Toon posts:

oude plank-problemen: VRAAG HULP AAN PRO's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu na een lange tijd mijn HD geformat. En nu zit ik de gebakken peren... mijn grafische plank vertoond gekke kuurtjes.

Okay: specs

PIII 450
Abit BE6 (BX)
Creative TNT 16Mb AGP
128 Mb (100Mhz)

ik loop (1280-1024-16bit)

....problemen...vastlopen....vastlopen...vastlopen... :( :'(

Maakt niet uit wat ik doe, maar dat kreng loopt gewoon vast. Als ik een nieuwe driver installeer loopt ie helemaal snel vast, dus ik houdt het op de "oorspronkelijke, verouderde" drivers. Freezen van mijn beeld, soms kan ik mijn mouse wel gebruiken,maar refresht ie niet mijn nieuwe windows. Daarnaast als ik bijv. illustrator opstart verspringen er beeldlijnen van elkaar...die trekt ie wel weerrecht als ik er iets in de buurt "neerzet".

Dus ik ga het maar vragen aan de profs. De AGP-instelling in mijn Bios staat op 64 Mb,kheb m ook ook op 8 en 128 gezet,maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat het inhoudt.....dus uitleg kan ik ook goed gebruiken.

Wat ik nu het vreemdste vind is, dat mijn compu in eerste instantie wel redelijk stabiel was...maar na het formateren het echt een drama is.

Ik wil namelijk gewoon dat ie stabieler wordt met de nieuwste drivers etc.

DUS TIPS,VERKLARINGEN GRAAG !!!
als er meer info nodig is.....kan gegeven worden.

Verwijderd

Topicstarter
is nu alweer 3 keer vastgelopen.....dus het blijft een drama.

:'( :'(

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Als het ZO vaag is zou ikzelf de PC eerst eens HELEMAAL uit elkaar halen, alle kaarten er uit, kabels los, geheugen er uit zelfs cpu. Alles weer eens netjes in elkaar zetten en nog eens kijken.

Oh ja, als ALLEREERSTE zou controlleren of fannetjes van voeding, cpu en vga wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
okay kheb effe mijn ethernet,geluidskaart en graf card eruit gehaald....afgestoft en er weer in gestopt.

De fan van cpu doet t perfect, maar ik durf m eigenlijk niet uit mij compu te halen. me = mietje, en heb nog nooit een proc uit zijn mobo'tje gehaald.

okay heb toch wel een vraagje.....

hoe zit dat nou met die agp.....
en het is toch onlogisch dat een vernieuwde driver je graf card instabieler maakt?? toch?

In ieder geval is ie na het "openmaken" nu AL 4 minuten niet gecrashed !! :9

dussss effe afwachten maar.

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 14:07

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Goed, die Abit BE6 heeft een HPT366 controller onboard. Deze problemen duiden op het feit dat jij je hd hebt aangesloten op deze controller. Niet doen dus! Gewoon alles op je 'normale' UDMA33 controller aansluiten. En bij voorkeur ook nog even die Highpoint controller uitschakelen in de BIOS.

Vergeet ook niet de drivers van de Highpoint controller helemaal weg te halen in Windows, anders gebruikt Windows ze toch stiekem, ookal heb je die controller uitstaan (dit resulteert in exact dezelfde problemen). Dit klinkt misschien ongeloofwaardig, maar is echt zo...

En hoe durf je die goede oude BE6 een grafplank te noemen?! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okay na deschoonmaakbeurt is ie weer een keertje gecrasht.... :(

Maar ja...ik ga nu tip 2 bekijken....ik heb nl. mijn compu niet zelf in elkaar gezet (maar Informatique).

Ik snap alleen niet dat mijn HD mijn graf. card van slag brengt....maar ik ga wel effe kijken.

thx btw

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 11:59

Bene

list incomprehension

Op dinsdag 03 juli 2001 18:59 schreef kods2001 het volgende:

Ik snap alleen niet dat mijn HD mijn graf. card van slag brengt....maar ik ga wel effe kijken.
De BE6 (haar naam zij geheiligd!) heeft heel , heel veel problemen met IRQ sharing vanwege de ingebouwde controller die ook een kanaaltje wegsnoept. Slot 4 en 5 delen een kanaal en slot 3 zit op dezelfde IRQ als die controller. Als ergens een onderdeeltje met brakke driver of matige IRQ sharing ondersteuning conflicteerd (ook al staat het niet als conflict onder config/systeem) krijg je de meest wazige problemen.

Bij herinstallatie heeft windows dus ook netjes opnieuw de IRQ's uitgedeelde en een andere volgorde aangehouden dan voorheen, kijk dus even welke apparaten welke IRQs en kanalen delen en haal deze uit elkaar. Mijn gok is in ieder geval de geluidskaart.

• Neman

Neman

Ik snap alleen niet dat mijn HD mijn graf. card van slag brengt....
Nee, dit valt idd niet binnen het verwachtingspatroon van de problemen met die Highpoint controller. Maar ik denk dat die controller de oorzaak is van de vastlopers, die vage videokaart probs weet ik zo niet.

Verwijderd

Topicstarter
kvind t zo gek dat ik niks krijg te horen over mijn grafische kaart. Maar ik weet bijna zeker dat hier toch het probleem zit.

Veel gekke vlakken over mijn windows. Wanneer ik de kaart niet heb geinstalleerd loopt er niks vast. En een continue reeks van vastlopers wanneer ik de nieuwere driver van creative installeer.

Is het mogelijk een test uit te voeren zonder er een andere kaart in te pluggen ??

Ik heb nu onderhand al mijn compu 8 keer opnieuw geformatteerd, omdat ik het continu freezen van mijn scherm niet kan verhelpen... :'(

(oh ja....ik kan de irq' niet veranderen, ook niet als ik "automtisch instellen" uitvink..?? :?

In ieder geval bedankt

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Killjoy

Klingon lawn products

Wordt je videokaart niet op de een of andere manier te warm? Die problemen kreeg ik na verloop van tijd. De eerste maanden geen probs. Daarna had ik echt een cooler nodig om dat ding stabiel te houden. Nee, hij is niet overclocked.

Probeer dat ding ander eens te koelen. (hoewel ik niet begrijp dat je voor het formatteren geen problemen had)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
Vaag probleem inderdaad. Misschien WEL een handige tip: ;)
Alle kaarten (met uitzondering van de grafische kaart) eruit halen.
formatten en windows opnieuw installeren.
Daarna :......
Stuk voor stuk de kaarten inpluggen en windows opstarten. Nieuwe hardware detected enz. je snapt hem al......
Na iedere nieuwe opstart kijken of het probleem zich nog voordoet...
Als laatste de highpoint kaart erin.
Kan dan n.m.b.m. (naar mijn bescheiden mening) niet meer fout gaan. :) :)

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Jah, ik gok het ook op een warmte probleem, draaien alle fans nog?.. dan zou het betekenen dat de core gewoon iid te warm wordt van de TNT1, zou me niks verbazen eigenlijk... zekers niet met dit weer

• Neman

Neman

Als laatste de highpoint kaart erin.
Dat ding zit onboard. Dus dat wordt aan/uitschakelen in de bios... (een laat m uit, het is een onding!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ook aan een te warme kaart, net als Carel denk ik ook een beetje aan t weer.Mijn compu staat naast het raam...en inderdaad werd het daar gisteren enorm warm.

Mijn Creative kaartje heeft geen fan op mijn tnt-tje staan...alleen een "koelblok"..of zoiets. Dus ik ga nu meer die kant op denken.

Okay...dan is nu mijn vraag? Hoe kan ik de temperatuur meten van mijn grafische kaart meten ...ZONDER nieuwe DRIVERS te installeren. Want als ik een nieuwe driver installeer,loopt de hele boel keihard vast. En kan ik het ook niet meer terug draaien...door bijvoorbeeld de oude drivers er weer op te plakken. Daarom heb ik nu al8 keer mijn HD geformat in een recordtijd van 4 daagie's... (nieuw record 1h30... format/windows/drivers/internet/office/photoshop)

MAAR IK WORD ER NU WEL ERG GEFRUSTREERD VAN! |:( |:(

(ik heb zelfs een normale "gezichts-fan" op de achterkant van mijn compu gezet, en ik krijg bijna het gevoel dat het werkt ook... me = naief)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds mee bezig. Wanneer ik met directx een testje doe....loopt ie vast op mijn (video)hardware-acceleratie. Dus heb ik mijn hardware acceleratie uitgezet mbv onze vrind Windows.

Okay...tot nu toe loopt ie niet meer vast. Ik laat winamps visualisatie een tijdje lopen, en geen crashes tot nu toe.... :)

Maar wat nu....ik wil eigenlijk zeker weten dat het "alleen" mijn grafische kaart is. Is daar uitsluitsel over te krijgen ?? Want als dat zo is, koop wel een nieuw kaartje voor 100 piekie;s en ben ik van al het gezeik af. Ik zag al een Creative tnt2 32Mb aangeboden staan voor 100 piek, dus dat is ook weer een stukkie beter dan die kaart die ik er nu in heb.

Hierbij vraag ik dus om een beetje advies van jullie GoT...! *D *D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de hulp...maar t was toch een defecte videokaart...kheb er nu een Creative tnt2 32Mb ingeknald...en Keine probleme meer....

dus ik blij *D

thx all...voor de Input
Pagina: 1