• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Goedemorgen,

Voordat jullie denken, oke dit is wel heel erg overkill voor wat je ermee wil een klein beetje geschiedenis. Ik had een Nvidia Shield als Plex Media Server (PMS) ingericht. Op zich werkt dat heel aardig alleen zit er een bug in dat de Shield i.c.m met Plex niet alle bestanden in een SMB directory opneemt. Voorbeeld
SMB//192.168.9.25/Films zitten 80 bestanden in. PMS zegt ik zie er maar 79. Dan ga ik zoeken welk bestand er mist en verwijder ik die (heb ik 79 bestanden) dan ziet PMS er opeens maar 78. En dan is er weer random een ander bestand niet gevonden. Dat schiet niet echt op, er zijn wel work arounds, zoals wachten op een fix, meerdere mappen maken en films spreiden (Films/Films1 met 25 bestanden, Films/Films 2 met 25 bestanden etc.), maar dat wil ik eigenlijk niet.

Nu heb ik thuis 2 mediaspelers (Minix NEO U1) en daar ben ik eigenlijk heel erg tevreden mee. Doordat ik mijn Shield verkocht heb, heb ik nu een PMS op mijn NAS draaien (Synology DS116). Deze kan op zich aardig streamen, maar transcoden gaat hem niet worden vanwege onvoldoende rekenkracht in de processor (ARM).

Dat is eigenlijk wel een beetje irritant, want ondertitels die ingebakken zijn in een film resulteert volgens mij altijd in transcoding, of denk aan het streamen naar een tablet of mobiel, dan zit je ook een transcoding vast. Nu kan je transcoding voorkomen door je media in PMS te optimaliseren, ook daar zit ik niet op te wachten. Ten eerste heb je dan van 1 film meerdere versies en ten tweede kost het me schijf ruimte.

Zoals je kan lezen ben ik best lui en wil ik niet heel veel moeite en energie stoppen in hierboven (voornamelijk omdat ik al wat uren frustratie erop heb zitten, ik ben er gewoon klaar mee)

Hoe is de situatie nu?
  • DS116 met PMS
  • 2x NEO U1 met Kodi 17 (werkt prima)
  • Tablets en mobieltjes (stream ik niet naar, kan niet momenteel, kinderen hebben maar pech)
Hoe wil ik het?
  • Zelfbouw PMS (HTPC) geef het een naam
  • 2x NEO U1 met Kodi 17 + Plex plugin
  • Tablets en mobieltjes met Plex app
Kortom ik wil toch graag PMS gebruiken omdat ik dan voor mijn gevoel 1 medium heb waar ik alles vandaan kan bekijken en niet op een mediaspeler kodi, op mijn telefoon app X op een tablet app Y.

Ik heb het volgende samengesteld en wat zaken uitgelicht waar ik vragen over heb:
Behuizing: pricewatch: Fractal Design Core 1100
Moederbord: pricewatch: MSI H110M ECO
- Supports 6th Gen Intel® Core™ / Pentium® / Celeron® processors for LGA 1151 socket
- Supports DDR4-2133 Memory

Geheugen: pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15 OF
Geheugen: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Processor: pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed OF
Processor: pricewatch: Intel Core i7-7700K Boxed

Vraag: Maakt het uit of ik 8GB als 1 kit neem of 8GB als 2x 4GB kit?
Vraag: Ik zie dat het moederbord als eigenschap heeft: "Supports 6th Gen Intel Core". Mijn gekozen CPU's zijn Gen 7, is dit compatible? Heb ik een i7 nodig of is een i5 voldoende? Ik ben in staat te gaan voor een mega setup, als dat inhoud dat ik er de komende 5 jaar niet naar hoef om te kijken.

Zoals jullie misschien zien heb ik geen voeding gekozen, hoeveel W voeding is aan te bevelen?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door poNgz0r op 27-02-2017 10:35 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een i7 is overkill, een i5 is enkel nodig als je veel streams tegelijk hebt. In principe kan je met een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed uit de voeten, zeker als je niet allemaal tegelijk gaat kijken. Ga je wel veel 1080p streams tegelijk kijken dan kan een upgrade naar een i3 of een i5 interessant worden.

Ik zou altijd een enkele 8GB module nemen aangezien je moederbord maar twee sloten heeft. Wil je ooit uitbreiden is dat met 2x4 een stuk lastiger, dan moet je deze al beiden gaan vervangen.

Dat moederbord ondersteund de nieuwste Gen 7 processoren via een bios update. Deze update is al beschikbaar. Let op: Deze update kan je enkel installeren met een Gen 6 of eerdere CPU, anders zal je pc niet opstarten en kan je ook geen bios update uitvoeren. Heb je deze processor zelf niet liggen? Zorg dan dat de nieuwste bios er al op gezet is door de verkoper.

Qua voeding kan je met 400 watt uit de voeten. Dit kan een prima voeding zijn: pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Belangrijkste punt voor jou is uitzoeken hoeveel streams je tegelijk wilt gaan transcoden. Op basis daarvan kan je een geschikte processor uitzoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• poNgz0r
Hoi Tsurany, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik dan toch voor een i5 ga. i7 is overkill en qua budget ook een beetje te veel van het goede. In de toekomst gaan er wel 2 of 3 1080p stream tegelijk aangesproken worden, dat lijkt me wel haalbaar met een i5 als ik het plex forum erop na sla.

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-01 14:41
Ik draai Plex Media Server op een Mac Mini met een i5 en 16gb ram en dat werkt perfect tot zelfs 3-4 streams

• poNgz0r
Oke dat is idd ook niet verkeerd, maar dan zet ik liever voor dat geld een eigen HTPC op Windows 10 basis in elkaar. Dan kan ik ook nog wat andere zaken hosten zoals een controller voor mijn Ubiquiti AP's. Ik ben overigens ook niet zo thuis in OSX en ik wilde me daarin nu eigenlijk niet gaan verdiepen

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:29
Vraag me wel af waarom een tower case.

Ik heb afgelopen weekend een HTPC-tje met:

- Fractal Design Node 202 + 450W Integra PSU + extra 120mm case fan
- Core i5 7400 met Noctua fan iso stock Intel cooler
- RX460 (wilde perse HDMI 2.0b voor 4K)
- MSI H110i Pro mITX mobo
- DDR4 @ 2400 MHz
- Samsung EVO 950

In elkaar geschroefd. Draait op Windows 10 Home.

Ben na veel gefriemel en geklooi met de kabels (krap!) toch wel te spreken over die Fractal Design kast. Komt wat plastic over (is plastic met een metalen frame), maar je kunt er wel een mITX mobo met dual-slot GPU in kwijt. Dat alles in een stereo componenten vorm factor. Niets te klagen over de temps.

Intel stock cooler is 50 mm hoog en past net. Deze Noctua heeft koper en is 35 mm hoog. Die Intel cooler vind ik maar een el-cheapo dingetje.

Had mischien moeten/willen wachten op een Rhyzen 3 of 5, maar mijn huidige HTPC was aan het overlijden (lekkende caps in de PSU) en wilde niet wachten.

EDIT: H110 chipset van Intel ondersteund Kabylake (Gen 7). Kwestie van of mazzel hebben dat het een recent moederbord is qua fabricage datum of eerst BIOS flashen met oude CPU. Meeste webwinkels doen dit voor je (rond de 10 euro). Plaatsen + testen dan ook CPU. Cooler moet je zelf doen.

[ Voor 30% gewijzigd door loekf2 op 27-02-2017 14:18 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• poNgz0r
Het systeem dat ik ga bouwen, is wel een HTPC maar toch ook weer niet. Dat wil zeggen hij komt gewoon in mn meterkast en dan ga ik liever voor een iets grotere case met een goede flow en dat ik alles makkelijk erin kan zetten dan een kleine HTPC case waar ik moet gaan priegelen. Ik heb al contact gehad met Afuture en zij willen hem gratis flashen voor me, dus dat is geregeld.

Ik kies nu voor een tower case puur voor het gemak en niemand ziet dat ding toch verder
Pagina: 1