Op welke kwaliteiten kies je een harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 17:12
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe interne harde schijf omdat mijn huidige vol is geraakt. In Pricewatch heb ik mijn budget ingevoerd (tot €120), de capaciteit (2TB-4TB), de draaisnelheid (7200 RPM) en dat het een 3.5" ding moet zijn. Nu komt daar een hele waslijst uit waar ik niet zo erg veel mee kan. Wel zie ik dat de prijzen van de 2TB dingen dicht bij die van 3TB zitten, dus de 2TB opties kan ik wel wegstrepen. Maar hoe nu verder? De prijzen lopen redelijk uiteen, maar de verschillen tussen de schijven worden niet echt duidelijk.

Kan iemand licht werpen op welke andere factoren van belang zijn? Het gebruik is in een desktop-PC dat al een volle 1TB HDD heeft en een 200GB SSD waar Windows op draait.

Beste antwoord (via ikt op 26-02-2017 21:16)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zoals upje zegt, de reviews lezen. Ik heb zelf een aantal pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB, dat is 1 van de goedkopere 3TB's die je kunt vinden. Op vlak van snelheid ben ik er helemaal tevreden van, levensduur moet ik nu nog zien maar heb nu 4 stuks een jaar in gebruik en nog geen problemen. Ze maken wel wat geluid, al moet ik dat relativeren want het zijn wel de stilste HDD's die ik al gehad heb (heb steeds 7200rpm HDD's gehad). Maar je huidige 1TB HDD is waarschijnlijk toch een stuk luider, dus denk dat dit voor jou niet zo belangrijk is.

Alle reacties

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:15
Er staan in jouw lijstje ook reviews van die schijven, lees die eens.

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zoals upje zegt, de reviews lezen. Ik heb zelf een aantal pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB, dat is 1 van de goedkopere 3TB's die je kunt vinden. Op vlak van snelheid ben ik er helemaal tevreden van, levensduur moet ik nu nog zien maar heb nu 4 stuks een jaar in gebruik en nog geen problemen. Ze maken wel wat geluid, al moet ik dat relativeren want het zijn wel de stilste HDD's die ik al gehad heb (heb steeds 7200rpm HDD's gehad). Maar je huidige 1TB HDD is waarschijnlijk toch een stuk luider, dus denk dat dit voor jou niet zo belangrijk is.

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik zou niet zomaar de 5400rpm schijven uitsluiten als je ook een ssd hebt voor je OS en belangrijkste programma' s. Als ik het goed begrijp hoeft 7200rpm schijf niet merkbaar sneller te zijn dan een 5400 rpm harde schijf, zeker niet als het lange termijn opslag betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door govie op 26-02-2017 20:35 ]

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 17:12
Het probleem met userreviews is wat je zegt - pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB

Hier wordt het ding enkele keren stil genoemd maar andere keren ook luid.

Ik heb een 5400RPM HDD in mijn laptop zitten, en die is toch beduidend langzamer voor het laden van games en grotere projecten, dan op mijn PC HDD van 7200RPM. Vandaar die keuze :)

Maar goed, ik moet de knoop toch een keer doorhakken, dus de DT01ACA300 wordt 'm.

Verwijderd

Aan sommige eigenschappen kan je iets doen, aan andere niet. Dat speelt uiteraard mee. Het belangrijkste is dat het spul niet opvallend onbetrouwbaar blijkt. Als daar twijfel over is, dan gaat het feest sowieso niet door. Zelfs dan nog maak je uiteraard goede backups, dus dan heb je je huiswerk op dat vlak gedaan. Vervolgens krijg je een lijstje met zaken die relevant zijn:

- Prijs: je moet het wel kunnen betalen
- Geluidsproductie: niets vervelender dan een schijf die steeds aandacht trekt
- Gemeten snelheid: de meeste moderne schijven zijn dataschijven. Snelheid is daarmee niet extreem relevant. Het moet echter wel werkbaar en een beetje modern zijn.

Daarnaast spelen de garantieafhandeling van de fabrikant en de garantieperiode een rol - al meldt je je uiteraard bij de winkelier en niet bij de fabrikant als er iets mocht zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2017 21:22 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ikt schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:16:
Ik heb een 5400RPM HDD in mijn laptop zitten, en die is toch beduidend langzamer voor het laden van games en grotere projecten, dan op mijn PC HDD van 7200RPM. Vandaar die keuze :)
Je mag de performance van een 2.5" HDD in een laptop niet vergelijken met de performance van een 3.5" HDD in een desktop. Daar spelen meer factoren dan alleen het toerental.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
Pagina: 1