Buurtapps: ervaringen? Welke kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Enige tijd geleden zat ik met het idee te spelen om een Facebookgroep voor onze wijk te beginnen. Het achterliggende idee is dat je daarmee een communicatieplatform voor de wijk biedt. Mensen kunnen bij wijze van spreken medehobbyisten in de buurt zoeken, sportmaatjes, vragen of iemand verloren voorwerpen/dieren gezien heeft, enzovoort.

Het idee is een beetje naar de achtergrond geraakt, totdat ik van iemand hoorde over Nextdoor wat bij die persoon in de buurt door iemand uit de wijk is opgetuigd. Blijkbaar is dat een online platform precies bedoeld voor het doel wat ik net schetste. Ik ben toen eens gaan zoeken en vond onder andere dit artikel van de Consumentenbond waarin wordt uitgelegd dat het Amerikaans is en investeerders op geld zitten te wachten. Ook de verhalen van nepuitnodigingen klinken niet bemoedigend, net als verhalen van het niet verwijderd kunnen krijgen van je persoonsgegevens als Nextdoor die eenmaal heeft.

Er zijn blijkbaar ook meer spelers, zoals BuurtApp, wat Nederlands lijkt te zijn. Wat ik vooral lastig vind is dat bij geen van beide platformen vast te stellen is of het in je buurt gebruikt wordt zonder te registreren. Vooral even mijn voor-, achternaam en adres aan een Amerikaanse partij geven vind ik eigenlijk best invasief voor mijn privacy.

Nu ben ik benieuwd: wat zijn jullie ervaringen met dit alles? Zijn zulke platformen wat waard of kan ik beter een keer briefjes rondbrengen in de wijk om een Facebookgroep onder de aandacht te brengen?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:12:
Er zijn blijkbaar ook meer spelers, zoals BuurtApp, wat Nederlands lijkt te zijn. Wat ik vooral lastig vind is dat bij geen van beide platformen vast te stellen is of het in je buurt gebruikt wordt zonder te registreren. Vooral even mijn voor-, achternaam en adres aan een Amerikaanse partij geven vind ik eigenlijk best invasief voor mijn privacy.
Dat kunnen ze iig voor veruit merendeel van de mensen ook uit het telefoonboek halen. Om het er nog niet over te hebben dat je blijkbaar Facebook hebt, dat is toch een Amerikaanse partij die een hoop meer weet.

Ik kan me voorstellen dat Facebook beperkt hierin is gezien het slechts één pagina dan is, waar je het over compleet verschillende zaken hebt. Tegelijk werkt Facebook op elk apparaat, en hebben al heel veel mensen het. Dus hoeven ze alleen op één knop te drukken om erbij te gaan. En gezien veel regelmatig Facebook gebruiken, zullen ze ook daadwerkelijk zien wat er besproken wordt, ipv een app die nooit geopend wordt (tenzij die een notificatie stuurt bij elk bericht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 21:18
Het probleem dat alleen mensen die zoiets toevallig zoeken dan met elkaar in contact kunnen komen.
Gezien je een beperkte groep wil aanspreken is flyeren misschien wel makkelijker.

Mocht facebook te beperkt zijn kan je ook ergens een forum opzetten zodat discussies breder gevoerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

P_Tingen

omdat het KAN

De WhatsApp groepen zijn meer gericht op veiligheid volgens mij. En de bereidheid van mensen om een aparte app te installeren is volgens mij niet zo groot. Dat zou er voor pleiten om bv zelf een groep te starten in Facebook. Dat is vanaf elke computer of mobiel (Android, Apple, Windows) wel te benaderen en de meeste mensen hebben al een account

Je kan besloten en open groepen aanmaken of daar tussenin; dus dat je wel van alles kan zien maar niks kan posten tot je lid bent. Lid worden kan dan na goedkeuring van de beheerder(s). Dit zou je kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat er alleen mensen uit de buurt lid worden en niet allerlei pipo's van de andere kant van het land.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je je ongemakkelijk voelt om je naw-gegevens aan nextdoor te geven, dan zul je wss nog ongemakkelijker voelen als ze een fysiek post-stuk sturen om je gegevens te valideren :P

Maar tja, als je je naw niet bij een amerikaanse partij wil leggen, dan lijkt een facebook-groep me ook afvallen. Nextdoor doet vrij veel moeite om te valideren dat alle users ook echt buurtbewoners zijn, en sporen je aan om je eigen buren actief deel te laten nemen. Buurtapp ken ik niet, maar wat jij zoekt lijkt me prima te passen in nextdoor. Maar uiteindelijk valt of staat een sociaal platform bij de activiteit van de gebruikers, en die verschilt natuurlijk van buurt tot buurt en van straat tot straat. En als je geen actieve buren hebt (op social-media gebied) en/of je hebt minder sociaal contact met ze om het ze te vragen, dan blijft er weinig anders over dan gewoon uit te proberen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Facebook is laagdrempelig, omdat de meeste mensen al een account hebben en dat ook regelmatig checken, niet iedereen wil (of kan) weer een aparte app gaan installeren. Bovendien werkt Facebook op alle toestellen, tablets, pc's. Zelfs als er geen app voor is, zoals bijv. bij de oude Symbian Nokia van een van mijn tantes, werkt het nog prima via de (mobiele) website.
Wanneer je zoveel mogelijk mensen wil bereiken, lijkt 't me dus de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:32
Wil je de mensen uit de buurt verbinden? Of wil je mensen uit de buurt die facebook gebruiken verbinden?

Is er geen online community als een forumpje (bv. phpbb) met categorien, topics en berichten wat hier beter voor geschikt is?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Je adresgegevens aan een Amerikaans bedrijf geven vind je invasief maar facebook gebruiken is ok.

Ik schrok laatst zag een bord met een whatsapp icoon. Ik vind dat nogal wat. Gebruik dan telegram.

Ik zou iets onafhankelijks zoeken. Of zoek elkaar op elke 2 weken.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
rhos schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:52:

Ik schrok laatst zag een bord met een whatsapp icoon. Ik vind dat nogal wat. Gebruik dan telegram.
Die buurt-WhatsApp groepen zijn hoofdzakelijk tegen diefstal en inbraak en werken prima, om mensen op de hoogte te houden van eventuele verdachte situaties in hun buurt.
In die gevallen is 't zinloos, gebruik te maken van een app, waarvan de meeste mensen (buiten een paar tweakers) nog nooit gehoord hebben, 't is juist belangrijk, dat zoveel mogelijk mensen meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Hm, blijkbaar is het niet echt een fenomeen dat leeft, aangezien er iedereen wel suggesties heeft, maar blijkbaar niemand hier er echte ervaringen mee lijkt te hebben.
rhos schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:52:
Je adresgegevens aan een Amerikaans bedrijf geven vind je invasief maar facebook gebruiken is ok.
Welja, maak er een hyperbool van... Facebook weet mijn huisadres niet en dat gaat ze ook niets aan. En ik gebruik geen spullen van ze met GPS-toegang, voor de wijsneuzen :P .
Ik zou iets onafhankelijks zoeken. Of zoek elkaar op elke 2 weken.
De kans dat mensen anno 2017 op een forum oid gaan registreren voor hun buurt acht ik nihil. Teveel gedoe, Facebook hebben ze toch al wel. Daarvan kun je vinden wat je wilt, de penetratie daarvan is dusdanig hoog dat erover gaan zeuren een beetje onzin is.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Marly schreef op maandag 27 februari 2017 @ 01:31:
[...]
Die buurt-WhatsApp groepen zijn hoofdzakelijk tegen diefstal en inbraak en werken prima, om mensen op de hoogte te houden van eventuele verdachte situaties in hun buurt.
In die gevallen is 't zinloos, gebruik te maken van een app, waarvan de meeste mensen (buiten een paar tweakers) nog nooit gehoord hebben, 't is juist belangrijk, dat zoveel mogelijk mensen meedoen.
Even off-topic, maar bij mij in de buurt hangt ook zo'n bord, maar wie die groep beheerd en waarom ik nog niet ben toegevoegd is voor mij ook niet echt duidelijk. Dus leuk dat ze die borden ophangen, maar het effect is te verwaarlozen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

Yucon

*broem*

veiligebuurt.nl is nederlands mocht je dat prettiger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 04:11 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49
Nextdoor is hier ook best populair. Ik kijk er ook wel is op. Handig voor buurt feesten, inbraak trends en lokaal dingen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
Stefandepefan schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Even off-topic, maar bij mij in de buurt hangt ook zo'n bord, maar wie die groep beheerd en waarom ik nog niet ben toegevoegd is voor mij ook niet echt duidelijk. Dus leuk dat ze die borden ophangen, maar het effect is te verwaarlozen op deze manier.
Je wordt niet toegevoegd, maar moet je zelf aanmelden, ze weten immers je mobiele nummer niet. De wijkagent weet, bij welk nummer je je moet opgeven voor de groep van jouw wijk.
In buurten waar veel mensen actief meedoen, zijn er best wel al wat succesjes geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 04:11 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:41:
[...]

Maar je verwacht nu dus dat ze naar jou toe komen?
Ha! Terechte opmerkingen natuurlijk. Ik had wel een brief(je) verwacht met de contactgegevens. Ik heb ook gezocht op internet, maar voor mijn straat (waar dus wel een bord hangt) zijn er geen personen die ik kan benaderen. Wijkagent is nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 04:11 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s.butterman
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-08-2024
Is er iemand die weet of er buurt apps zijn waar ik een buiten camera, in portiek met stickers om aan de wet te voldoen, kan invoegen? Ivm trammelant zou ik graag een gedeelde buurtcamera hebben. Onlangs is een gedeelde boekenkast in brand gestoken. Wanneer de buurt een oogje in het zeil kan houden via een camera op een buurtplatform scheelt het weer wat brandweer.
Pagina: 1