Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410412

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil bij mij thuis een 2e PC zetten, omdat we nog een extra bureau gaan inrichten. Ik was gecharmeerd door het feit dat ik door middel van zuinige onderdelen te kiezen, mijn PC nooit meer hoefde af te zetten omdat het verbruik niet meer gigantisch is ->"A Label". Dit zou het gemakkelijk maken voor mij om te remote-desktoppen indien nodig.
Ik heb een synology voor mij data op te zetten, dus gewoon met een SSD (256GB) kom ik wel toe, ook veronderstel ik geen grafische kaart nodig te hebben sinds ik niet game.

Surfen / Mailen / (beetje)Gimp / enkele virtual machines in VMWare (staan standaard uit) / plex (Ja ik heb een synology maar mijn Samsung Smart TV heeft de synology app niet (te oud veronderstel ik, van 2010) en sommige codexen heeft mijn tv niet :-(.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb wel een keyboard / muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zou maar een SSD van 256 GB nodig hebben, 16 GB RAM (VMWare...) / en ik denk dat een i5 alles wel kan trekken? Of heb ik toch een i7 nodig / geen grafische kaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt niet zoveel uit, ik was gecharmeerd door de PicoPSU

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder besproken, energiezuinig in idle stand

Ga je overklokken?
Neen, maar mss wel BIOS aanpassingen om de PC/server nog wat zuiniger te maken.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag een overzicht krijgen van momenteel interessante A Label componenten welke compatibel zijn met elkaar en een verwachtte idle consumption rate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Waarom niet iets kant-en-klaars als een HP mini PC kopen? Of een Dell Optiplex Mini?

pricewatch: HP ProDesk 400 G2 mini P5K20EA
pricewatch: Dell OptiPlex 7040-WTHWV Mini

Deze kost je iets over de 600 euro. (De Dell 650). Zit 8GB in, maar dat kan je geloof ik vervangen. Prik je er zelf 16GB in. Ik denk dat je geen kleinere exemplaren zal vinden. Stroomverbruik zal denk ik ook meevallen op dit formaat.

Een Core i5 kan denk ik een heel eind komen, bij virtualisatie draait het meer om geheugen dan direct om de CPU. Zeker als je geen heftige VM's draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
CMD-Snake schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:51:
Waarom niet iets kant-en-klaars als een HP mini PC kopen? Of een Dell Optiplex Mini?

pricewatch: HP ProDesk 400 G2 mini P5K20EA
pricewatch: Dell OptiPlex 7040-WTHWV Mini

Deze kost je iets over de 600 euro. (De Dell 650). Zit 8GB in, maar dat kan je geloof ik vervangen. Prik je er zelf 16GB in. Ik denk dat je geen kleinere exemplaren zal vinden. Stroomverbruik zal denk ik ook meevallen op dit formaat.

Een Core i5 kan denk ik een heel eind komen, bij virtualisatie draait het meer om geheugen dan direct om de CPU. Zeker als je geen heftige VM's draait.
Ik vind de apparaten nog relatief groot eruit zien vergeleken met een Intel NUC, maar ik kan me vergissen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Leek me (in eerste instantie) wel een aardig moment om deze klassieker weer eens af te stoffen en een opfrisbeurtje te geven. PC Part Picker heeft diverse voorbeeld builds.Zelf geen ervaring mee, maar zou een compacte build opleveren die je zelfs achter een VESA mount monitor kan plakken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 216,-€ 216,-
1Asus H170I-PRO€ 126,90€ 126,90
1Antec ISK 110 Vesa€ 82,95€ 82,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 99,99€ 99,99
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,79

Overigens moet ik zeggen dat er tegenwoordig weinig voordeel meer zit in zelf bouwen of je moet wel erg bijzondere eisen hebben. De systeempjes van HP en Dell zijn nog een stuk compacter dan de build hierboven. Ik vraag me wel een beetje af hoe HP in een dergelijke kleine behuizing de warmte van een normale desktop CPU afgevoerd krijgt.
kfaessen schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:58:
[...]

Ik vind de apparaten nog relatief groot eruit zien vergeleken met een Intel NUC, maar ik kan me vergissen.
Ja, ze zijn iets groter. Maar je praat over een verschil van 1,0L vs 0,65L of zo.Beide zeer klein.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 27-02-2017 19:58 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De form factor is voor mij geen niet echt van belang.
Ik heb wat tijd gestoken in die PC Part Picker maar daar leek geen build zoals mijn vraag op te staan.
Zo'n kant en klare mini pc is wel een optie, maar ik kan maar geen info vinden over de idle/standby consumption rate :-(. (ik snap ook niet hoe dat nu werkt met dell, verkopen ze nu enkel de recente modellen via hun site en oudere modelle via andere webshops?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:17
Form factor is niet zo van belang voor je, maar
- Hoe meer componenten een moederbord heeft, hoe hoger het verbruik
- Grotere behuizingen hebben meestal koeling (je kunt die ook wel uitzetten), en gewone ATX voedingen zijn ook steeds gekoeld.

Het gaat over kleine zaken, maar als zuinigheid je prioriteit is en je hebt eigenlijk niets anders nodig dan een SSD, CPU, geheugen en wat I/O, dan neem je best een zo compact mogelijk systeem.

Ik ben zelf voorstander van de pricewatch: ASRock DeskMini 110 barebone, die is iets groter dan de mini-pc's van Dell en HP, maar je kunt zelf je systeem samenstellen en als ik mijn build bekijk kom ik nog steeds een significant goedkoper systeem uit, ongeveer €600 voor de zelfbouw met een grotere SSD en meer RAM (als je het RAM van die Dell of HP nog wilt uitbreiden, kost je dat €65-€130 extra (afhankelijk of die pc oorspronkelijk 1 x 8 GB of 2 x 4 GB heeft). De Deskmini 110 is de enige mini STX barebone die 65W CPU's ondersteunt (voor zover ik weet), dat en de lage prijs (€150 voor behuizing, moederbord en voeding, en heeft zelfs Displayport) is de reden dat ik die kies en niet bv de pricewatch: ECS LIVA One of serie: Cubi 2 Plus (maar die kun je in Benelux niet krijgen als barebone).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 216,-€ 216,-
1ASRock DeskMini 110€ 149,-€ 149,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial CT2K8G4SFS824A€ 119,23€ 119,23
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 595,13

Idle verbruik van de Deskmini 110 met een vergelijkbare Core i5 (vorige generatie dan) is volgens de testen van Anandtech 14,81 W (http://www.anandtech.com/...i-110-ministx-pc-review/6). Vergeleken met een NUC is dat in die grafiek het dubbele, maar:
- De DeskMini is getest met een Samsung 950 Pro NVMe PCIe SSD, die verbruikt een stuk meer dan een SATA SSD zoals de Samsung 850 EVO of Crucial MX300, kan wel een Watt of 2 verschil maken in idle.
- De NUC heeft een veel zuinigere dualcore processor die ook wel een stuk trager is. Je ziet in hetzelfde lijstje dat een NUC met quadcore meer verbruikt dan de Deskmini.
- De MSI Cubi 2 Plus heeft het laagste verbruik van de Mini-STX barebones in die grafiek, maar doet dat met een Core i3 6100T, dus ook een extra zuinige dualcore. Met dezelfde processor en SSD zou de Deskmini 110 ook dat verbruik hebben (en ik verwacht dat die HP en Dell mini pc's ook zoiets verbruiken).

Zoals al blijkt uit bovenstaande, zou je het idle verbruik nog een paar Watt naar beneden krijgen als je een dualcore (Pentium of Core i3) neemt in plaats van een Core i5, die extra cores maken een verschil en ik denk eigenlijk niet dat je ze zou benutten. Al moet je die dualcore dan wel undervolten, Intel zet een vrij hoge standaard Vcore (hoger dan nodig) omdat Core i3 geen turbo ondersteunen en een vrij hoge basis kloksnelheid hebben (Pentium heeft een wat lagere kloksnelheid, mogelijk is het daarbij niet zo'n probleem). Neem wel een gewone variant, geen met T-achtervoegsel. Dat lagere verbruik kun je zelf net zo goed klaarkrijgen met undervolten en/of underclocken.

Wat dan betreft het always on zijn van de desktop, ik gebruik Wake On Lan via een Raspberry Pi om op mijn niet zo zuinige desktop (kuch overgeklokte i7 met R9 290) remote te kunnen starten en er dan op in te loggen. Zie hier http://www.jeremyblum.com/2013/07/14/rpi-wol-server/. Het is een handeling extra, maar zo zuinig als een Raspberry Pi krijg je een desktop niet, dus kan ik een dikke desktop houden en de Raspberry Pi gebruik ik nog voor wat andere zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 28-02-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
kfaessen schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:58:
Als ik in de PW naar de afmetingen kijk is er maar een paar centimeter verschil tussen de Dell en HP in vergelijking met een Intel NUC. De NUC is breder, de HP en Dell zijn wat dieper. Per saldo maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor dat lijstje, ik denk dat ik inderdaad voor de ASRock DeskMini 110 ga gaan.
Pagina: 1