Uit mijn hoofd is die 30W in bedrijf, met 4 disks.
De TDP van de koeler van de Microserver is uit mijn hoofd 30W of 35W, het werkelijk opgenomen vermogen in bedrijf ligt daar dus fors onder. Zo'n G1610 is niet zo'n zuipschuit.
4GB is inderdaad niet heel erg handig... Ik heb nog een 2e 4GB ram bankje liggen indien nodig, die komt uit mijn laptop dus zou prima gebruikt kunnen worden, deze heeft dezelfde snelheid als het ram bankje wat ik aan wil schaffen.
Wel alleen als je dat zelfbouw bordje gebruikt en ik ben niet overtuigd van dat bordje. Het zal ongetwijfeld werken, maar het is nogal hobby-bob vergeleken met een off-the-shelf NAS als een Synology of een echt als server gebouwde machine als de Microserver. De build-quality van een Microserver is ongelooflijk hoog. Het is letterlijk een zware machine, op alle mogelijke manieren gebouwd om 24/7 te draaien.
Dat moet je vind ik wel meenemen in je beslissing.
Low-end knutseldoos of high-end server-die-te-heet-gewassen is.
[...]
Het is inderdaad zo dat het OS dan supported is, ik vind een Synology NAS alleen enorm duur voor wat je krijgt naar mijn mening kun je meer uitbreiden als je een eigen NAS bouwt met Xpenology. Ik wil Xpenology draaien omdat ik het gewoon een enorm fijn paneel vind..
Een deel van de prijs zit juist in de support en de garantie dat beide onderdelen goed samenwerken. Je betaal bij Synology voor het OS, de hardware en de combinatie daarvan. Daarom snap ik ook niet zo goed waarom mensen kiezen voor XPenology. Ja, het paneel is fijn, maar ik zie de voordelen daarvan op zelfbouw hardware niet, wel de nadelen.
Kortom, ik zou zeggen: Wil je het Synology paneel, koop dan een Synology. Ben je tevreden met / wil je graag iets anders (bijvoorbeeld FreeNAS), kies dan voor zelfbouw. (Of ga voor iets als QNAP, dat ook prima off-the-shelf NAS doosjes bouwt.)
Je kunt ook een FreeNAS Mini kopen. FreeNAS als OS, maar dan off-the-shelf:
https://www.ixsystems.com/freenas-mini/[...]
2 arrays/mirrors maakt voor mij niks uit. Sowieso back-up ik iedere dag naar een oude NAS, dus eventueel kan ik alle disks eruit halen en een nieuwe array maken met 4 disks. Dit moet dus geen probleem zijn.
Ok.
Voor 2 aparte pools is ook wat te zeggen.
Ik vind het persoonlijk handig om 1 grote pool te hebben en die softwarematig op te knippen. Plus de extra snelheid van een stripe is ook wel fijn. Dus ben ik gegaan voor een striped mirror (ZFS, RAID10 equivalent). Best of all. ZFS (dus alle voordelen daar van), mirror voor hardware falen, stripe voor extra snelheid.
[...]
4 Disks kun je er niet zomaar op kwijt, je zult dan de sterkere adapter moeten gebruiken, wat gewoon mogelijk is (85 watt uit mijn hoofd)
Die 30,- op jaarbasis is natuurlijk niet super veel, maar het blijft 30,- die ik uiteindelijk weer ergens anders in kan steken.
Die 30 EUR zou ik echt totaal niet over nadenken. Voor 30 EUR per jaar krijg je een veel betere oplossing, lijkt me belangrijker dan 2.5 EUR per maand besparen. Maar goed, ik kan niet in jouw portemonaille kijken.

Het probleem "low grade" zie ik eerlijk gezegd niet echt in... Ik vind het fijner om dingen zelf te kunnen bouwen dan een simpel bestaand systeem te kopen tegen een hoge prijs. Synology vind ik enorm duur voor de hardware die je krijgt & iets degelijks neerzetten? Uiteindelijk kan ik gewoon nog upgraden later.
Zie boven.

Je betaald niet alleen voor de hardware.
Zo'n Microserver same thing, het ding kost kaal (ex. geheugen) 230 EUR bij Azerty. Dat is het doosje meer dan waard. Je koopt namelijk een echte server die qua degelijkheid redelijk vergelijkbaar is met zijn grote 19" broertjes en zusjes. (Die je overigens nieuw niet voor dat bedrag koopt...)
Wat ik ook nog wel een groot voordeel vind met de HP server is dat je later de CPU eventueel zou kunnen vervangen (Dat is voorlopig niet nodig, maar kan altijd nodig zijn als ik zwaardere dingen ga draaien).
Ook heeft deze hot-swap bays, maar of dat echt nodig is?...
De Microserver heeft officieel *geen* hot-swap bays.

De disks zijn eenvoudig te vervangen, maar ze zeggen zelf dat het geen hot-swap is, ook al werkt het met brackets.
Toch zijn die brackets wel enorm fijn. Geen geklooi met in je PC liggen schroeven als je eens een disk moet vervangen, geen gedoe met SATA kabels. Disk er uit, disk omschroeven, disk er in en klaar. Zonder je kast open te hoeven maken.
CPU vervangen kan, maar is unsupported. De koeler is gespect op die G1910 die er in zit, niet op een eventuele i3 of i5. Je kunt ze wel met i3 of i5 kopen, maar volgens mij is de koeler anders (niet 100% zeker) en die modellen zijn fors duurder.
Voor een NAS is zo'n G1910 overigens echt prima. Snel zat. Ik gebruik ze zelfs als virtualisatie host (Proxmox) met een stuk of 8 vm's per machine d'r op. Werkt meer dan goed.
Ik hoor graag jullie advies wat betreft OS. Ik wil het liefst vanaf buiten ook gewoon bij mijn bestanden kunnen, maar dit is geen must.
Back-up naar een externe rsync locatie moet gemakkelijk mogelijk zijn.
Daar is FreeNAS dan weer leuk. Zet een 2e FreeNAS machine neer en repliceer via ZFS replicatie...
Streamen vanaf mobiele telefoon, tablet of laptop naar een chromecast moet mogelijk zijn.
Is het misschien verstandig om er windows 10 pro op te zetten icm plex? Windows 10 licenties krijg ik gratis via mijn studie...
Edit: het lijkt mij eerlijk gezegd toch niet handig om er windows op te draaien ivm de beperkingen qua ftp etc...
Windows zal prima werken maar is de beperking van die licenties niet dat je ze alleen mag gebruiken zolang je studeert? Ben daar niet zeker van, zou ik wel even nakijken. (Mocht je dus alsnog Windows willen gebruiken.) Hoe dan ook zou ik niet snel een desktop OS als server OS inzetten. Daar is het niet voor gemaakt. Dat is een beetje alsof je Windows 10 pakt, daarop VirtualBox en dan server vm's gaat zitten draaien. Het werkt, maar het is absoluut niet zo bedoeld.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.