto's MBP plaats foto kwart geroteerd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannekeR
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-07-2017
Mijn vraag:
In het programma foto staan de foto's recht. Plaatst ik foto's op bijv. Marktplaats dan zijn deze foto's 'n kwart gekanteld /geroteeerd.
Voorheen gebruikte ik Iphoto en had hier geen problemen mee.
Via mijn iphone 6S plaatsen lukt prima. Welke instelling heb ik in de MBP niet goed staan. Het gaat niet om 'n paar foto's maar om 'n paar 1000

Relevante software en hardware die ik gebruik
MBP: versie 10.11.6 El Capitan ...
Foto: Versie 1.5 (370.42.0)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Geen idee wat ik allemaal geprobeerd heb. Gevoelsmatig denk ik dat het met de instellingen of in de iphone of in de MBP te maken heeft.

Wie oh wie heeft hier ook mee te maken gehad O-)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinB.
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-08-2024
Probeer eens je exif data te verwijderen en de foto opnieuw te uploaden.

Tooltje voor exiff removen: http://www.verexif.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Dit ligt echt aan Marktplaats.

Ik denk niet dat TS hiermee geholpen is (te technisch), maar zelf gebruik ik de commandline hiervoor. Via homebrew http://brew.sh installeer ik ImageMagick, en dan doe ik in de terminal:

$ convert plaatje_voor_marktplaats.jpg -auto-orient plaatje_voor_marktplaats_correct.jpg

Marktplaats kijkt volgens mij niet naar de EXIF tag die de orientatie aangeeft. Deze opdracht orienteert keihard het plaatje aan de hand van de EXIF tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik gebruik geen 'Fotos', maar heb met marktplaats ook probleem gehad. Volgens mij heb ik toen de foto in Voorvertoning (Preview) geopend, heen en terug gedraaid (roteren in menubalk) en afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannekeR
Bedankt voor jullie antwoorden.
Voorlopig heb ik (gelukkig) ook nog iphoto waarmee ik tot op heden geen problemen heb.
Macbook is fijn werken maar de laatste tijd gaan updates, veranderingen vernieuwingen wel erg snel en maakt dat ik toch maar eens over een alternatief ga nadenken.

Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
cerberusss schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:16:
Dit ligt echt aan Marktplaats.

Ik denk niet dat TS hiermee geholpen is (te technisch), maar zelf gebruik ik de commandline hiervoor. Via homebrew http://brew.sh installeer ik ImageMagick, en dan doe ik in de terminal:

$ convert plaatje_voor_marktplaats.jpg -auto-orient plaatje_voor_marktplaats_correct.jpg

Marktplaats kijkt volgens mij niet naar de EXIF tag die de orientatie aangeeft. Deze opdracht orienteert keihard het plaatje aan de hand van de EXIF tag.
?? Als de foto's wel draaien dan wordt er blijkbaar dus wel naar de exif tag gekeken door marktplaats...

Vele foto viewers en bewerkers oriënteren foto's uit zichzelf en daardoor krijg je dergelijke verwarringen... wat meestal al is opgelost door simpelweg de foto in de juiste oriëntatie op te slaan. Het verwijderen van de exif tag werkt nl. niet altijd en dan kan het dus zo zijn dat de afbeelding standaard gekanteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Marktplaats is inderdaad redelijk oldskool en negeert via de website in ieder geval de EXIF-oriëntatie, vrij irritant dat dat in 2017 nog gebeurt. Je zou de Marktplaats app eens kunnen proberen, wellicht dat die wat moderner is daarin.

Je zou alle foto's wellicht daadwerkelijk kunnen draaien met bepaalde software (de foto is eigenlijk inderdaad gekanteld geschoten, maar een bepaalde EXIF-gegeven geeft de oriëntatie aan. Maar lijkt me dat er anno 2017 maar weinig diensten zijn die dat negeren.

Maar met Iphoto had je geen problemen en in het programma foto's, zoals je zegt, staan de foto's recht. Dat is toch ook goed? Waar heb je er nu problemen mee buiten Marktplaats? Want dat wordt me niet helemaal duidelijk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannekeR
Het probleem op dit moment is voornamelijk MP. Volgens zeggen gaat apple stoppen met Iphoto. Het programma Foto vind ik verschrikkelijk rommelig maar probeer ermee om te gaan wat niet echt lukt.
Ik heb ook een MP app daarmee heb ik geen problemen. Maar altijd met iphone app te werken vind ik niet handig.
Wat ik uit voorgaande discussie begrijp heeft het niet met macbook te maken maar meer met Marktplaats zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Ja, als je een foto maakt terwijl je je apparaat hebt gekanteld wordt de foto eigenlijk daadwerkelijk ook zo gemaakt, maar er wordt in de info van de foto gezegd dat hij horizontaal moet worden gedraaid. Deze info wordt door de Marktplaats-website genegeerd. Je zou dit wellicht door kunnen sturen als suggestie naar Marktplaats.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannekeR
Ok, Misschien wel een goed plan.
Ik heb ook foto's gemaakt met mijn camera. Daar ben ik net mee bezig gegaan. Dan heb ik het geroteerde probleem niet. Met de camera heb ik "recht" gefotografeerd.
Ik denk dat het zo is als je zegt. De "probleem" foto's zijn gemaakt met Iphone, 6S, geïmporteerd naar MBP.
Misschien toch met Mac te maken?

In elk geval erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
HannekeR schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:55:
Misschien toch met Mac te maken?
Nee :) Probeer maar te importeren en uploaden via Windows.

Jouw camera heeft waarschijnlijk geen idee van orientatie. Die camera schrijft geen orientatie in het bestand (via de EXIF tags) én Marktplaats pleurt ze rucksichtlos online. Beiden zijn "dom".

Daarentegen wat jij een probleem foto noemt, is een foto waarbij de orientatie netjes is weggeschreven.
Pagina: 1