Toon posts:

UPS voor linux

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
welke ups werkt goed met linux? ik woon in een studentenflat en er zijn hier nml van die 'lagere levensvormen' die het leuk vinden de stoppen eruit te trekken. :(

ik wil dus 'm server op een ups aansluiten maar het vinden van een 'goede' ups is lastig. apc maakt leuke apparaatjes (back-ups pro 280) maar linux drivers zouden alleen in dumb-mode werken. bestpower maakt ook mooie apparaten maar die zijn nergens te koop, ik heb ze iig nergens kunnen vinden.

het is trouwens een simpel servertje dus een simpel ups'je moet voldoen. wel moet de ups de server kunnen vertellen dat de stroom eraf is en pas op als de batt. echt leeg is het systeem netjes (!) afsluiten.

alvast bedankt

Verwijderd

Ben niet zo'n Linux man maar een simpele APC met Powerchute for Linux doet zijn werk toch goed??

http://www.apcc.com/products/management/pcp_linux.cfm

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb het vaak zat geinstalleerd op een SCO-Unix systeem die Smart-Ups'jes en die kon je met de installer op cd en met zo'n seriele kabel prima laten zeggen wanneer het systeem down moet en wanneer er gepiept mag worden etc.

Op die cd stond ook gewoon Linux drivers en anders kan je ze zeker downloaden van de website!

Controleer dus even of het model wat je wil hebben de beschikking heeft over een seriele interface, dan kan je gewoon voor APC gaan :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb op onze server een http://www.mge.nl/producten/esv+/body_esv+.htm
Daar een van.
De software voor windows is wel veel mooier, maar die in linux werkt ook best aardig (geeft netjes aan hoe lang het nog duurt voor er een shutdown komt, etc...)

Iets meer specs:
http://www.mge.nl/producten/esv+/specificaties_esv+.htm
Wel vrij duur ;(

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. die mge's zien er niet slecht uit, helaas is 800,- toch net iets te duur voor een simpel studentje met een simpel servertje.

die apc back-ups pro, werkt ie net als een smart-ups of is het meer een domme batterij die er ook na 10min. mee ophoudt (uitstel van executie dus)? die ups ligt met z'n 300-350 piek beter in m'n prijsklasse.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nogmaals deze link:

http://www.apcc.com/products/management/pcp_linux.cfm
Hardware Requirements

UPS Model: APC Back-UPS Pro, Smart-UPS, Matrix-UPS, and Symmetra Power Array
Als PowerChute met de Back-UPS Pro overweg kan zal het wel iets meer dan een domme batterij zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Als PowerChute met de Back-UPS Pro overweg kan zal het wel iets meer dan een domme batterij zijn...
hmm.. daar heb je gelijk in maar wat is het verschil tussen een apc back-pro een een apc smart-ups dan? Alleen de paar extra features, rj-45 protection enzo?

jammer dat de drivers niet opensource zijn... dat past mooi bij m'n lfs server :)

wordt een apc dan toch maar... morgen ff bestellen. bedankt iig.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Zoek even op freshmeat naar apc.
Er is een ups tool die alle ups'en van apc ondersteunt. (Project wordt ook door apc ondersteunt volgens de readme's)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

De software is niet het probleem toch? Als je een UPS zoekt voor bescherming tegen stoppen-eruit-trek-acties, dan hoeft hij geen programma te draaien. Dan hoeft de UPS slechts een minuut of 10 a 15 te overbruggen.

Voor Linux is wel een proggie die onder de mooie naam apcupsd schuil gaat (APC UPS Deamon). Ik heb hier (studentenflat) een Back UPS zoveel staan met serial connector blablabla.....werkt prima (Debian natuurlijk, maar iedere distro moet prima werken).

Verwijderd

Topicstarter
Zoek even op freshmeat naar apc.
Er is een ups tool die alle ups'en van apc ondersteunt. (Project wordt ook door apc ondersteunt volgens de readme's)
ja, apcupsd om precies te zijn. Wie heeft er ervaring met dat pakket?

Kijk, de reden dat ik graag van iemand hoor dat ie goede ervaringen met de combo ups-linux heeft is dat die f*cking drivers z'on groot probleem vormen. De protocollen om met de ups te communiceren zijn 'geheim' :? en het ene kabeltje wil weer wel met linux en het andere kabeltje weer niet. (zo'n kabeltje kost +- $50,- las ik).

Als ik f300,- aan een ups ga uitgeven wil ik ook zeker weten dat het het ook 'goed' doet en niet dat ik eerst 2 maanden met drivers kan gaan kloten.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
apc heeft zijn protocol vrijgegeven. En als je even in docs van dat paket gekeken had, dan had je gezien dat de beschrijving van zo'n kabel er in staat

Verwijderd

Topicstarter
Voor Linux is wel een proggie die onder de mooie naam apcupsd schuil gaat (APC UPS Deamon). Ik heb hier (studentenflat) een Back UPS zoveel staan met serial connector blablabla.....werkt prima (Debian natuurlijk, maar iedere distro moet prima werken).
oeps... zie je post nu pas staan... ben tegelijkertijd ook bezig met tentamen leren (en biertje drinken) :)

denk nu idd dat het z'on back-ups gaat worden. bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
En als je even in docs van dat paket gekeken had, dan had je gezien dat de beschrijving van zo'n kabel er in staat
mag toch wel hopen dat ie bij de ups zit? Ik hoef toch geen f300,- betalen voor een slimme batterij en dan zelf een kabeltje gaan knutten.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 04 juli 2001 00:38 schreef wkamphuis het volgende:
ja, apcupsd om precies te zijn. Wie heeft er ervaring met dat pakket?

Kijk, de reden dat ik graag van iemand hoor dat ie goede ervaringen met de combo ups-linux heeft is dat die f*cking drivers z'on groot probleem vormen. De protocollen om met de ups te communiceren zijn 'geheim' :? en het ene kabeltje wil weer wel met linux en het andere kabeltje weer niet. (zo'n kabeltje kost +- $50,- las ik).

Als ik f300,- aan een ups ga uitgeven wil ik ook zeker weten dat het het ook 'goed' doet en niet dat ik eerst 2 maanden met drivers kan gaan kloten.
Zo'n kabeltje is gewoon een standaard "muisverlangkabel" bij die MGE van ons ;)

Ik ken apcupsd iig niet, die mge tool werkt wel geinig. Draait idd ook een deamon om aan die poort te luisteren.
En krijgt dan bij stroom uitval om de minuut een countdown message, totdat de batterij bijvoorbeeld nog maar 4 minuten mee zou kunnen.
Dan gaat het systeem down.
En als dan die ups weer es stroom krijgt, boot ie het systeem weer up.

Mocht de stroom weer online komen, voor ie de boel af moet sluiten, dan stuurt ie ook netjes een message dat het voorbij is.

Zoiets zal die apc-tool ook wel doen?

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een BestPower Patriot Pro 1000 thuis staan.

Daar zit zowel windhoos als Unix/Linux software bij (op cd). Unix/Linux moet je zelf compilen (misschien op website nu wel rpm-etje oid).

Ik gebruik mijn windhoos laptopje om te beheren (batterij test e.d.) dus over het gebruik van de unix/linux software kan ik weinig zeggen...maar de ups doet ook gewoon zijn werk zonder dat de verbonden pc's speciale software hebben. En die zijn ook linux.

/maak jaloers mode
Heb ups-je gekocht voor fl 150,- en was nieuw en ook nog eens legaal :). Software geeft bij volle baterijen aan dat hij 6 pc's 99 minuten van stroom kan voorzien :9~
Pagina: 1