Toon posts:

Bang voor een remote acces tool virus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb misschien een beetje een raar verhaal.
Een tijdje terug had ik ruzie met iemand. Lang verhaal, maar uiteindelijk hebben ze mij bang gemaakt met een remote acces tool virus. Via Skype hebben ze mij laten zien dat je een hele computer kan overnemen via een programma met Black in de naam.

Nu zit ik al een half jaar te piekeren omdat ik bang ben dat ze mij hebben geïnfecteerd omdat ze opeens dingen van mij weten. En tegenwoordig is er veel mogelijk.

Ik zit nu met de volgende vragen:

1. Is het mogelijk dat als ik een RAT virus heb dat hij na een reinstall van Windows nog ergens verstopt zit?

2. Ik heb gelezen dat malware zich kan verstoppen in de firmware van een USB apparaat (in mijn geval een USB microfoon) en zo opnieuw een computer besmet? Zou dit gebeurd kunnen zijn met zoon RAT?
Bron: http://m.telegraaf.nl/dig...lt-zich-in-usb-apparatuur

3. Kunnen ze mij ook op een andere manier met een RAT besmetten dan mij een bestand sturen dat ik vervolgens open maak?

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

A) Wanneer je een complete nieuwe windows installatie doet met een Verse Windows Image vanaf Microsoft dan is je systeem schoon. Als je het niet vertrouwd kan je op een andere computer een USB installatie stick maken.
B) Om zo iets in je koptelefoon te doen is wel heel veel handigheid nodig. Zo moet je USB koptelefoon ruimte bieden voor een 5x4x1,5 cm grote rechthoekige printplaat met daarop een Pi. Niet echt een denkbaar scenario op het moment. Er bestaan wel afluister devices welke in een koptelefoon passen, maar die zijn te duur voor de gemiddelde burger. Bovendien moeten ze fysieke toegang hebben gehad en je koptelefoon open hebben gebroken/geschroefd.
C) Nooit programma's of plaatjes openen die je per e-mail krijgt en die niet direct worden getoond. Dus een bijlage met "mooiplaatje.jpg" wat niet direct zonder te openen wordt weergegeven direct wissen. Niet openen dus. En wanneer je "User Account Control" aan hebt staan kan er weinig fout gaan.
D) Nooit bestanden openen die je via Skype gezonden krijgt. Als het niet direct wordt weergegeven dan is het foute boel. Plaatjes zijn altijd direct zichtbaar. Maar zoals voorgaand, "User Account Control" aan hebben in Windows.
E) 90% van de informatie is niet vanaf je computer maar van social engineering. Daarom altijd zo min mogelijk op Facebook en dergelijke zetten. Zelfs voorzichtig met foto's. En niemand is betrouwbaar, dus ook nooit te veel (online) delen met anderen.
F) Controleer of je "vergeten" accounts hebt op fora en sites. Hef die op als je ze niet meer gebruikt. En gebruik voor alles een ander wachtwoord. Geen enkel account on-line het zelfde wachtwoord gebruiken. Daarnaast altijd 2Factor met Authenticator app of sms instellen. En je Google/Microsoft/Apple accounts NOOIT aan een ander geven. Zelfs je telefoon uit handen geven is een NO GO.

Dus moet je je zorgen blijven maken? Nee.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik heb gelezen dat malware zich kan verstoppen in de firmware van een USB apparaat (in mijn geval een USB microfoon) en zo opnieuw een computer besmet? Zou dit gebeurd kunnen zijn met zoon RAT?
Heet de persoon waarmee je ruzie hebt toevallig Vladimir Putin of Donald Trump? Zo nee, don't worry!

De methodes die je schetst zijn ongetwijfeld mogelijk maar dan praat je over niveautje CIA.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Wim-Bart schreef op zondag 26 februari 2017 @ 02:16:
A) Wanneer je een complete nieuwe windows installatie doet met een Verse Windows Image vanaf Microsoft dan is je systeem schoon. Als je het niet vertrouwd kan je op een andere computer een USB installatie stick maken.
Hoewel ze relatief zeldzaam zijn, bestaat er firmware- en BIOS-malware.
B) Om zo iets in je koptelefoon te doen is wel heel veel handigheid nodig. Zo moet je USB koptelefoon ruimte bieden voor een 5x4x1,5 cm grote rechthoekige printplaat met daarop een Pi. Niet echt een denkbaar scenario op het moment. Er bestaan wel afluister devices welke in een koptelefoon passen, maar die zijn te duur voor de gemiddelde burger. Bovendien moeten ze fysieke toegang hebben gehad en je koptelefoon open hebben gebroken/geschroefd.
Waar heb je het over? Het gaat over besmetting van de firmware van USB-hardware, niet over een geplante bug of iets dergelijks.
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:49:
Hallo,
Een tijdje terug had ik ruzie met iemand. Lang verhaal, maar uiteindelijk hebben ze mij bang gemaakt met een remote acces tool virus. Via Skype hebben ze mij laten zien dat je een hele computer kan overnemen via een programma met Black in de naam.
Er zijn in Nederland 34 huiszoekingen gedaan bij mensen die het programma bezaten en nog meer in het buitenland. Als die jongens niet bluften over het bezit van die applicatie dan hebben ze zelf meer te vrezen dan jij ;)

Verwijderd

Koop een bakje paranoten paranoid.
Als ze het MAC-adres van je NIC hebben hebben ze het ook van je modem, en als ze het van je modem hebben hebben ze het ook van je NIC.
Dus als je een nieuwe PC koopt vraag dan ook om een nieuw modem.