Toon posts:

Overstappen naar 4k?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

De vraag die vele mensen natuurlijk stellen bij een aanschaf van een tv nu 4k of gewoon een 1080p scherm? Zelfde vraag heb ik nu. Mijn LG tv begin kuren te krijgen en valt zo nu en dan uit. Ik wil hem dan ook graag vervangen voor een ander maar helaas zit ik te twijfelen tussen 4k of 1080p. Beide tv resoluties zijn niet duur maar zal 4k in mijn situatie wel goed zijn en natuurlijk hoe zie 1080p eruit op 4k?

Momenteel hangt mijn LG tv aan de muur een 42 inch scherm waar ik +- 2 meter vanaf lig/zit. Ik game veel op PC (zo nu en dan op tv) en mijn ps4 en hou er natuurlijk van om films te kijken met mijn meisie. Maar nu is de vraag natuurlijk als ik upgrade naar een 4k tv heeft dit wel nut en hoe ziet content eruit op een 4k tv? Met content bedoel ik dus echt. PC/Digitale tv/PS4. Zitten er verschillen (grote)?

Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen. Mijn budget ligt ergens rond de 800 euro. Wat wel belangrijk voor mij is is dat de tv beschikt over 4 hdmi ingangen en geen 3D, smart TV mag maar wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:18
Los van het debat dat gaat over of 4K wel nut heeft op bepaalde TV's zou ik daar toch zeker voor kiezen. Steeds meer content komt beschikbaar in 4K en 1080p TV's zijn veelal de budget modellen. Ik denk dat de Samsung 49KS7000 op dit moment het meest interessant is.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt onder aankoopadvies. Ik verplaats je even :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Heb afgelopen weekend een 4K tv gekocht. En ben toch wel verbaast over het aanbod. Op Youtube is er al behoorlijk veel beschikbaar op 4K.

Denk alleen dat je niet moet wachten tot de kabelboeren beginnen met 4k.. ik vermoed dat ze de eerste testen gaan doen, volgend jaar met het WK.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 09:58

nexhil

BAM!

Ik ben ongeveer een maand geleden overgestapt op 4K

Mijn XBOX ONE S, Netflix en wat minder legale downloads zijn op dit moment mijn 4k Bronnen. Op youtube staat op wat demo's na niet echt wat interessants mijn inziens.

Tis nog wachten op de TV boeren inderdaad. KPN heeft half vorig jaar al wat 4k tests gedaan bij zo'n 1000 gebruikers maar daar is het nu ook stil, hopelijk de stilte voor de storm ;)

Ik heb er lig nog geen spijt van!

[ Voor 4% gewijzigd door nexhil op 27-02-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik begin dus nu richting de 4k te denken haha. Zijn er verschillen in hoe 1080p op 4k eruit ziet? Of is het idee hetzelfde als 720p op 1080p schermen. Helaas zit ik wel aan een krap budget maar hoe langer mijn huidige tv het volhoud hoe meer ik natuurlijk kan sparen om zo een beter tv te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:03
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:07:
Nou ik begin dus nu richting de 4k te denken haha. Zijn er verschillen in hoe 1080p op 4k eruit ziet?
Geloof niet dat er nog mensen wakker zijn maar dit was onder andere ook mijn vraag.
Of 1080p content er slecht uitziet op een 4k tv, er is verdomd weinig info over. (of ik kijk met mijn neus)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:29:
[...]
Geloof niet dat er nog mensen wakker zijn maar dit was onder andere ook mijn vraag.
Of 1080p content er slecht uitziet op een 4k tv, er is verdomd weinig info over. (of ik kijk met mijn neus)
Volgens mij moet je dat simpelweg kunnen afleiden door naar het proces van upscaling te kijken. Hetzelfde principe geldt voor 1080p content kijken op een 4K scherm als voor 720p content op een 1080p scherm. In het kort, de kwaliteit van het beeld (bij gelijkwaardige panelen en instellingen) is afhankelijk van de kwaliteit van de hardware die de upscaling doet en de kwaliteit van de bron (resolutie + bitrate).

[ Voor 3% gewijzigd door Lukin op 13-03-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58
In jou geval zou ik toch voor UHD gaan, dit wordt nu in snel tempo de nieuwe 'standaard' voor films en series. TV in Nederland zal nog even duren. Voor je budget zul je 100/120Hz en HDR waarschijnlijk moeten laten gaan. Het is of een basic UHD TV, of een 1080p 10bit, 100/120Hz TV met een goed paneel.

Zelf ook dit dilemma gehad. In de huiskamer een Sony 55 inch 1080p 10bit 100/120Hz 3D Android SMART TV uit 2015, maar toen de PlayStation 4 Pro in huis was wilde ik graag 2160p60. Mijzelf ingelezen en uiteindelijk voor een tussenoplossing gekozen. De Sony in de woonkamer blijft want er is gewoon nog te weinige content in 2160p beschikbaar (films en series), het andere punt is, is dat HDR nog in de kinderschoenen staat. Op HDMI 2.0(a/b) kan je bijvoorbeeld Uncharted 4: A Thief's End niet op 2160p60 10bit HDR Chroma 4:4:4 spelen , omdat de bandbreedte te klein is. HDMI 2.1 gaat dit oplossen straks en zal vloeiend 2160p60 10bit HDR 4:4:4 kunnen weergeven. Dus nu in een andere ruimte met de Playstation 4 Pro en een PC aangesloten voor een tijdelijke oplossing in de vorm van een Samsung UE43KU6000 gekozen.

Mijn grote upgrade komt als HDMI 2.1 de standaard is, maar daar kan jij waarschijnlijk niet op wachten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
1080p ziet er op een 4k scherm niet anders uit dan op een native 1080p scherm.
Echter kan als je van 4k naar 1080p gaat nog wel eens wennen zijn. (bron: eigen ervaring)

Ik denk dat tv kijken op 4k nog wel even gaat duren.
Qua streaming diensten daarentegen is er al wel wat in 4k beschikbaar.

Momenteel heb je nog echt geen 4k nodig, maar ik denk over een jaar wel.
Of nou ja nodig echt nodig heb je het natuurlijk nooit, maar het is wel echt heel mooi.
Persoonlijk zou ik als je nu keuze hebt gewoon voor 4k gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn keuze is gevallen op toch een goedkoper 4k tv. Zoals @Jumpman aangaf zal HDMI 2.1 betere ondersteuning bieden voor 2160p60 precies de reden waarom ik nu een goedekope investering doe om vervolgens over een jaar een grote investering te doen.

Het is jammer dat de tv line-up van 2017 niet beschikt over HDMI 2.1 en we toch moeten wachten op eind 2017 (tv line up 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58
HDMI 2.1 wordt in het tweede kwartaal van 2017 verwacht, dus inderdaad hopelijk op tijd voor de ontwerpen en specificatie van de 2018 lijn.

Link: nieuws: Hdmi 2.1 krijgt ondersteuning voor 8k/60, dynamische hdr en Game Mode....

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Echte 4k content is ver te zoeken, ik zie nog geen 4k blu rays in de winkels. Moet ze illegaal uit de VS halen. Dat vind ik toch wel een slechte zaak.

En 1080p ziet er prima uit op een 4k scherm, pixeltjes zijn kleiner. Meeste mensen met 4k tv hebben niet eens door dat ze meestal geen 4k content kijken. Mn broer is er zo eentje, 4k tv gekocht en er dan DVD's op kijken hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 09:58

nexhil

BAM!

sugarlee89 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:20:
Echte 4k content is ver te zoeken, ik zie nog geen 4k blu rays in de winkels.
uhm.
https://www.bol.com/nl/l/...-hd-blu-ray/N/6294+24708/
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zou je een 1080P OLED aanraden maar je budget is te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Bedenk je wel even dat verreweg de meeste van deze films een master hebben van 2K. Dat is een beetje hetzelfde als een normale Blu-Ray weergeven op een UHD-televisie en stellen dat het om 4K content gaat omdat upscaling naar 4K toegepast wordt door de televisie.

Als het ergens in de schakel geen 4K is, zal het aan het einde van de rit natuurlijk nooit werkelijk 4K zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Hier nu een maandje en 4K tv en niks geen spijt van :).

Kwa films is het aanbod nog lauw, maar Youtube heeft (zoals hier boven word gezegd) heel wat 4K content (toch niet hetzelfde als een blue ray 4K maar toch).

Zit een HTPC aan met een Gefore 1060, en dan kun je toch ook aardig 4K gamen (althans, Fifa 17, Project Cars, Sonic Racing Transformed, Carmageddon, Cemu emulator werken goed op 4K).

Als iemand nog tips heeft om voetbal wedstrijden te ontvangen op 4K , zijn die welkom!! (zal waarschijnlijk Satteliet worden icm een Sky 4K (UK of DE) abbonement?)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:56:
Mijn keuze is gevallen op toch een goedkoper 4k tv. Zoals @Jumpman aangaf zal HDMI 2.1 betere ondersteuning bieden voor 2160p60 precies de reden waarom ik nu een goedekope investering doe om vervolgens over een jaar een grote investering te doen.

Het is jammer dat de tv line-up van 2017 niet beschikt over HDMI 2.1 en we toch moeten wachten op eind 2017 (tv line up 2018).
Waarom persee HDMI 2.1?
HDMI 2.0(b) doet ook 4K op 60hz (en zo goed als alle 2016 modellen hebben 2.0 / 2.0b)

[ Voor 34% gewijzigd door Nibbz op 28-03-2017 12:39 . Reden: extra ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
Nibbz schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:37:

Waarom persee HDMI 2.1?
HDMI 2.0(b) doet ook 4K op 60hz (en zo goed als alle 2016 modellen hebben 2.0 / 2.0b)
Ja, hier zou ik ook wel graag antwoord op willen hebben. Ik wil dit jaar waarschijnlijk de panasonic ez950 halen, maar als ik beter een jaar kan wachten op HDMI 2.1 omdat 2.0b niet goed genoeg is, wacht ik liever een jaar voor ik 3000 euro uitgeef aan een tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
15 films????

Weet je hoeveel er al uit zijn, en dan niet de nieuwe films. Die doen me niks. Wil oude films. Vertigo in 4k kijken, prachtig gewoon. En ja 35/70mm film is probleemloos naar 4k om te zetten, 70mm film zelfs naar 8k.

En zelfs 4k aanbod in oude films is marginaal.

Dus nee 4k content aanbod vs apparatuur is compleet krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Dimens schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:34:
[...]

Bedenk je wel even dat verreweg de meeste van deze films een master hebben van 2K. Dat is een beetje hetzelfde als een normale Blu-Ray weergeven op een UHD-televisie en stellen dat het om 4K content gaat omdat upscaling naar 4K toegepast wordt door de televisie.

Als het ergens in de schakel geen 4K is, zal het aan het einde van de rit natuurlijk nooit werkelijk 4K zijn.
Master 2k, misschien nu in het digitale tijdperk. Zeker de beginjaren, tot 2009. Maar nu wordt alles minimaal in 4k of 8k geschoten. En 35mm film is naar 4k te converteren en 70mm naar 8k en zelfs hoger. En bij het filmen wordt gelukkig nog veel film gebruikt. Alleen distributie in bioscopen is volledig digitaal.

Dus nee het aanbod 4k bluray films is echt niet gelimiteerd door de master, die ondersteund wel hoger. Het zijn de kosten, ze hebben de film net in eeen paar jaar terug in 2k uitgebracht ze gaan echt geen productie opstarten om even 4k uit te brengen. Wachten ze nog wel even 10 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Ambition88 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:16:
[...]

Ja, hier zou ik ook wel graag antwoord op willen hebben. Ik wil dit jaar waarschijnlijk de panasonic ez950 halen, maar als ik beter een jaar kan wachten op HDMI 2.1 omdat 2.0b niet goed genoeg is, wacht ik liever een jaar voor ik 3000 euro uitgeef aan een tv.
HDMI 2.1:

bron: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx
HDMI Specification 2.1 is the most recent update of the HDMI specification featuring advanced features for the HDMI eco-system. It supports a range of Higher Video Resolutions and refresh rates including 8K60 and 4K120, Dynamic HDR, and increased bandwidth with a new 48G cable. Version 2.1 of the HDMI Specification is backward compatible with earlier versions of the Specification.
4K 60hz, geen probleem voor HDMI 2.0 en 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
Nibbz schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:18:
[...]

HDMI 2.1:

bron: http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx

[...]

4K 60hz, geen probleem voor HDMI 2.0 en 2.1
Oke cool, 2.1 is dus meer voor de toekomst. :) thnx kan ik weer met een gerust hart slapen :P
Pagina: 1