Zonnepanelen in combinatie met een groen dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Hallo iedereen,

Volgens mij heb ik de vraag nog niet voorbij zien komen, ik kon 'm iig 123 niet vinden. (Mocht ik er overheen kijken, graag een linkje, dan is dit topic overbodig uiteraard.)

Anyway, wij zijn aan het nadenken over een groen (sedum) dak in combinatie met zonnepanelen.

Wat de reclame zegt is dat het rendement van zonnepanelen tot 30% (?) toe neemt als je ze plaatst op een groen dak. (In verband met de lagere temperatuur van de ondergrond.)

Dit zou voor ons driedubbel winst zijn. Groen dak voor extra isolatie in zomer en winter, het verlengen van de levensduur van ons bitumen dak en uiteraard voor het milieu / het afvangen van fijnstof, zonnepanelen als milieuvriendelijk alternatief op fossiele brandstof.

Maar wat klopt er nu werkelijk van deze beweringen? Word het rendement van zonnepanelen inderdaad fors beïnvloed door een onderliggend groen dak, of is dat een fabeltje?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Ik heb hier geen ervaring mee maar.

Groene daken zijn zwaar. Ze houden ook veel water vast.
Dus dak moet voldoende sterk zijn. Er komt ook nog eens ballast bij voor de zonnepanelen.
Ik vraag me af of de plantjes onder de zonnepanelen heel goed groeien.
Met zonnepanelen wordt de ruimte er onder ook al 3 graden koeler door de schaduw die de panelen geven en zorgt ook voor langere levensduur van de bitumen dak. Denk aan oost/west opstellingen of een schans op een platdak dan kan het oppervlak goed worden afgedekt.

Ik zelf zou het niet doen. Misschien wel voor een deel van het dak dat geen of weinig zon krijgt.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53
Wat een kolder. De meeste panelen hebben een derating van ongeveer 0,4% per graad. Om 30% winst te kunnen halen, moeten de panelen dus 75 graden KOUDER blijven dan op een 'normaal' dak (waar ze in de volle zon zo'n 80 graden kunnen halen). Dus effectief mogen ze 5 graden boven nul worden....

Vul je zelf even in hoe reëel dat is?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37
^ dank u hesselbeertje :)

Overigens krijg ik op mijn zinken dak op het zuiden onder m'n panelen vanzelf al een soort 'groen dak'. Er blijft daar allemaal rommeltjes liggen die niet meer wegspoelen.

Natuurdak lijkt me verder wel prima, al zou een schans de boel wel helemaal afsluiten voor zonlicht.. maarja, mos gedijt op zich goed in natte schaduw gebieden, dus wie weet gaat dat prima. Je ziet natuurdaken die veel zon opvangen in de zomer altijd helemaal verdorren.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:51
hesselbeertje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:53:
Wat een kolder. De meeste panelen hebben een derating van ongeveer 0,4% per graad. Om 30% winst te kunnen halen, moeten de panelen dus 75 graden KOUDER blijven dan op een 'normaal' dak (waar ze in de volle zon zo'n 80 graden kunnen halen). Dus effectief mogen ze 5 graden boven nul worden....

Vul je zelf even in hoe reëel dat is?
Ik kaap even schaamteloos dit topic met de volgende link:
http://www.groendak.info/zonnepanelen-en-groene-daken/
Ze hebben het hier over maximaal zestien procent en over een temperatuurverschil van "Op bijvoorbeeld een zwart / bitumendak kan de temperatuur oplopen tot circa 60º of 70º C waardoor zonnepanelen aan rendement verliezen. Op een groendak blijft de temperatuur laag (tot circa 35ºC) "
Dit getal klopt wel aardig met jouw getallen (70 - 35) * 0,4 = 14%. Ik denk alleen dat een zonnecel wel wat warmer wordt omdat die toch boven het groen staat en toch donker gekleurd is, maar dan nog. Op zich klinkt het ook niet heel raar.

Andere vraag is natuurlijk: onder de zonnecellen zal geen regen konen en geen zon dus hoe goed het groen zal blijven is even de vraag....

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asjoka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2020
30% is inderdaad wel erg veel.

Door de verkoeling van het groendak gaat een zonnepaneel meer energie opwekken.
Uit dit onderzoek blijkt dat het tussen de 4-15% ligt.

https://pdfs.semanticscho...8cbe327cc81f07249096b.pdf

Er is dus zeker mogelijkheid voor meer rendement, alleen 30% is wel heel enthousiast. Los daarvan hebben groene daken andere voordelen, zoals je al benoemt hebt. Ze kloppen allemaal, maar moet je wel voorzichtig zijn met de precieze getallen. Alle voordelen bij elkaar maken (zelfs als is het effect per voordeel marginaal) een groen dak het wel waard.

De voordelen op een rijtje:
  1. Een isolerende werking
  2. Waardeverhoging van het pand & verbeterde levensduur van uw dak
  3. Verbetering van het leefklimaat in stedelijke gebieden
  4. Een veiligere woonsituatie (brandveiligheid & waterafvoer)
  5. Een dak met weinig onderhoud
  6. Stressvermindering, wat kan bijdragen aan uw gezondheid
  7. Mogelijkheid voor subsidie
  8. Hoger rendement van zonnepanelen
Daar kan je hier meer over lezen
https://www.solarsedum.nl...ordelen-van-een-groen-dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asjoka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2020
Snowhite0901 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:48:
[...]

Andere vraag is natuurlijk: onder de zonnecellen zal geen regen konen en geen zon dus hoe goed het groen zal blijven is even de vraag....
Een bijkomend voordeel zonnepanelen boven groen dak is dat andere plantensoorten zich zullen vestigen op de schaduwrijke plekken achter de panelen, waardoor er een grotere biodiversiteit ontstaat.

Hierbij heeft het wel voordeel als de zonnepanelen iets van de sedum vegetatie af staan. Als dat het geval is kunnen de planten daar ook prima in de schaduw leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 16:56
Ter info, mijn piekvermogen in Apeldoorn, op:
8/8/2020: 2.35 kW, temperatuur: Maximum 34.6 °C
21/05/2020: 2.52kW temperatuur Maximum 26.7 °C
28/05/2020, 2.74kW, temperatuur Maximum 19.7 °C
Temperatuur op basis van meetstation de Bilt: https://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi

Mogelijk 14% minder opbrengst bij 15 graden verschil(8/8 vs 28/5), of 8% bij 7 graden verschil (21/5 vs 28/5).
Onder aanname dat Apeldoorn en de Bilt dezelfde relatieve temperatuurverschillen hebben, vermogen linear met temperatuur afneemt e.d.
Pagina: 1