Deleted
[ Voor 97% gewijzigd door Niekeedy op 06-09-2020 23:17 . Reden: Afstand nemen ]
[ Voor 97% gewijzigd door Niekeedy op 06-09-2020 23:17 . Reden: Afstand nemen ]
De games staan dan wellicht op een andere schijf geinstalleerd. Windows zorgt ervoor dat je de game kunt draaien. Probleem zou dus ergens kunnen liggen bij een brakke windows installatie/drives.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:35:
Een keer herstarten helpt vaak wel wat ik vreemd vind omdat mijn games niet op mijn boot drive draaien.
Bevestigd een beetje mijn vermoedensDit is niet alleen met gamen, maar soms met normale computing ook.
Kans lijkt me 0.1% dat dit de oplossing gaat zijn.Ik heb het gevoel dat ik er 8GB werkgeheugen bij moet prikken, maar ik wil weten wat andere mensen ervan denken.
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Alle games staan met 100% zekerheid op mijn 1TB schijf. Ik schik en sorteer altijd alles netjes in selectieve mapjes op mijn harde schijf.Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:41:
[...]
De games staan dan wellicht op een andere schijf geinstalleerd. Windows zorgt ervoor dat je de game kunt draaien. Probleem zou dus ergens kunnen liggen bij een brakke windows installatie/drives.
[...]
Bevestigd een beetje mijn vermoedens
[...]
Kans lijkt me 0.1% dat dit de oplossing gaat zijn.
Zou je de volgende zaken nog even kunnen benoemen voor ons;
- Welk os draai je (en welke drivers?)
- Op welke resolutie/instelling je gamed en niet onbelangrijk, welke games?
- Welke voeding voorziet het systeem van prik?
Mogelijk draait hij van alles op de achtergrond waardoor ie de 8GB aantikt of heeft een programma een geheugenlek. Met een spel als BF1 is dat prima mogelijk. Verder natuurlijk heel makkelijk te testen door te kijken hoeveel RAM er maximaal gebruikt word. Kijk dan gelijk naar het VRam gebruik en CPU gebruik. Ook even de maximale temps van de CPU en GPU contoleren kan geen kwaad. Een CPU die te heet word klokt terug wat de boel heel langzaam maakt.Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:41:
[...]
Kans lijkt me 0.1% dat dit de oplossing gaat zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2017 18:57 ]
Windows managed het ram toch gewoon. Zodra een tekort dreigt door meuk dat op de achtergrond draait, wordt dit eruit gegooid om ruimte te bieden voor de aplicatie die op de voorgrond draait.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:54:
[...]
Mogelijk draait hij van alles op de achtergrond waardoor ie de 8GB aantikt. Met een spel als BF1 is dat prima mogelijk. Verder natuurlijk heel makkelijk te testen door te kijken hoeveel RAM er maximaal gebruikt word. Kijk dan gelijk naar het VRam gebruik en CPU gebruik. Ook even de maximale temps van de CPU en GPU contoleren kan geen kwaad. Een CPU die te heet word klokt terug wat de boel heel langzaam maakt.
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Ik denk persoonlijk dat het RAM is. Ik top meestal tussen de 75 en 95%.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:54:
[...]
Mogelijk draait hij van alles op de achtergrond waardoor ie de 8GB aantikt of heeft een programma een geheugenlek. Met een spel als BF1 is dat prima mogelijk. Verder natuurlijk heel makkelijk te testen door te kijken hoeveel RAM er maximaal gebruikt word. Kijk dan gelijk naar het VRam gebruik en CPU gebruik. Ook even de maximale temps van de CPU en GPU contoleren kan geen kwaad. Een CPU die te heet word klokt terug wat de boel heel langzaam maakt.
Misschien had ik erbij moeten zeggen dat het bij normale computing gebeurt vaak nadat de computer uit slaapstand komt. Ik probeer af en toe mijn computer helemaal af te sluiten voor gezonde volgend gebruik, maar meestal gebruik ik de slaapstand.Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:00:
[...]
Windows managed het ram toch gewoon. Zodra een tekort dreigt door meuk dat op de achtergrond draait, wordt dit eruit gegooid om ruimte te bieden voor de aplicatie die op de voorgrond draait.
Daarnaast schetst TS dat de problemen ook voorkomen bij "normale computing"
Programma's die jij zelf laat draaien worden er niet uitgegooit als het RAM geheugen vol is. Dat zou wat zijn, Windows die mijn programma's gaat sluiten. Dat het RAM geheugen vol zit door een geheugenlek van een programma is gewoon mogelijk. Misschien niet heel waarschijnlijk maar wel mogelijk.Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:00:
[...]
Windows managed het ram toch gewoon. Zodra een tekort dreigt door meuk dat op de achtergrond draait, wordt dit eruit gegooid om ruimte te bieden voor de aplicatie die op de voorgrond draait.
Daarnaast schetst TS dat de problemen ook voorkomen bij "normale computing"
75% is geen enkel probleem. 95% mogelijk wel. Nogal een verschil.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:03:
[...]
Ik denk persoonlijk dat het RAM is. Ik top meestal tussen de 75 en 95%.
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2017 19:05 ]
Ja het schommelt vaak. Maar het is wel meer richting de 95% dan de 75%.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Programma's die jij zelf laat draaien worden er niet uitgegooit als het RAM geheugen vol is. Dat zou wat zijn, Windows die mijn programma's gaat sluiten. Dat het RAM geheugen vol zit door een geheugenlek van een programma is gewoon mogelijk. Misschien niet heel waarschijnlijk maar wel mogelijk.
Hoe dan ook. Het eerste wat je bij zoiets doet is kijken of er iets op de max loopt. Dus zit het RAM geheugen vol. Loopt de CPU op 100%. Zit het VRam vol. Loopt de GPU op 100%. Als dit allemaal niet het geval is kan je gaan kijken naar andere dingen als drivers of de voeding.
[...]
75% is geen enkel probleem. 95% mogelijk wel. Nogal een verschil.
Kijk even bij taakbeheer wat er precies zoveel RAM gebruikt. Als je in Windows al op 75% zit en je gaat dan BF1 draaien zit je RAM gelijk 100% vol en is dat je probleem.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:06:
[...]
Ja het schommelt vaak. Maar het is wel meer richting de 95% dan de 75%.
Heb je misschien wat benchmark programma's of iets waar ik vervolgens results van kan posten? Misschien dat dit kan helpen bij een mogelijke diagnose.
[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2017 19:09 ]
Valt wel mee. Draai hier games op 3440x1440 met een 6700K en 2x GTX 980 in SLI. Er zit 16GB in maar ik zie het zelden boven de 7GB komen, ook met spellen als BF4 of GTA5.Aggressor schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:09:
8gb is tegenwoordig ook niet heel veel.
8gb extra zou nooit verkeerd zijn
Die achtergrondprocessen zullen toch gewoon naar de pagefile worden geschreven.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Programma's die jij zelf laat draaien worden er niet uitgegooit als het RAM geheugen vol is. Dat zou wat zijn, Windows die mijn programma's gaat sluiten. Dat het RAM geheugen vol zit door een geheugenlek van een programma is gewoon mogelijk. Misschien niet heel waarschijnlijk maar wel mogelijk.
De RAM gebruik percentages die ik op noemde is tijdens het gamen.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:08:
[...]
Kijk even bij taakbeheer wat er precies zoveel RAM gebruikt. Als je in Windows al op 75% zit en je gaat dan BF1 draaien zit je RAM gelijk 100% vol en is dat je probleem.
In Windows meer dan 3GB gebruiken is al veel. Als je hoger zit dan dat is dat niet goed. Bij taakbeheer kan je precies zien wat er zoveel gebruikt.
Ik heb soortgelijke applicaties open en zit op ~25%, met 16GB. Dus dit lijkt mij gewoon normaal.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:13:
[...]
De RAM gebruik percentages die ik op noemde is tijdens het gamen.
Momenteel staat hij op 52%. Dan heb ik de volgende programma's draaiende:
- 5 Chrome tabbladen
- Spotify
- Steam
- Discord
- Rainmeter
Uiteraard draaien er wel meerdere dingen op de achtergrond maar dit zijn de belangrijkste denk ik.
Is dit niet iets raars? Misschien dat het toch iets met het geheugen te maken heeft?Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:35:
Crucial Ballistix Sport 8GB dualchannel 2400MHz (Speccy geeft op een of andere manier 1066MHz aan...?)
Het is handig om te weten of er niets lekt waardoor het geheugen vol komt te zitten. Het lijkt er op dat dit niet zo is, maar dit is wel iets wat je moet weten.Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:13:
[...]
Die achtergrondprocessen zullen toch gewoon naar de pagefile worden geschreven.
Ben het overigens met je eens hoor, dat 8GB voor BF1 niet ruim bemeten is.
Maar 8GB zou voor het mindere computewerk meer dan voldoende moeten zijn.
Vandaar dat ik niet verwacht dat deze problemen worden opgelost door 8GB bij te prikken, ondanks dat BF er wellicht wel baat bij kan hebben.
Rond de 4GB in gebruik is wat aan de hoge kant maar mag geen probleem zijn. Mogelijk komt het geheugen met BF1 vol te zitten, maar dat verklaart niet de problemen in Windows.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:13:
[...]
De RAM gebruik percentages die ik op noemde is tijdens het gamen.
Momenteel staat hij op 52%. Dan heb ik de volgende programma's draaiende:
- 5 Chrome tabbladen
- Spotify
- Steam
- Discord
- Rainmeter
Uiteraard draaien er wel meerdere dingen op de achtergrond maar dit zijn de belangrijkste denk ik.
Zal ik er gewoon 16Gb in prikken?Toxic_Dreams schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:19:
[...]
Ik heb soortgelijke applicaties open en zit op ~25%, met 16GB. Dus dit lijkt mij gewoon normaal.
[...]
Is dit niet iets raars? Misschien dat het toch iets met het geheugen te maken heeft?
Eerst het probleem oplossen wat je hebt. Als je RAM in Windows niet vol zit en je in Windows problemen hebt gaat meer RAM dat niet oplossen. Je kan er 16GB in stoppen maar dan is je probleem niet weg.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:30:
[...]
Zal ik er gewoon 16Gb in prikken?
Ik kan kiezen om mijn huidige kit erbij te bestellen en 16GB quad channel draaien.
Of ik kan kiezen voor een nieuwe kit van 16GB maar dan ben ik wel bijna dubbel de prijs kwijt....
Wat is de beste keuze?
Geheugen draait vermoedelijk op 2133 (2 * 1066ghz) dus niets raars aan.Toxic_Dreams schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:19:
Is dit niet iets raars? Misschien dat het toch iets met het geheugen te maken heeft?
Quad channel gaat je mobo waarschijnlijk niet ondersteunen. Daarnaast is de winst relatief beperkt tov dual.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:30:
[...]
Zal ik er gewoon 16Gb in prikken?
Ik kan kiezen om mijn huidige kit erbij te bestellen en 16GB quad channel draaien.
Of ik kan kiezen voor een nieuwe kit van 16GB maar dan ben ik wel bijna dubbel de prijs kwijt....
Wat is de beste keuze?
RAM en CPU temps tijdens gamen komen niet hoger dan 55 graden.PilatuS schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:28:
[...]
Het is handig om te weten of er niets lekt waardoor het geheugen vol komt te zitten. Het lijkt er op dat dit niet zo is, maar dit is wel iets wat je moet weten.
[...]
Rond de 4GB in gebruik is wat aan de hoge kant maar mag geen probleem zijn. Mogelijk komt het geheugen met BF1 vol te zitten, maar dat verklaart niet de problemen in Windows.
Kijk eens met HWMonitor naar de temps en de kloksnelheden van de CPU en RAM.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2017 20:03 ]
MoederbordVerwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:02:
Welk merk en type moederbord heb je? Toevallig een bord met Killer NIC?
Dat Speccy 1066 MHz voor het ram aan geeft dat klopt. Het is Double Data Rate dus moet je het met 2 vermenigvuldigen. Dan kom je op 2133 MHz wat waarschijnlijk het snelste is waar het moederbord het ram op kan laten draaien.
Kijk ook even naar de kloksnelheden van CPU.Niekeedy schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:42:
[...]
RAM en CPU temps tijdens gamen komen niet hoger dan 55 graden.
Heel het systeem is ongeveer een jaar oud m.u.v mijn videokaart. Die is ongeveer 2 maandjes oud.
[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 26-02-2017 20:32 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq