Upgraden maar wat?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bradford Cox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn vraag
Heb nu twee jaar mijn PC en werkt nog hardstikke goed, begin nu wel met wat nieuwere games te merken dat ik de settings wat omlaag moet schroeven. Nu wil ik dus mijn PC upgraden dat ik toch lekker alles op high kan draaien het liefst 1080p met uiteraard minimaal 60FPS en minimaal 2x of 4x anti aliasing en de settings op high kunnen knallen.

Games die ik speel
Arma III
Battlefield 1
Doom 4
Rainbow Six Siege

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu ben ik niet de meest technische jongen die er is dus soms door de bomen het bos niet meer zie. Ik denk dat mijn CPU een van de bottlenecks nu is. Nu is mijn vraag dus of jullie mij misschien een beter beeld kunnen geven van wat ik zou moeten upgraden. Mijn uitgangspunt is om maximaal 300,- te besteden met ingedachten sommige huidige hardware tweedehands te kunnen verkopen. Is de upgrade 970GTX naar RX480 het waard of de 1060GTX? Moet ik toch naar een i7 overstappen en mijn ram geheugen vervangen naar 16GB.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1Gigabyte WB867D-I€ 27,94€ 27,94
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 68,19€ 68,19
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,07

Graag jullie feedback! Thanks.

Alle reacties

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou dan als eerste de videokaart vervangen, een 970 is nu midend te noemen, een RX 480 zal wat sneller zijn, maar niet schokkend veel. Een tweedehands Fury kan leuk zijn, en da's ook wel het snelste wat je voor 300 op de kop kan tikken. Een 1070 of 1080 is natuurlijk leuker, maar ook veel duurder.

Andere CPU zou ik niet doen, je videokaart zal echt de bottleneck zijn.

Of je wacht er even mee, genoeg games met settings die heel zwaar zijn, maar nauwelijks eyecandy hebben [het gros van de Gameworks meuk bijvoorbeeld], schakel die uit, en je kan opeens wel AA draaien.

People as things, that’s where it starts.

• Bradford Cox
Thanks maar miss mijn 970GTX verkopen en een RX480 aanschaffen is miss voor nu een mooie optie.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04:02
Zoals RobinHood al aangaf kan je het beste even kijken naar een andere GPU. De 970 is nog steeds een prima ding en die krijg je ook verkocht voor een aardig bedrag zodat je zelf niet eens gek veel hoeft bij te leggen voor een nieuwe GPU. De RX480 is dan een logische opvolger, gevolgd door een 1070 welke wel een stuk duurder is en over je budget. Of kijken naar een 'oude' high-end kaart.

Je kunt kijken of de RX480 het wat beter doet. De CPU kan in ieder geval nog aardig lang mee. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Luca op 27-02-2017 03:01 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 22:12
Raar advies hier. De 480 is nou niet echt een hele grote upgrade tov de 970. Ook is arma 3 een notoir crappy game die heel erg op de cpu leent. Idem voor gta 5.

Als je een maand of 2 geduld kan hebben zou ik kijken voor een goedkope 4790k (met zen zullen die mogelijk veel aangeboden gaan worden)

Qua gpu is alleen de 1070 een echte upgrade en net buiten budget. Eventueel een fury is misschien net nog aan te schaffen, maar alles eronder schiet je niet veel op.

Verwijderd

Check de load van cpu en gpu met MSI Afterburner oid als je aan het gamen bent zodat je weet waar de bottlekneck zit in elk van jouw games. Kijk dan ook meteen wat het geheugengebruik is.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:40
https://nl.hardware.info/...ca-e-250-benchmarks-gta-v

Je gaat er meestal een 5-10 FPS op vooruit. Maar soms ook op achteruit. Om daar nu de moeite voor te nemen vind ik wat overdreven. Arma 3 hangt zwaar op SCP en daar is de i5 4460 nu ook heer en meester te noemen.

Maar zoals ACB al aangaf meten is weten.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:17
Ik zou momenteel wachten tot AMD Vega op de markt komt. Is nog 2 maandjes geloof ik. Kan er gekeken worden of die goedkoper is dan GTX 1070/80 en ik verwacht dat er dan massaal RX480 op de 2de hands markt komen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Bradford Cox
Thanks allemaal, zojuist ook net wat gelezen over de AMD GPU. Ik zal eerst eens ff wat gaan benchmarken. Iemand nog aanraders voor het testen van mijn hardware en het een duidelijke log-file van kan krijgen?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:29 ]

• Bradford Cox
Ja precies, ik denk dat ik daar even op wacht en mijn ogen open houd voor een nieuwe/tweedehandse overclockable cpu. Ardje had het over de i7-4790K, hebben jullie nog andere aanraders. Vind die persoonlijk nog wat duur, ook tweedehands.

Verwijderd

Bradford Cox schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:00:
Ja precies, ik denk dat ik daar even op wacht en mijn ogen open houd voor een nieuwe/tweedehandse overclockable cpu.
Een K cpu zal probleemloos werken op je moederbord echter kan je deze niet overklokken. Daar heb je een moederbord met Z97 chipset voor nodig.
Ardje had het over de i7-4790K, hebben jullie nog andere aanraders. Vind die persoonlijk nog wat duur, ook tweedehands.
Afwachten tot Ryzen goed leverbaar is. Er zullen ongetwijfeld gamers hun i7 systeem inruilen voor een AMD waardoor de prijs zal dalen omdat de prijs/prestatie van de i7 een stuk ongunstiger komt te liggen met de huidige 2e hands prijzen..

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
De processor zou ik lekker laten voor wat ie is. De Haswell generatie CPU die jij hebt kan nog prima een tijdje mee. Nieuwere Intel CPU's zullen wel iets sneller zijn, maar ook niet zo veel sneller. Dat gaat in ieder geval niet het verschil maken waar je naar op zoek bent. En een upgrade naar een i7 valt denk ik buiten je budget.

Ik zou zoals mvdam al aangaf serieus kijken naar een GTX 1070. De goedkoopste 1070's zitten op dit moment al onder de 450 euro, en voor jouw GTX 970 kun je zeker nog meer dan 150 euro vragen, dus alles bij elkaar opgeteld valt dat ruim binnen jouw budget van 300 euro. En met een 1070 kun je makkelijk alle moderne games op High/Ultra spelen in 1440p 60fps.

• Bradford Cox
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:37:
Een K cpu zal probleemloos werken op je moederbord echter kan je deze niet overklokken. Daar heb je een moederbord met Z97 chipset voor nodig.
Ahja fuck, kom nu pas achter die dingen, was de eerste pc die ik in elkaar heb gezet dus heb toen maar veilig een BBG van tweakers aangehouden zonder er me goed in te verdiepen. Jammer dat die mogelijkheden mijn Intel B85 chipset niet bieden.
Devil N schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:37:
Ik zou zoals mvdam al aangaf serieus kijken naar een GTX 1070. De goedkoopste 1070's zitten op dit moment al onder de 450 euro, en voor jouw GTX 970 kun je zeker nog meer dan 150 euro vragen, dus alles bij elkaar opgeteld valt dat ruim binnen jouw budget van 300 euro. En met een 1070 kun je makkelijk alle moderne games op High/Ultra spelen in 1440p 60fps.
Thanks! Zeggen jullie nog even wachten tot de nieuwe reeks van AMD en dan kijken naar andere prijzen? Of is mijn kaart dan ook niet meer relevant en kan ik er niet meer 175 +/- voor vangen.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
Over de cpu hoef jij je geen zorgen te maken. Die kan nog een aantal jaartjes mee. Alleen de GPU is binnenkort wel aan vervangen toe gezien de systeem eisen voor spelletjes steeds hoger worden.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Bradford Cox
Nog een vraagje, met wat voor tools kan ik het makkelijkste uitvogelen wat mijn performance bottlenecked?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Dat verschilt van spel tot spel. Dat kun je niet zomaar zien, omdat het ene spel meer leunt op de CPU en de ander meer op de GPU.

Bijv:
Je kunt de max van je CPU vrij snel bepalen in games door de resolutie omlaag te gooien.
Gaat de FPS nauwlijks omhoog? -> CPU bottleneck.
Gaat de fps zeer sterk omhoog? -> GPU bottleneck (iig VRAM bandbreedte gerelateerd).
Lineaire stijiging/daling? -> balans tussen GPU en CPU.
Rare afwijkende waardes -> inefficiente software. Vooral de ARMA spellen draaien niet echt goed op wat dan ook.

Ik speel zelf veel op 1440p en 4k. Mijn GPU is vrijwel altijd de bottleneck in die situaties (3770k, gtx980). Ik haal dus altijd het maximale uit mijn grafische kaart.

En inderdaad: zoals Loki hieronder zegt; met MSI afterburner kun je dan meten over langere tijd welk onderdeel het meeste 100% (of nabij) belast wordt t.o.v. het andere. Je kunt dan de GPU belasting en CPU belasting onder elkaar zetten. Dat maakt het vrij makkelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door GromuhlDjun op 27-02-2017 16:27 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:40
Bradford Cox schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:21:
Nog een vraagje, met wat voor tools kan ik het makkelijkste uitvogelen wat mijn performance bottlenecked?
MSI afteeburner is een can de betere.

• Bradford Cox
Thanks allen, handig tooltje die MSI Afterburner, nooit eerder gebruikt. Interessant om te zien hoe het bij spellen idd anders uitpakt. Waarbij CSGO mijn CPU continue hard aan het werk is en mijn GPU met twee vingers in de neus zijn ding doet is het bij Rainbow Six Siege omgedraaid. Ik wacht nog even af. Ik kijk de dingen aan tot AMD met zijn nieuwe kaarten op de proppen komt.
Pagina: 1