Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 15:25
Hoi allen,

Na een aanzienlijk hoog verbruik van warm water en energie afgelopen jaar heb ik me voorgenomen het één en ander thuis te monitoren én te reguleren (en omdat ik nu eindelijk een reden heb om domotica er doorheen te drukken bij ons thuis :+ )

De situatie nu is:
- Stadsverwarming
- Kamer thermostaat in de woonkamer
- 8 radiatoren verdeeld over 3 verdiepingen

Ik heb me veel ingelezen over over stadsverwarming en smart oplossingen, maar zodra ik technisch wat dieper wil gaan valt het me erg tegen met wat ik kan vinden. Ik zit echt met een heleboel vragen ;(

Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet hoe stadsverwarming nou precies mijn woning verwarmt. Er komt warm water binnen, dit wordt verdeeld door het huis en stroomt koud weer af, ok duidelijk. Maar hoeveel graden is dat water dat binnenkomt? Wat als ik warmer water wil dan er wordt geleverd? Heb ik een apparaat in de meterkast dat het nog verder verwarmt?
Ik heb een klokthermostaat waar ik een temperatuur op kan instellen. Als ik deze op bijv. 30 graden zet, wordt er dan door heel het huis 30 graden gepompt?
Kan ik het de aanvoer van warm water niet stoppen als ik daar geen behoefte aan heb? Sterk nog, is er geen smart thermostaat-oplossing die dat voor mij kan regelen?

En is een mogelijkheid dat ik mijn warmtemeter en energiemeter kan uitlezen en inzichtelijk kan maken? (bijv met een Domoticz front-end oid)

Echt een hele hoop vragen, I know, maar ik wil me echt goed ingelezen hebben zodat ik de juiste hardware kan kopen :9

Ik zag hier op GoT dat de eq-3 radiotorknoppen wel erg in trek zijn en ik wil die graag integreren in mijn huis, maar weet dus niet of ik ook nog een warmtewisselaar, kamerthermostaat of een (danfoss) zoneregelset oid nodig heb om dit verantwoord te kunnen doen.

Alvast bedankt voor de moeite! :D

Beste antwoord (via MisterLBP op 02-10-2020 10:41)

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-04 11:07
Ik heb zelf ook stadsverwarming én gekoppeld aan Domoticz (heb een Kampstrup meter).

Op zich is de werking van stadsverwarming heel simpel. Er komt een leiding jouw huis in met warm water (bij mij 80 graden). Die leiding splitst zich vaak in 2 delen: één deel gaat naar jouw warmwatervoorziening voor het tapwater (met een warmtewisselaar) en het andere deel gaat richting jouw verwarmingscircuit. Vóór jouw verwarmingscircuit zit echter een klep, die is aangesloten op jouw kamerthermostaat.

Op het moment dat de temperatuur in jouw woonkamer zakt tot onder de ingestelde temperatuur, zorgt jouw kamerthermostaat ervoor dat de klep in jouw verwarmingscircuit open wordt gezet. Vanaf dat moment begint er water met een temperatuur van ca. 80 graden door jouw verwarmingssysteem te stromen. Jouw radiatoren worden vervolgens warm. Zodra de ruimte waar jouw thermostaat hangt warm genoeg is, zorgt de thermostaat ervoor dat de klep in jouw verwarmingssysteem weer wordt gesloten. Hierdoor stopt jouw verwarmingssysteem met het verder opwarmen van jouw huis.

In jouw meterkast zit een meter een die een aantal dingen meet: de temperatuur van het inkomende water, de temperatuur van het uitgaande water en de hoeveelheid liters die door het systeem zijn gestroomd. Op basis hiervan wordt jouw energieverbruik berekend in Gj.

Jouw warmwatersysteem voor tapwater zit echter VOOR de klep. Anders zou je namelijk geen warm water hebben zonder de verwarming in te moeten schakelen. Er zit normaal ook een klein voorraadje warm water in de warmtewisselaar, dat continue warm gehouden moeten worden. Je hebt daardoor altijd een klein beetje verbruik, ook al heb je jouw verwarming uit staan.

Welk merk/type energiemeter heb jij in jouw meterkast hangen? Vaak is het een Kamstrup. Deze zijn heel goed uit te lezen met een IR-lezer en een Raspberry Pi (i.c.m. Domoticz/Python).

Edit: meer leesvoer vind je hier:
https://www.domoticz.com/...3&p=119923&hilit=kamstrup

[ Voor 3% gewijzigd door DynamicDreams op 27-02-2017 11:18 ]

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MisterLBP schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:58:
Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet hoe stadsverwarming nou precies mijn woning verwarmt. Er komt warm water binnen, dit wordt verdeeld door het huis en stroomt koud weer af, ok duidelijk. Maar hoeveel graden is dat water dat binnenkomt?
+/- 70c
Wat als ik warmer water wil dan er wordt geleverd? Heb ik een apparaat in de meterkast dat het nog verder verwarmt?
Nee, dan ga je namelijk voorbij aan het idee van stadsverwarming :)
Ik heb een klokthermostaat waar ik een temperatuur op kan instellen. Als ik deze op bijv. 30 graden zet, wordt er dan door heel het huis 30 graden gepompt?
Een thermostaat bepaald de gewenste temperatuur, niet de aanvoertemperatuur van het water.
Laatstgenoemde zal waarschijnlijk 70c zijn.
Het pompen stopt zodra de gewenste temperatuur op plek van de thermostaat is bereikt.
Kan ik het de aanvoer van warm water niet stoppen als ik daar geen behoefte aan heb? Sterk nog, is er geen smart thermostaat-oplossing die dat voor mij kan regelen?
Volgens mij is er bij stadsverwarming, standaard een kleine doorstroming, ongeacht de vraag naar warmwater.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

MisterLBP schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:58:
Hoi allen,

Na een aanzienlijk hoog verbruik van warm water en energie afgelopen jaar heb ik me voorgenomen het één en ander thuis te monitoren én te reguleren (en omdat ik nu eindelijk een reden heb om domotica er doorheen te drukken bij ons thuis :+ )

De situatie nu is:
- Stadsverwarming
- Kamer thermostaat in de woonkamer
- 8 radiatoren verdeeld over 3 verdiepingen

Ik heb me veel ingelezen over over stadsverwarming en smart oplossingen, maar zodra ik technisch wat dieper wil gaan valt het me erg tegen met wat ik kan vinden. Ik zit echt met een heleboel vragen ;(

Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet hoe stadsverwarming nou precies mijn woning verwarmt. Er komt warm water binnen, dit wordt verdeeld door het huis en stroomt koud weer af, ok duidelijk. Maar hoeveel graden is dat water dat binnenkomt? Wat als ik warmer water wil dan er wordt geleverd? Heb ik een apparaat in de meterkast dat het nog verder verwarmt?

En is een mogelijkheid dat ik mijn warmtemeter en energiemeter kan uitlezen en inzichtelijk kan maken? (bijv met een Domoticz front-end oid)

Echt een hele hoop vragen, I know, maar ik wil me echt goed ingelezen hebben zodat ik de juiste hardware kan kopen :9

Ik zag hier op GoT dat de eq-3 radiotorknoppen wel erg in trek zijn en ik wil die graag integreren in mijn huis, maar weet dus niet of ik ook nog een warmtewisselaar, kamerthermostaat of een (danfoss) zoneregelset oid nodig heb om dit verantwoord te kunnen doen.

Alvast bedankt voor de moeite! :D
Allereerst gecondoleerd met stadsver(w)arming, naar mijn ervaring de meest dure oplossing in verwarming techniek.
Allereerst begin eens met je verbruik inzichtelijk te maken, daar heb je geen dure domotica voor nodig, slechts een excel tabel, pen en papier, en de discipline om wekelijks het verbruik op te nemen. Liefst ook de buitenT en evt. rare zaken erbij noteren.
Je komt er dan ook achter of er geen "spook"verbruik is.

Dit geeft inzicht over wanneer je verbruikt en hoeveel.
Mogelijkheden tot besparen, zoneregeling met honeywell kleppen, graadje minder warm, bewust stoken.
Hoofdafsluiters dicht als je weekend of langer weg bent kan ook schelen.

Laat je verbruik een weten, en de staat van je huis, bouwjaar, aantal m2.
Misschien zijn zonnepanelen en een warmtepomp iets voor je? Stadsverwarming eruit, baar over eigen kachel?

Ik volg je topic nog even.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:12:
[...]

+/- 70c

[...]

Nee, dan ga je namelijk voorbij aan het idee van stadsverwarming :)

[...]

Een thermostaat bepaald de gewenste temperatuur, niet de aanvoertemperatuur van het water.
Laatstgenoemde zal waarschijnlijk 70c zijn.
Het pompen stopt zodra de gewenste temperatuur op plek van de thermostaat is bereikt.

[...]

Volgens mij is er bij stadsverwarming, standaard een kleine doorstroming, ongeacht de vraag naar warmwater.
Bedankt voor je antwoorden!

Die standaard doorstroming is dus wat ik me afvraag. Zou zo een zoneregelaar dat niet kunnen afsluiten en pas openen op het moment dat ik het nodig heb? Wat ik me dan weer afvraag is, stel dat dat inderdaad zo in zijn werk gaat, welk apparaat stuurt het dan aan om hem open en dicht te zetten? Doen die eq-3 radiator-knoppen dat draadloos dmv de Cube oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
crazyharrie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:00:
[...]

Allereerst gecondoleerd met stadsver(w)arming, naar mijn ervaring de meest dure oplossing in verwarming techniek.
Allereerst begin eens met je verbruik inzichtelijk te maken, daar heb je geen dure domotica voor nodig, slechts een excel tabel, pen en papier, en de discipline om wekelijks het verbruik op te nemen. Liefst ook de buitenT en evt. rare zaken erbij noteren.
Je komt er dan ook achter of er geen "spook"verbruik is.

Dit geeft inzicht over wanneer je verbruikt en hoeveel.
Mogelijkheden tot besparen, zoneregeling met honeywell kleppen, graadje minder warm, bewust stoken.
Hoofdafsluiters dicht als je weekend of langer weg bent kan ook schelen.

Laat je verbruik een weten, en de staat van je huis, bouwjaar, aantal m2.
Misschien zijn zonnepanelen en een warmtepomp iets voor je? Stadsverwarming eruit, baar over eigen kachel?

Ik volg je topic nog even.
Haha, ik vind dat stadsverwarming ook mooie voordelen heeft hoor. Alleen lastig om het systeem door te hebben.

Het verbruik ligt rond de 80GJ voor een hoekwoning met 3 verdiepingen uit 1983 waar we met zijn 5en in wonen. Het is misschien niet significant hoger dan het gemiddelde, maar het gemiddeld verbruik in de wijk is rond de 65GJ, wat met tot nadenken heeft gezet. Daarnaast vind ik elk stukje winst mooi meegenomen, ongeacht wat anderen doen. Als ik dmv smart oplossingen de doorstromingen in het huis compleet op 0 kan zetten wanneer het niet nodig is en vervolgens alleen op bepaalde tijden weer kan aanzetten tot het gewenste niveau dan ben ik al een heel eind :P

Het probleem is dat ik niet weet of zoiets mogelijk is. Dus op elke kamer(/zone) een programma gedurende de dag en een centraal 'hub' die adhv die verschillende programma's de stadsverwarming buis dichtknijpt en openzet tot de gewenste temperatuur bereikt is door alle radiatoren in het huis voor dat moment.

Je tip voor het noteren in een Excel sheet ga ik zeker meenemen! Bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-04 11:07
Ik heb zelf ook stadsverwarming én gekoppeld aan Domoticz (heb een Kampstrup meter).

Op zich is de werking van stadsverwarming heel simpel. Er komt een leiding jouw huis in met warm water (bij mij 80 graden). Die leiding splitst zich vaak in 2 delen: één deel gaat naar jouw warmwatervoorziening voor het tapwater (met een warmtewisselaar) en het andere deel gaat richting jouw verwarmingscircuit. Vóór jouw verwarmingscircuit zit echter een klep, die is aangesloten op jouw kamerthermostaat.

Op het moment dat de temperatuur in jouw woonkamer zakt tot onder de ingestelde temperatuur, zorgt jouw kamerthermostaat ervoor dat de klep in jouw verwarmingscircuit open wordt gezet. Vanaf dat moment begint er water met een temperatuur van ca. 80 graden door jouw verwarmingssysteem te stromen. Jouw radiatoren worden vervolgens warm. Zodra de ruimte waar jouw thermostaat hangt warm genoeg is, zorgt de thermostaat ervoor dat de klep in jouw verwarmingssysteem weer wordt gesloten. Hierdoor stopt jouw verwarmingssysteem met het verder opwarmen van jouw huis.

In jouw meterkast zit een meter een die een aantal dingen meet: de temperatuur van het inkomende water, de temperatuur van het uitgaande water en de hoeveelheid liters die door het systeem zijn gestroomd. Op basis hiervan wordt jouw energieverbruik berekend in Gj.

Jouw warmwatersysteem voor tapwater zit echter VOOR de klep. Anders zou je namelijk geen warm water hebben zonder de verwarming in te moeten schakelen. Er zit normaal ook een klein voorraadje warm water in de warmtewisselaar, dat continue warm gehouden moeten worden. Je hebt daardoor altijd een klein beetje verbruik, ook al heb je jouw verwarming uit staan.

Welk merk/type energiemeter heb jij in jouw meterkast hangen? Vaak is het een Kamstrup. Deze zijn heel goed uit te lezen met een IR-lezer en een Raspberry Pi (i.c.m. Domoticz/Python).

Edit: meer leesvoer vind je hier:
https://www.domoticz.com/...3&p=119923&hilit=kamstrup

[ Voor 3% gewijzigd door DynamicDreams op 27-02-2017 11:18 ]

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

MisterLBP schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:03:
[...]

Haha, ik vind dat stadsverwarming ook mooie voordelen heeft hoor. Alleen lastig om het systeem door te hebben.

Het verbruik ligt rond de 80GJ voor een hoekwoning met 3 verdiepingen uit 1983 waar we met zijn 5en in wonen. Het is misschien niet significant hoger dan het gemiddelde, maar het gemiddeld verbruik in de wijk is rond de 65GJ, wat met tot nadenken heeft gezet. Daarnaast vind ik elk stukje winst mooi meegenomen, ongeacht wat anderen doen. Als ik dmv smart oplossingen de doorstromingen in het huis compleet op 0 kan zetten wanneer het niet nodig is en vervolgens alleen op bepaalde tijden weer kan aanzetten tot het gewenste niveau dan ben ik al een heel eind :P

Het probleem is dat ik niet weet of zoiets mogelijk is. Dus op elke kamer(/zone) een programma gedurende de dag en een centraal 'hub' die adhv die verschillende programma's de stadsverwarming buis dichtknijpt en openzet tot de gewenste temperatuur bereikt is door alle radiatoren in het huis voor dat moment.

Je tip voor het noteren in een Excel sheet ga ik zeker meenemen! Bedankt.
Het verbruik in de wijk is echt waanzinnig te noemen 65 Gj is tweemaal zoveel als ik ooit heb verbruikt, en jouw verbruik gaat helemaal skyhigh. Ik kan mij geen enkel voordeel van SV indenken met dit soort verbruikswaarden.
Probleem is dat huizen voorzien van SV vaak minder goed geïsoleerd zijn, heeft te maken met de regelgeving. SV geeft op zich al bouwnormpunten EPC noemen we dat, dus kan er minder isolatie in de woning. Goedkoper bouwen, meer winst en een probleem voor de bewoner later. Het jaartal helpt ook niet mee, als het een eigen woning betreft zeg ik: isoleren, isoleren en nogmaals isoleren. Daar kan geen zoneregeling tegenop.
Verder is het het simpelst en goedkoopst om 2 kleppen in je systeem te bouwen en de boven en benedenverdiepingen dus te scheiden van elkaar in de warmtevraag.
Elke verdieping krijgt zijn eigen thermostaat, thermostaatkranen op de radiatoren, en je hebt het voor elkaar dat er niet onnodig kamers warm zijn.
Maar echt besparen met een hoekhuis alleen dmv domotica? Vergeet het maar. Dat wordt toch echt heel flink isoleren.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
Een aantal jaren verder en toevallig bij het Googlen naar nieuwe vragen kom ik een topic van mezelf tegen :D _/-\o_

Eerst even nog een laat bedankje aan de reacties boven mij voor het meedenken! De tip wat isoleren betreft nemen we zeker mee.

Heb 't inzichtelijk krijgen en het huishouden bewust maken van de 'verspilling' recentelijk weer opgepakt en ben een hééél stuk wijzer én verder. Op het moment heb ik de P1 van de energiemeter + IR van de stadsverwarming op een RPi aangesloten en deze geeft alles door aan home-assistant die het vervolgens mogelijk maakt om mooie dashboards in grafana te maken.

Heb nu verschillende metertjes die de kosten van het energieverbruik van vandaag en afgelopen maand laten zien. Ook heb ik een aantal verbruiksmeters achter een aantal apparaten aangesloten om te kijken wat de grote energieslurpers zijn. Nu al veel mooie inzichten gekregen!

Maargoed. De nieuwe vraag die ik nu heb is hoe ik, om hetzelfde te bereiken met stadsverwarming, het verbruik daarvan kan uitdrukken in kosten? Welke variabelen en formule heb ik hiervoor nodig? Geloof dat het met vastrechtkosten etc. niet zo simpel is als energie, helaas.

Alvast bedank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou de vaste kosten omreken naar kosten per dag en dat optellen bij het gebruik per dag

waar bestaan die vaste kosten bij jou uit dat het zo moeilijk is? meestal komt het gewoon neer op een bedrag tussen de 300 en 450 euro per jaar. en een vergoeding per GJ, of mis ik iets?

wellicht helpt dit

https://www.vattenfall.nl...g/kosten-stadsverwarming/

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-10-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
Mijn verwarring komt vooral door anderen op het internet die ook flowrate etc. er bij halen 😄

Maar je heb gelijk, ik moet niet moeilijk denken.

Zit bij Eneco, dus dit zijn de kosten.

Dat wordt dus
code:
1
kosten die dag  = vastrecht(p/j) / 365 + warmte(GJ die dag) * 25,43 + warmwater (m3 die dag) * 5,34 + meettarief / 365 + bijdrage / 365 + huur / 365 + collectieve_afleverset / 365

GJ en m3 zijn beschikbaar in m'n database, dus dit moet goedkomen. Tnx voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:49
ik zou het nog wat simpeler maken:

vaste kosten en variabel twee losse balkjes/gegevens maken in je dashboard (ene heb je invloed op, andere niet)

en verder:

vaste kosten is: (vastrecht + huur afleverset + meettarief + bijdrage) / 365
variabel is: GJ's * 25,43 + warmtapwater * 5,34 (als dat apart gerekend wordt, hangt erg van je situatie af, vaak ook gewoon als GJs afgerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Je kunt ook een slimme meter krijgen (ik heb er nu 1 ter test, bij Eneco). In de mail waarin ik uitgenodigd werd voor de test werd gesteld dat deze vanaf oktober (nu dus al) verplicht wordt in "heel Europa". Met deze meter kan elke 15 mins uitlezen net zoals met een slimme meter voor elektra.

Overigens zit er natuurlijk een warmtewisselaar in voor het SWW. Je gebruikt niet direct het hete water uit het systeem ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wauw wat een giga-verbruik :D 8)7

Wij hebben ook stadsverwarming en afgelopen zomer een airco laten installeren in de woonkamer zodat we hier mee kunnen verwarmen, de stadsverwarming houden we aan voor back-up en SWW.

Wellicht ook iets jou om te overwegen? Ik denk dat je met een dergelijk verbruik zo behoorlijk kan besproken en een leuke terugverdientijd kan realiseren.
MisterLBP schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:12:
Een aantal jaren verder en toevallig bij het Googlen naar nieuwe vragen kom ik een topic van mezelf tegen :D _/-\o_

Eerst even nog een laat bedankje aan de reacties boven mij voor het meedenken! De tip wat isoleren betreft nemen we zeker mee.

Heb 't inzichtelijk krijgen en het huishouden bewust maken van de 'verspilling' recentelijk weer opgepakt en ben een hééél stuk wijzer én verder. Op het moment heb ik de P1 van de energiemeter + IR van de stadsverwarming op een RPi aangesloten en deze geeft alles door aan home-assistant die het vervolgens mogelijk maakt om mooie dashboards in grafana te maken.

Heb nu verschillende metertjes die de kosten van het energieverbruik van vandaag en afgelopen maand laten zien. Ook heb ik een aantal verbruiksmeters achter een aantal apparaten aangesloten om te kijken wat de grote energieslurpers zijn. Nu al veel mooie inzichten gekregen!

Maargoed. De nieuwe vraag die ik nu heb is hoe ik, om hetzelfde te bereiken met stadsverwarming, het verbruik daarvan kan uitdrukken in kosten? Welke variabelen en formule heb ik hiervoor nodig? Geloof dat het met vastrechtkosten etc. niet zo simpel is als energie, helaas.

Alvast bedank!
Daarvoor moet je even je jaarnota ontleden, als het niet duidelijk is gewoon je leverancier bellen en om verduidelijking vragen.

De bedragen die voor vaste kosten gerekend erg per aanbieder, ik heb gehoord dat er mensen zijn die + 50 euro betalen terwijl ik rond de 25 euro per maand betaal bij. Het hangt er bijv. ook vanaf of je warmteset koop of huur is.

[ Voor 72% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2020 16:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-04 05:53
Heb je hier al eens naar gekeken?

WarmteLink WiFi Gateway voor Stadsverwarming
Koppel stadsverwarming van Nuon/Vattenfall, Eneco of Essent eenvoudig via WiFi aan Home Assistant, Domoticz of Homey.

Biedt ondersteuning voor MQTT zodat ook energiemonitoring vanuit de cloud mogelijk is.

https://smartgateways.nl/...ay-eneco-nuon-vattenfall/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
rwanrooy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:44:
Heb je hier al eens naar gekeken?

WarmteLink WiFi Gateway voor Stadsverwarming
Koppel stadsverwarming van Nuon/Vattenfall, Eneco of Essent eenvoudig via WiFi aan Home Assistant, Domoticz of Homey.

Biedt ondersteuning voor MQTT zodat ook energiemonitoring vanuit de cloud mogelijk is.

https://smartgateways.nl/...ay-eneco-nuon-vattenfall/
Dan moet de leverancier wel Warmtelink hebben geïnstalleerd. Helaas rollen ze dit nu uit en verwachten in 2027 klaar te zijn.

Ga toevallig net bellen om te kijken of ik hem al kan krijgen.

Zie ook: https://www.vattenfall.nl...adsverwarming/warmtelink/

Edit heb gebeld met Vattenfall, ze geven aan dat ze nu de warmelink in Almere installeren als proef maar nog geen idee hebben wanneer de rest aan de beurt is. Eerder op de lijst of aanvragen is niet mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Rtolboom op 12-10-2021 22:21 . Reden: Contact Vattenfall ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
Rtolboom schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Dan moet de leverancier wel Warmtelink hebben geïnstalleerd. Helaas rollen ze dit nu uit en verwachten in 2027 klaar te zijn.

Ga toevallig net bellen om te kijken of ik hem al kan krijgen.

Zie ook: https://www.vattenfall.nl...adsverwarming/warmtelink/
Dat is natuurlijk wel een vereiste. Pas met een warmtelink heb je de beschikking over een P1 poort waar de gateway mee verbonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
Voor gebruikers die geen zin hebben om zelf iets te ontwikkelen is er een kant en klare oplossing: https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVq2wOwfiIJkPGNHp0cXJ_84Y0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O9ugzVDZ2BKC6iO6YlC370zB.jpg?f=user_large

Deze gateway kan worden gekoppeld aan Home Assistant, Homey, Domoticz doordat deze gebruik maakt van mqtt en een rest-api.

Deze gateway leest alle gegevens uit die een warmtemeter levert. Een overzicht is te zien in onderstaand Home Assistant dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHEhjVZ_ZYpgsDnoagyn7Kk4si4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NuzAeew4gJkgW4UrgrXmeFK.jpg?f=fotoalbum_large

De IR-Read Interval van de leeskop is in te stellen zodat de interne batterij van de Kamstrup meter langer mee gaat. Met een interval van 15 minuten gaat de batterij jaren mee.
Pagina: 1