Toon posts:

Vraagje over 8 bit HDR tv's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal.

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een goeie tv voor mijn PS4. Het gaat hier om een normale PS4, geen slim of pro. Het was voor mij een must dat het een smart tv zou zijn met 4K ondersteuning van rond de 40'', en ik denk nu een goede gevonden te hebben (zie hier). Zoals te zien is onder de specificaties beschikt deze tv niet over HDR ondersteuning. Nu was dit in de eerste instantie geen probleem voor mij aangezien je voor een goede HDR tv al gauw 1000/1500 euro betaald, wat toch ver boven mijn budget van +/- 500 euro ligt. Maar nu... Ik ben er zojuist achter gekomen dat je nog verschillende soorten HDR hebt, namelijk 8 bit en 10 bit, waarbij 10 bit dus degene is die door de duurdere tv's ondersteunt wordt, en 8 bit door de goedkopere. Nu is het ook zo dat de tv waar ik interesse in heb ook een 8 bit HDR variant heeft (zie hier), echter betaal je daar wel aardig wat meer voor.

Nu voor mijn vraag:
Is dit prijsverschil het waard?

Zoals ik al zei speel ik op een normale PS4. Ik had wel gehoord dat deze sinds een tijdje ook HDR ondersteuning heeft, dus was ik benieuwd of dit het waard is om meer dan 150 euro extra voor te betalen? Ik had al begrepen dat 8 bit HDR vele malen minder krachtig is dan 10 bit, dus is het het nog waard qua prijs-kwaliteitsverhouding ten opzichte van de goedkopere versie die dit niet ondersteund. Ik zou mijn budget toch graag rond de 500 euro houden, dus als de verschillen minimaal te merken zouden zijn, is het het waarschijnlijk niet waard voor mij. De vraag is dus, is er tot zekere mate een opzienbarend verschil in kwaliteit tussen de 8 bit HDR tv, en degene die dit niet ondersteund?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01
Mijn advies is om met het gestelde budget HDR volledig te laten schieten. Richt je op een zo goed mogelijke SDR weergave en laat je niet gek maken door allerlei marketingpraat. HDR (los van 8 of 10-bit) komt op dit moment alleen goed uit de verf op LCD TV's met een FALD backlight systeem of OLED TV's.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2