2x nieuw beeldscherm, regelmatig flikkeren van beide of 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jos99
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-06-2023
Mijn vraag
Ik kan er nergens iets over vinden, maar sinds ik mijn 22" schermen heb vervangen door 2 nieuwe 24" Samsung beeldschermen heb ik regelmatig last van flikkering op 1 van beide of beide beeldschermen

heb van alles geprobeerd om het op te lossen, kan het zijn dat ik de adapter aansluiting op het moederbord heb vernaggeld met kabels in-/uitpluggen? ging nogal moeizaam

ik denk nu aan een losse (insteek) videokaart naar 2x hdmi, maar welke? Alles is tegenwoordig gaming zus en gaming zo, maar ik houd me bezig met office, fotobewerking en website ontwerp, dus kan goedkoop kaartje zijn. Als ik maar een driver of zoiets heb om de beeldschermen iets beter aan te sturen

Relevante software en hardware die ik gebruik
schermen zijn aangegesloten op de HDMI/DVI-D uitgangen van de on-board video adapter Intel(R) HD Graphics 4000 (1920x1080@60Hz) op mijn ASUSTeK P8B75-M LE moederbord (2013), dus niks geen drivers en zo, just plug en play
beeldschermen zijn de nieuwe Samsung C24F390F (curved) monitoren, en die zijn ook driverless, alleen plug en play

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb wat beeldschermprogramma'tjes geinstalleerd maar daar ging de hele beeldschermaansturing van naar de knoppen. Soms helpt het om van browser te wisselen of deze even uit te zetten (soms alleen de pagina waar je op aan het werk bent).

Ik denk niet aan een defect in de beeldschermen, omdat ze allebei nieuw zijn en allebei hetzelfde probleem vertonen

Beste antwoord (via jos99 op 01-03-2017 22:57)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intel chipset updaten
kan de onboard vga het wel aan 2 schermen ?
wat gebeurt er als je 1 scherm gebruikt ?
windows versie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intel chipset updaten
kan de onboard vga het wel aan 2 schermen ?
wat gebeurt er als je 1 scherm gebruikt ?
windows versie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jos99
Hackus, dank voor je reactie

Houd dit systeem up-to-date met Snaildriver (95 devices), dat is het probleem niet
Systeem werkt al jaren met 2 schermen, dus zou dat nu ook moeten doen (eerdere op 58 of 60 hz, deze zijn 60 hz denk ik)
Win10

Jos

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voeding ?

• jos99
elk scherm heeft zijn eigen voeding

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:55
Waarom zou je een programma van een derde gebruiken als Windows prima zelf drivers kan updaten?

Anyway.

Ga eens naar Intel HD graphics control panel, dan naar power, en zet daar de refresh rate eens uit?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• jos99
ik heb geen power option in het Intel HD graphics control panel

• jos99
ik heb inmiddels de Intel HD graphics 4000 (control panel) driver opnieuw geinstalleerd (da's een oude driver); heb 1 scherm al weer zien flikkeren, ander blijft rustig. Even kijken hoe dat zich nu ontwikkelt

• jos99
Sorry dat ik jullie even heb laten wachten, maar ik moest het allemaal even uitproberen. Zoals Hackus aangaf heb ik een tijdje gewerkt met beide schermen afzonderlijk. Ging prima, geen flikker.

Inmiddels werk ik weer op twee schermen tegelijk. Het flikkeren is er weer wel, maar af en toe. Ik verwacht dat dit in de loop van de tijd wel weer zal toenemen, dat was eerder ook zo.

Wat kan de oorzaak zijn?

• jos99
En weer een dagje verder.

Voor degenen die met hetzelfde probleem zitten: ik heb het opgelost door een goedkope videokaart te kopen (ASUS R7 240 2GB, CoolBlue tweede kans voor 64 euro) met dezelfde uitgangen als mijn onboard video - VGA, HDMI, DVI. Nu hoef ik geen nieuwe videokabels te kopen.

Werk inmiddels enkele uren met deze nieuwe configuratie en geen geflikker meer. Trouwens ook een duidelijke verbetering in beeldkwaliteit (scherper, kan individuele pixels/puntjes van dunne letters zien). Ook de kleuren van beide monitors zijn nu nagenoeg gelijk (deze monitoren gekocht op basis zeer goede review voor kleur op Hardware.info).

Had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n goedkope kaart :)
Pagina: 1