[Gigabyte R9 390] temp 37ºc maar fan draait als een gek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MikTo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-01 20:47
Beste tweakers,

Na iets meer dan een jaar genieten van mijn nieuwe PC build die ik samen met jullie heb samengesteld is afgelopen week het volgende probleem ontstaan. Mijn Gigabyte R9 390 maakt herrie alsof ik zwaar aan het gamen ben, terwijl de computer gewoon idle is.

De temperatuur van de kaart is volgens AMD WattMan 37ºc en fan draait op 337rpm (zo klinkt het niet). MSI afterburner geeft dezelfde temperatuur aan en bij beide heb ik fanspeed op auto staan.

Als ik de kast van mijn computer open zie ik dat maar één fan van de GPU draait, tenzij ik een game opstart dan gaat de 2e ook aan en gaan de fans hoorbaar (nog) sneller draaien. Na wat googlen begreep ik dat het hoort dat normaal maar één fan draait en onder heavy load 2?

Vervolgens heb ik met MSI afterburner een custom fanprofiel aangemaakt waarbij hij tot 45ºc uit zou moeten staan, en daarna een curve omhoog. Als ik dit profiel inschakel blijft de fan gewoon op dezelfde RPM draaien.

In WattMan geeft hij soms 773rpm, 512rpm of een andere random waarde aan, maar de fan lijkt altijd dezelfde snelheid te draaien. Ook bij handmatige instelling de fan naar 0 blijft de fan dezelfde snelheid draaien. Als ik de fanspeed omhoog zet naar bv 3000rpm dan hoor ik hem wel nóg meer geluid maken en sneller draaien. Als ik de fanspeed manueel instel lijkt het (op het gehoor) dat hij constant rond de 1200rpm draait, terwijl wattman dus andere waardes weergeeft.

Hier de snelheid / geluidsopbrengst bij idle:

Ik had nog het idee dat ik een bitcoin malware te pakken had die m'n GPU constant belast, maar dat strookt niet met de temperaturen die gemeten worden. Virusscan levert ook niks op en er zijn ook geen rare processen en/of hoog processorgebruik onder idle.

Ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen, aangezien het geluid wat de (enkele) fan maakt onder idle echt een kamer verder te horen is, iets wat tot een paar weken terug totaal niet het geval was (alleen als ik aan het gamen was). Gevoelsmatig heb ik het idee dat de fan die draait 'vast' staat op een minimum van 1200rpm (oid), en de 2e alleen bijschakelt wanneer nodig, al heb ik het idee dat de eerste fan dan ook sneller gaat draaien.

Alvast bedankt voor de hulp en tips, wanneer er meer info nodig is hoor ik het graag.

Mvg, Mik

Computerspecs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 232,69€ 232,69
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 351,40€ 351,40
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Core 1500€ 54,90€ 54,90
1Thermalright True Spirit 120M Rev.A€ 35,50€ 35,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 55,99€ 55,99
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 162,80€ 162,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.090,18

Beste antwoord (via MikTo op 28-02-2017 22:37)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Als je nog garantie hebt inderdaad contact opnemen met de shop.

Als die lawaai maakt tijdens het opstarten (terwijl die dat voorheen niet deed) kun je drivers uitsluiten en is er iets defect met de aansturing van de fans (geluk bij een ongeluk, ze blijven draaien, als ze uitbleven had je een groter probleem :P ).

Alle reacties

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Al geprobeerd de driver te verwijderen (met DDU) en weer opnieuw installeren?

Kan zijn dat er een driver conflict is (doordat er bijvoorbeeld een driver update is geweest die autmatisch is geinstalleerd, maar dat er nog resten zijn van een oude/vorige driver waardoor de boel in de war schiet).

• MikTo
Dankjewel voor je reactie Nemesizz. Ik heb zojuist met DDU drivers verwijderd en nieuwste geinstalleerd maar helaas zonder succes. Ook nadat DDU de drivers had verwijderd (en ik in veilige modus zat) bleef de GPU gewoon blazen. Ik merk af en toe onder gebruik dat de fan iets minder hard gaat draaien, om na 5 tot 30 sec. weer harder te gaan draaien. Wattman geeft dan aan dat de temperatuur rond de 42 graden zit, dus hoger dan wanneer hij sneller draait?!

Overigens heb ik m'n kast ook al van stof ontdaan etc. Het vreemde vind ik dat hij bij 37 graden zo blijft loeien, dus of de temp. registratie klopt niet, of de rechter fan draait te hard door een software of hardware fout?

Ik kwam nog volgend topic tegen bij AMD:
https://community.amd.com/thread/208790

Enkel is daar juist het probleem dat de fans niet (of te laat) aanslaan. Bij mij is het precies andersom... De rechter fan loeit, en de linker fan staat bij idle uit. Onder heavy load schakelt de linker fan bij en gaan ze beide harder draaien lijkt het.

Toch bedankt voor je suggestie Nemesizz!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kun je misschien met GPU-z proberen te kijken of er meer sensors uit te lezen zijn dan alleen de Core temperatuur?

Kan zijn dat een andere sensor iets verkeerds doorgeeft (defecte sensor of iets dergelijks) en dat de kaart uit veiligheid de fan zo hard laat draaien.
(niet alle videokaarten hebben meerdere uitleesbare sensor, maar over het algemeen willen AMD kaarten ook sensors op meerdere plekken hebben zoals bij de VRM's, soms ook VRAM, enz).

Heb zelf wel eens GPU's en moederborden gehad met een defecte sensor, en dan krijg je soms van die gekke waardes als 128ºC of -128ºC , 256ºC of -256ºC, maar soms ook dat ze vast zitten op een bepaalde waarde die niet helemaal klopt (kan vanalles zijn, maar heb soms apparaten gezien dat die vast zat op 70ºC op 80ºC terwijl die helemaal niet zo warm werd).

• MikTo
Thanks voor de tip, die tool kende ik niet. Zoals te zien lijkt het alsof hij denkt dat hij 0rpm draait maar in werkelijkheid wel draait? Als ik de fan rpm uitlees op min, max of gemiddeld geeft hij wel waardes (min 0, max 334 en gem. 9rpm) dus hij leest wel iets uit, alleen niet de juiste waarde lijkt mij.

Zou dit een defect in de kaart/sensor kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TxYl52X.jpg

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Kan zijn dat je fan te langzaam draait, waardoor de snelheid niet gepakt wordt.
Laat je fan eens iets sneller draaien, om dan te kijken of er een constante waarde wordt weergegeven op de sensor of de fan.
Fan uitwisselen als dit mogelijk is, misschien even een andere aansluiten, om de sensor te testen.
Alleen weet ik niet of de fan met een stekker vastzit.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Heb nog wat geprobeerd na te zoeken (valt niet mee, meeste topics gaan net wat je zelf aangaf dat fans niet willen spinnen, ipv dat ze constant blijven blazen).

Wat ik wel een beetje heb kunnen achterhalen is dat sommige problemen krijgen als ze meerdere programma's aanhebben die de fanspeed kunnen beinvloeden. Denk dan aan AMD driver zelf (het Wattman gedeelte), MSI Afterburner en soms ook nog een 'fancy' (vaak grafisch zwaar overdreven) tooltje van de fabrikant zelf.

Wat soms ook aangeraden word is om wel de driver te installeren (van AMD, Crimson) maar niet het Wattman gedeelte (weet niet precies hoe of wat je aan opties hebt qua installatie, m'n laatste AMD kaart was een Radeon 5770 en heb in jaren niks meer met de drivers gedaan).
En dan via Afterburner een custom fan profiel aanmaken.

Wat ik zo zie op je GPU-z screenshot zijn de temperaturen (die uitgelezen worden althans) wel goed.
Dat de fanspeed 0% aangeeft kan ook komen omdat die maar 1 fan uitleest (toevallig degene die stil staat).
Je zou even kunnen kijken of dat getal (percentage en RPM) veranderd als je grafisch iets start (zit een 'load' test in GPU-z , het vraagtekentje naast PCI-e 16x @ 16x 1.1, is een knopje).

Is de kaart tijdens de POST (in je BIOS/UEFI) ook zo lawaaig of zijn de fans dan stil?
Als die daar ook (1 vd 2 fans) volop blijft blazen denk ik toch dat de aansturing van de fan niet goed meer is.

• MikTo
Ja voor zover ik weet heb ik geen andere drivers/programmatjes die fansnelheid kunnen instellen of beinvloeden. Als ik GPU-z draai terwijl ik een game speel en de 2e fan aanslaat dan registreert hij wel fan % en fan rpm. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben dat alleen de 2e fan een sensor heeft?

Vanaf het moment dat ik de computer aan zet is de GPU al direct lawaaig, ong. 1 sec echt hoge toeren, daarna iets lager en blijft dan constant die snelheid draaien en lawaai maken. Toch maar eens contact opnemen met Afuture (hier heb ik hem iets meer dan een jaar terug gekocht)?

EDIT: is het niet zo dat toen ik géén drivers geinstalleerd had en de kaart ook bleef loeien dit bewijst dat het geen driver probleem kan zijn? of zie ik dit verkeerd?

EDIT2: voor de zekerheid ook nog oudere versie drivers geinstalleerd (eerst de-installatie met DDU) zonder wattman of andere hulpprogramma's (puur driver dus) maar ook als alle drivers gede-installeerd zijn blijft hij blazen en oudere drivers zonder wattman etc helaas ook geen andere resultaten...

[ Voor 28% gewijzigd door MikTo op 28-02-2017 17:32 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als je nog garantie hebt inderdaad contact opnemen met de shop.

Als die lawaai maakt tijdens het opstarten (terwijl die dat voorheen niet deed) kun je drivers uitsluiten en is er iets defect met de aansturing van de fans (geluk bij een ongeluk, ze blijven draaien, als ze uitbleven had je een groter probleem :P ).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mogelijk een verkeerde RPM uitlezing waardoor de kaart denkt dattie veel langzamer draait dan die werkelijk doet :?

404 Signature not found

• MikTo
Ik ga contact opnemen met Afuture, geen idee hoe lang er garantie zit op een grafische kaart. Bedankt voor alle hulp reageerders en met name Nemesizz!!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-01 17:16
Je hebt sws 2 jaar fabrieksgarantie dus dat moet wel lukken.

• MikTo
jan99999 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:26:
Kan zijn dat je fan te langzaam draait, waardoor de snelheid niet gepakt wordt.
Laat je fan eens iets sneller draaien, om dan te kijken of er een constante waarde wordt weergegeven op de sensor of de fan.
Fan uitwisselen als dit mogelijk is, misschien even een andere aansluiten, om de sensor te testen.
Alleen weet ik niet of de fan met een stekker vastzit.
Ik heb vandaag nog de stekkers van de fans omgewisseld met volgend resultaat:

Waarbij eerst de rechterfan bleef draaien en lawaai maakte en de linker fan alleen inschakelde onder heavy load, is het nu precies andersom. Lijkt dus echt aan de fan zelf te liggen :?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eerst was je rechterfan het probleem.. je wisselt de stekkers om en nou blijft de linker fan als een gek draaien?

dan ligt het toch niet aan de fan maar aan de aansturing er van :?

404 Signature not found

• MikTo
Scherp, ik heb het verkeerd verwoord. Ik heb de fans omgewisseld (en dus ook de stekkertjes anders past het niet), dus dezelfde fan blijft nu lawaai maken ondanks dat deze nu links zit ipv rechts en op de andere connector is aangesloten.
Pagina: 1