Filters tegen kachelgeur bij balansventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij zijn al een tijdje op zoek naar bouwgrond. Helaas is de keuze nogal beperkt en de prijzen erg hoog. We hebben momenteel interesse in een bepaald stuk maar het viel mij op dat er nogal vaak kachelrook komt uit de schoorsteen twee huizen verder.

Gezien het feit dat nieuwbouwwoningen verplichte mechanische ventilatie moeten hebben maak ik mij wel wat zorgen over de geur die binnen zou komen hangen én de mogelijke gezondheidsrisico's. Wat googlen leert mij dat er wel actieve koolfilters en fijnstof filters bestaan voor balansventilatie (ventilatiesysteem D) maar ik vraag me af hoe goed deze werken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Houden ze werkelijk alle nare luchtjes tegen? En is het filter tegen fijnstof werkelijk effectief?

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Zoek eens op verdunningsfactor. ;) Twee huizen verder is echt een gigantische afstand voor een huisinstallatie om nog last van te hebben.

Maar is het zwarte of witte rook?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is meestal witte rook van wat ik heb gezien maar de mond van de schouw ziet wel zwart. De man in kwestie beweert "schoon hout te stoken maar heel af en toe zit er wel eens geschilderd plankje tussen.". Het lijkt me dus vooral te gaan om gratis gekregen hout van allerlei oorsprong.

Ook is de schouw nogal laag gelegen aangezien het gaat om een villa met enkel een gelijkvloers en een schuin dak. De schouw steekt maar een halve meter boven het dak uit en is dus lager gelegen dan een eventueel toekomstig te bouwen woning.

Verder heb ik de indruk dat ook langs de andere kant van de bouwgrond gestookt wordt. Deze schouw steekt ook niet ver uit het dak maar het is wel een standaardhuis met twee verdiepingen en een schuin dak. Helaas zijn deze mensen met vakantie en heb ik dus geen idee of men permanent stookt of slechts een enkele keer voor de gezelligheid.

In ieder geval bedankt voor de term. Die kende ik nog niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-02-2017 16:21 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik dacht al dat ik een Belg ontwaarde. ;)

Schoorsteen is de pijp, schouw de stookplaats in Nederland. Je zal via Google Earth o.i.d. kunnen meten hoever de pijpen van het kavel afstaan. In ieder geval is een geschilderd plankje wel een geurkweker.

Een WTW-systeem heeft sowieso filters die je elk halfjaar moet vervangen. Dat zal allicht een stuk helpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Oh ja :P Schoorsteen dan! Laat ons zeggen dat de afstand een meter of 15 is tot aan de perceelsgrens.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:53
De buur naast mij stookt met hout - ik heb systeem D.

Op zich merk je daar zelden iets van, wel heb ik de aanvoer van de ventilatie in de zijmuur gestoken, weg van zijn dak.

Wanneer merk je er wel iets van?
Op van die dagen dat als je buitenkomt je overal verbrand hout riekt.

Maar dan is het nog altijd minder opvallend dan buiten.

• Admiral Freebee
  • Niet online
En heb jij iets van actieve koolfilter chime?

Edit: We hebben uiteindelijk besloten om deze bouwgrond niet te kopen. Ik zal mijn ervaringen dus niet kunnen delen :P

[ Voor 58% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-03-2017 09:54 ]

Pagina: 1