Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:57
Gegroet, :)

Net als veel Tweakers ben ik een grote liefhebber van games, films en muziek. De afgelopen jaren heb ik dan ook een aanzienlijk deel van mijn vrijetijdsbudget gespendeerd aan het aankopen van deze media.

Ik heb games op disc, digitale games, steam, DVD's, Blu-Ray's, films op iTunes, CD'd, muziek op iTunes, een Spotify account en een Netflix account. Daar wil ik nu eens wat orde in brengen.

Gezien de opkomst van steeds kwalitatievere streaming vraag ik me vooral af of het nog wel zin heeft om een film of album te bezitten. Elk platform raakt na enige tijd achterhaald (Dvd, Blu Ray, ..) of je bent gebonden aan de betreffende digitale aanbieder die op elk moment de stekker uit je collectie kan trekken (iTunes).

Is de verzamelaar een uitstervend ras waarbij de laatste volhouders van fysieke media uiteindelijk in een klein hoekje gaan overblijven? Of denken jullie dat er nog een toekomst is voor een kast vol films of muziek?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07

-tom-562

Oliesjeik

Ja, dat is er. Wie zegt dat (b.v.) Spotify over 5 jaar nog bestaat?
Ik ben langzaam aan ook een fysieke muziekcollectie aan het opbouwen (LP's, CD's). Zeker (mijn favoriete) muziek wil ik graag fysiek hebben (al dan niet gebackupped op een HDD o.i.d.).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 18:45
Ik ben nog een fysieke verzamelaar.

Star Wars, Lord of the Rings en the Hobbit moest ik op Blue-ray hebben
.
Ik ben een F1 fan eerste klas, dus alle F1 games van Codemasters heb ik in de kast staan en muzikaal ben een Coldplay fan en dus heb ik ook alle albums in de kast.

Waarom? Omdat ik het fijn vind te zien wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:14
Idem dito hier. De meest belangrijke muziek en video heb ik gewoon thuis liggen in fysieke vorm. Dan kan ik altijd kijken, wanneer ik dat wil en niet wanneer een streaming aanbieder dat bepaalt. Het grote nadeel van streaming aanbod is dat zij bepalen wat jij kijkt... en ook kunnen beslissen om het aanbod te wijzigen of te verwijderen. Daar kan je gewoon niet op vertrouwen.
Daarnaast kan het abonnementsvorm ook nog best prijzig zijn. 10 euro per maand klinkt niet veel, maar je betaalt het wel elke maand, ongeacht of je kijkt of luistert, of niet. Net zoals het abbo bij de sportschool. Ga je geregeld, dan kan het goedkoop zijn, ga je af en toe, dan ben je duur uit. En daar verdienen dergelijke aanbieders het meeste op: aboonnees die onregelmatig gebruik maken van de dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Waarom fysiek verzamelen:

- Conservering
Veel content verdwijnt na enige tijd online, licenties vervallen. Diensten gaan offline.

- Verzamelelement
Een mooie collectors editie of een mooie verpakking in de kast of vitrine is gewoon mooi om naar te kijken, doen we toch ook met "traditionele" kunst aan de muur :)

- Waarde
Een fysieke kopie van media blijft een waarde houden en kan ik uitlenen, meenemen en verkopen.

Je merkt dat steeds meer diensten naar digitaal only gaan (denk aan huidige generatie consoles) Sommige games "digitaal only". Elke grote 60 euro titel wil ik wel graag fysiek hebben. Kleine indies ontkom je er vaak niet aan deze digitaal te kopen.

DVD's heb ik een groot deel van weggedaan omdat er steeds meer hoge resoluties beschikbaar komen (paar mooie uitgaves bewaard met "making of" etc)

Blu-ray alleen van films die visueel zeer mooi zijn. Ik wil wel wat 4K blurays gaan halen van prachtfilms of klassiekers.

Ik maak me wel zorgen om de beschikbaarheid van sommige films over een paar jaar als fysieke media vrijwel helemaal weg zijn voor films.

Mooie albums koop ik op Vinyl. Grootste deel van de muziek staat echter in mijn itunes (ik rip alles en zet het in de iTunes cloud (iTunes Match).

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:49
Met muziek zijn juist veel mensen weer naar fysieke dragers aan het gaan, met name vinyl. Ben zelf ook aan collectie begonnen. Het kunnen vasthouden van de muziek, de prachtige album covers and meegeleverde songteksten vind ik zelf een pluspunt over streamen.

Ben daarnaast ook nog lid van Apple Music. Als ik aan het werk ben bijvoorbeeld wil ik niet constant naar de platenspeler lopen om muziek op te zetten.

Het medium "LP" gaat ook al meerdere decennia mee.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-10 23:29
Content hoef ik niet meer te bezitten. Inmiddels ben ik gewend aan het leasen/huren/abonneren van diensten.

De kwaliteit maakt iedere zoveel jaar een sprong, en maakt oudere dragers irrelevant.

De bibliotheken van de diverse diensten zijn vele malen groter dan je ooit zelf zou kunnen kopen.

Daarnaast kan je huis afbranden en je collectie letterlijk in rook opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alles wat ik heb aan media is bij mij digitaal. Vroeger wel dingen fysiek gehad maar vind dit nu toch wel erg fijn. Alle muziek, films en series op 1 HDD waarmee je normaal 3 kasten kan vullen vind ik een stuk fijner. Alles wat ik fysiek had aan games, films, series en muziek is nu weg. Ik ben dan ook wel iemand die erg van basic houdt. Ik heb totaal geen behoefte aan een kast vol met spullen. Uiteraard heb ik van alles een backup.

Het zal vast wel iets zijn dat blijft, maar voor mij persoonlijk hoeft het niet meer. Wel wil ik alle media in eigen beheer hebben. Ik doe niets met Spotify, Netflix of wat dan ook. Helemaal voor muziek moet ik daar niet aan denken.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 28-02-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Fornoo schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:26:
Content hoef ik niet meer te bezitten. Inmiddels ben ik gewend aan het leasen/huren/abonneren van diensten.

De kwaliteit maakt iedere zoveel jaar een sprong, en maakt oudere dragers irrelevant.

De bibliotheken van de diverse diensten zijn vele malen groter dan je ooit zelf zou kunnen kopen.

Daarnaast kan je huis afbranden en je collectie letterlijk in rook opgaan.
De kans dat de digitale beheerder er mee stopt/crasht is vele malen groter dan dat je huis afbrand.

Zelf heb ik nog redelijk wat cd's van bands die ik op deze manier ook steun.

Spotify is leuk, maar als ik dan ergens die muziek wil zet ik die gewoon op mijn telefoon en kan ik dat gewoon draaien met koptelefoon.
Ik kan mijn telefoon aan de versterker hangen of via het netwerk op de PC de muziek afspelen op de PS4.
Met Spotify moet je dan weer verbinding overal gaan maken. Bijjvoorbeeld als ik in het buitenland zit en ik wil even een cd van artiest X luisteren.
Lekker hoor als je dan net op maritiem netwerk zit a 10 pence (11-12 cent) per MB.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Koos2009 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:14:
[...]
De kans dat de digitale beheerder er mee stopt/crasht is vele malen groter dan dat je huis afbrand.
En een beetje Tweakers heeft een backup op een andere locatie liggen. Omdat ik zelf alles digitaal heb word een backup wel extreem belangrijk dus ligt de mijne ook op 2 locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:20
PilatuS schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:24:
En een beetje Tweakers heeft een backup op een andere locatie liggen.
Ik ga toch echt niet alles dubbel kopen (fysiek).

Zelf ben ik liefhebber om cd's en films daadwerkelijk in een doosje in de kast te kunnen zetten, net als boeken. Het is ook een soort van trofeeënkast.

Ik vind het ook altijd leuk om te kunnen zien wat andere mensen graag lezen, bekijken of luisteren.

De laatste jaren wel kieskeuriger geworden, veel media luister/kijk ik wel streaming, maar van bepaalde artiesten/acteurs/regisseurs wil ik gewoon de verzameling fysiek compleet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik bezit zo'n 300 cd's en inmiddels meer dan 500 LP's.
Ik koop vrij veel LP's. Waarom? Het ziet er gewoon gaaf uit, klinkt als een klok, en de artiesten verdienen nog altijd meer aan fysieke media dan aan die inhalige streamingdiensten.

Als ik op Discogs kijk is de waarde van mijn LP collectie vele malen hoger dan de aanschafwaarde. Dus het is ook nog eens een goede investering :)

Ik vind dat streamen maar niks. Als je onderweg bent vreet het je databundel op. Je kan wel gaan cachen maar dan gebruik ik toch liever mijn Cowon MP3 speler, die ook nog eens een veel betere geluidskwaliteit levert.
Bovendien verdienen artiesten zowat niks aan al de diensten.
Tel hierbij nog op dat je licentie en 'exclusive' geneuzel hebt. Gelukkig allen van die popie baggerartiesten waar ik niet naar luister.
En... Wat als Spotify of je andere favoriete dienst offline gaat? Dan heb je jarenlang geld betaalt en sta je met lege handen.

Overigens heb ik alle muziek die ik bezit ook op MP3 op mijn NAS en in cloud storage.
Dus mócht mijn huis afbranden, dan keert de verzekering gewoon een leuk bedrag uit en heb ik in ieder geval al mijn muziek nog in de cloud.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:34
Ik zie deze discussie regelmatig terugkomen, en je ziet duidelijk een tweedeling, de ene die voor gemak gaat en zich geen zorgen maakt (of überhaupt over nadenkt) over de houdbaarheid van de digitale aangeschafte media,
en de andere die voor dezelfde prijs (soms zelfs goedkoper) van digitale media, een veel hogere kwaliteit media koopt, waarmee je veel meer kan doen dan de digitale.

Zelf blijf ik fysieke media kopen, zeker zolang de digitale kwaliteit nog zeer ver achter loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
PilatuS schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:24:
[...]

En een beetje Tweakers heeft een backup op een andere locatie liggen. Omdat ik zelf alles digitaal heb word een backup wel extreem belangrijk dus ligt de mijne ook op 2 locaties.
Je had het over streamingdiensten. Daar reageerde ik ook op.
Zelf heb ik inderdaad meerdere fysieke en digitale kopiën, op meerdere plaatsen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:29:
[...]
Ik ga toch echt niet alles dubbel kopen (fysiek).
Dat lijkt mij nogal logisch. Ik doelde ook op een backup bij alles digitaal hebben.
Koos2009 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:13:
[...]

Je had het over streamingdiensten. Daar reageerde ik ook op.
Zelf heb ik inderdaad meerdere fysieke en digitale kopiën, op meerdere plaatsen.
Was ook een reactie op het afbranden van het huis. Als je alles digitaal hebt dan moet je ook wel een backup op een andere locatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57
Allereerst: leuk topic :)
-tom-562 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:38:
Ja, dat is er. Wie zegt dat (b.v.) Spotify over 5 jaar nog bestaat?
Zo zie ik het ook. En los van het voortbestaan kan zo'n dienst plots ook besluiten jouw favoriete artiest uit de collectie te halen.

Voor films kun je er nog over discussiëren want die kijk je niet zo vaak terug maar je favoriete muziek luister je misschien wel elke week of elke dag. Als echte liefhebber kun je in mijn ogen niet zonder een eigen collectie, ofwel fysiek ofwel digitaal met een backup.

In ons geval: de favoriete cd's hebben we fysiek in een krat liggen maar sowieso hebben we alles wat we echt leuk vinden digitaal, bij voorkeur flac. Afspelen doen we via Subsonic (streamen naar de telefoon) of twee Squeezeboxen. Backuppen doen we via Crashplan.

Verder hebben we ook nog een collectie dvd's maar dat is meer voor de fun :)

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 01-03-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het hele streaminggebeuren nooit meegekregen, dus ik heb sowieso alleen CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo koopt nog steeds CDs en LPs. Daarnaast gebruik ik ook Spotify. Maar dat is vooral om muziek op te zoeken of muziek te luisteren die ik (nog) niet heb.

Films en series gebruik ik Netflix voor. DVDs en BluRays koop ik eigenlijk niet meer. Vooral omdat ik heel veel films had en er nooit meer iets mee deed op een handjevol na. De rest van de films en series heb ik na 1 keer wel gezien. Maar muziek kan ik blijven luisteren. Dus dat vind ik nog de moeite waard om te kopen.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik heb geen opslag met media. Ik kijk wat ik wil kijken, en gooi alles weg. Met de ontwikkeling van het internet is er zo veel capaciteit beschikbaar. Vroeger had ik een lijst met .MOD-files; die wilde ik nooit kwijt raken. Nu kan ik geen MOD file meer spelen, maar ze staan wel op minimaal 2 of 3 online diensten. Voor nop... De files zelf, maar ook gespeeld door drie verschillende apparaten.

Waarom zou ik dan nog moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Jarenlang heb ik fysieke media gekocht en een paar keer per jaar laat ik me nog even gaan op platenbeurzen. Het blijft toch wel leuk om het fysiek te bezitten. Toch merk ik de laatste jaren dat ik de fysieke media niet meer gebruik. Dus eigenlijk koop ik iets... om het in de kast te zetten. Spotify, Netflix, het is zo veel gemakkelijker.
absrnd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:29:
Ik zie deze discussie regelmatig terugkomen, en je ziet duidelijk een tweedeling, de ene die voor gemak gaat en zich geen zorgen maakt (of überhaupt over nadenkt) over de houdbaarheid van de digitale aangeschafte media,
en de andere die voor dezelfde prijs (soms zelfs goedkoper) van digitale media, een veel hogere kwaliteit media koopt, waarmee je veel meer kan doen dan de digitale.

Zelf blijf ik fysieke media kopen, zeker zolang de digitale kwaliteit nog zeer ver achter loopt :)
Lekkere post: "Je hebt duidelijk een tweedeling, de ene groep is gek, de andere is verstandig. Zelf hoor ik bij de laatste groep." ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Tleilaxu op 03-03-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-10 23:12
Ik doe het beiden deels. dvd/br/cd's wil ik gewoon fysiek in huis hebben, maar heb wel een spotify abo om snel te kunnen luisteren waar ik op dat moment zin in heb. Uiteraard wel op standje Extreme Quality. Spotify werkt sneller dan het betreffende nummer zoeken via illegale diensten, en nog legaal ook. Films streamen heb ik echt niks mee, terwijl ik wel heel veel op de pc heb staan omdat ik vaak te lui ben om daadwerkelijk de dvd uit de kast te trekken ;)

Echt een dvd of cd opzetten doe ik als ik er tijd voor heb en ervan wil genieten, en dan moet het ook goede kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
muziek luisteren dmv een abonnementsdienst heb ik nog nooit begrepen. 99% van de muziek die ik dagelijks luister, is "oud", al bestaand materiaal. Welke ik al in mijn bezit heb(zowel fysiek als digitaal in FLAC) Zo nu en dan komt daar wel eens wat nieuws bij na bv. een avondje youtube. Maar vaak is het dan ook nog materiaal van artiesten waar ik al het nodige van heb. En vind ik het goed, dan koop ik gewoon het cd'tje en digitaliseer ik het.

Ik heb in de afgelopen 30 jaar een gigantische digitale collectie opgebouwd met de meest uiteenlopende artiesten, genres, stijlen en tijdsperiodes. Welke ik overal in huis kan benaderen via mijn server of mediacenters. En voor op mijn werk heb ik een FLAC speler met mSD, met enkele honderden nummers en playlists.

Muziek in abonnement vorm, zie ik als keer op keer weer betalen voor iets wat ik al bezit of al heb gehoord.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
Een LP verzameling kan je ook zien als een collectie foto's. Erg gaaf dus om over 30 jaar terug te horen, aangezien je je vaak herrinert wat je in eerste instantie voelde bij een plaat. Net zoals dat bijna alle LP verzamelaars nog weten wat hun eerste LP is. :)

Dit zal je nooit meemaken als je streaming diensten gebruikt, aangezien je simpelweg het bestaan van de muziek vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:00
  • Een film kijk ik één keer, hooguit twee keer. Die hoef ik dus niet te kopen, aangezien 1-2 keer huren een stuk goedkoper is (en geen zooi in huis die ik dus nooit meer gebruikt).
  • Spotify krijg ik "gratis" bij KPN, werkt prima en alles wat ik wil luisteren staat erop. Muziek is gewoon (tijdelijk) te downloaden, dus ik stream niks op de fiets of in het buitenland. Ik geloof niet dat Spotify zomaar (mijn favoriete) artiesten uit de bibliotheek gooit, dit doen volgens mij de artiesten zelf. Gebeurt dit wel kan ik overstappen naar een andere service (Google, Apple, Deezer, etc.) of ik kan de muziek alsnog los kopen. Nu heb ik in ieder geval voor weinig/niks een gigantische bak met muziek tot mijn beschikking welke ik nooit los zou kopen (ik zou nooit een CD van Dotan (wie?) kopen, maar toch draait deze nu).
  • Gamen doe ik vrijwel niet, maar eenmaal uitgespeeld ben ik er ook wel klaar mee. En nee, die trek ik niet over 10 jaar weer uit de kast, want dan heb je weer veel mooiere en betere games wat mij betreft (heb welgeteld een klein uurtje gespeeld met RetroPie, toen was ik er al wel weer klaar mee - ouwe meuk).
  • Boeken lees ik meestal ook maar eenmalig. Heb een shitload aan eBooks. Die zijn dan wel "fysiek" van mij. Ik lees niet snel genoeg om een abo daarvoor af te sluiten, dus die koop (of download) ik los. Maar dus alleen uit kostenoverweging.
  • Argument dat het "mooi" in huis staat is natuurlijk subjectief, maar ik hoef die meuk niet in de kast. DVD's van de zijkant zijn ook zooooo mooi ;). En nee, ik ben ook niet het type dat rustig op de bank naar een LP luistert starend naar de albumhoes.
  • Kwaliteitsargument vind ik discutabel, maar ik hoor geen verschil tussen een goede stream van Spotify en een plaat (oh jawel, de krassen hoor je natuurlijk). Ook zie ik geen verschil tussen een DVD/BR/whatever en een 4K stream (oh ja, vastlopers/krassen ben ik even vergeten).
Nee, ik heb geen behoefte aan fysieke media. Ik ben geen hoarder ;) (niet geheel waar, maar iig niet op het gebied van media). En ik ben ook niet bang dat de grote boze bedrijven mijn muziek "afpakken". En anders luister ik lekker wat anders, of stap ik over (of download ik ergens illegaal die betreffende muziek - niet goedschiks, dan kwaadschiks). Sowieso willen rechthebbenden zolang mogelijk verdienen aan hun content en dat kan alleen door het beschikbaar te stellen (en uiteindelijk is het rechtenvrij). Dus bang zijn dat je aan die ene specifieke content niet meer kunt komen is onnodig volgens mij. Het wordt altijd wel ergens bewaard en aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Voor zaken die ik maar een keer gebruik kies ik toch vaak voor een all you can eat abbonementen. Boeken, Series en Films.

Muziek is daarop een uitzondering. Ik heb wel een spotify abbonement maar heb liever gewoon cd's die ben ik wel als een malle heb gedigitaliseerd ook zodat je het op elke plek kan beluisteren. In de auto, via de telefoon of pc.

[ Voor 37% gewijzigd door 3x3 op 04-03-2017 12:52 ]

| live and give like no one else |

Pagina: 1