Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 21:16
Beste mede-tweakers,

Naar aanleiding van veel twijfel en weinig mensen met kennis in m'n directe omgeving wil ik de vraag hier stellen.
Zal even wat achtergrond informatie geven:
Mijn eerste spiegelreflex was een EOS 1000d, om over te stappen op een EOS 7d, met verschillende lenzen.
Na die beide verkocht te hebben; vanwege een lange reis toch een compact camera gekocht.
De Sony RX100 mk IV, waar ik heel erg over te spreken ben.

Dus nu is mijn vraag welke hiervan kan ik het beste kiezen:
Canon EOS 80d
Canon EOS 5d mk III (gebruikt)
Sony A6500

Of iets heel anders wat ik over het hoofd zie.

Ik zal voornamelijk landschappen, auto's, steden fotograferen.
Puur recreatief.
Af en toe filmen is wel een must.

Bestaat er misschien een Nikon alternatief die ik niet zie doordat ik de Sony en Canon UI goed ken en daar eigenlijk niet vanaf wil stappen.
De systeemcamera lenzen moet ik me nog in gaan verdiepen.

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Panamera op 26-02-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mis je in de RX100 dat je nog een andere camera zou moeten hebben?
Daar zou de vraag mee moeten beginnen...

Of voel je gewoon de behoeft iets anders te kopen in de hoop dat je foto's ineens een stuk beter worden? :-).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:16:
Wat mis je in de RX100 dat je nog een andere camera zou moeten hebben?
Daar zou de vraag mee moeten beginnen...

Of voel je gewoon de behoeft iets anders te kopen in de hoop dat je foto's ineens een stuk beter worden? :-).
Ik mis het vasthouden van een wat grotere body en door een fatsoenlijke zoeker te kunnen kijken.
Kwaliteit van de RX100 was prima, zelf voor lowlight situaties met tripod.

Ook het bereik en niet kunnen wisselen van lenzen staat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het antwoord toch relatief simpel.... een DSLR met een paar lenzen in het bereik dat je wilt.
De rest is dan persoonlijke voorkeur of budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-08 00:34
Een systeemcamera is toch nog steeds niet uitgesloten? Ook daar vind je een iets grotere body, een zoeker als je wilt en verwisselbare lenzen.

Ik zou ook naar een Fuji X-T20 kijken bijvoorbeeld. Heeft veel van z'n grote broer meegekregen en Fuji heeft een hele reeks aan mooi glas.

A6500 is ook mooi, maar ik kan als Sony eigenaar toch moeilijker goede, betaalbare, native lenzen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
tuk217 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:09:
Een systeemcamera is toch nog steeds niet uitgesloten? Ook daar vind je een iets grotere body, een zoeker als je wilt en verwisselbare lenzen.

Ik zou ook naar een Fuji X-T20 kijken bijvoorbeeld. Heeft veel van z'n grote broer meegekregen en Fuji heeft een hele reeks aan mooi glas.

A6500 is ook mooi, maar ik kan als Sony eigenaar toch moeilijker goede, betaalbare, native lenzen vinden.
Thanks, dit soort tips heb ik iets aan.

Zal er eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuk217 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:09:
Een systeemcamera is toch nog steeds niet uitgesloten?
Niets is uitgesloten :-). DSLR levert de meeste keuze en beste prijzen op, zeker als er al een goede compact is.

Maar een paar minuten googelen levert veel info op. Persoonlijke voorkeur zal bepalend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Ga naar de beter gesorteerde handel en neem de diverse modellen in het handje en "speel" ermee met een objectief erop waar je voorkeur naar uit gaat.
Categorie ergonomie
Past die goed in je handjes: check
Snap je de logica van de knoppen: check
Zit de zoeker goed en is het allemaal overzichtelijk/ begrijpelijk: check
Hoeveel weegt jouw equipment en is het sjouwbaar?: check

Categorie toekomstvastheid
Heeft het merk voldoende objectieven en "gaat ervoor": check
Is het merk consistent of wisselt men om de haverklap van "strategie" of bijvoorbeeld vatting: check

Categorie gevoel
Zien de foto's er goed uit (neem je laptop mee om ze groot te bekijken...): check
Kan ik er snel mee overweg en doet ie wat ik verwacht als ik hem gebruik: check
Past de prijs bij je enthousiasme in relatie tot je budget: check

Men name de laatste categorie is een soort vertaling van de anderen en erg persoonlijk. De duurste, zwaarste , lichtste, grootste , snelste hoeft niet altijd de beste te zijn voor jouw. Zeker niet conform de "specs" of "tests" die zijn nogal vaak er positief: ga vooral van jezelf uit. De Rolls Royce is op papier misschien geweldig, maar misschien niet voor ons "normale" mensen. Er bestaat geen "beste" en zeker niet op alle aspecten anders dan dat jij dat zelf bepaalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
EOS M5 of M6 nog een optie wellicht? Compact en ligt toch nog goed in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je voor de 5D MIII (full frame) gaan hou er dan rekening mee dat je vast zit aan de EF mount, EF lenzen zijn doorgaans duurder dan EF-S of EF-M daarnaast is het aanbod kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:43:
Mocht je voor de 5D MIII (full frame) gaan hou er dan rekening mee dat je vast zit aan de EF mount, EF lenzen zijn doorgaans duurder dan EF-S of EF-M daarnaast is het aanbod kleiner.
Mwa nee, het ef-s aanbod overlapt het ef aanbod. Met ef kun je het volledige bereik krijgen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Full Frame of een Crop camera. Waar gaat je voorkeur naar uit?
Mocht dit FF zijn dan zou ik ook kijken naar de Sony a7* camera's.

Gebruik zelf veel de Sony a7R II en daarnaast nog wel Fujifilm X T1 en Pro1, maar deze gebruik ik zelf niet zoveel meer. Dit is een persoonlijke voorkeur...

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 27-02-2017 09:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:21:
[...]

Mwa nee, het ef-s aanbod overlapt het ef aanbod. Met ef kun je het volledige bereik krijgen :)
Misschien had ik het anders moeten verwoorden; met een EF-S camera kun je zowel EF-S als EF gebruiken, met een 5D alleen EF. Daardoor is je keuze meer beperkt als je een full frame camera koopt.

Met EF zit je al redelijk snel vast aan de duurdere L lenzen (third party daargelaten) terwijl er in het EF-S assortiment genoeg goedkopere alternatieven zitten met een vergelijkbaar bereik. (vaak wel minder lichtsterk of geen IS/USM)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panamera
Superdaantje schreef op maandag 27 februari 2017 @ 09:22:
Full Frame of een Crop camera. Waar gaat je voorkeur naar uit?
Mocht dit FF zijn dan zou ik ook kijken naar de Sony a7* camera's.

Gebruik zelf veel de Sony a7R II en daarnaast nog wel Fujifilm X T1 en Pro1, maar deze gebruik ik zelf niet zoveel meer. Dit is een persoonlijke voorkeur...
De A7 R/S heb ik ook naar gekeken, prijzige camera maar heel goed. Vraag me alleen af hoe het in de hand ligt en hoeveel groter het lenzenaanbod wordt de komende jaren.

Bovendien heb ik het idee (correct me if im wrong) dat een systeemcamera (A7R) meer afschrijft over de jaren dan een DSLR (80d) maar dat kan een verkeerde aanname zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoe camera in de hand ligt zal per persoon verschillen. Persoonlijk vind ik de a7 serie prettiger dan een Canon 5D3. Hier niet afgaan wat andere adviseren, maar juist zelf ervaren.

Objectief aanbod ervaar ik zelf als prima voor de a7 series. Ik mis zelf niks in de line up. De Zeiss Loxia, Batis vindt ik persoonlijk erg mooie objectieven om mee te werken. Maar ook de G Masters zijn erg leuk om mee te werken. etc...

Er is wel meer vraag naar Canon, al groeit de markt voor Sony ook steeds meer. Dit mede door dat het merk meer aan populariteit wint. De afschrijving van mijn a7r II etc is niet groter dan die van mijn oude Canon 5D3's.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1