Achtergrond ![]() Apple is al een tijdje gestopt met de iPod Classic varianten. Met een beetje googlen kom je aardig wat voor- en tegenstanders tegen van die actie. Voorstanders zijn vaak diegenen die het 'in de cloud' luisteren beter vinden (en daar genoeg motivatie voor kunnen hebben), tegenstanders hebben vaak het argument dat ze graag fysiek nog wat willen hebben; niet in de vorm van een CD-tje wellicht, maar wel in de vorm van een 'eigen' digitale track of album. En zo'n persoon ben ik nou net; Online streaming luisteren vindt ik leuk, maar de kans dat 't weer verdwijnt door licentie-kwesties of terneer gaan van een bedrijf is reeël. M'n muziek waar ik maandelijks voor betaald heb om streaming te luisteren, moet ik dan gaan zoeken in het grijze circuit. Maar dat 'mag' dan weer niet. Want ik heb het niet gekocht. Of ik heb het recht niet om het oneindig te luisteren. En dat wil ik juist wel kunnen, dus "no way, José", geen streaming audio platform dat van mij geld krijgt. Want ik wil als ik wat leuk vindt, het over 10 jaar nog steeds kunnen vinden. En ook dat nummer dat ik 20 jaar geleden leuk vond (dus ook een bootleg van Ace of Base, die ergens op een klein MP3 punt com website (maar nergens anders) te vinden was destijds). In mijn geval betekent het dat ik zo'n 240GB aan muziek in m'n iTunes bibliotheek heb staan; verzameld in de afgelopen 20 jaar. Ooit begonnen door het rippen van CD's en zelfs omvormen van audio-DVD's. Vast ook wel wat verzameld van minder duidelijke bronnen. Maar allemaal 256kbps of 320kbps MP3, 256kbps AAC en een lading WAV bestanden (voor het DJ-en toch altijd fijn om uncompressed spul te hebben). FLAC heb ik met het excuus van 'kost te veel schijfruimte' nooit geaccepteerd (ik moet toch ergens een grens trekken) en verder? Verder ben ik eigenlijk altijd tevreden geweest. | |||||||
Het ontstaan van de liefde voor iPods ![]() Ergens in 2004 werkte ik bij een winkelketen waar ze leuke incentives hielden. Erg leuke incentives. Leuk genoeg om een maandje wat extra mp3-spelers te verkopen, zodat ik zelf als kadootje een iPod mini in m'n hand gedrukt kon krijgen. Die week niet meer van m'n zijde. Om ruimte te besparen zodat m'n collectie van toen er volledig op zou passen, comprimeerde ik alles naar 64kpbs. Gewoon, omdat 't kon en ik toen nog niet zo op kwaliteit aaste (het was immers de tijd van trage ADSL lijntjes...), eigenlijk dus gewoon te weinig geld voor cd's had. Toen de batterij op was -en dat was na 3 jaar intensief gebruik- leefde ik me tijdelijk uit op wat andere MP3-spelers, maar nee; niets kon tippen aan de eenvoud van de iPod. | |||||||
De Classic, een ware klassieke speler tussen al het MP3-speler geweld ![]() Het zal kerst 2008 geweest zijn toen ik vond dat ik mezelf van een upgrade mocht voorzien. 'k Had ongeveer een jaar rondgelopen met allemaal tussen-oplossingen in het scala aan MP3-spelers, maar geen van alle varianten die toen op de markt waren, hadden genoeg schijfruimte om mijn, op dat moment al aardig gegroeide, muziek-collectie volledig te kunnen dragen. Tot dat moment. Eindelijk had ik weer een degelijke iPod die alles kon dragen; De 6e generatie iPod, de Classic met 120GB, kon ik in m'n hart sluiten. En voor 6 lange jaren bleef hij dicht bij mijn hart. Oké, ik moest wel op den duur tevreden zijn met de iTunes automatische compressie naar 192kbps AAC om alles nog te laten passen, maar daar kon ik mee leven. Tot m'n muziekcollectie opeens exponentieel groeide, omdat ik als DJ steeds meer muziek bij me wilde dragen èn ik niet wilde inleveren op kwaliteit met het gebruik van de Classic. Dus schoof ik m'n 120GB variant door naar m'n vrouw en schafte ik de 7e generatie 160GB aan. Eigenlijk kon ik m'n volledige collectie al niet meer erop kwijt, maar ik was tevreden met een selectie van playlists, zonder her-compressie wel te verstaan. Maar binnen no-time (nou ja, nu, na een kleine 3 jaar) moet ik naar 128kbps om dan toch nog alles kwijt te kunnen! Het mag duidelijk zijn dat de Classic lang mee kan gaan. Erg lang. En ik ben er nog niet klaar mee. Daarom dit topic! | |||||||
Het doel van dit verhaal; Rek de liefde voor het gebruik van je iPod Classic zo ver mogelijk uit ![]() Net als met smartphones wil ik bij vlagen me weer even uitleven op andere firmware. Ergens in 2014 heb ik de website van Rockbox weer eens opgezocht, in de hoop eens een ander uiterlijk en toegevoegde functionaliteiten aan te treffen. Helaas... Toen was er duidelijk nog geen verandering en ondersteuning te vinden. Nou ja; de EmCORE optie was er natuurlijk al wel, maar dat zou me verplichten dat ik niet meer terug zou kunnen naar de orginele Apple firmware. Daar was ik te huiverig voor. Bovendien was toen al bekend dat de USB driver die gebruikt wordt, niet stabiel genoeg is om grote hoeveelheden data naar de Classic over te brengen. Daarnaast bleek in de praktijk bij vooral grotere files (MP3 & FLAC) de iPod Classic met regelmaat vast te lopen. In februari 2017 besloot ik nog eens te kijken of er voortgang zou zijn. Eigenlijk had ik de moed al opgegeven, immers; de iPod Classic wordt al een tijdje niet meer verkocht en Apple geeft geen kik of er ooit nog upgrade van gaat komen. Gelukkig is de community van liefhebbers nog levend! Groot was m'n teleurstelling toen ik dit terug zag op de website: | |||||||
USB | Battery Charging | Dual Boot OF | Sound | Display | Disk/Flash | Button/Touchpad | Install with Rockbox Utility |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Yes | Yes | No | Yes | Yes | Yes | Yes | No |
Nee dus. Nog steeds geen dual boot en geen 'makkelijke' installatie. Baal. Toch maar even doorklikken en tot m'n geluk blijkt er een beta versie beschikbaar! En omdat ik in dit topic graag een combinatie van Rockbox en iFlash wil beoordelen, is deze link wellicht toepasselijker. De nadruk ligt namelijk op het feit dat ik méér dan 128GB materiaal heb en de komende jaren wil kunnen blijven uitbreiden qua schijfruimte... Zoals je in deze laatst genoemde link in de reacties kunt lezen, is dit echt een 'nieuwtje' en blijk ik niet de enige te zijn die de combinatie Rockbox & iFlash gevonden heeft Ik heb deze methode gelijk geprobeerd en heb een heerlijk avondje lopen testen. Alles werkt naar behoren, mits ik de muziek maar via de Apple USB (Drive) methode overzet. Muziek kopiëren via de Rockbox USB driver is nog wat buggy en levert hickups bij het afspelen, dat komt omdat ik de v8 Stable Version gebruikt heb. Mocht iemand van jullie de v8-designware versie gebruiken en met die versie zonder problemen muziek materiaal kunnen kopiëren en afspelen, dan lees ik dat natuurlijk graag. Er zijn inmiddels qua thema/uiterlijk aardig wat smaken beschikbaar, waarvan één in de bovenstaande afbeelding zichtbaar is (nostalgie ;-) ). Voor de combinatie van Rockbox & iFlash Quad hardware stel ik in Rockbox in dat de database niet in het geheugen geladen hoeft te worden. Geen draaiende schijf, maar het gebruik van een microSD kaartje zal vermoedelijk net zo snel gaan en bespaart wat accu. Het importeren van alle ID3 tags van 25000 tracks die door iTunes geplaatst zijn op de iPod Classic gaat uitstekend. Het liefste zou ik gewoon iTunes blijven gebruiken, puur uit gewoonte. Daarvoor wil ik wel de mogelijkheid hebben om m'n bestaande playlists te kunnen blijven gebruiken. Dat kan nog wel een issue worden, want momenteel is er nog geen complete oplossing hiervoor. De iPod/iTunes to RockBox Playlist Converter werkt goed, maar maakt enkel de playlists zelf bruikbaar. De audiobestanden worden niet geconverteerd en dus niet leesbaar. Jammer. De iTunes Export mogelijkheid heb ik nog niet getest. Zo ver ik kan achterhalen maakt dit progje een export naar de Windows mapstructur, waardoor het niet goed gelezen wordt door Rockbox. Wellicht komt er ooit nog een betere versie. Mocht ik persé (ook afhankelijk van jullie ervaringen/oplossingen) Rockbox willen blijven gebruiken, dan moet ik misschien overstappen naar MediaMonkey (maar da's geen voorkeur, omdat ik nogal eens wat aanschaf via de Apple Store en eigenlijk gewoon voor het audiobeheer iTunes wil blijven gebruiken). | |||||||
Rek de schijfruimte van je iPod Classic zo ver mogelijk uit ![]() Ikzelf heb gekozen om de iFlash Quad kaart aan te schaffen. Zo kan ik beginnen met een Sandisk Ultra 200GB of 2x Samsung 128GB geheugenkaartje i.c.m. een wat ouder Kingston 32GB geheugenkaartje. Als ik weer wat geld 'over' heb, dan zal ik ongetwijfeld verder uitbreiden... Ik heb even overwogen of ik met gewone SD-kaartjes of Sata zou gaan werken, maar ik zie er de voordelen niet van. Prijstechnisch kom ik dan ook duurder uit. |
En nu jullie; komt je iPod Classic weer uit de kast en ga je 'm toch weer in gebruik nemen? Heb je al ervaringen met deze combinatie van Rockbox firmware en méér schijfruimte? Gebruik je nog steeds iTunes? Of ben je door deze oplossing op andere software overgestapt? Ik lees graag jou ervaringen!
[ Voor 36% gewijzigd door dasystemcheck op 04-03-2017 09:55 . Reden: Compleet maken topic info ]