PCB van hard disk kapot, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:46

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik heb een Western Digital WD30EFRX hard disk die een fout in mijn Synology NAS geeft. Echter, de hard disk:
1. spint wel op bij aanzetten
2. wordt -wanneer in een PC geplaatst- door Windows herkend in Schijfbeheer

Afgezien van het feit dat mijn NAS de schijf niet meer wil gebruiken, is er het volgende vreemde gedrag:
1. Wanneer geïnstalleerd in een PC, geeft de SMART test van het WD diagnostisch programma een fail als gevolg van teveel bad sectors
2. Wanneer geïnstalleerd in een PC, heeft de PC veel meer tijd nodig om door z'n BIOS heen te komen. Denk aan 8 seconden i.p.v. 2-3 wanneer de PC alleen z'n eigen hard disks aangesloten heeft
3. De PCB heeft sporen van hoge temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cO7wmF/PCB_nummer_en_donker_uitgeslagen_koper_thumbnail.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ippbmF/Veelkleurig_koper_Thumbnail.jpg

Wat denken jullie: heeft het zin om de PCB te vervangen omdat deze mogelijk de schuldige is, of is dit niet erg waarschijnlijk?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als de disk al (teveel) bad sectors heeft dan zou ik de data eraf halen mocht er nog wat op staan en de schrijf niet meer vertrouwen, laat staan geld en moeite erin te steken.

Fixing things to the breaking point...

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Dat zou ik normaal gesproken ook denken, maar ik krijg de data er niet af. Synology geeft een werkinstructie over hoe je je data van een gecrashte NAS afhaalt (Ubuntu installeren op reserve schijf, oude NAS schijf aankoppelen en data weghalen), maar via deze route kom ik niet bij de data; Linux laat de schijf simpelweg niet zien. Het zijn niet de allerbelangrijkste bestanden die op de schijf staan (zou er geen honderden euro's voor overhebben om een bedrijf in te schakelen), maar voor een paar tientjes zou ik toch wel graag de data terughebben.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:13
Als je een PCB van hetzelfde type kunt vinden voor een paar tientjes kun je het natuurlijk altijd proberen... Het gezegde: "baat het niet dan schaadt het niet" gaat hier helaas niet op, want als je de PCB vervangt en dit werkt niet, dan kun je altijd meer kapot gemaakt hebben...

Ik zou zeggen: Is de data niet super belangrijk, maar wil je het voor een paar tientjes proberen -> Zoek een PCB van hetzelfde type.
Veel geld waard: Met je handen vanaf blijven en een bedrijf ervoor inschakelen. Er zijn bedrijven die No cure, no pay hanteren.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:30
1. Hoe oud is hij? dacht dat WD 3 jaar garantie geeft

2. Heb je er nog meer dan deze, verwacht dan maar dat ze allemaal gaan, heb al stapels 3TB REDs stuk zien gaan in NAS systemen. Lijkt een kwaaltje. 2 en 4 TB hebben nergens last van zo lijkt het

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
1. 3,5 jaar oud en gekocht bij Dixons (inmiddels failliet). Dus geen kans op non-comformiteit claimen bij de leverancier en geen kans op garantie bij de fabrikant

2. Nee, dit is de enige. Ik zal een nieuwe HDD moeten kopen, maar het wordt niet weer een WD30EFRX

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De PCB ziet er goed uit vind ik. Verder word een HDD met een defect PCB meestal helemaal niet meer herkent. De kans dat deze problemen door het PCB komen zijn klein. Dat je geen nieuwe HDD van hetzelfde type koopt snap ik, maar helaas is het gewoon pech of mazzel hebben. Iedere HDD die je koopt gaat kapot, sommige alleen na 2 weken en andere na 20 jaar. Je kan prima kijken op verschillende site's wat onbetrouwbaar is en goed betrouwbaar, volgens mij doet deze HDD het over algemeen vrij goed met uitvalpercentage van minder dan 4%.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met PCB's van HDD's, maar ik vind de verkleuringen op de foto's eerlijk gezegd wel extreem. Vooral omdat dit een HDD is die normaal gesproken bijzonder weinig stroom verbruikt en waarvan ik de temperatuur nooit boven de 32 graden heb gezien (ook niet bij zware belastingen). De zgn. "HDA temperature" die de HDD zelf aangeeft is overigens worstcase 109 (Celsius? Fahrenheit?)

Maar is de overheersende mening op Tweakers dat dit soort verkleuringen normaal zijn (bij goedwerkende harde schijven)?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Beetje oxidatie van het koper, door vocht, warmte of wat dan ook. NIet heel spannend.

Disk is gewoon kapot, afschrijven en je verlies nemen. Krengen kosten zo weinig dat het niet de moeite is om er mee door te rommelen als je de data nog ergens hebt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
Kan je de volledige SMART tabel hier eens neerzetten?
Dat is de enige manier om nog iets van inzicht te krijgen in de problematiek.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
sebastius schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:27:
Beetje oxidatie van het koper, door vocht, warmte of wat dan ook. NIet heel spannend.
Maar dat is juist mijn punt: vocht kan het niet zijn, want sommige spots zijn wel sterk geoxideerd en sommigen niet (vocht kan niet op de ene plek zitten en 5 mm verderop niet). Warmte kan het onder normaal gebruik ook niet zijn als je kijkt naar het maximum stroomverbruik en de typische temperaturen die daar bij horen. Dus hoe kan dit? Toch een kortsluiting op de PCB?

Wat ook nog meespeelt: ik heb een dual bay NAS en de PCB op de andere HDD ziet er nog als nieuw uit, terwijl deze ouder is en standaard veel heter wordt/werd dan degene die nu stuk is.
sebastius schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:27:
Krengen kosten zo weinig dat het niet de moeite is om er mee door te rommelen als je de data nog ergens hebt.
Ik heb de data niet meer. Tot een korte tijd geleden stond er weinig van waarde op. Helaas had ik net deze week/ dit weekend mijn volledige DVD collectie gedigitaliseerd en/of gedownload op HD kwaliteit. Oftewel: erg veel werk en het zou jammer zijn als dat werk voor niets was geweest. Als het niet verder lukt, dan is het niet anders, maar als ik de data toch terug kan krijgen dan heel graag.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Renault schreef op zondag 26 februari 2017 @ 23:31:
Kan je de volledige SMART tabel hier eens neerzetten?
Dat is de enige manier om nog iets van inzicht te krijgen in de problematiek.
Bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ncAz6F/SMART_drive_information_boven.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dVH1La/SMART_drive_information_onder.png

(Heb er twee screenshots van gemaakt omdat het programma van WD niet groter gesleept kan worden)

Verwijderd

Saaie box van WD als je hem niet groter kan slepen.
Die onderste foto is het interessants, wat is er aan de achterzijde van de printplaat?
Lijkt mij op teveel stroom of te dunne connectors.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik zie trouwens net dat in bovenstaande screenshots de "Power-on Hours Count" op 86 staat, terwijl mijn Synology vanochtend nog aangaf dat 'ie op 12.000 uur stond. Zou je toch haast gaan denken dat er iets met de controller aan de hand is...

Verwijderd

Uhm... de value staat op 'worst'.

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:25:
Saaie box van WD als je hem niet groter kan slepen.
Die onderste foto is het interessants, wat is er aan de achterzijde van de printplaat?
Lijkt mij op teveel stroom of te dunne connectors.
Bedoel je op de plek die aangewezen wordt? Dat zijn de eilandjes voor de verbinding met het huis van de HDD (waar dus de motortjes enzo mee worden bekrachtigd).

Verwijderd

Ja dat bedoelde ik, die 2 x 10 ietwat verschoven pinnen.

Een motorisch probleem na 3,5 jaar is wel saai.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 00:32 ]

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Ik heb moeite met het interpreteren van de tabel. 'Value' lijkt mij de meetwaarde en 'worst' lijkt mij... het maximum? Nee, want dat klopt bij de temperatuur niet meer. I'm lost!

Verwijderd

Moet je het "Check je Smart" topic effe nagaan, of diegene vragen. Soms wordt het opgeteld, soms het verschil bepaald.

En idd, 'worst' was natuurlijk de ergste waarde.

Maar dat kan niet na 3,5 jaar.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:13
Managelorian schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:12:
[...]

Maar dat is juist mijn punt: vocht kan het niet zijn, want sommige spots zijn wel sterk geoxideerd en sommigen niet (vocht kan niet op de ene plek zitten en 5 mm verderop niet). Warmte kan het onder normaal gebruik ook niet zijn als je kijkt naar het maximum stroomverbruik en de typische temperaturen die daar bij horen. Dus hoe kan dit? Toch een kortsluiting op de PCB?

Wat ook nog meespeelt: ik heb een dual bay NAS en de PCB op de andere HDD ziet er nog als nieuw uit, terwijl deze ouder is en standaard veel heter wordt/werd dan degene die nu stuk is.

[...]

Ik heb de data niet meer. Tot een korte tijd geleden stond er weinig van waarde op. Helaas had ik net deze week/ dit weekend mijn volledige DVD collectie gedigitaliseerd en/of gedownload op HD kwaliteit. Oftewel: erg veel werk en het zou jammer zijn als dat werk voor niets was geweest. Als het niet verder lukt, dan is het niet anders, maar als ik de data toch terug kan krijgen dan heel graag.
Je hebt een dual bay nas maar geen raid en geen backups? Niet echt verstandig als je het mij vraagt...

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Geen RAID, maar wel backups (dagelijks met 2e NAS + externe HDD in kluis). Maar dit is alleen voor de allerbelangrijkste data, niet voor de data die nu verloren is gegaan. Zoals hierboven al gezegd: ik ga geen honderden euro's betalen om deze data terug te krijgen, maar als ik 't relatief eenvoudig/goedkoop alsnog voor elkaar kan krijgen, dan graag.

[ Voor 24% gewijzigd door Managelorian op 27-02-2017 01:51 ]

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:39:
Moet je het "Check je Smart" topic effe nagaan, of diegene vragen.
Goede tip! Heb een CrystalDiskInfo scan daar gepost.

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01-2025
Ik heb zelf aardig wat disks versleten, ook door PCB problemen maar dit klinkt meer als een platter/head probleem. PCB problemen waren bij oude harddisks inderdaad nog wel een beetje morrelig maar tegenwoordig is het redelijk binair. Of hij werkt, of hij werkt praktisch totaal niet. Dus ik ben bang dat je disk een traag en vaak prijzig datarescue proces in moet.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die verkleuring is redelijk normaal, geen idee hoe het komt maar ik heb het al zo vaak gezien bij harddisks van verschillende leeftijden. Dit zal je probleem niet zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
rikadoo schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:25:
Die verkleuring is redelijk normaal, geen idee hoe het komt maar ik heb het al zo vaak gezien bij harddisks van verschillende leeftijden. Dit zal je probleem niet zijn.
Koper veranderd gewoon van kleur na enige tijd. Het deel van de waterblokken wat de CPU of GPU niet raakt en dus in de open lucht zit gaat er na een jaar ook vreemd uitzien.
Pagina: 1