Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Canon EOS 80D. Ondanks dat ik nog erg onervaren ben met de camera (en digitale fotografie in het algemeen) wil ik toch al graag een reportageflitser aanschaffen. Dit omdat ik voornamelijk binnenshuis foto's maak en tijdens mijn vele experimenten gemerkt heb dat een reportageflitser (waarschijnlijk) toegevoegde waarde zou hebben.

Samengevat wil ik de flitser hoofdzakelijk gebruiken voor het fotograferen tijdens feestjes en als de kinderen spelen. Dit binnenshuis en dus regelmatig in low-light situaties.

Ik heb al uren op het internet gezocht. Heb gekeken naar merken als Yongnuo en Godox maar ben tot de conclusie gekomen dat ik liever een originele Canon Speedlite aan wil schaffen. Zoals gezegd heb ik nul ervaring met flitsers. Ik ben bang dat ik eventuele (compatibiliteits)problemen bij deze 3rd-party flitsers niet herken en gefrustreerd raak als de handleiding niet duidelijk is (wat nogal eens het geval schijnt te zijn). Over de originele Speedlites zijn ook veel video's en guides te vinden; ideaal voor mij.

Nu leek de keus mij vrij makkelijk. 'Gewoon' de Canon Speedlite 430EX III-RT. Acceptabele prijs en veel mogelijkheden. Zeker voor een amateur zoals ik. Nu zijn de reviews voor 97,5% positief, maar de overige 2,5% is extreem negatief en dan voornamelijk vanwege één reden: Dat de IR AF assist alleen werkt met het centrale focuspunt.

Ook hier heb ik zoveel mogelijk informatie over opgezocht. Ik denk dat ik inmiddels redelijk goed begrijp wat het 'probleem' is. Ik vraag mij nu af in hoeverre dit probleem voor mij van belang is. De andere AF assist optie (enkele pre-flashes) lijkt mij niet echt wenselijk voor mijn situaties. Ik denk dat mensen hier snel geïrriteerd door zullen raken.

Zijn er mensen die mij kunnen adviseren? Hoe vaak ga ik IR AF assist waarschijnlijk nodig hebben en in hoeverre ga ik dan tegen dit probleem aanlopen i.c.m. mijn 80D? Zou ik dan beter af zijn met de oudere 430EX II (die dit probleem niet heeft) of zouden jullie toch nog een 3rd party flash aanraden?

Alle reacties

Verwijderd

Heb je misschien een aantal foto's waar het in jouw ogen fout dreigt te gaan, bij voorkeur met exif data of camera settings? Misschien kunnen we je nog ander advies geven behalve de aanschaf van een flitser.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 19:15
Heb zelf de 430EX II die ik gebruik op mijn 6D en 5DIII, werkt al jaren perfect. Voor mijn klussen kan ik soms niet zonder de AF assist (betekend nog niet dat ik altijd de flitser gebruik om te flitsen).

Ik gebruik een flitser maar in 2 situaties (bij weinig licht) nl. portretten van max 2 meter afstand, of indien het plafond wit is kun je een aardige ruimte er mee vullen.

Verder vermijd ik een externe flitser het liefst zo veel mogelijk. Zoals nathuran al zegt kun je beter even wat voorbeelden plaatsen. Want het werken met een externe flitser wil niet altijd zeggen dat het mooi wordt. 9/10 keer is zonder flits mooier, tenzij het echt heel donker is.

Al gekeken naar lichtsterke lenzen?

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sweebee schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:15:
Al gekeken naar lichtsterke lenzen?
Voor de prijs ve ext. flitser kan je geen extra lichtsterke lens kopen :).

Verwijderd

moozzuzz schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:20:
[...]

Voor de prijs ve ext. flitser kan je geen extra lichtsterke lens kopen :).
50mm 1.8 kost nog niet de helft van een 430EX III-RT

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en het feit dat jullie mij willen helpen op basis van mijn foto's. Dat is echter niet helemaal de insteek van mijn vraag.

Omdat ik amper ervaring heb met digitale fotografie volg ik online courses. Telkens als ik de mogelijkheid heb kijk ik een aantal video's en ga vervolgens zelf aan de slag. Ik vind het ontzettend leuk om te experimenteren. Tijdens sommige onderdelen van de courses wordt gewerkt met een reportage flitser. Ik wil er daarom één aanschaffen om ook hiermee te kunnen experimenteren. Het is op dit moment nog niet echt bedoelt als oplossing voor een probleem, maar meer als een extra stuk gereedschap op mee te experimenteren.

Ik begrijp dat het raar en onlogisch klinkt om nu al een flitser aan te gaan schaffen, maar ik vind het allemaal zo leuk en interessant dat ik deze graag aan mijn arsenaal toe wil voegen om ook hiermee te kunnen 'spelen'. (Niet denigrerend bedoelt maar ik vermaak me zo goed met deze nieuwe hobby, dat ik me bijna weer een kind voel wat aan het spelen is. :))

Ik had mijn vraag misschien beter anders/korter kunnen stellen: "Ik ben op zoek naar een 1e flitser voor mijn Canon 80D. Ik twijfel tussen de Speedlite 430EX II en de Speedlite 430EX III-RT (vanwege genoemd AF IR probleem). Welke zouden jullie mij aanraden?"

Verwijderd

+1 voor je enthousiasme :)

Ik ben niet heel erg thuis in de Speedlite flitsers maar wat zijn de overige verschillen tussen de II en de III-RT? Indien de II alles heeft wat je nodig hebt dan is de keuze toch snel gemaakt lijkt me. (haal je je ook geen eventuele AF assist problemen op de hals)
Nu leek de keus mij vrij makkelijk. 'Gewoon' de Canon Speedlite 430EX III-RT. Acceptabele prijs en veel mogelijkheden. Zeker voor een amateur zoals ik. Nu zijn de reviews voor 97,5% positief, maar de overige 2,5% is extreem negatief en dan voornamelijk vanwege één reden: Dat de IR AF assist alleen werkt met het centrale focuspunt.
Zou voor mij geen probleem zijn, ik gebruik 99% van de tijd alleen maar het centrale focuspunt of manual focus

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 13:07 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou de YN 568-EX willen aanraden als ttl flitser. Werkt perfect met Canon (neem dan wel de canon versie ;)).

Echt experimenteren doe je met de YN 560 IV (manueel in te stellen flitser - én radio gestuurd op afstand bedienbaar - en uiteraard ook gewoon via je toestel) evt. in combinatie met de YN 560 TX (de "afstandsbediening" :)). Het voordeel van deze 2e is dus dat je off-camera kan flitsen maar hij is niet ttl (dus de sterkte vd flits is niet gebaseerd op de meterwaarden van je toestel).

Een derde YN optie is de 600EX-RT maar die heb ik niet zelf (deze heeft ttl én radio-sturing).

Verwijderd

Topicstarter
moozzuzz schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:59:
Ik zou de YN 568-EX willen aanraden als ttl flitser. Werkt perfect met Canon (neem dan wel de canon versie ;)).

Echt experimenteren doe je met de YN 560 IV (manueel in te stellen flitser - én radio gestuurd op afstand bedienbaar - en uiteraard ook gewoon via je toestel) evt. in combinatie met de YN 560 TX (de "afstandsbediening" :)). Het voordeel van deze 2e is dus dat je off-camera kan flitsen maar hij is niet ttl (dus de sterkte vd flits is niet gebaseerd op de meterwaarden van je toestel).

Een derde YN optie is de 600EX-RT maar die heb ik niet zelf (deze heeft ttl én radio-sturing).
Naar de YN568-EX II en de YN600EX-RT heb ik ook gekeken. Echter las ik in dit topic dat er problemen zijn i.c.m. de Canon 80D. Die durf ik daarom niet aan te schaffen.

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-11 10:28

ElkeBxl

Tassendraagster

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:59:
Samengevat wil ik de flitser hoofdzakelijk gebruiken voor het fotograferen tijdens feestjes en als de kinderen spelen. Dit binnenshuis en dus regelmatig in low-light situaties.

[...]

De andere AF assist optie (enkele pre-flashes) lijkt mij niet echt wenselijk voor mijn situaties. Ik denk dat mensen hier snel geïrriteerd door zullen raken.
Ik heb zelf een 80D waar ik een 430 EX II op gebruik voor als ik fotografeer op fuiven. Die combi werkt heerlijk. Pre-flashes zijn inderdaad echt niet wenselijk, de mensen geraken alleen maar geirriteerd. Zeker op feestjes willen ze dat het vooruitgaat. Ze willen absoluut een foto maar ohjee als ze daar wat geduld voor moeten hebben... Ook als je kinderen wil fotograferen moet je snel kunnen zijn om het moment niet voorbij te laten gaan.

Als je zo twijfelt en er blijkbaar AF IR problemen zijn met de 430 EX III RT, ga dan voor de zekerheid van een 430 EX II. Desnoods een tweedehands om wat goedkoper te kunnen experimenteren? Gezien je nog geen ervaring hebt met flitsen is het namelijk een gok of het de investering waard is...

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad maar op zoek ga naar een tweedehands 430EX II. Hier wordt het probleem met de 430EX III-RT besproken. Alhoewel ik het lastig vind in te schatten in hoeverre dit probleem ook in mijn situaties van toepassing zou zijn, is het waarschijnlijk veiliger en goedkoper om voor een tweedehands 430EX II te gaan.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 17:37
Pff, hoe stom is dat inderdaad van de IR beam. Ok, ik gebruik zelf dat fancy zendertje icm een 600rt II met paraplu en dat werkt fantastisch. Maar weet wel uit ervaring dat focussen met een IR beam verbazingwekkend fijn gaat. (Het verschil merk je als het echt donker is. Zeg ISO 6400 1/125 2.8 donker dat je liever naar 1/60ste gaat). Én dat radio voor of camera flash echt super werkt.

Dus nu zo lijkt het of je koopt een 430 II voor on camera werk met IR assist.

Of je koopt een 430III RT met radio voor of camera werk.

Beide opties schieten eigenlijk tekort..

Overigens heb ik nog een 580II en 430I met wat simpele non ttl radio zenders liggen die je evt voor een prikkie zou kunnen overnemen. Veel van geleerd :D
Pagina: 1