Panelen "haaks" op flauw dak noordoost

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcova
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 15:05
Mijn huis heeft een heel flauw lessenaarsdak (dus de nok voor en dan loopt het dak af naar de achterkant) van tussen de 10 en 15 graden. Nadeel is dat het dak op het noordoosten gericht is, niet ideaal dus voor zonne-energie.

Op een vergelijkbaar dak in de buurt zie ik nu een interessante uitvoering: zonnepanelen "haaks" op het dak, op een manier die doet denken aan een oost-west opstelling zoals je wel eens op een echt plat dak ziet. Zij het dat het dak nu dus ondertussen nog gewoon flauw afloopt. Doordat de panelen haaks staan, zijn ze dus nu gericht op het zuidoosten en noordwesten onder een erg lage hoek (ik denk 10graden).

Kent iemand die vorm? Is dit het ei van columbus voor dit soort daken? Zijn hier nadelen aan verbonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:25
Nadelen? qua aanzicht misschien en daardoor de gemeente die roet in het eten kan gooien.

Wellicht ook een stevigere montage nodig doordat de wind meer grip heeft.

Daarnaast krijg je een zigzag vorm lijkt me, dus minder te plaatsen panelen (je wilt niet dat ze in elkaars schaduw komen).

edit: Misschien kan je een foto laten zien, dat gaat wat makkelijker inbeelden :)

[ Voor 12% gewijzigd door DutX op 27-02-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Voor panelen die "met het dak mee" liggen (dus zelfde hoek als het dak, evenwijdig er aan) heb je geen vergunning nodig in de meeste gevallen. Voor panelen die "anders" op het dak staan heb je wel een vergunning nodig dacht ik, behalve bij een plat dak.

https://www.zonnepanelen-.../vergunning-zonnepanelen/

[ Voor 12% gewijzigd door DigiK-oz op 27-02-2017 15:24 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

eelcova schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:27:
Mijn huis heeft een heel flauw lessenaarsdak (dus de nok voor en dan loopt het dak af naar de achterkant) van tussen de 10 en 15 graden. Nadeel is dat het dak op het noordoosten gericht is, niet ideaal dus voor zonne-energie.

Op een vergelijkbaar dak in de buurt zie ik nu een interessante uitvoering: zonnepanelen "haaks" op het dak, op een manier die doet denken aan een oost-west opstelling zoals je wel eens op een echt plat dak ziet. Zij het dat het dak nu dus ondertussen nog gewoon flauw afloopt. Doordat de panelen haaks staan, zijn ze dus nu gericht op het zuidoosten en noordwesten onder een erg lage hoek (ik denk 10graden).

Kent iemand die vorm? Is dit het ei van columbus voor dit soort daken? Zijn hier nadelen aan verbonden?
Je zou zelfs de panelen rug aan rug oost-west kunnen leggen om op die manier de windlast weg te nemen.
Ik vind het wel een geniaal idee eigenlijk van de installateur, ik vraag mij idd wel af wat de wetgeving daarover vermeld. Maar goed, dat kun je altijd eerst aan de gemeente voorleggen.

In mijn opinie, goed idee en een strak plan eigenlijk. Ik zie er alleen maar opbrengst voordelen in.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het kan gewoon op noord.
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=51366&sid=46712&t=m

Volgens mij zijn de regels (in neederland) ook dat je panelen gelijk moeten lopen met het hellend dakvlak.
(met uitzondering van platdak en dus niet zo zichtbaar. Maar daar zijn weer andere regels van toepassing)

In Belgie en Duitsland zie je het meer, dat er haaks op het dak wat geplaatst wordt

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2017 18:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek