Ik ben al een poosje bezig met m'n Arduino gestuurde macro rail installatie op een Durst vergroter rail.
Foto's van het project: https://www.flickr.com/ph...016173/with/30413843293/#
Origineel project: http://pulsar124.wikia.com/wiki/Fast_Stacker
Eind vorig jaar heb ik al het mechanische en elektronische geknutsel voltooid. En nu werd het eens tijd om er echt wat mee te gaan doen.
Tot nu toe heb ik vooral verlekkerd
zitten kijken hoe de motorunit op en neer beweegt langs de verticale rail. En hoe ik de hele unit, met DSLR erop, heen en weer kon sturen. Gewoon cool om te zien.
Afijn, software nog maar eens gefinetuned, wat individuele parameters aan mijn DSLR/rail combo aangepast. Iedere keer weer geüpload, af en toe wat typefoutjes verbeterd, etc.
Totdat....totdat ik er achter kwam dat 1 kolom van mijn matrix keyboard (2, 5, 8, 0, toetsen) niet reageerde. Ik dacht eerst aan een slechte verbinding o.i.d. Alles gecheckt en doorgemeten. Vanaf keyboard tot aan de pinnen op de Arduino. Hmmm, gewoon allemaal doorverbonden. En iedere individuele toetsaanslag geeft ook daadwerkelijk een verbinding in de betreffende kolom/rij combinatie.
Hmmm, dat is het dus niet.
Softwarematig de functie van kolom 2 en 3 omgewisseld om te zien of het probleem meegaat. Idd; de functionaliteit van kolom 2 wordt nu gedaan door de toetsen in kolom 3.
Ok, volgende stap. De twee pinaansluitingen op de Arduino omgewisseld om te zien wat er dan gebeurd.
Nu werkt kolom 2 weer niet.
Zou je hieruit nu kunnen concluderen dat die betreffende PIN op de Arduino overleden is?
(in mijn geval PIN 12)
Iemand wel eens meegemaakt dat één specifieke PIN gewoon niet functioneert?
Nu is in het originele ontwerp (zie de eerdere links) PIN10 nog ongebruikt. (schema)
Ik dacht, dan kan ik de functie van PIN12 (als die inderdaad kapot zou zijn) wellicht overzetten naar PIN10. Kwestie van de aansluiting op PIN10 zetten, in de s/w '12' door '10' vervangen en klaar.
Maar dan werkt het helemaal niet meer?
Heeft dat wellicht iets te maken met hardware/software SPI aansturing van het display, zodat de functionaliteit van PIN10 niet meer beschikbaar is o.i.d?
(ik gebruik trouwens de h/w SPI aansturing en pin10 is elektrisch nergens op aangesloten)
Ik zit zelf niet diep genoeg in het Arduino gebeuren om dit te kunnen beoordelen.
Iemand die iets kan bijdragen aan dit probleem?
En nee, ik heb helaas geen reserve Arduino liggen om die ff te swappen.
stukje code wat de kolom/rij definitie bepaalt:
...
//////// Keypad stuff: ////////
const byte rows = 4; //four rows
const byte cols = 4; //four columns
char keys[rows][cols] = {
{'1', '2', '3', 'A'},
{'4', '5', '6', 'B'},
{'7', '8', '9', 'C'},
{'*', '0', '#', 'D'}
};
// Hardware v1.1: 4, 7, 12, A1 (was 4, 10, 12, A1; pin 10 was freed to be able to use hardware SPI for LCD)
byte rowPins[rows] = {0, 1, 2, 6}; //connect to the row pinouts of the keypad
byte colPins[cols] = {A1, 12, 7, 4}; //connect to the column pinouts of the keypad
Keypad keypad = Keypad( makeKeymap(keys), rowPins, colPins, rows, cols );
...
Foto's van het project: https://www.flickr.com/ph...016173/with/30413843293/#
Origineel project: http://pulsar124.wikia.com/wiki/Fast_Stacker
Eind vorig jaar heb ik al het mechanische en elektronische geknutsel voltooid. En nu werd het eens tijd om er echt wat mee te gaan doen.
Tot nu toe heb ik vooral verlekkerd
Afijn, software nog maar eens gefinetuned, wat individuele parameters aan mijn DSLR/rail combo aangepast. Iedere keer weer geüpload, af en toe wat typefoutjes verbeterd, etc.
Totdat....totdat ik er achter kwam dat 1 kolom van mijn matrix keyboard (2, 5, 8, 0, toetsen) niet reageerde. Ik dacht eerst aan een slechte verbinding o.i.d. Alles gecheckt en doorgemeten. Vanaf keyboard tot aan de pinnen op de Arduino. Hmmm, gewoon allemaal doorverbonden. En iedere individuele toetsaanslag geeft ook daadwerkelijk een verbinding in de betreffende kolom/rij combinatie.
Hmmm, dat is het dus niet.
Softwarematig de functie van kolom 2 en 3 omgewisseld om te zien of het probleem meegaat. Idd; de functionaliteit van kolom 2 wordt nu gedaan door de toetsen in kolom 3.
Ok, volgende stap. De twee pinaansluitingen op de Arduino omgewisseld om te zien wat er dan gebeurd.
Nu werkt kolom 2 weer niet.
Zou je hieruit nu kunnen concluderen dat die betreffende PIN op de Arduino overleden is?
(in mijn geval PIN 12)
Iemand wel eens meegemaakt dat één specifieke PIN gewoon niet functioneert?
Nu is in het originele ontwerp (zie de eerdere links) PIN10 nog ongebruikt. (schema)
Ik dacht, dan kan ik de functie van PIN12 (als die inderdaad kapot zou zijn) wellicht overzetten naar PIN10. Kwestie van de aansluiting op PIN10 zetten, in de s/w '12' door '10' vervangen en klaar.
Maar dan werkt het helemaal niet meer?
Heeft dat wellicht iets te maken met hardware/software SPI aansturing van het display, zodat de functionaliteit van PIN10 niet meer beschikbaar is o.i.d?
(ik gebruik trouwens de h/w SPI aansturing en pin10 is elektrisch nergens op aangesloten)
Ik zit zelf niet diep genoeg in het Arduino gebeuren om dit te kunnen beoordelen.
Iemand die iets kan bijdragen aan dit probleem?
En nee, ik heb helaas geen reserve Arduino liggen om die ff te swappen.
stukje code wat de kolom/rij definitie bepaalt:
...
//////// Keypad stuff: ////////
const byte rows = 4; //four rows
const byte cols = 4; //four columns
char keys[rows][cols] = {
{'1', '2', '3', 'A'},
{'4', '5', '6', 'B'},
{'7', '8', '9', 'C'},
{'*', '0', '#', 'D'}
};
// Hardware v1.1: 4, 7, 12, A1 (was 4, 10, 12, A1; pin 10 was freed to be able to use hardware SPI for LCD)
byte rowPins[rows] = {0, 1, 2, 6}; //connect to the row pinouts of the keypad
byte colPins[cols] = {A1, 12, 7, 4}; //connect to the column pinouts of the keypad
Keypad keypad = Keypad( makeKeymap(keys), rowPins, colPins, rows, cols );
...