Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget WoT pc

Pagina: 1
Acties:

• Bruunbarg
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil vooral World of Tanks (WoT) gaan spelen op deze pc, en beeldbewerking als PhotoShop en Premiere.
WoT draait op 1,5 cores, vandaar dat ik een Pentium heb uitgezocht die je kan overclocken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zou ik maximaal 700 Euro er aan uitgeven. Ik wil zo goedkoop mogelijk een desktop die WoT op 1920 x 1080 met max graphics kan draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk voldoende te hebben aan 8gb werkgeheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren, behalve dat ik graag WoT op max graphics wil draaien, met een zo'n goedkoop mogelijke desktop.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Ik ga de CPU overclocken.

Wat verwacht je van ons?
Zoals eerder genoemd zoek ik een zo'n goedkoop mogelijke desktop voor World of Tanks en daarnaast beeldbewerking in de vorm van PhotoShop, Lightroom en Premiere. Zelf weet ik nog niet zeker of ik genoege heb aan de standaard cpu koeler als ik deze ga overclocken naar zo'n 4,8 ghz.

Zelf heb ik al een beginlijst gemaakt en ben benieuwd naar jullie mening en tips om bijvoorbeeld te besparen of meer waar voor m'n geld te krijgen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 72,-€ 72,-
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 79,50€ 79,50
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 209,-€ 209,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1BitFenix Neos Window Wit/Paars€ 42,-€ 42,-
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2B2133C9R€ 61,24€ 61,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,74

Verwijderd

Zonde om onderdelen van 2 generaties oud te nemen. Kijk eens naar een Pentium G4560 op een b250 bord, 2400 MHz ram en een RX 470 of GTX 1050 Ti.
In je eigen setup mis je een voeding.

Heb je Windows?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bruunbarg schreef op zondag 26 februari 2017 @ 17:28:
WoT draait op 1,5 cores, vandaar dat ik een Pentium heb uitgezocht die je kan overclocken.[/i]
Weet je het zeker?
De system requirements zeggen namelijk minimaal een cpu met 2 cores en geadviseerd wordt een i5 (4 cores)
Kijkende naar de geadviseerde gpu, denk ik dat jouw gekozen modelletje een tikkeltje overkill is.
Zou dus wat meer investeren in de cpu en wat geldt weghalen bij de gekozen gpu.

Zou me trouwens eerst wat meer inlezen in het overclocken.
Als je je afvraagt of 4.8ghz behaalt kan worden op een stock koelertje heb ik zo mijn bedenkingen over jouw kennis op dit vlak.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Bruunbarg
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:07:
Zonde om onderdelen van 2 generaties oud te nemen. Kijk eens naar een Pentium G4560 op een b250 bord, 2400 MHz ram en een RX 470 of GTX 1050 Ti.
In je eigen setup mis je een voeding.

Heb je Windows?
De reden dat ik voor die Pentium heb gekozen is omdat deze de mogelijkheid heeft om te kunnen overklokken.
Voeding mist inderdaad nog, hoopte van hieruit daarover nog suggestie's te krijgen.
Windows is inderdaad al in huis.
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:55:
[...]
Weet je het zeker?
De system requirements zeggen namelijk minimaal een cpu met 2 cores en geadviseerd wordt een i5 (4 cores)
Kijkende naar de geadviseerde gpu, denk ik dat jouw gekozen modelletje een tikkeltje overkill is.
Zou dus wat meer investeren in de cpu en wat geldt weghalen bij de gekozen gpu.

Zou me trouwens eerst wat meer inlezen in het overclocken.
Als je je afvraagt of 4.8ghz behaalt kan worden op een stock koelertje heb ik zo mijn bedenkingen over jouw kennis op dit vlak.
Ja, vanwege de oude engine heeft WoT geen multi-core support. Vandaar dus de 2 cores.

Bij sommige cpu's is het met overclocken te doen met de stock cooler, vandaar dat ik het mij afvroeg. Maar met deze flinke toename had ik zelf al inderdaad moeten bedenken dat er geen stock cooler op kan.
Is er een cooler die jij kan aanbevelen? Wil overigens eerst gaan draaien op 4,5ghz

Uit jullie antwoorden kan ik dus ook opmaken dat ik genoeg heb aan een GTX 1050 Ti?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bruunbarg schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:12:

Ja, vanwege de oude engine heeft WoT geen multi-core support. Vandaar dus de 2 cores.
http://forum.worldoftanks...-v915-multi-core-testing/
3: Finally I went back through and re-tested the FPS with 2 cores, 4, 6, 8, 10, and 12 (yes 12, I have a very silly PC). Once you hit 6 cores there really isn't any more FPS to be had, but 6 is slightly faster than 4, and 4 certainly faster than 2.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Bruunbarg
Deze update van WoT is mij ontschoten. Toch wil ik bij de 2 cores blijven om de prijs te beperken en wetende dat WoT heel goed draait op 2 cores

Verwijderd

Maar dan kun je dus beter de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed nemen met 4 threads. Goedkoper, zuiniger, bijna 3 jaar nieuwer, over het algemeen een stuk vlotter, de mogelijkheid om later naar een 7xxx series i5 of i7 te upgraden en DDR4 geheugen wat in de toekomst beter is uit te breiden vanwege betere beschikbaarheid en waarschijnlijk lagere prijzen dan DDR3.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bruunbarg schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:38:
[...]

Deze update van WoT is mij ontschoten. Toch wil ik bij de 2 cores blijven om de prijs te beperken en wetende dat WoT heel goed draait op 2 cores
Als je de prijs wilt beperken, zou ik in eerste instantie een streep zetten door je overclock-ambities.
De waardes die je hiervoor in je hoofd hebt vereisen qua moederbord en koeling namelijk een vrij stevige investering die zomaar kan oplopen tot 2 keer de aanschafwaarde van de cpu.

Verwijderd

Zoals hierboven plus dat een G3258 al op bijna 4 GHz moet lopen om een G4560 singlethread bij te kunnen houden. Multithread maakt de G4560 gehakt van een G3258 @4,5 GHz met een fractie van het stroomverbruik en dus warmteontwikkeling. Daarbij lopen lang niet alle G3258's tot 4,5 GHz. Er zijn er zat die maar tot 4,2 gaan en daarbij met een stockkoeler 85 graden worden. Een handje vol kan 4,5 aantikken en 4,8 is een lot uit de loterij.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Met mijn 2550k en R9 fury haal ik op max 120 fps, en heb m'n cpu geoverclockt naar 4.5 ghz, merk dat mijn gpu best wel vaak rond de 30 a 60% zit, dus er zit wel een cpu bottleneck in. Ik raad gewoon de goedkoopste I5 aan met een RX470 en dan kan je heel ver komen, zelfs voor bijv 600 euro.

• Bruunbarg
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:11:
Zoals hierboven plus dat een G3258 al op bijna 4 GHz moet lopen om een G4560 singlethread bij te kunnen houden. Multithread maakt de G4560 gehakt van een G3258 @4,5 GHz met een fractie van het stroomverbruik en dus warmteontwikkeling. Daarbij lopen lang niet alle G3258's tot 4,5 GHz. Er zijn er zat die maar tot 4,2 gaan en daarbij met een stockkoeler 85 graden worden. Een handje vol kan 4,5 aantikken en 4,8 is een lot uit de loterij.
Bedankt voor je heldere uitleg
Nu volgend lijstje gemaakt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI B250 PC Mate€ 95,95€ 95,95
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 176,95€ 176,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Sharkoon VG4-W Groen€ 34,95€ 34,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 73,95€ 73,95
1Corsair CX450M€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,80

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:59
Focussen we nu niet teveel op WoT terwijl ook nog ff terloops Photoshop, lightroom en premiere genoemd worden in de openingspost?

Een i5 kan in die applicaties voor een aantal processen wel degelijk flink verschil maken. Dit hangt natuurlijk af van wat TS precies gaat doen binnen die programmas.

Verder is voor die programmas een SSD zeker aan te raden (zoek maar es op google/youtube naar benchmarks voor die software voor SSD vs HDD). Zowiezo is een SSD altijd wel lekker om in een systeem te hebben..

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
Dat een i5 een verschil kan maken zal best, maar een verschil van €130 met die G4560 maakt dat sowieso.
Hoe dan ook, of hij moet (verder) bezuinigen op de GPU, of een SSD is geen optie.

Eerlijk gezegd zou ik die i5 lekker even vergeten en over een jaar of twee, als de kaby lake i5'jes wat goedkoper zijn op v&a nog eens een upgrade overwegen; die GPU zit al aan het minimum en je gaat een SSD echt véél meer voelen (ik ga er maar even van uit dat TS die TB aan opslag ook wel wil hebben en niet met alléén een 250GB SSD toe zou kunnen).

Hell, op dit budget zou ik bijna aanraden de Pentium lekker te houden, een SSD te kopen ronde de €75-80 en te overwegen het resterende budget te steken in een upgrade naar een GTX 1060 3GB.
Die G4560 is een ontzettende bang/buck sweet spot en juist die €60 extra op de graka kan IIRC vaak 35% performancewinst opleveren. In multiplayer is dat juist in de hectische situaties waar het écht uitmaakt toch niet onbelangrijk.

• Bruunbarg
iceheart schreef op maandag 27 februari 2017 @ 05:23:
Dat een i5 een verschil kan maken zal best, maar een verschil van €130 met die G4560 maakt dat sowieso.
Hoe dan ook, of hij moet (verder) bezuinigen op de GPU, of een SSD is geen optie.

Eerlijk gezegd zou ik die i5 lekker even vergeten en over een jaar of twee, als de kaby lake i5'jes wat goedkoper zijn op v&a nog eens een upgrade overwegen; die GPU zit al aan het minimum en je gaat een SSD echt véél meer voelen (ik ga er maar even van uit dat TS die TB aan opslag ook wel wil hebben en niet met alléén een 250GB SSD toe zou kunnen).

Hell, op dit budget zou ik bijna aanraden de Pentium lekker te houden, een SSD te kopen ronde de €75-80 en te overwegen het resterende budget te steken in een upgrade naar een GTX 1060 3GB.
Die G4560 is een ontzettende bang/buck sweet spot en juist die €60 extra op de graka kan IIRC vaak 35% performancewinst opleveren. In multiplayer is dat juist in de hectische situaties waar het écht uitmaakt toch niet onbelangrijk.
Wil de GTX 1060 zeker overwegen, zeker als ik de benchmarks zie t.o.v. de 1050 Ti.

Mijn plan is om dan in de loop van tijd de cpu te vervangen met een i5, en een SSD toe te voegen.
Baloes schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:11:
Focussen we nu niet teveel op WoT terwijl ook nog ff terloops Photoshop, lightroom en premiere genoemd worden in de openingspost?

Een i5 kan in die applicaties voor een aantal processen wel degelijk flink verschil maken. Dit hangt natuurlijk af van wat TS precies gaat doen binnen die programmas.

Verder is voor die programmas een SSD zeker aan te raden (zoek maar es op google/youtube naar benchmarks voor die software voor SSD vs HDD). Zowiezo is een SSD altijd wel lekker om in een systeem te hebben..
Op dit moment ben ik niet dagelijks bezig met deze programma's, eens in de 4-6 weken heb ik een filmproject en maandelijks ga ik met een DJ mee om te fotograferen.
Dus op dit moment zit er geen spoed bij een i5 of SSD, heb ook een laptop met een i7 waar ik veel van de post-processing al op doe.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
De goedkoopste 1060 3GB is 210-220 euro. Voor een paar 10tjes extra heb je een 8GB RX 480, die gelijk of beter presteerd dan de 1060 6GB... Lijkt makkelijk binnen je budget te passen. Dus tenzij je iets tegen AMD hebt (ik zou niet inzien waarom), is dit een goede optie.

Als je benchmarks wil vergelijken, zorg dan wel dat je kijkt naar de reviews waarin de 480 de software update heeft gehad waardoor deze veel beter ging presteren.

• Bruunbarg
elbowlessgoat schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:25:
De goedkoopste 1060 3GB is 210-220 euro. Voor een paar 10tjes extra heb je een 8GB RX 480, die gelijk of beter presteerd dan de 1060 6GB... Lijkt makkelijk binnen je budget te passen. Dus tenzij je iets tegen AMD hebt (ik zou niet inzien waarom), is dit een goede optie.

Als je benchmarks wil vergelijken, zorg dan wel dat je kijkt naar de reviews waarin de 480 de software update heeft gehad waardoor deze veel beter ging presteren.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G€ 217,90€ 217,90
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,84

Dit word het, ik heb thuis nog een oude kast met 460 Watt voeding + 320 gb HDD.
Over een maand of twee haal ik er dan een SSD bij en upgrade mogelijk de HDD.

Verwijderd

Niet elke voeding is klakkeloos mee te nemen naar een modern systeem met bijbehorende energiebesparende functies en gevoeligheid voor sterk wisselende spanningen. Oude goede 460w voedingen ken ik niet maar misschien kan jij mijn kennis verrijken. Welk merk en type 460w is het?

• Bruunbarg
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:33:
Niet elke voeding is klakkeloos mee te nemen naar een modern systeem met bijbehorende energiebesparende functies en gevoeligheid voor sterk wisselende spanningen. Oude goede 460w voedingen ken ik niet maar misschien kan jij mijn kennis verrijken. Welk merk en type 460w is het?
(Codegen) P-Case 460W, niks bijzonders, maar hier heeft vroeger wel een 9500GT op gedraaid.

Verwijderd

Die zou ik dus niet meenemen. Ontzettend slechte kwaliteit en zal niet meer betrouwbaar zijn. Zonde als je nieuwe spulletjes kapot gaan door zo'n gare voeding.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Als je qua games alleen World of Tanks speelt zou ik niet de extra euro's neerleggen voor die RX480. Ik speel het zelf met een r9 280x in combinatie met een fx 8320 en haal gemmideld 90-100fps op 1440p.

Edit: net eens even mijn settings bekeken en blijkt dat ik niet maxed out speel.

[ Voor 28% gewijzigd door Flamesz op 28-02-2017 16:36 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
is een rx 480 geen overkill voor deze processor?
kan je niet beter voor een 470 gaan en het geld wat je over houdt voor een voeding?

• Bruunbarg
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:43:
Die zou ik dus niet meenemen. Ontzettend slechte kwaliteit en zal niet meer betrouwbaar zijn. Zonde als je nieuwe spulletjes kapot gaan door zo'n gare voeding.
Bedankt voor je alertheid, bestel er dus maar wel een Corsair bij.
Flamesz schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:43:
Als je qua games alleen World of Tanks speelt zou ik niet de extra euro's neerleggen voor die RX480. Ik speel het zelf met een r9 280x in combinatie met een fx 8320 en haal meer dan 100fps minimum op 1440p.
Aggressor schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:44:
is een rx 480 geen overkill voor deze processor?
kan je niet beter voor een 470 gaan en het geld wat je over houdt voor een voeding?
Dacht zelf ook dat de rx 480 een beetje teveel van het goeie was, maar het verschil tussen beide 4gb varianten is op dit moment maar 5 euro, vandaar.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Ik zie toch ~€40 verschil met de 1050Ti, die het ook prima zou moeten draaien.
YouTube: World of Tanks | HD CLIENT | ULTRA Settings | GTX 1050 ti | 1080p

Edit: ik moet wel zeggen dat de rx 480 een betere koop is. Maar als je voor het budget iets zou moeten opofferen is de 480 zeker niet 'nodig'.

[ Voor 25% gewijzigd door Flamesz op 28-02-2017 13:05 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
verschil tussen de 470 en 480 is 5 euro?
dan zou ik het idd doen ...

• Bruunbarg
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 176,95€ 176,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 61,95€ 61,95
1Corsair VS450€ 41,43€ 41,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,28

Voor het gemak nu gegaan voor deze lijst, dit was allemaal te bestellen bij dezelfe webwinkel waardoor de prijs een stuk lager uitkwam dan wanneer ik ging voor een rx 470/480.
Met deze setup kan ik in de toekomst nog mooi blijven upgraden.

Verwijderd

Jammer van de voeding. De VS450 is een veel minder goede keuze dan een CX450M.

• Bruunbarg
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:06:
Jammer van de voeding. De VS450 is een veel minder goede keuze dan een CX450M.
Hier wil ik het voorlopig mee doen, in de toekomst is er ruimte voor verbeteringen.
Een laatste vraag wat ik nog niet zeker weet.
Doe ik er goed aan als ik behuizing koop met LED-verlichting, aangezien mijn moederboard geloof ik geen LED-ingang heeft?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bruunbarg schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:45:
[...]

Hier wil ik het voorlopig mee doen, in de toekomst is er ruimte voor verbeteringen.
Een laatste vraag wat ik nog niet zeker weet.
Doe ik er goed aan als ik behuizing koop met LED-verlichting, aangezien mijn moederboard geloof ik geen LED-ingang heeft?
Alvorens we verder gaan. Mag ik vragen welk doel je precies voor ogen hebt met dit topic?
Tot dusver heb je namelijk nog vrij weinig gedaan met onze feedback en blijf je overtuigt van je eigen absurde waarheid.

De suggestie van @Verwijderd afdoen met "sorry, doe ik lekker niet" om vervolgens te vragen naar een investering voor onzinnige ledjes vind ik hooguit onbeleefd en ondankbaar.

Prima dat je er van overtuigd bent dat jouw waarheid de enige is maar vraag ons dan niet om mee te denken.

Pagina: 1