Toon posts:

Asus gl752vw msata en/of m.2 pcie geschikt en hoe snel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk komt er een nieuwe laptop als een soort verplaatsbare reserve pc, en het wordt een basis gl752vw. Er is echter een probleem: er zit nog geen ssd in. Na wat onderzoek is onduidelijk of een msata, m.2 pcie 3.0 x4 of beide werken, aangezien een paar msata ssd's schijnen te werken (850 evo samsung) en een paar m.2 ssd's niet schijnen te werken.

Kan ik gewoon een msata ssd kopen, of moet het een m.2 ssd zijn, en is iets als een 960 evo merkbaar sneller dan een gewone ssd?

Ik wil een 240gb+ ssd.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Welke laptop hebben we het over? Er zijn er namelijk 18 met deze naam. serie: ROG GL752VW

Waarom kies je uberhaupt een dermate dure laptop zonder SSD? Is het niet makkelijker om gewoon een laptop met SSD te kopen?

Een NVMe SSD heeft geen meerwaarde bij dagelijks gebruik. http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5

Verwijderd

Topicstarter
ik koop hem zonder ssd, omdat versies met ssd veel duurder zijn, ik weet inmiddels dat mijn eerste keus, de sandisk x400 256gb, hoogstwaarschijnlijk werkt, omdat die gebundeld is met de gl752vw op een of andere webshop, en andere m.2 2280 sata 3 ssd's worden in bepaalde versies van de gl752vw ingebouwd en het is de goedkoopste versie.

Volgens mij werken m.2 2280 non-nvme ssd's, maar moet je soms wat moeite doen om ze werkend te krijgen. 's werelds meest onduidelijke specificaties hebben dit na veel nadenken bevestigd. :)

Toch bedankt voor het meedenken!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2017 21:11 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-02 18:00
Even voor de duidelijkheid, je hebt het over mSATA maar dat is niet hetzelfde als M.2 SATA. Dat zijn verschillende aansluitingen met een gelijkaardige functie maar die fysiek incompatibel zijn met elkaar. Een M.2 aansluiting kan SATA en/of PCIe ondersteunen, één van beide of allebei, dat hangt er vanaf hoe deze aangesloten is. Deze laptop heeft een M.2 aansluiting, maar je vraag is dus of deze SATA of PCIe ondersteunt.

In deze review staat dat hun exemplaar geleverd werd met een Micron M600 M.2 SATA SSD: http://www.notebookcheck....book-Review.161334.0.html (zoek naar het stukje over Storage Devices). Je kunt eigenlijk gerust elke M.2 SATA SSD plaatsen, zou zonder problemen moeten werken.

En daarnaast helpt het ook om eens in de manual te kijken, daar vond ik dit (klik om in grotere versie te openen):
ROG GL752VW M.2 kaart installeren
Met dan de nadruk op de laatste zin, je zou ook een PCIe SSD kunnen installeren. Zo onduidelijk gespecificeerd is dat dan toch niet.

Al lees ik dan weer elders dat er ook GL752VW modellen circuleren waarbij een sticker op de onderzijde plakt die waarschuwt dat alleen M.2 2280 SATA ondersteunt wordt https://rog.asus.com/foru...n-ASUS-ROG-GL752VW/page16. (die 2280 is trouwens een maat voor de afmetingen van de kaart, breedte 22mm, lengte 80mm)

Nu is het dus de vraag wat je van SSD verwacht, wil je gewoon een M.2 SATA dan kun je die ook gerust bestellen. Wil je een snellere M.2 PCIe indien mogelijk, dan kun je best kijken wanneer je laptop toegekomen is of dit gaat. Je zou ook op voorhand zo'n SSD kunnen bestellen en terugsturen indien deze niet past (wet kopen op afstand, wel binnen de twee weken dan).