Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Sony heeft in Barcelona op het Mobile World Congress twee midrange-smartphones aangekondigd. Het gaat om de Xperia XA1 en de XA1 Ultra, die respectievelijk over een 5"- en een 6"-scherm beschikken en allebei draaien op een Helio P20-soc van MediaTek.

Bij de grotere Ultra-variant gaat het om een 1080p-scherm, in tegenstelling tot het 720p-scherm van de kleinere XA1. In beide gevallen hebben de schermen dunne schermranden aan de zijkanten. Ook op het gebied van de frontcamera zijn er verschillen tussen de twee toestellen. De kleinere telefoon beschikt over een achtmegapixelcamera met een '23mm equivalent'-lens, terwijl het Ultra-model een zestienmegapixelcamera met optische beeldstabilisatie heeft.

Beide toestellen hebben een 23-megapixelcamera aan de achterkant met een Exmor RS-sensor van het 1/2.3"-formaat en een '24mm equivalent'-lens met een diafragma van f/2.0. De camera is voorzien van hybride autofocus. Daarnaast beschikken beide modellen over een Helio P20-soc, dat is een octacore op 2,3GHz met een Mali T-880 MP2-gpu. Het werkgeheugen van de toestellen komt neer op 3GB voor de XA1 en 4GB voor de XA1 Ultra, waarbij de opslag van 32 en 64GB uitgebreid kan worden met een micro-sd-kaart.

De accu heeft een capaciteit van respectievelijk 2300mAh en 2700mAh. Daarnaast maken de toestellen gebruik van Adaptive Charging van Qnovo, wat voor een langere levensduur van de accu moet zorgen. De toestellen zijn volgens Sony bij release voorzien van Android 7.

De telefoons zijn verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart, goud en roze en komen volgens Sony dit voorjaar op de markt. De Xperia XA1 heeft een adviesprijs van 279 euro, terwijl de Ultra-variant verkrijgbaar is voor een prijs van 379 euro.

Terug naar Inhoudsopgave

OSAndroid 7.0
CPUMediaTek Helio P20
GPUARM Mali T-880 MP2 900MHz
RAM3 GB
ROM32 GB eMMC (uitbreidbaar tot 2TB)
ConnectiviteitBluetooth 4.2, GPS, NFC, GLONASS, 2,4 / 5 GHz b/g/n/ac
AansluitingenUSB Type-C, 3,5mm audio aansluiting
SensorenOnbekend
Scherm5" HD-scherm
Front Camera8MP, f/2.0
Back Camera23MP, F/2.0
Accu2300mAh (QC2.0)
KleurWit, Zwart, Goud, Roze
Afmetingen145 x 67 x 8 mm
Gewicht143 g
Prijs279 euro
Release DatumVoorjaar 2017

Terug naar Inhoudsopgave

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.027-02-2017Topic aangemaakt

Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 25-04-2017 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Volgens bol.com is deze smartphone beschikbaar vanaf 21-04. Is er al geweten als er aan de voorkant speakers zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:49
sQuare8 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:40:
Volgens bol.com is deze smartphone beschikbaar vanaf 21-04. Is er al geweten als er aan de voorkant speakers zitten?
Aan de voorkant wordt er gebruik gemaakt van 2 speakers. 1 voor het bellen en de onderste voor multimedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courtjester
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-08-2023
Ben erg benieuwd naar de prestaties van de accu in dit toestel.

Zou mijn huidige toestel willen vervangen door een XA1 of XA1 Ultra omdat ze volgens mij veel waar voor hun geld geven, maar die accucapaciteit brengt me aan het twijfelen.

Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik hier graag iets over vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddoooo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12-2024
Courtjester schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:21:
Ben erg benieuwd naar de prestaties van de accu in dit toestel.

Zou mijn huidige toestel willen vervangen door een XA1 of XA1 Ultra omdat ze volgens mij veel waar voor hun geld geven, maar die accucapaciteit brengt me aan het twijfelen.

Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik hier graag iets over vernemen.
Ikzelf zat ook te twijfelen vanwege de accu. Verder is het denk ik namelijk een erg goede prijs-kwaliteit. Maar 2300mAh is nu aan de lage kant, maar als je dat vergelijkt met 2jaar terug valt dat reuze mee. Als het wel een probleem is kan je nog altijd een powerbank gebruiken, gebruik ik bij mijn huidige telefoon ook en werkt erg fijn.
Een telefoon kan ook niet alles hebben, en naar mijn mening levert deze telefoon juist op de minder belangrijke dingen (vingerafdrukscanner, accu (omdat je een powerbank kan gebruiken), en scherm) in en blinkt in de belangrijke dingen (snelheid, camera) juist uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrismeister
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-01-2021
Hallo allemaal,

Weet iemand wanneer een review verwacht wordt van dit toestel door tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Net een paar dagen in bezit, eerste ervaring is prima. Lekker vlot, en batterij houdt zich prima tot nu toe. Zaterdag wat lopen spelen met foto's en filmpjes maken en een beetje zitten browsen, na halve dag nog 70% over.
Erg tevreden, maar mijn vorige was de lumia920 van 3.5 jr oud. Weet niet of het te vergelijken is :).

Aanvulling:
- Eerste werkdag zonder opladen. Weinig gebruikt, beetje browsen en appen: 72% over.
- Tweede werkdag zonder opladen, Kort belletje, iets meer browsen en appen: 45% over.
- 61 uur na laatste keer laden en na uurtje Spotify en hardlopen nog 14% over.
- 63,5 uur na het eerste opladen is de batterij leeg, laatste 2 uur goed mijn best moeten doen.

[ Voor 37% gewijzigd door akaro op 04-05-2017 08:23 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokke2711
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-11-2024
Hey ,

Ondertussen nog meer ervaringen omtrend de XA1 ?
Ik zou dez misschien ook wel willen meer echt uitgebreide revieuws zijn er niet.
Doet de camera het goed? Heb nu een LG G4 en echt aan kwaliteit van de camera wil ik niet inboeten?
Het scherm is geen "full HD" maar 720p valt dit op?
De batterij? Kom je een hele dag toe met middelmatig gebruik?
Opwarmen van het toestel?

Mocht er iemand kunnen antwoorden op deze vragen zou het leuk zijn :)

Groetjes,
Wokke

Acties:
  • +1 Henk 'm!
- De camera-sensor werd ook gebruikt in de Xperia Z5, daar kun je op Googlen bijvoorbeeld.
- 5 inch en 1280x720 pixels is niet het beste op de markt, valt het op: jazeker, maar dat verschilt per persoon
- Ook dat moet geen enkel probleem zijn
- Heb het toestel niet dusdanig lang getest om hier een echt antwoord op te geven, maar lijkt me mee te vallen. De MediaTek-chipset is geen variant die daarom bekend staat en met een behuizing van polycarbonaat kan het toestel zijn warmte wel prima kwijt denk ik. Misschien kan iemand die hem heeft hierop antwoorden.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01-2022
Dat ze dit zonder fingerprint scanner verkopen snap ik echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerard4 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:57:
Dat ze dit zonder fingerprint scanner verkopen snap ik echt niet.
* CLB mompelt iets over de prijsstelling voor dit toestel

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01-2022
CLB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:10:
[...]

* CLB mompelt iets over de prijsstelling voor dit toestel
Geen fingerprintscanner, accu 2300 mah, Mediatek..
Ik kan er niet van onder de indruk raken.
Ik zal wel iets over het hoofd zien
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Mogelijk geïnteresseerd in het aanschaffen van de Xperia Xa1 als vervanger van mijn Wileyfox Swift (1st generatie).

Nu lees ik echter heel veel topics op het internet over touchscreen problemen met deze telefoon: https://talk.sonymobile.c...n-not-working/m-p/1230304

Iemand die deze problemen herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaro
Heb ik geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 965485

Ik wel. Het wordt ook steeds erger. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:14

Theimon

Snapte!?

Ik moet zeggen, langs de randen is het best knudde met de reactie van het touchscreen. Het is zelfs zo erg dat ik zit te twijfelen om mijn E5823 gewoon te laten maken en de XA1 als reserve in de kast te leggen.
En ik heb deze pas een maand.....

Edit: en zojuist een afspraak gemaakt om de Z5 Compact aan te pakken. Ik liep weer een end te vloeken tegen het scherm van de XA.....ik kan er niet meer tegen. Aankoop was ook een noodgreep (Z5 viel op het scherm vlak voor mijn vakantie), dus voor als reserve is de XA1 prima.

[ Voor 36% gewijzigd door Theimon op 02-09-2017 11:23 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Erg jammer van de problemen met het scherm, had al een tijdje deze telefoon in gedachten als opvolger van mijn Xperia E5.

Heeft de Ultra hier ook last van?

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:14

Theimon

Snapte!?

Ik heb nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden, maar het zou eventueel een slechte batch kunnen zijn vanuit Sony. Die batch is dan wel wereldwijd verspreid en dat zou best knap zijn. Of er een oplossing voor is weet ik ook niet precies.

Van de Ultra heb ik geen idee, heb ik niet op gezocht.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• chrpmm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:36
Stefan22 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 07:33:
Erg jammer van de problemen met het scherm, had al een tijdje deze telefoon in gedachten als opvolger van mijn Xperia E5.

Heeft de Ultra hier ook last van?
Ik merk dat het scherm van mijn Ultra iets minder gevoelig reageert in de hoeken. Echt storend is dat echter niet.

• Stefan22
  • Niet online
chrpmm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:42:
[...]

Ik merk dat het scherm van mijn Ultra iets minder gevoelig reageert in de hoeken. Echt storend is dat echter niet.
Oke bedankt, zag net dat de Ultra 6inch is in plaats van 5,5inch, dat vind ik toch te groot, maar ga het risico denk ik niet nemen om de gewone XA1 te halen.

• chrpmm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:36
Stefan22 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:48:
[...]

Oke bedankt, zag net dat de Ultra 6inch is in plaats van 5,5inch, dat vind ik toch te groot, maar ga het risico denk ik niet nemen om de gewone XA1 te halen.
De xa1 plus (5.5 inch) werd op ifa aangekondigd. Die zal binnenkort ook wel te halen zijn.
chrpmm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:03:
Die zal binnenkort ook wel te halen zijn.
Duurt nog wel een weekje of 8...

Anoniem: 181786

chrpmm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:03:
[...]

De xa1 plus (5.5 inch) werd op ifa aangekondigd. Die zal binnenkort ook wel te halen zijn.
Enig idee hoe die zal presteren ten opzichte van een xperia X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 978619

Ben even nieuwsgierig zijn er meer mensen die problemen met de camera ervaren?
Mijn touchscreen werkt eigenlijk wel perfect en ben zeker tevreden over dit toestel, enkel heb ik dus problemen met de camera, Vaak verdwijnt de camera knop in het scherm . Kan dan met de knop op toestel wel foto maken maar vaak reageert die niet goed. Ook heb ik regelmatig dat ik foto's maak en die verdwijnen dan gewoon . Ik zie ze in mijn scherm dat ze gemaakt zijn maar in mijn album zijn ze gewoon niet meer te vinden .
ben erg benieuwd of dit bekend probleem is . of het loont om de reset uit te voeren , of dat het wellicht toch aan mijn toestel ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Ik heb het toestel nu ook, en heb nog geen problemen ervaren met zowel het scherm als de camera. Alle foto's die ik heb gemaakt zie ik gewoon in de Album app, en het scherm reageert op alle punten gewoon perfect zover ik merk.

Ben wel zeer tevreden over het toestel, lekker snel en de update naar Android 8 binnenkort is ook zeer fijn, zie je niet vaak bij toestellen met een MediaTek SoC. Foto's in wat meer donkere omgevingen zien er ook prima uit vergeleken met mijn oudere toestellen (Lumia 520, Sony Xperia E5).

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan22 op 01-11-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Gefixt, andere camera app lost dingen op.

[ Voor 89% gewijzigd door Stefan22 op 03-01-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:35
Ik heb een javascript probleem met dit toestel. Weblinks openen niet vanuit andere apps e.d. Oplossing van Sony is "activeer javascript in chrome", maar dat staat netjes aangevinkt.

Link naar Sony forum

Is deze problematiek bekend. Is er een oplossing voor?

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb deze telefoon nu ook als vervanging van m'n E5. E5 vond ik prima, maar was toch wat langzamer met bepaalde taken.

Tot nu prima telefoon en ik zie dat er weer een update aankomt voor de 8.0 versie die er nu opstaat.

https://xpericheck.com/device/G3121

M'n vriendin heeft deze zelfde telefoon, maar die heeft wel wat schermproblemen inmiddels blijkbaar. Zij denkt dat het met de update naar Oreo kwam, dus ik hoop voor haar dat de update daarin iets verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:14
Ik heb dit toestel via mijn werkgever en ben inmiddels met de 3e bezig. De eerste twee kregen touchscreen problemen. Ik ben benieuwd of het nu wel goed gaat want ik moest lang wachten op vervanging vanwege leveringsproblemen. Hopelijk is deze batch toestellen wel goed, afwachten dus. Hiervoor had ik de sony M4 dat was ook een buggy toestel. Sony levert duidelijk geen kwaliteit meer, privé koop ik het niet meer.

Update: van de derde xa1weigert de p ook al weer 8 van de 10x. Kortom het touchscreen probleem bij deze telefoons is structureel. Ik ga hem omruilen voor een iphone, moet helaas wachten tot mijn werkgever weer iphones op voorraad heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door wlmpie op 12-09-2018 17:31 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
De AA1 werkte prima uit de verpakking, na de 8.0 update is er geen netwerk meer dus niet bellen of gebeld worden. Handmatig al netwerk aangepast (Telfort via KPN 4g) maar geen verbetering.
Iemand een idee of gelijksoortig probleem ?
Edit: een software reparatie via de Xperia Companion was uiteindelijk de oplossing. :D

[ Voor 15% gewijzigd door zwoelie op 30-09-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 20:55
Het lijkt behoorlijk stil hier :)
Via Amazon marketplace een XA1 'refurbished' kunnen kopen voor 76,- met slechts minime vrijwel onzichtbare krasjes aan de zijkant. Goeie deal dacht ik zo!

Komt met Oreo 8.0 met security patch van mei 2019.
Gelijk even Magisk root erop gezet dmv deze truuk op xda:
https://forum.xda-develop...?p=79626434&postcount=135

Fijn toestel.
Is er iemand die hem nog actief gebruikt?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
ja, ik gebruik hem nog als dagelijks toestel.
Het is niet de snelste, maar heb ik ook niet nodig.
Enige is het scherm wat op sommige plekken in de hoeken/zijkanten niet heel responsive (meer) is.
M'n vrouw heeft er ook één, de roze variant, en daar is het nog slechter met het scherm. Zit ook een gele vlek aan de rechter zijkant. Deze is al eens teruggestuurd en heeft ze een nieuwe gehad, maar nu dus weer zelfde probleem.

Scherm is dus wel het zorgenkindje van dit toestel.

Maar afgelopen maand nog wel de mei security update gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ja, ik las al dat het scherm problemen kan geven.
Deze werkt tot nu toe perfect, dus maar hopen dat het zo blijft.
Android auto werkt trouwens ook fijn, een stuk sneller dan mijn oude telefoontje (BQ M4.5) :)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
Gebruik hem nog steeds al denk ik dat het niet lang meer gaat duren. Scherm is niet lekker, de randen weigeren vaak (bij de p dus) al was dat vooral vervelend. Sinds een paar weken kan ik mijn meldingen niet meer naar beneden schuiven vanaf de bovenrand. Dat maakt het toestel bijna onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Wat vervelend, heb ik hier helemaal geen last van.
Geen garantie meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
akaro schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:14:
Gebruik hem nog steeds al denk ik dat het niet lang meer gaat duren. Scherm is niet lekker, de randen weigeren vaak (bij de p dus) al was dat vooral vervelend. Sinds een paar weken kan ik mijn meldingen niet meer naar beneden schuiven vanaf de bovenrand. Dat maakt het toestel bijna onbruikbaar.
Ja had ik ook. Nog binnen garantie een nieuwe gekregen die het tot nu toe nog goed doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
mcetweaker schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:08:
[...]

Ja had ik ook. Nog binnen garantie een nieuwe gekregen die het tot nu toe nog goed doet
Dank voor de info. Toch een nieuwe besteld, nokia 7.2.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- [Sony Xperia XA1] Levertijd & Prijzen
- [Sony Xperia XA1] Het grote Accessoires topic