Toon posts:

Domme UPS slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een aantal jaar een MGE/Eaton Ellipse ASR 600 draaien. Het is een simpel UPS'je, doet prima z'n werk als het nodig is (sporadisch in Nederland, dus verder dan een automaat die er een minuutje uit vliegt is het nooit gekomen), maar ik mis wel een mogelijkheid tot automatisch afsluiten van de server die eraan hangt. Op dit moment is het namelijk gewoon UPS batterij leeg -> uit, met mogelijk dataverlies tot gevolg.

Na eens goed naar het ding gekeken te hebben zit er wel een uitsparing op, voorzien van een stukje plastic waar eigenlijk een connector zou moeten zitten. Eenmaal open geschroefd is er inderdaad geen connector, maar wel een tekening op het PCB dat dit het geval had kunnen zijn. De handleiding van Eaton laat een model "600" en een model "600 USBS" zien, en die laatste heeft de interface dus wel.

Is er een mogelijkheid deze domme UPS alsnog van een monitoring interface te voorzien, zodat het apparaat netjes een signaaltje kan afgeven aan de server om af te gaan sluiten? En zo ja, wat zou een handige manier zijn om dit te maken?

Documentatie hierover lijkt nogal schaars te zijn, er wordt eigenlijk overal vanuit gegaan dat een UPS een dergelijke interface heeft.

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-03-2017 23:42)

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Als je de switch niet op de UPS hebt aangesloten (m.a.w. stroom eraf = switch uit) zou je een scriptje kunnen maken dat het systeem afsluit als er X-tijd geen signaal is.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Best case mist er "alleen" een usb-->serial converter die met de besturingschip van de UPS praat, en moet je ff gaan zoeken naar de juiste poortjes voor een UART.

Worst case mist die besturingschip de firmware om ook daadwerkelijk seriëel te doen, en gaat het nooit werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Led of audio monitor? Dan een io script aan die led knopen en je hebt domme slimme monitoring

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Na eens goed naar het ding gekeken te hebben zit er wel een uitsparing op, voorzien van een stukje plastic waar eigenlijk een connector zou moeten zitten.
Dit zie je ook vaak bij auto's e.d. Waar luxere modellen een knopje voor stoelverwarming hebben, zit er bij goedkopere uitvoeringen een afdekplaatje. Zo kan de fabrikant ongeacht de uitvoering eenzelfde paneel gebruiken om kosten te besparen.
Eenmaal open geschroefd is er inderdaad geen connector, maar wel een tekening op het PCB dat dit het geval had kunnen zijn.
Pcb zal hetzelfde verhaal zijn als hierboven. Lopen er verder nog "aansluitingen" richting de plek van de connector?
Documentatie hierover lijkt nogal schaars te zijn, er wordt eigenlijk overal vanuit gegaan dat een UPS een dergelijke interface heeft.
Nou ja, het is nogal een niche product. De geringe doelgroep die het bereikt zal waarschijnlijk niet de ambitie hebben het apparaatje maximaal te tweaken ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Scorpei schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:56:
Led of audio monitor? Dan een io script aan die led knopen en je hebt domme slimme monitoring
Inderdaad, dat lijkt me simpel te fixen. In bedrijf brandt er een ledje continue, en op accu knippert het en hoor je eens in de 10 seconden een piepje.
AlexanderB schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:47:
Best case mist er "alleen" een usb-->serial converter die met de besturingschip van de UPS praat, en moet je ff gaan zoeken naar de juiste poortjes voor een UART.
Richting de originele plaats voor de connector zijn meerdere componenten afwezig, voorzichtige conclusie lijkt me dat ze er iets mee te maken kunnen hebben. Na hem nogmaals geopend te hebben vond ik wel een mooi pin headertje, op een printje waarop ook de speaker en wat chipjes zijn geplaatst. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/8fnymn8cz/20170228_002247.jpg

Hoe zou ik erachter kunnen komen wat deze pin header praat?
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 02:21:
Dit zie je ook vaak bij auto's e.d. Waar luxere modellen een knopje voor stoelverwarming hebben, zit er bij goedkopere uitvoeringen een afdekplaatje. Zo kan de fabrikant ongeacht de uitvoering eenzelfde paneel gebruiken om kosten te besparen.
De afdekplaatjes zijn mij bekend, maar het viel te proberen om er alsnog een aansluiting achter te zoeken...
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 02:21:
Nou ja, het is nogal een niche product. De geringe doelgroep die het bereikt zal waarschijnlijk niet de ambitie hebben het apparaatje maximaal te tweaken ;)
Dat had ik ook al niet verwacht. Maar aangezien GoT verwacht dat je je huiswerk hebt gedaan voordat je een topic opent, wilde ik dat wel even aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:34:
Richting de originele plaats voor de connector zijn meerdere componenten afwezig, voorzichtige conclusie lijkt me dat ze er iets mee te maken kunnen hebben. Na hem nogmaals geopend te hebben vond ik wel een mooi pin headertje, op een printje waarop ook de speaker en wat chipjes zijn geplaatst. Plaatje:

[afbeelding]

Hoe zou ik erachter kunnen komen wat deze pin header praat?
Ik zou beginnen met kijken welke chips dr op zitten, daarvan de datasheet opzoeken, en kijken welke pinnen een serieële poort zouden kunnen zijn, en die met een multimeter doorpiepen naar de connector om te zien of ze daar uitkomen..

Zit ook nog een connector (CN2) onder een van de stickers.. Redelijk kans dat een van de twee een programmeerpoort is en de andere een seriële poort?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Als je de switch niet op de UPS hebt aangesloten (m.a.w. stroom eraf = switch uit) zou je een scriptje kunnen maken dat het systeem afsluit als er X-tijd geen signaal is.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:37

StapelPanda

PB0MV

AlexanderB schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:41:
[...]

Zit ook nog een connector (CN2) onder een van de stickers.. Redelijk kans dat een van de twee een programmeerpoort is en de andere een seriële poort?
CN2 gaat over de connector met de andere PCB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb even tijd gevonden om weer aan de UPS te knutselen.
Detmer schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:48:
Dat vast prima werken, mocht dit projectje niet lukken doe ik dat inderdaad gewoon! Thx
AlexanderB schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:41:
Ik zou beginnen met kijken welke chips dr op zitten, daarvan de datasheet opzoeken, en kijken welke pinnen een serieële poort zouden kunnen zijn, en die met een multimeter doorpiepen naar de connector om te zien of ze daar uitkomen..
CN1 heeft een tiental pinnen waarvan een aantal pinnen uitkomt bij de ST72F3248K4T6. Onder die exacte naam vind ik zo geen datasheet, maar er schijnen wel varianten te zijn van de ST72F324 die volgens de datasheets een SPI en een SCI interface hebben. Alleen reikt mijn kennis (nog) niet ver genoeg om nu te bepalen hoe ik kan communiceren met het ding. Kan iemand mij daarmee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MGE/Eaton Ellipse ASR 600 levert op youtube wat hits op ..

ik zou op MP een 2de hands APC met usb/rj45 scoren ipv gaan knutselen, de software hiervan is in vele vormen en maten te gebruiken voor menig device. scheelt je veel geknutsel.

knutsel tips
- sommige UPS hebben een "geluid" indicatie, sloop de zoemer eraf en maak een hotel schakeling met je pc aan/uit knop .. (volgens mij dat zwarte ronde ding op de foto bij cn4/cn2

of vind een andere pin die 3.3 of 5v word wanneer de accu aanspringt. je beste kans is is een relais :)

- je kan ook de stroom/ampere meten van de accu en als 1v.d 2 zakt .. "shutdown" (tis laat 1 v.d moet het doen)

voor wat ik op youtube zie, zijn dit leuke dingetjes voor de camping :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05
Ik zou kijken naar een gebruikte Smart-UPS van APC. Dan heb je een apparaat wat een zuivere sinus uitspuugt. De goedkopere serie (Back-UPS) heeft een gemodificeerde sinus en niet alle apparaten zijn daar blij mee. Die dingen worden door bedrijven vaak gedumpt tegen de tijd dat de accu vervangen moet worden. Een set nieuwe accu's heb je voor 3-4 tientjes en dan kun je weer een aantal jaren vooruit.

Let overigens wel op het sluipverbruik, een oudere UPS kan nog wel eens behoorlijk wat stroom gebruiken terwijl hij gewoon staat te niksen, zonde van je geld. Een MGE Ellipse 375VA die ik heb gehad trok 4W in rust. Die had overigens ook geen USB-poort, maar wel de uitsparing ervoor. Heb toen de boel ook nog opengetrokken, maar kwam tot de conclusie dat er aardig wat onderdelen mistten om USB mogelijk te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mwah dan kan ik het waarschijnlijk beter ook zo laten. Ik ga eens zoeken naar zo'n Smart-UPS, en in de tussentijd schrijf ik dan wel een scriptje om de server te laten afsluiten.

Bedankt voor het meedenken iedereen!
Pagina: 1