Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 890731

Topicstarter
Mijn vraag is welke (extra) verzekeringen heb ik nodig als ik tijdelijke ga werken in het buitenland.

Voor de duidelijkheid het gaat niet om maanden / jaren of als expat maar de volgende gegevens zijn van belang.

Ik woon in Nederland en werk voor een Nederlandse werkgever BV en val daarmee onder het Nederlands recht.

Nu is het zo dat het werk inhoud dat ik met regelmaat een aantal dagen tot een week in het buitenland mijn werkzaamheden moet verrichten.

Navraag bij Zilverenkruis gedaan voor de zorgkosten, deze zijn volledig verzekerd in het buitenland omdat ik officieel in Nederland woon en werk en de sociale lasten afdraag.
Echter, de werkgever dient alle medische kosten in het buitenland te betalen mocht mij iets overkomen.

Daarnaast Unive geraadpleegt over een doorlopende reis verzekering, Particuliere reisverzekeringen zijn niet bedoeld voor zakelijk gebruik, in sommige gevallen kun je wel mee verzekeren de reis naar een congres of seminar maar niet de werkzaamheden die ik ga uitvoeren, dit dient de werkgever zelf te doen.

Okey tot zover is het mij duidelijk de werkgever moet zichzelf voor deze dingen verzekeren maar is dit niet verplicht maar blijft wel hoofdelijk aansprakelijk hiervoor.

Stel nu: Ik moet een werkweek (5 dagen) naar Oostenrijk in een hotel na werktijd is er niets te doen dus, neem ik mijn prive laptop en mobiele telefoon of tablet mee zodat ik toch nog wat spelletjes kan doen en kan skypen met mijn familie (vrouw en kinderen) thuis.
Er gebeurd iets (bvb gestolen) met mijn laptop / tablet / mobiele telefoon.
De reisverzekering vergoed niets omdat het een zakelijke reis is (ook buiten de officiële werktijd blijft het zakelijk.) De werkgever vergoed het ook niet omdat hij deze laptop niet noodzakelijk acht voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
De zakelijke reisverzekering vergoed geen privé spullen.

Die spullen thuis laten is geen optie dus is er een verzekering die ik of mijn werkgever zal kunnen / moeten afsluiten zodat dit wel verzekerd is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

Rannasha

Does not compute.

Sommige verzekeraars hebben een aanvullende module voor zakenreizen bij een gewone reisverzekering. Bv. FBTO: https://www.fbto.nl/documenten/Voorw_Reis.pdf (zie module Zakenreizen), deze dekt privé spullen, maar slechts zeer beperkt (tot €500) zaken die van de werkgever zijn. Dit lijkt mij een prima keuze voor deze situatie.

Maar eigenlijk is dit iets wat je werkgever moet uitzoeken, vind ik. Die stuurt jou naar het buitenland, dus die moet zorgen dat alles goed geregeld is. Buiten werktijd op een hotelkamer bivakkeren is niet bepaald fantastisch, dus als de werkgever het niet nodig acht dat je spullen meeneemt om jezelf buiten werktijd mee te vermaken (en de kosten van het verzekeren hiervan dus niet wil dragen), dan mag daar wel een vergoeding tegenover staan.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 890731 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:56:
Stel nu: Ik moet een werkweek (5 dagen) naar Oostenrijk in een hotel na werktijd is er niets te doen dus, neem ik mijn prive laptop en mobiele telefoon of tablet mee zodat ik toch nog wat spelletjes kan doen en kan skypen met mijn familie (vrouw en kinderen) thuis.
Als je gewoon in nederland zou zijn, dan zou je dit waarschijnlijk ook niet verzekeren. Dus waarom in het buitenland opeens wel?

Verder zullen er zoals Rannasha aangeeft vast verzekeringen zijn die dit wel willen dekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Woy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:49:
[...]

Als je gewoon in nederland zou zijn, dan zou je dit waarschijnlijk ook niet verzekeren. Dus waarom in het buitenland opeens wel?
In Nederland is dit wel verzekerd het valt bij sommige partijen geheel of gedeeltelijk bij de inboedel verzekering en of een aanvullende buitenhuis inboedel verzekering. Omdat het binnen de landsgrenzen is doet het er niet toe of dit zakelijk of een privé aangelegenheid is.

Voor weekendjes weg is zoiets ook mee verzekerd in de consumenten reis verzekering mits het bedrag toerijkend is.

En ja ik heb kinderen dus ik heb die aanvullende verzekeringen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:18:
Sommige verzekeraars hebben een aanvullende module voor zakenreizen bij een gewone reisverzekering. Bv. FBTO: https://www.fbto.nl/documenten/Voorw_Reis.pdf (zie module Zakenreizen), deze dekt privé spullen, maar slechts zeer beperkt (tot €500) zaken die van de werkgever zijn. Dit lijkt mij een prima keuze voor deze situatie.

Maar eigenlijk is dit iets wat je werkgever moet uitzoeken, vind ik. Die stuurt jou naar het buitenland, dus die moet zorgen dat alles goed geregeld is. Buiten werktijd op een hotelkamer bivakkeren is niet bepaald fantastisch, dus als de werkgever het niet nodig acht dat je spullen meeneemt om jezelf buiten werktijd mee te vermaken (en de kosten van het verzekeren hiervan dus niet wil dragen), dan mag daar wel een vergoeding tegenover staan.
Uhm FBTO dekt tot €500 spullen van mijn werkgever? leuk voor hem maar de mobiele telefoon / laptop / tablet is van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

offtopic:
Voor meerdere posts achter elkaar is er de edit-functie.
Weet je dat of denk je dat? Zo ja zou ik je werkgever vertellen dat hij wat onkosten kan verwachten voor aanschaf van dedicated reis-spullen (kleren/koffer/etc.) De werkgever is vrij om een verzekering te nemen die dat wel dekt.
De werkgever vergoed het ook niet omdat hij deze laptop niet noodzakelijk acht voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
Daar kan je dan misschien nog het makkelijkst over praten. Als jij meerdere dagen op reis moet zul je af en toe ook dingen moeten doen die niet directe waardevol zijn voor de werkgever, maar dat jij daar 5 dagen op locatie bent is wel in zijn belang. Zolang je niet je camera uitrusting van 10k meeneemt lijkt het me allemaal wel te behappen.
Woy schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:49:
[...]

Ik reis vrij veel voor mijn werk (ik heb dit jaar misschien 5 nachten in mijn eigen bed geslapen) en het risico is gewoon hoger dat iets gestolen wordt of dat je gewoonweg ergens iets vergeet. Je wisselt constant van werkplek, hotelkamer, gaat tig keer uit eten, je bent vaak op plekken met hoger risico zoals vliegvelden etc. Vandaar dat ik blij ben dat, mocht er iets gebeuren, 100% gedenkt ben.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fsfikke schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:19:

Weet je dat of denk je dat? Zo ja zou ik je werkgever vertellen dat hij wat onkosten kan verwachten voor aanschaf van dedicated reis-spullen (kleren/koffer/etc.) De werkgever is vrij om een verzekering te nemen die dat wel dekt.
Staat in de voorwaarden van de Unive zakelijke reisverzekering.
. Vandaar dat ik blij ben dat, mocht er iets gebeuren, 100% gedenkt ben.
Heb jij zelf ergens iets afgesloten of heeft jouw werkgever een document laten zien / overhandigd waarin dit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:27

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 890731 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Uhm FBTO dekt tot €500 spullen van mijn werkgever? leuk voor hem maar de mobiele telefoon / laptop / tablet is van mijzelf.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de FBTO "module" de standaard reisverzekering (die dus privéspullen dekt) uitbreidt met dekking waardoor hij ook geldig is tijdens zakelijke reizen. De beperking van deze module is dat zakelijke spullen maar zeer beperkt gedekt worden, wat logisch is gezien het gaat om een privéverzekering.

Met deze module zijn je eigen spullen verzekerd tot het maximum van de standaard reisverzekering, maar als je een werklaptop meeneemt en deze sneuvelt, dan is dat niet volledig gedekt. Maar goed, voor de zakelijke spullen is de werkgever verantwoordelijk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 890731 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:29:
[...]

Staat in de voorwaarden van de Unive zakelijke reisverzekering.

[...]

Heb jij zelf ergens iets afgesloten of heeft jouw werkgever een document laten zien / overhandigd waarin dit staat?
Mijn werkgever heeft een verzekering bij AIG specifiek voor persoonlijke bezittingen tijdens binnen- en buitenlandse zakenreizen. De policy daarvan is beschikbaar op het intranet.

Het hangt natuurlijk af van het bedrijf of zo een verzekering zinvol is. Als het een uitzondering is dat jij een paar dagen ergens heen gaat loont het zich eerder om gewoon goede afspraken te maken. Mijn werkgever heeft alles afgedekt, maar dan hebben we het ook over een van de grootste bedrijven ter wereld :p

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2017 16:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De reisverzekering vergoed niets omdat het een zakelijke reis is (ook buiten de officiële werktijd blijft het zakelijk.) De werkgever vergoed het ook niet omdat hij deze laptop niet noodzakelijk acht voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

Die spullen thuis laten is geen optie dus is er een verzekering die ik of mijn werkgever zal kunnen / moeten afsluiten zodat dit wel verzekerd is?
Wat zij je werkgever hier eigenlijk over?
Zou voor mij toch echt wel iets zijn waar ik op zou gaan drukken. Leuk dat een werkgever denkt dat het niet nodig is maar dan mag hij al mijn tijd min 8 uur slaap gaan uitbetalen.

Of een dusdanig riante buitenland vergoeding dat die paar euro verzekeren wel te behappen is. Maar dan nog vind ik het geen goed werkgeverschap.

Ga morgen eens kijken hoe dit bij mij precies zit. :+
Pagina: 1