Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik wil een extra set zonnepanelen plaatsen op de aanbouw van mijn huis (naast de al bestaande set van 2400 wp op mijn hoofddak). De beschikbare ruimte op dit dak is 2 bij 5 meter. De korte zijde (de 2 meter dus) kijkt uit op het zuiden en heeft - behalve van november tot februari - geen schaduw (in de donkerste maanden valt er schaduw van het huis van de achterburen). De schaduw lijkt me niet zo'n probleem omdat dit valt in de tijd dat zonnepanelen nauwelijks iets opleveren.

I.v.m. een fors gebruik (oud huis, alles op elektra) wil ik de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk gebruiken. Ik zit om die reden te twijfelen of ik de panelen puur op zuid zou willen richten. Met een standaard paneelbreedte zou ik dan geen twee panelen naast elkaar kunnen plaatsen, waardoor ik er waarschijnlijk niet meer dan 4 kwijt kan.

Met een oost-west-opstelling zou ik waarschijnlijk wel 6 panelen kwijt (3 op oost en 3 op west). Zo zat ik te kijken naar de twee volgende sets panelen:

https://www.gebruiktezonn...mpleet-pakket-1000wp.html
https://www.gebruiktezonn...mpleet-pakket-1500wp.html

1049 vs 1439 euro voor een setje van respectievelijk 1000 en 1500 Wp. Met het kleinere setje hou ik wat ruimte over wat het makkelijker maakt om op het dak te klimmen als ik daar iets moet doen. Wat zou ik qua opbrengst nou redelijkerwijs kunnen verwachten van beide opstellingen? Is het de extra 390 euro waard? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ontken het bestaan van IE.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Niet iedereen heeft goede ervaringen met die toko.

Ik verwacht dat met 3 van die panelen in een string de omvormer maar amper helemaal niet zal starten.

Passen er geen 2x SF-170S naast elkaar in portrait? Die zijn 977 breed (en 1257 lang)
Dan leg je er 4 op zuid en 4 op noord. (hoofdjes tegen elkaar dus en zo /\ /\ )
Kom je ook aan de ideale spanning van 350 Vmpp met 4 panelen in een string.
Totaal 8x 170 Wp dus en 2x 5 mtr

Je kan wel met gewone panelen werken in oost/west, maar dan zou ik uitkijken naar micro omvormers.
Aps of abb/powerone ofzo.
Wordt het wel duurder dan de SF optie (op een goedkope chinese omvormer)

Even wat anders....
Ik zie dat je pogingen doet om de ferraris uit te lezen met een DIY energiemeter en photodiode.
Daar heb je toch ook niks aan met zonnepanelen? Die photodiode ziet niet of de meter links of rechtsom draait.

Ik heb gewoon 2 losse kWh meters in de meterkast. 1 voor verbruik en 1 voor opwek.
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
En een ferraris. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2017 16:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:49:
Niet iedereen heeft goede ervaringen met die toko.

Ik verwacht dat met 3 van die panelen in een string de omvormer maar amper helemaal niet zal starten.

Passen er geen 2x SF-170S naast elkaar in portrait? Die zijn 977 breed (en 1257 lang)
Dan leg je er 4 op zuid en 4 op noord. (hoofdjes tegen elkaar dus en zo /\ /\ )
Kom je ook aan de ideale spanning van 350 Vmpp met 4 panelen in een string.
Totaal 8x 170 Wp dus en 2x 5 mtr
Panelen op noord leggen? Heeft dat uberhaupt zin dan? Haal je daar nog enigszins rendement mee dan? Dan heb je nooit de zon op de panelen (en al kwam de zon vandaar, dan staat mijn huis ook nog eens in de weg).

Het zou wel mooi zijn: acht panelen op het dak, dat dan weer wel!
Je kan wel met gewone panelen werken in oost/west, maar dan zou ik uitkijken naar micro omvormers.
Aps of abb/powerone ofzo.
Wordt het wel duurder dan de SF optie (op een goedkope chinese omvormer)
SF-170 is wel een mooie optie. Daar zou ik er makkelijk zes van op mijn dak kunnen hebben gewoon op zuid. Dan zou ik een string van 4 kunnen maken op een gewone inverter en wellicht een of twee micro-inverters voor de andere twee panelen. Ik zal eens gaan kijken naar prijzen daarvoor, de panelen zijn in ieder geval erg betaalbaar.
Even wat anders....
Ik zie dat je pogingen doet om de ferraris uit te lezen met een DIY energiemeter en photodiode.
Daar heb je toch ook niks aan met zonnepanelen? Die photodiode ziet niet of de meter links of rechtsom draait.
Daarom heb ik ook een zakje van die CNY70's besteld. De beaglebone heeft ook iets van 6 analoge ingangen. Als ik die sensor aan de praat krijg moet dat dus geen enkel probleem zijn, met twee sensoren kan ik prima de richting bepalen.
Ik heb gewoon 2 losse kWh meters in de meterkast. 1 voor verbruik en 1 voor opwek.
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
En een ferraris. ;)

Ik ontken het bestaan van IE.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op een 10 graden helling doen noord panelen het altijd nog een 80%

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m0glc46zuh6il.jpg

Geen reden om het zo niet te doen dus...
Ik zou tussen de 10 en 15 graden aanhouden. (dan spoelen ze nog schoon met regen)

Vandaag mijn noord SF panelen (rood) tov zuid MONO panelen (geel) op 35 graden (!) helling.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5bmllfnrwirik.jpg

2550 Wp op noord, doet net zoveel als 3430 Wp op zuid (naar verhouding) op zo een grijze bewolkte dag.
Dit komt omdat sf op noord ook veel diffuus licht meepakt.

Je kan dus beter (denk ik) 8x SF panelen wegleggen (4x zuid en 4x noord), dan 6 SF panelen op zuid.
Die 6 hebben dan meer schaduw van elkaar, omdat ze dichter op elkaar moeten.

Nu is dat met SF in die positie ook niet zo een ramp, zie onderstaand plaatje en schaduw werking, en 3 + 3 kan ook gewoon op een stringomvormer.
Geen reden om er 2 op een microomvormer te plaatsen (die zijn er niet geloof ik met 87,5 Vmpp per paneel)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x9a31iri0nl3m.jpg
[...]

Daarom heb ik ook een zakje van die CNY70's besteld. De beaglebone heeft ook iets van 6 analoge ingangen. Als ik die sensor aan de praat krijg moet dat dus geen enkel probleem zijn, met twee sensoren kan ik prima de richting bepalen.

[...]
Nou heel veel sterkte ! (wat maak je het jezelf toch lastig)

Edit:
Deze heeft alleen maar noord >:)
Helaas nog geen vol jaar, anders kon je kijken of de tabel kloptte.
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=51366&sid=46712&t=m

(geeft je weer stof om na te denken. Je huis heeft ook een Noordkant. 8) )

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2017 20:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek