Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dasystemcheck
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:45
Generations

Achtergrond
RIP IPod Classic

Apple is al een tijdje gestopt met de iPod Classic varianten. Met een beetje googlen kom je aardig wat voor- en tegenstanders tegen van die actie. Voorstanders zijn vaak diegenen die het 'in de cloud' luisteren beter vinden (en daar genoeg motivatie voor kunnen hebben), tegenstanders hebben vaak het argument dat ze graag fysiek nog wat willen hebben; niet in de vorm van een CD-tje wellicht, maar wel in de vorm van een 'eigen' digitale track of album.

En zo'n persoon ben ik nou net; Online streaming luisteren vindt ik leuk, maar de kans dat 't weer verdwijnt door licentie-kwesties of terneer gaan van een bedrijf is reeël. M'n muziek waar ik maandelijks voor betaald heb om streaming te luisteren, moet ik dan gaan zoeken in het grijze circuit. Maar dat 'mag' dan weer niet. Want ik heb het niet gekocht. Of ik heb het recht niet om het oneindig te luisteren.
En dat wil ik juist wel kunnen, dus "no way, José", geen streaming audio platform dat van mij geld krijgt. Want ik wil als ik wat leuk vindt, het over 10 jaar nog steeds kunnen vinden. En ook dat nummer dat ik 20 jaar geleden leuk vond (dus ook een bootleg van Ace of Base, die ergens op een klein MP3 punt com website (maar nergens anders) te vinden was destijds).

In mijn geval betekent het dat ik zo'n 240GB aan muziek in m'n iTunes bibliotheek heb staan; verzameld in de afgelopen 20 jaar. Ooit begonnen door het rippen van CD's en zelfs omvormen van audio-DVD's. Vast ook wel wat verzameld van minder duidelijke bronnen. Maar allemaal 256kbps of 320kbps MP3, 256kbps AAC en een lading WAV bestanden (voor het DJ-en toch altijd fijn om uncompressed spul te hebben). FLAC heb ik met het excuus van 'kost te veel schijfruimte' nooit geaccepteerd (ik moet toch ergens een grens trekken) en verder? Verder ben ik eigenlijk altijd tevreden geweest.

Het ontstaan van de liefde voor iPods
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R8Z2pl2hW9jTbegBDiRX2OI4/full.jpg

Ergens in 2004 werkte ik bij een winkelketen waar ze leuke incentives hielden. Erg leuke incentives. Leuk genoeg om een maandje wat extra mp3-spelers te verkopen, zodat ik zelf als kadootje een iPod mini in m'n hand gedrukt kon krijgen. Die week niet meer van m'n zijde. Om ruimte te besparen zodat m'n collectie van toen er volledig op zou passen, comprimeerde ik alles naar 64kpbs. Gewoon, omdat 't kon en ik toen nog niet zo op kwaliteit aaste (het was immers de tijd van trage ADSL lijntjes...), eigenlijk dus gewoon te weinig geld voor cd's had.
Toen de batterij op was -en dat was na 3 jaar intensief gebruik- leefde ik me tijdelijk uit op wat andere MP3-spelers, maar nee; niets kon tippen aan de eenvoud van de iPod.

De Classic, een ware klassieke speler tussen al het MP3-speler geweld
Entree Classic

Het zal kerst 2008 geweest zijn toen ik vond dat ik mezelf van een upgrade mocht voorzien. 'k Had ongeveer een jaar rondgelopen met allemaal tussen-oplossingen in het scala aan MP3-spelers, maar geen van alle varianten die toen op de markt waren, hadden genoeg schijfruimte om mijn, op dat moment al aardig gegroeide, muziek-collectie volledig te kunnen dragen. Tot dat moment. Eindelijk had ik weer een degelijke iPod die alles kon dragen; De 6e generatie iPod, de Classic met 120GB, kon ik in m'n hart sluiten.
En voor 6 lange jaren bleef hij dicht bij mijn hart. Oké, ik moest wel op den duur tevreden zijn met de iTunes automatische compressie naar 192kbps AAC om alles nog te laten passen, maar daar kon ik mee leven.

Tot m'n muziekcollectie opeens exponentieel groeide, omdat ik als DJ steeds meer muziek bij me wilde dragen èn ik niet wilde inleveren op kwaliteit met het gebruik van de Classic. Dus schoof ik m'n 120GB variant door naar m'n vrouw en schafte ik de 7e generatie 160GB aan. Eigenlijk kon ik m'n volledige collectie al niet meer erop kwijt, maar ik was tevreden met een selectie van playlists, zonder her-compressie wel te verstaan. Maar binnen no-time (nou ja, nu, na een kleine 3 jaar) moet ik naar 128kbps om dan toch nog alles kwijt te kunnen!

Het mag duidelijk zijn dat de Classic lang mee kan gaan. Erg lang. En ik ben er nog niet klaar mee. Daarom dit topic!

Het doel van dit verhaal; Rek de liefde voor het gebruik van je iPod Classic zo ver mogelijk uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iClfdUbjprm1ZaNl02Rwm7io/full.jpg

Net als met smartphones wil ik bij vlagen me weer even uitleven op andere firmware. Ergens in 2014 heb ik de website van Rockbox weer eens opgezocht, in de hoop eens een ander uiterlijk en toegevoegde functionaliteiten aan te treffen. Helaas... Toen was er duidelijk nog geen verandering en ondersteuning te vinden. Nou ja; de EmCORE optie was er natuurlijk al wel, maar dat zou me verplichten dat ik niet meer terug zou kunnen naar de orginele Apple firmware. Daar was ik te huiverig voor. Bovendien was toen al bekend dat de USB driver die gebruikt wordt, niet stabiel genoeg is om grote hoeveelheden data naar de Classic over te brengen. Daarnaast bleek in de praktijk bij vooral grotere files (MP3 & FLAC) de iPod Classic met regelmaat vast te lopen.

In februari 2017 besloot ik nog eens te kijken of er voortgang zou zijn. Eigenlijk had ik de moed al opgegeven, immers; de iPod Classic wordt al een tijdje niet meer verkocht en Apple geeft geen kik of er ooit nog upgrade van gaat komen. Gelukkig is de community van liefhebbers nog levend!

Groot was m'n teleurstelling toen ik dit terug zag op de website:
USBBattery ChargingDual Boot OFSoundDisplayDisk/FlashButton/TouchpadInstall with Rockbox Utility
Yes
Yes
No
Yes
Yes
Yes
Yes
No

Nee dus. Nog steeds geen dual boot en geen 'makkelijke' installatie. Baal.
Toch maar even doorklikken en tot m'n geluk blijkt er een beta versie beschikbaar! En omdat ik in dit topic graag een combinatie van Rockbox en iFlash wil beoordelen, is deze link wellicht toepasselijker. De nadruk ligt namelijk op het feit dat ik méér dan 128GB materiaal heb en de komende jaren wil kunnen blijven uitbreiden qua schijfruimte... Zoals je in deze laatst genoemde link in de reacties kunt lezen, is dit echt een 'nieuwtje' en blijk ik niet de enige te zijn die de combinatie Rockbox & iFlash gevonden heeft :9 !

Ik heb deze methode gelijk geprobeerd en heb een heerlijk avondje lopen testen. Alles werkt naar behoren, mits ik de muziek maar via de Apple USB (Drive) methode overzet. Muziek kopiëren via de Rockbox USB driver is nog wat buggy en levert hickups bij het afspelen, dat komt omdat ik de v8 Stable Version gebruikt heb.
Mocht iemand van jullie de v8-designware versie gebruiken en met die versie zonder problemen muziek materiaal kunnen kopiëren en afspelen, dan lees ik dat natuurlijk graag.
Er zijn inmiddels qua thema/uiterlijk aardig wat smaken beschikbaar, waarvan één in de bovenstaande afbeelding zichtbaar is (nostalgie ;-) ).

Voor de combinatie van Rockbox & iFlash Quad hardware stel ik in Rockbox in dat de database niet in het geheugen geladen hoeft te worden. Geen draaiende schijf, maar het gebruik van een microSD kaartje zal vermoedelijk net zo snel gaan en bespaart wat accu.
Het importeren van alle ID3 tags van 25000 tracks die door iTunes geplaatst zijn op de iPod Classic gaat uitstekend.

Het liefste zou ik gewoon iTunes blijven gebruiken, puur uit gewoonte. Daarvoor wil ik wel de mogelijkheid hebben om m'n bestaande playlists te kunnen blijven gebruiken. Dat kan nog wel een issue worden, want momenteel is er nog geen complete oplossing hiervoor.
De iPod/iTunes to RockBox Playlist Converter werkt goed, maar maakt enkel de playlists zelf bruikbaar. De audiobestanden worden niet geconverteerd en dus niet leesbaar. Jammer.
De iTunes Export mogelijkheid heb ik nog niet getest. Zo ver ik kan achterhalen maakt dit progje een export naar de Windows mapstructur, waardoor het niet goed gelezen wordt door Rockbox. Wellicht komt er ooit nog een betere versie.
Mocht ik persé (ook afhankelijk van jullie ervaringen/oplossingen) Rockbox willen blijven gebruiken, dan moet ik misschien overstappen naar MediaMonkey (maar da's geen voorkeur, omdat ik nogal eens wat aanschaf via de Apple Store en eigenlijk gewoon voor het audiobeheer iTunes wil blijven gebruiken).

Rek de schijfruimte van je iPod Classic zo ver mogelijk uit
iFlash Quad installatie

Ikzelf heb gekozen om de iFlash Quad kaart aan te schaffen. Zo kan ik beginnen met een Sandisk Ultra 200GB of 2x Samsung 128GB geheugenkaartje i.c.m. een wat ouder Kingston 32GB geheugenkaartje. Als ik weer wat geld 'over' heb, dan zal ik ongetwijfeld verder uitbreiden...

Ik heb even overwogen of ik met gewone SD-kaartjes of Sata zou gaan werken, maar ik zie er de voordelen niet van. Prijstechnisch kom ik dan ook duurder uit.

En nu jullie; komt je iPod Classic weer uit de kast en ga je 'm toch weer in gebruik nemen? Heb je al ervaringen met deze combinatie van Rockbox firmware en méér schijfruimte? Gebruik je nog steeds iTunes? Of ben je door deze oplossing op andere software overgestapt? Ik lees graag jou ervaringen!

[ Voor 36% gewijzigd door dasystemcheck op 04-03-2017 09:55 . Reden: Compleet maken topic info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasystemcheck
Koffie, thee en spulletjes liggen klaar
25/2/2017 iFlash module is met gewone post verstuurd, leverdatum ~half Maart
02/3/2017 Snelle levering; iFlash module ontvangen
03/3/2017 Installatietijd; 2 uur

Eerst de SDXC kaartjes configureren, zodat ik zeker weet dat ze goed gaan werken.
In principe kan deze link https://www.iflash.xyz/pr...at-for-use-with-the-ipod/ gebruikt worden als handleiding daarvoor, ikzelf heb de stappen echter doorlopen met MiniTool Partition Wizard Free https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html, omdat ik die nog op m’n laptop had staan.
Tijdens het verwijderen van de partitie op de SDXC kaartjes, las ik pas dat het eigenlijk enkel noodzakelijk is om de SDXC kaartjes te formateren als FAT32 bij problemen.
Dus heb ik het gewoon zo gelaten.

Het uit elkaar halen heb ik gedaan door 3 videos van te voren te bekijken:
- YouTube: How to Upgrade an iPod (5th Gen) or iPod Classic with Flash Storage
- YouTube: How to open an iPod classic
- De duidelijkste: YouTube: iPod Classic Opening Repair Tutorial 6th 7th Gen 80gb 120gb 160gb | ...
Ondanks dat ik dacht dat het daarna wel makkelijk te doen zou zijn, kwam ik erachter dat de hoekjes (7x) waarin het laatste filmpje over gesproken wordt ERG lastig los te wrikken zijn zonder schade aan de binnenrand van de iPod te krijgen. Mijn iPod is dus van binnen en langs de rand licht beschadigd.
Mijn advies; neem er de tijd voor. Ik wilde ’t iets te snel.
Na het openen van de iPod was de rest een peuleschilletje.

Daarna kwam ik de volgende drempel tegen:
Bij het aansluiten had ik de pech dat ik vergeten was om de eerdere geinstalleerde bootloader van Rockbox te verwijderen!
Om één of andere reden heeft dat ervoor gezorgd dat de USB mode niet goed functioneerde na het plaatsen van de iFlash module.
De iPod wilde bij het aanzetten herhaaldelijk via de Rockbox bootloader opstarten i.p.v. Apple software. Deze was ook niet te verwijderen op dat moment.
Hierdoor wilde de iPod recovery niet in één keer goed gaan.
Ik heb via de nog aanwezige Rockbox USB mode éérst alsnog de partitie moeten aanmaken en alsnog gewoon voor exFAT gekozen.
Vervolgens na herhaaldelijk proberen door tijdig “Menu” indrukken bij het opstarten, lukte het om de recovery procedure van Apple uit te voeren.

Na de Apple software recovery (gek genoeg werd éérst versie 1.5 geïnstalleerd voor een “iPod met clickwheel” en daarna pas de iPod Classic 2.0.4. firmware), kon ik m’n muziek weer terugplaatsen.
Ik ga er van uit dat als je van te voren de bootloader van Rockbox verwijderd hebt, of die niet eens gebruikt hebt, je de ‘gewone’ procedure kan volgen zoals in de videos.
Ruimte zat !

[ Voor 163% gewijzigd door dasystemcheck op 03-03-2017 21:57 . Reden: Status update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AerodynamiX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:53
Inmiddels gebruik ik na volle tevredenheid al bijna 10jaar mijn 6G iPod Classic die ik in 2007 heb gekocht. 2 jaar geleden ik heb een harttransplantatie uitgevoerd waarbij de accu is vervangen en ik de iFlash-CF module van Tarkan heb geinstalleerd inclusief een 128GB SD kaartje.

Het is nog steeds bijzonder jammer dat Apple dit iconische stukje hardware in de kou heeft laten staan en nu vol inzet op streaming diensten. Mocht ik ooit op zoek moeten naar een nieuwe iPod, dan zal ik waarschijnlijk het dubbele van de nieuwprijs moeten neertellen. Ook ik ben geen liefhebber van streaming diensten en hou mij stevig vast aan mijn geliefde iPod die hopelijk nog even meekan.

Overigens draai ik nog steeds de originele Apple firmware dus geen Rockbox oid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:37

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik weet van destijds dat je niet andere kaartjes kan stoppen in een iPod Classic en al helemaal niet met Apple Firmware dus heb ik een jaar geleden gezocht naar een iPod Video 5.5g en daar heb ik nu een 32GB Flash kaart inzitten.

Begrijp dat een iPod Classic dus wel te modden is in die vorm? :D Dat zou een leuk project zijn voor in de loop van dit jaar want de iPod Video krast echt intens snel.

Overigens gebruik ik hem voornamelijk omdat ik een leuk stukje wil hebben naast Spotify met dingen waar ik op een andere manier naar luister en podcasts gaan ook allemaal op de iPod.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43
Wat grappig. Twee weken geleden toevallig een iPod video 5.5g op de kop getikt. Aux aansluiting was kapot en die heb ik gemaakt. Daarnaast is de iPod nu wit met een zwarte touch ring (select knop is ook wit) En een zwarte hold en aux aansluiting.

Als ik naar colleges ga dan reis ik in totaal 5 uren met de trein (retour). Ik gebruik dan mijn iPod. Super geluid en het bespaart mij mijn telefoonbatterij.

Ik heb zelf ook de U2 5.5 gehad met 32GB CF kaartje (hardeschijf was kapot gegaan), maar die heb ik uiteindelijk verkocht.

Flash kaartje is leuk, maar het is dan geen iPod meer vind ik. Je mist dan de echte harde schijf en het gewicht van de iPod. Ook rockbox geprobeerd, maar het oog wilt ook wat en rockbox ziet er gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

assk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:48:
Wat grappig. Twee weken geleden toevallig een iPod video 5.5g op de kop getikt. Aux aansluiting was kapot en die heb ik gemaakt. Daarnaast is de iPod nu wit met een zwarte touch ring (select knop is ook wit) En een zwarte hold en aux aansluiting.

Als ik naar colleges ga dan reis ik in totaal 5 uren met de trein (retour). Ik gebruik dan mijn iPod. Super geluid en het bespaart mij mijn telefoonbatterij.

Ik heb zelf ook de U2 5.5 gehad met 32GB CF kaartje (hardeschijf was kapot gegaan), maar die heb ik uiteindelijk verkocht.

Flash kaartje is leuk, maar het is dan geen iPod meer vind ik. Je mist dan de echte harde schijf en het gewicht van de iPod. Ook rockbox geprobeerd, maar het oog wilt ook wat en rockbox ziet er gewoon niet uit.
Je bedoelt het stoppen van de audio tijdens het fietsen en het niet snel scannen van muziek? :P Echt flash maakt zo'n verschil. Anders had ik geen iPod genomen namelijk. Juist met flash, goedkoop uitbreiden nu ik hem gemod heb waren juist redenen om het te doen. Oh en het formaat is ook een zeer prettige. Niet te klein maar ook niet overdreven groot.

Had een 30GB model dus relatief lekker smal en klein.

Oh en in het geval van de iPod Video de bovengemiddelde DAC. Imho best een prettige combo. Mijn iPod Nano's klinken allemaal niet zo lekker.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43
Touchdomex schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:57:
[...]

Je bedoelt het stoppen van de audio tijdens het fietsen en het niet snel scannen van muziek? :P Echt flash maakt zo'n verschil. Anders had ik geen iPod genomen namelijk. Juist met flash, goedkoop uitbreiden nu ik hem gemod heb waren juist redenen om het te doen. Oh en het formaat is ook een zeer prettige. Niet te klein maar ook niet overdreven groot.

Had een 30GB model dus relatief lekker smal en klein.

Oh en in het geval van de iPod Video de bovengemiddelde DAC. Imho best een prettige combo. Mijn iPod Nano's klinken allemaal niet zo lekker.
Flash is natuurlijk wel sneller en ik heb die upgrade ook uitgevoerd bij mijn oude iPod, maar toch ik ben er geen fan van. Stoppen van de audio heb ik geen last van (de harde schijf werkt ook alleen bij het selecteren van je nummer de rest wordt intern opgeslagen als het goed is).

Ik heb dus een iPod met de Wolfsen DAC en dat klinkt inderdaad goed. Als mijn 30gb schijf stuk gaat zal ik flash misschien weer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
AerodynamiX schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:02:
...Overigens draai ik nog steeds de originele Apple firmware dus geen Rockbox oid :).
Je hebt dus geen problemen gehad met de max. herkenbare GB-grootte van de iFlash-CF module, neem ik aan? Heb je nog steeds genoeg aan 128GB? Aangezien je er al 2 jaar gebruik van maakt, ben je nog steeds tevreden over de iTunes interface ;-)
Touchdomex schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:15:
...Begrijp dat een iPod Classic dus wel te modden is in die vorm? :D Dat zou een leuk project zijn voor in de loop van dit jaar want de iPod Video krast echt intens snel.
Yes! Het is sinds december 2016 echt eenvoudig geworden om Rockbox erop te zetten. Het verwijderen en vervangen van HDD met bijv. 4x256GB micro-SD kaartjes valt nu onder de mogelijkheden, als je een multifunctionele iPod wilt maken :P
assk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:48:
...Flash kaartje is leuk, maar het is dan geen iPod meer vind ik. Je mist dan de echte harde schijf en het gewicht van de iPod. Ook rockbox geprobeerd, maar het oog wilt ook wat en rockbox ziet er gewoon niet uit.
Gewicht als een ervaringspunt... Tsja, daar zeg je wat. Valt onder "smaken verschillen", denk ik? Ik heb het gewicht nooit een punt gevonden, hoor. Maar het idee dat 'k opeens een lichtere variant kan creëeren, met wat snellere lees/schrijftijden... Da's gewoon het hard van een tweaker ;)
Touchdomex schreef op zondag 26 februari 2017 @ 09:57:
...Oh en in het geval van de iPod Video de bovengemiddelde DAC. Imho best een prettige combo. Mijn iPod Nano's klinken allemaal niet zo lekker.
Dàt heb ik vaker gehoord:
assk schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:58:
Ik heb dus een iPod met de Wolfsen DAC en dat klinkt inderdaad goed.
Ja, dat dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerodynamiX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 11:53
[quote]dasystemcheck schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:25:
[...]

Je hebt dus geen problemen gehad met de max. herkenbare GB-grootte van de iFlash-CF module, neem ik aan? Heb je nog steeds genoeg aan 128GB? Aangezien je er al 2 jaar gebruik van maakt, ben je nog steeds tevreden over de iTunes interface ;-)

128GB is nog steeds genoeg voor mij inderdaad, had origineel 80GB tot m'n beschikking :). Het enige wat mij echt irriteert aan de originele Apple firmware is dat hij de %albumartist% tag negeert en vrolijk de indiviudele artiesten in de lijst parkeert. De enige manier om hierom te werken is het album te markeren als complatie ook al is dit niet altijd het geval. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dasystemcheck schreef op zondag 26 februari 2017 @ 16:25:
[...]

[...]

Yes! Het is sinds december 2016 echt eenvoudig geworden om Rockbox erop te zetten. Het verwijderen en vervangen van HDD met bijv. 4x256GB micro-SD kaartjes valt nu onder de mogelijkheden, als je een multifunctionele iPod wilt maken :P
Kan het ook met de Originele firmware enig idee? Aangezien ik die toch wel heel erg prettig vind :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Touchdomex schreef op zondag 26 februari 2017 @ 19:32:
[...]
Kan het ook met de Originele firmware enig idee? Aangezien ik die toch wel heel erg prettig vind :$
Daar zit ik dus ook een beetje over te denken.
Zo ver ik tot nu toe heb onderzocht is dat inderdaad mogelijk met de 6G en 7G (geen ervaring met de 5.5G, maar schijnt ook gewoon mogelijk).
Wat wel gedaan moet worden dan is:
  1. Schijf vervangen met iFlash oplossing
  2. Rockbox (dualboot) installeren
  3. Deze stappen goed doornemen en opvolgen
  4. Apple iPod restore procedure uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Vandaag de Rockbox firmware uitgebreid getest op audio gebied. Impressive!
't Is toch jammer dat Apple z'n firmware niet verder uitgewerkt heeft, ze hadden er in mijn ogen véél meer verkopen uit kunnen halen als ze slim hadden afgekeken van bijv. deze functies van Rockbox:
- Uitgebreide EQ
- Surround sound (met instellingen)
- Kleuraanpassingen display (of themes)
- Fade in/fade out, crossfade mogelijkheden

Persoonlijk vindt ik de dual-boot functie wel handig, voor 'gewone' situaties om te luisteren merk ik dat ik vooral de crossfade functie en Haas-surround plezierig vindt.
Ik merk wèl dat ik direct een aantal dingen mis: Apple's makkelijke manier van playlists, de 'sterretjes' kwalificatie en het taggen van tracks. Da's wel een persoonlijke voorkeur, omdat ik veel tracks kwalificeer voor DJ-activiteiten en 'must use' tracks aan maak in de On-The-Go playlists, zodat ik ze in iTunes weer snel terugvindt.

Een no-go met Rockbox is het feit dat m'n JVC autoradio 'm niet slikt als afspeelapparaat via de Apple-USB kabel. Als iemand daar nog tips voor heeft, dan hoor ik het graag. Van wat ik uit het Rockbox forum haal, is daar ook geen ultieme implementatie voor, schijnt iets met de seriële informatieoverdracht te maken te hebben.
Dus in de auto gebruik ik uit gemakszucht gewoon de Apple firmware. 'k Heb geen zin om de aux-aansluiting te gebruiken ;-)

Ik denk dat ik dus functioneel verhoudingsgewijs meer de orginele firmware zal gebruiken, net als Touchdomex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Nou, dat was een best wel een snelle upgrade, alle tijd bij elkaar opgeteld!
M'n iPod zal nog wel even zoet zijn met het synchroniseren, maar ik heb in totaal 268,10GB schijfruimte beschikbaar (128GB +128GB + 32GB, zie 1e post), waarvan ik nog 46,05GB vrij heb.
'k Heb besloten om eerst maar eens een tijdje van de gewone orginele firmware te genieten. Ik weet nu in ieder geval dat ik de Rockbox firmware er zo 1-2-3 op kan zetten en dat 't werkt.

Ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen van anderen zijn qua accu-duur i.c.m. een iFlash module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Whow mooie openingspost, hulde.

Ik wist wel dat ze de iPod Classic om bouwde naar CF flash maar meerdere MicroSD kaarten erin is voor mij nieuw. Misschien toch wel interessant :)

Wij hebben vorrig jaar afscheid moeten nemen van onze laatste 160 GB iPod Classic (de laatste voordat ze 120 GB werden).

Erg fijne apparaten waren het altijd.

Edit: Edit, ik gebruik wel een streaming dienst trouwens. eerst altijd Spotify, toen anderhalf jaar Apple music maar inmiddels ben ik weer terug op Spotify. Mijn muziek keuze is erg divers (zie ook mijn Spotify Playlist) en bevat niet veel hedendaagse muziek maar ondanks dat kan ik maar zelden iets niet luisteren/vinden eigenlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Donstil op 03-03-2017 22:31 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 12:57
ik heb nog steeds een oude ipod met rockbox speciaal ingericht om toendertijd m'n Playstation 3 te kunnen jailbreaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 22:20

Trygve

Redacteur
Ik gebruik al enkele jaren Rockbox op m'n iPod Classic. Eerst nog met Emcore, die bij installatie de gehele partitie moest wipen. Ergens bij versie r600 ben ik instapt, en het liep toen allemaal niet zo stabiel. Daarnaast was de batterijduur om te huilen. Via IRC heb ik toen gevraagd of er plannen waren om de port verder te verbeteren. Ze bleken nog niet toegang tot de gehele hardware te hebben, waardoor de port verder ontwikkelen wat lastig was. Over mijn voorstel om het scherm uit te schakelen wanneer de lockswitch vergrendeld is waren ze ook nog niet zo enthousiast. Vanwege de batterijduur en stabiliteit heb ik in die tijd erg vaak gewisseld tussen Rockbox en OF.

Ergens bij Emcore r800 werd het al stukken beter, en vanaf r859 was het zoveel beter dat ik sindsdien nooit meer OF heb gedraaid. In korte tijd zijn er toen updates gekomen die de CPU terugklokken van 216 naar 54MHz in idle/playback met een lager voltage en het scherm uitschakelen. De batterijduur schoot toen vooruit van 6,5 uur naar 18 uur, fantastisch! Daarna hebben andere patches gezorgd dat andere delen van de SoC ook werden teruggeklokt wanneer deze niet gebruikt werden, en er wat slimmer met het beschikbare RAM en cache op de HDD werd omgegaan zodat de harde schijf iets minder vaak aangeslingerd hoeft te worden (vreet energie). Met deze en kleinere optimalisaties werd uiteindelijk de batterijduur van OF zelfs voorbijgestreefd. Het mounten via USB in Windows is al die tijd wel een issue geweest, het verschilde per chipset, controller en installatie of het mounten instant ging, 30 seconden duurde, of helemaal niet werkte.

Ik was zo enthousiast over de kwaliteit en stabiliteit van de Classic-port dat ik samen met een paar andere gebruikers de openingspost op Head-Fi heb geschreven om meer gebruikers en feedback te krijgen, de info van Rockbox zelf was toen nog erg spaarzaam :)

Vervolgens is er qua development toen 2 jaar wat minder gebeurd, waarschijnlijk omdat de port al zo goed was dat de noodzaak er niet echt was. Het afgelopen jaar heeft een betrokken developer gewerkt aan een nieuwe bootloader voor de Classic, die zowel OF als Rockbox zou kunnen booten. Dat was lang niet zo simpel als bij de iPod Video (5G), die geen versleuteling had. Na enkele (stabiele) testversies is eind februari 2017 versie 1.0 uitgebracht.

Ik kan iedereen met een iPod (Classic) aanraden om Rockbox te proberen, elke Tweaker zal de customizability ervan op prijs stellen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Trygve op 06-03-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Bizar dat ik letterlijk een paar dagen vóór de 1.0 update de post schreef. Ik ben superblij dat de community hier nog aan werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parg56
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-07-2024
Zonder in te gaan op de diverse software versies, kan ik hier kwijt dat ik tot volle tevredenheid 2x een iPod Classic 160GB waarvan de HD stuk was, heb voorzien van een 500GB mSata kaartje en beide kunnen of als Apple of als gewone Rockbox mp3 speler worden gebruikt.
Voordeel van de laatste is dat je zonder iTunes alle muziek naar eigen wens kunt toevoegen of verwijderen en dat je ook FLAC bestanden kunt afluisteren. Enige minpuntje is de indicatie van de accu, die komt niet verder dan halfvol ook als het toch echt 100% zou moeten zijn.
Dat het niet op beide iPod's even gemakkelijk ging neem ik voor lief, dat vergeet je snel als het klaar is.
Dat de 500GB wat ruim bemeten is, dat klopt maar ervaring leert dat de hoeveelheid muziek eerder groter dan kleiner zal worden en voorlopig hoef ik me over de opslagruimte geen zorgen te maken.
En uiteraard bij beide meteen ook de accu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Parg56 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:14:
Dat de 500GB wat ruim bemeten is, dat klopt maar ervaring leert dat de hoeveelheid muziek eerder groter dan kleiner zal worden en voorlopig hoef ik me over de opslagruimte geen zorgen te maken.
En uiteraard bij beide meteen ook de accu vervangen.
Heb je er een normale maat/capaciteit accu in gedaan, of een grotere? Mijn accu doet 't nog erg goed, maar ik ben benieuwd of die nog lang op de secundaire markt beschikbaar blijven. Stel dat ik over een jaartje of 2 de accu wil vervangen, moet 't nog wel kunnen.

Hoe zijn jullie -lezers- verwachtingen qua muziekspelers? Ik heb de indruk dat de tweakers onder ons een beetje dezelfde logica als ik hanteren; streaming is leuk, wellicht zelfs een blijvend iets in de toekomst, maar het is de nuchterheid zelve om je aangekochte materiaal op eigen media beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:40
Nice! Tijd om mijn oude iPod weer eens af te stoffen. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Omdat hier de meeste mensen met wat ervaring zitten in dit gedeelte.

Ik zoek nieuwe onderdelen voor mijn iPod. 2 dingen in ieder geval. Een nieuwe accu en een nieuw kabel voor mijn audiojack(huidige 3.5mm poort is defect)

Voor de accu zou ik kunnen naar iFixit.

https://eustore.ifixit.co...-Replacement-Battery.html

14 euro en nog verzendkosten. Als de accu dan van kwaliteit is en alles prima.

Alleen die andere weet ik niet. Die is daar 30 euro en dan is het mij het iets te gortig als totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Iemand nog een suggestie :+ Heb net echt wat dingen gesloopt dus mijn iPod Video moet gefixed worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18

KRAI.7

Bwoah...

Goeiemiddag! :)

Ik heb een tijd geleden een iPod classic gekocht om er een iFlash adapter in te zetten en Rockbox te installeren. Dit verliep tijdens het flashen niet goed en heb dit 'project' een aantal maanden gelaten voor wat het was.

Vandaag kwam ik de iPod weer tegen en heb besloten er weer verder mee te gaan. Ik loop alleen nog steeds tegen hetzelfde probleem aan en ik kom gewoon echt niet verder.

De iPod was leeg, dus heb hem eerst even opgeladen. Als ik hem dan aan m'n MacBook aansluit krijg ik een pop-up van iTunes dat er een iPod in herstelmodus is aangetroffen en of ik hem wil herstellen. Ja, dat wil ik dus ik kies voor Ja en voer m'n wachtwoord in.

Vervolgens wordt de iPod-firmware gedownload en start de iPod zich opnieuw op. Er wordt een laadbalkje getoond in iTunes, waarna er na een drietal minuten error 1430 tevoorschijn komt. Na het opzoeken van deze melding kom ik niet veel verder, behalve dat ik een ander USB-kabeltje of andere laptop kan proberen. Zo gezegd zo gedaan, maar zonder resultaat.

Wanneer ik de iPod vervolgens loskoppel en opnieuw koppel komt de iPod in een bootloop: Apple-logo --> OK to disconnect --> Apple-logo --> OK to disconnect -- Apple-logo --> OK to disconnect, etc. etc. etc.

Opnieuw starten in DFU kan, maar de bootloop gaat nog steeds door. Als ik het kabeltje loshaal krijg ik het scherm "Connect this iPod to iTunes" om hem te herstellen. Als ik hem dan aansluit: weer de bootloop. 8)7

Na veel zoekwerk kom ik eindelijk op deze pagina uit: https://www.freemyipod.or...ng_the_iPod_into_DFU_mode

Dit wil ik graag proberen, alleen lukt dit niet zolang ik steeds in die bootloop zit. :(

Heeft iemand tips om hem uit de bootloop te halen en/of wellicht een andere manier om de iPod te herstellen naar de officiële firmware?

Het gaat om een iPod classic 5.5G of 6G uit m'n hoofd. Er zit nu een iFlash SD adapter in met een SanDisk 128GB SDXC in. Heb ook al een 32GB SDHC kaartje geprobeerd, dit werkte ook niet. Heb ook geprobeerd eerst het kaartje te formatteren (in zowel Mac als Windows format) maar dit mocht ook niet baten.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Touchdomex schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:37:
Omdat hier de meeste mensen met wat ervaring zitten in dit gedeelte.

Ik zoek nieuwe onderdelen voor mijn iPod. 2 dingen in ieder geval. Een nieuwe accu en een nieuw kabel voor mijn audiojack(huidige 3.5mm poort is defect)

Voor de accu zou ik kunnen naar iFixit.

https://eustore.ifixit.co...-Replacement-Battery.html

14 euro en nog verzendkosten. Als de accu dan van kwaliteit is en alles prima.

Alleen die andere weet ik niet. Die is daar 30 euro en dan is het mij het iets te gortig als totaalplaatje.
Ah hier was ik dus gebleven met mijn project. Het heeft sindsdien deels in de kast gelegen en deels ben ik overgegaan op een reserve. Nu ben ik alles weer aan het fixen. Heb nu weer 1 werkende iPod gemaakt van 3 losse. Heb nog een tweede die ik ook levend kan gaan maken. Ga binnenkort alsnog wat batterijen bestellen en nog zo'n flashmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickback44
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-07-2020
Ik ben momenteel in het bezit van een iPod Classic 7th gen met een 1 TB geheugen (intitieel was dit een 160 GB versie).
Ik had Rockbox geïnstalleerd en was er ook tevreden mee. Het enige probleem met Rockbox was: ik heb een 500 GB aan muziek en ik kreeg die muziek zeer moeizaam op de iPod. Zeer traag en als ik in één keer 15 GB wou copy pasten, kwamen er steeds foutmeldingen na een 6 GB te hebben gekopieerd.
Volgens Rockbox kan je gewoon mappen (met muziek) copy-pasten van je laptop naar je iPod, maar dit liep steeds vast met foutmeldingen als gevolg. Na een 90 GB toch te hebben overgezet, kreeg ik een melding dat de iPod een fout bevat en dient herstelt te worden. Daarna lukte het niet meer om mappen te copy pasten. Hem dan maar de iPod via iTunes volledig gereset. iPod is herstelt, geen foutmeldingen meer, maar alle muziek is er dan ook weer af.
Ben van plan om opnieuw Rockbox erop te zetten en terug map voor map te copy pasten, maar vrees dat ik hetzelfde probleem ga hebben.
Daarom mijn vraag: hoe zetten jullie mappen met muziek over op je iPod via Rockbox? Copy pasten?
En doen jullie dit met kleine hoeveelheden data (en niet ineens 15 GB zoals in mijn voorbeeld)?
Kan het zijn dat de foutmeldingen er kwamen omdat ik te veel data ineens wou copy pasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Touchdomex schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Ah hier was ik dus gebleven met mijn project. Het heeft sindsdien deels in de kast gelegen en deels ben ik overgegaan op een reserve. Nu ben ik alles weer aan het fixen. Heb nu weer 1 werkende iPod gemaakt van 3 losse. Heb nog een tweede die ik ook levend kan gaan maken. Ga binnenkort alsnog wat batterijen bestellen en nog zo'n flashmodule.
Om hierop weer verder te gaan :+

Mede door Corona ben ik weer bezig geweest met het oplappen van deze en heb nu tijden alweer vibes te pakken.

Afgelopen weekend een iFlash adapter besteld en vanochtend voor een redelijke prijs absoluut niet goedkoop maar ook niet keiduur :X een iPod Classic 6th Gen gekocht. Die komt over een paar weken maar dan kan ik rustig wat andere dingen zoeken nog.

Nieuwe batterij is wel absoluut nodig dus het eerste wat ik ga doen is hem open pulken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasystemcheck
Touchdomex schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:38:
[...]
Nieuwe batterij is wel absoluut nodig dus het eerste wat ik ga doen is hem open pulken :P
Veel plezier met het aanpassen! Eenmaal klaar is het eindresultaat zééér bevredigend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dasystemcheck schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:51:
[...]

Veel plezier met het aanpassen! Eenmaal klaar is het eindresultaat zééér bevredigend ;-)
Ja komt goed heb al een Panda 5th gen maar de 6th gen was nog eentje die ik wil hebben.

128GB komt erin en moet een batterij want huidige is lekker gaan zwellen en hoop dat het LCD niet teveel gesneuveld is daardoor.

Weet jij toevallig of de batterij van de 5th gen in een 6th gen past? Lees wel van mensen die het andersom doen maar niet van de 5th gen naar de 6th gen al zien de batterijen wel er vergelijkbaar uit.

Kijk alleen nu al ertegenop om hem open te maken :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 02-11-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hé leuk dit topic popt weer eens op.

Ik heb hier nog een 7th gen liggen en alle nieuwe onderdelen, scherm, front, grote accu etc.

Eigenlijk glad vergeten maar door dit topic popt het weer in mijn gedachte. Waardoor dank dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Donstil schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:15:
Hé leuk dit topic popt weer eens op.

Ik heb hier nog een 7th gen liggen en alle nieuwe onderdelen, scherm, front, grote accu etc.

Eigenlijk glad vergeten maar door dit topic popt het weer in mijn gedachte. Waardoor dank dus!
Graag gedaan.

Ik twijfel of ik nog een wijnrode achterkant bij de batterij ga bestellen maar zag dat de 5th gen batterij ook bij de dingen staan voor de 6th gen dus dat gaat wel passen mogelijk op een mm niet maar boeiend :P Propt toch wel :P Zal kleiner zijn dan de huidige die al opgezwolle is :+

De rest van de dingen die ik ga bestellen laat ik allemaal afhangen van de staat en hoe makkelijk die open te maken is :'( Dus wat ik beschadig :'(

Overigens is een 7th gen best gewild ook. Die dingen gaan zomaar in matige staat voor 60 tot 70 euro en dan nog verzendkosten 8)7 Hoera voor die dingen met het meeste ram dus de grootste theoretische opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:20:
[...]

Graag gedaan.

Ik twijfel of ik nog een wijnrode achterkant bij de batterij ga bestellen maar zag dat de 5th gen batterij ook bij de dingen staan voor de 6th gen dus dat gaat wel passen mogelijk op een mm niet maar boeiend :P Propt toch wel :P Zal kleiner zijn dan de huidige die al opgezwolle is :+

De rest van de dingen die ik ga bestellen laat ik allemaal afhangen van de staat en hoe makkelijk die open te maken is :'( Dus wat ik beschadig :'(

Overigens is een 7th gen best gewild ook. Die dingen gaan zomaar in matige staat voor 60 tot 70 euro en dan nog verzendkosten 8)7 Hoera voor die dingen met het meeste ram dus de grootste theoretische opslag.
Ja klopt. Ik kocht ze wel eens op Mp. Knapte ik ze op en gingen ze voor €150/€200 op EBay zonder iFlash erin :)

Alleen nu heb ik er nog maar een. Dus die hou ik zelf.

Ik hou er de originele software op trouwens. Met 1TB is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Donstil schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:32:
[...]

Ja klopt. Ik kocht ze wel eens op Mp. Knapte ik ze op en gingen ze voor €150/€200 op EBay zonder iFlash erin :)

Alleen nu heb ik er nog maar een. Dus die hou ik zelf.

Ik hou er de originele software op trouwens. Met 1TB is dat wel te doen.
Ja die software kan nog wel eens over zijn nek gaan bij de kleinere modellen qua opslag. Daarom ga ik niet hoger dan 128GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik ben weer verder gegaan. Ik wil graag 3 werkende iPods hebben. Dan heb ik de volgende.
  1. iPod Mini Roze met 32GB opslag
  2. iPod Video 5th gen in panda uitvoering met 64GB opslag
  3. iPod Classic 6th gen met 128GB opslag iflash
De bovenste en de onderste werken nu naar behoren. Alleen de middelste heb ik nu issues mee.

https://nl.aliexpress.com...-463e-b220-543f26e427a1-1

Deze adapter heb ik erin zitten daarnaast met deze:

https://nl.aliexpress.com...2210000000351794732%22%7D

In deze CF-module zitten weer 2x 32GB Samsung Micro-SD. Daardoor heb ik nu 64GB opslag :P

Nu loop ik er alleen tegenaan dat mijn iPod maar in restore mode blijft staan. Dus de diagnostic mode ziet de schijf! Nice! Ik heb hem kunnen formateren met Gparted in fat32 en er een partitietafel aan toe kunnen voegen. Alleen de iPod blijft hem maar zien als een iPod in herstel modus ook als je hem probeert te herstellen..

Ik ga vanochtend nog verder met zoeken want hiervoor zijn genoeg mogelijkheden maar dit soort puzzeltjes zijn leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foucart1919
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-12-2024
Hey,
Ik ben zelf niet geheel thuis in het electronica gedeelte van de iPod en vroeg mij af of er hier iemand is die ipods mod?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 16:50

dwizzy

Weaponised confusion

Foucart1919 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:55:
Ik ben zelf niet geheel thuis in het electronica gedeelte van de iPod en vroeg mij af of er hier iemand is die ipods mod?
ik acht de kans eigenlijk niet heel groot dat je hier iemand treft die het voor anderen doet, maar ik kan me voorstellen dat het helpt als je vertelt wat je wil bereiken ;)
Wat ik gezien heb van modificaties is het moeilijkste vaak de behuizing openen.
Als je Bluetooth met een extra knopje wil inbouwen of vergelijkbaars... Zou ik gewoon een Fiio muziekspeler kopen als je niet zelf dol bent op solderen.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bijzonder dat de Kokkia i10 Bluetooth adapters wel werken met nieuwere iPods onder stock OS en op de oudere iPods alleen onder Rockbox. Dit komt door de ACCPOWER variable (accesory power)

Is er iemand bezig of heeft kennis van het modden van originele iPod firmware?
Pagina: 1