Security camera via banggood.com betrouwbaar of niet?

Pagina: 1
Acties:

• stefan1187
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-10-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar een simpele beveiligingscamera voor in huis. Het doel is niet meer dan het vastleggen van beeld, welke ik live kan bekijken als ik er niet ben in het geval dat er iets aan de hand is, of het later terugkijken daarvan.

Nu kwam ik de volgende camera tegen via een chinese webshop. Ik ben er van op de hoogte dat de prijzen in deze webshops doorgaans veel lager liggen dan hier in nederland, maar de onderstaande camera wordt tijdelijk aangeboden voor ca. €13. Is dit, zelfs voor een chinese webshop normaal? of kan ik nu wel concluderen dat dit regelrechte troep is en ik hier dus beter m'n handen van af kan houden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Het gaat om: http://www.banggood.com/D...1123595.html?rmmds=search

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:45
Je krijgt 42% korting op de normale prijs van €23,12. (dergelijke kortingen hebben ze wel vaker..)
Volgens de recenties onder het product krijg je daarvoor een prima ipcam.
Voor €13,- kun je je geen buil vallen..

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou zo'n cam alleen voor geen goud publiek aan het web hangen. Zeker niet als ie een privéruimte filmt.
De software van zulke apparaten staat niet bekend om hun security. De kans dat anderen net zo hard mee kunnen kijken (best case) is groot.

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 25-02-2017 20:35 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• stefan1187
Room42 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:33:
Ik zou zo'n cam alleen voor geen goud publiek aan het web hangen. Zeker niet als ie een privéruimte filmt.
Zelfs als je zelf een sterk wachtwoord instelt?

[ Voor 14% gewijzigd door stefan1187 op 25-02-2017 20:36 ]

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 14:10

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Gemiddeld zitten er 25 veiligheidslekken in zulke apparaten, daar gaat een wachtwoord geen verandering in brengen

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Room42
  • Niet online
stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:35:
[...]

Zelfs als je zelf een sterk wachtwoord instelt?
Ik kan natuurlijk niet voor ieder geval spreken, maar helaas zie je wel veel rommel voorbij komen, zeker wat software betreft. Veel van die dingen bevatten exploits (lekken) die aanvallers kunnen misbruiken om toegang tot het apparaat te krijgen. Dit soort apparatuur wil je dus in een gescheiden netwerk, zonder toegang van en naar het internet hebben. Daar zet je een firewall tussen zodat je enkel vanaf jouw netwerk naar de cam kan en verder niks.

De aanval hoeft niet alleen gericht te zijn op het meekijken. Het kan ook een deurtje zijn om jouw netwerk op te kunnen om de andere apparaten aan te vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 25-02-2017 20:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• stefan1187
kKaltUu schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:40:
Gemiddeld zitten er 25 veiligheidslekken in zulke apparaten, daar gaat een wachtwoord geen verandering in brengen
Ok, dan valt deze optie dus al af. Bedankt voor jullie reacties. Maar waar moet ik dan op letten als ik een camera uit kies waarin (weinig tot geen) beveiligingslekken in zitten? Natuurlijk weet ik dat elk apparaat dat aan het internet hangt in potentie kwetsbaar kan zijn, maar waar moet ik precies naar kijken?

Verwijderd

stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:43:
Ok, dan valt deze optie dus al af. Bedankt voor jullie reacties. Maar waar moet ik dan op letten als ik een camera uit kies waarin (weinig tot geen) beveiligingslekken in zitten? Natuurlijk weet ik dat elk apparaat dat aan het internet hangt in potentie kwetsbaar kan zijn, maar waar moet ik precies naar kijken?
Moet je per se live mee kunnen kijken? Als je iets alleen achteraf terug wilt kijken, kan je een offline-camera gebruiken.

De realiteit is helaas dat online-producten vrijwel altijd gaten bevatten. Zelfs bij bijvoorbeeld high-end routers van de betere merken komt dit nog regelmatig voor. Doe dus geen dingen voor de camera waarvan je echt niet wilt dat de wereld ze ziet :P

• stefan1187
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Moet je per se live mee kunnen kijken? Als je iets alleen achteraf terug wilt kijken, kan je een offline-camera gebruiken.

De realiteit is helaas dat online-producten vrijwel altijd gaten bevatten. Zelfs bij bijvoorbeeld high-end routers van de betere merken komt dit nog regelmatig voor. Doe dus geen dingen voor de camera waarvan je echt niet wilt dat de wereld ze ziet :P
Als de beelden maar ergens opgeslagen worden :P. Ik prefeer dan inderdaad een zo veilig mogelijke optie, waardoor niemand anders dan ik bij de beelden kan. Ik zal nog maar eens wat verder zoeken. Bedankt voor alle tips. Ben weer wat wijzer geworden. :)

• Room42
  • Niet online
[...]

Dat is het moeilijke. Zelfs A-merken verkopen soms rommel. Je zou moeten onderzoeken hoe goed het onderhouden wordt. En wat voor uitgaande verbindingen er nodig zijn. Hoe minder hoe beter. Maar ook qua privacy. Als je een 20-pagina lange privacy-policy moet accepteren, hoef ik zo'n ding niet.
Verder zou je ook het netwerk moeten beveiligen. Een gescheiden netwerk, zonder internettoegang zou ideaal zijn. Zelf heb ik een wifi-netwerk gemaakt waarop helemaal niks kan maar alle pogingen worden gelogd. Zo kan ik bepalen wat het apparaat wél mag.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 14:10

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:50:
[...]

Als de beelden maar ergens opgeslagen worden :P. Ik prefeer dan inderdaad een zo veilig mogelijke optie, waardoor niemand anders dan ik bij de beelden kan. Ik zal nog maar eens wat verder zoeken. Bedankt voor alle tips. Ben weer wat wijzer geworden. :)
Als je router vlans ondersteund kan je je IP camera afscheiden van je netwerk en het internet. dan kan alleen jij erbij.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Room42
  • Niet online
stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:50:
[...]

Dan zou ik een NAS overwegen en die enkel via VPN (niet PPTP!!) benaderen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

[...]

Natuurlijk weet ik dat elk apparaat dat aan het internet hangt in potentie kwetsbaar kan zijn
Dat is zeker waar, helaas is uit diverse onderzoeken gebleken dat IP cams echt wel bovengemiddeld slecht zijn beveiligd.

Ik zou een IP cam halen van een gerenommeerd merk en niet aan internet hangen maar lokaal laten opnemen. Ik heb een Foscam met SD-kaartslot. Mijn Synology NAS heeft geavanceerde mogelijkheden voor opnames.

Een andere reden waarom ik niet zo snel een Chinese webshop-apparaat aan mijn netwerk zou hangen is dat ik het niet zo vertrouw wat ze met de toegang tot mijn netwerk doen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• stefan1187
JT schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:58:
[...]

Dat is zeker waar, helaas is uit diverse onderzoeken gebleken dat IP cams echt wel bovengemiddeld slecht zijn beveiligd.

Ik zou een IP cam halen van een gerenommeerd merk en niet aan internet hangen maar lokaal laten opnemen. Ik heb een Foscam met SD-kaartslot. Mijn Synology NAS heeft geavanceerde mogelijkheden voor opnames.

Een andere reden waarom ik niet zo snel een Chinese webshop-apparaat aan mijn netwerk zou hangen is dat ik het niet zo vertrouw wat ze met de toegang tot mijn netwerk doen.
Ik neem je advies graag over :) Nu maar eens even uitzoeken hoe ik dit allemaal geregeld krijg. Ben nog helemaal onbekend met het principe beveiligingscamera's, maar er wordt hier de laatste tijd nogal veel ingebroken, waardoor ik me hier eens op ben gaan orienteren.

Verwijderd

stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:02:
Ik neem je advies graag over :) Nu maar eens even uitzoeken hoe ik dit allemaal geregeld krijg. Ben nog helemaal onbekend met het principe beveiligingscamera's, maar er wordt hier de laatste tijd nogal veel ingebroken, waardoor ik me hier eens op ben gaan orienteren.
Let wel op dat je met een camera vooral achteraf of op afstand ziet hoe iemand er met je spullen vandoor gaat. Met een beetje pech stelen ze zelfs je apparatuur zelf :P

• stefan1187
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:10:
[...]

Let wel op dat je met een camera vooral achteraf of op afstand ziet hoe iemand er met je spullen vandoor gaat. Met een beetje pech stelen ze zelfs je apparatuur zelf :P
Haha ja precies. Daar had ik al over nagedacht. Ik wil 'm natuurlijk wel zo verdekt mogelijk opstellen. Zodat ie wel genoeg licht krijgt om goed te kunnen registeren, maar ook zodat ie niet echt opvalt.

Verwijderd

stefan1187 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:12:
Haha ja precies. Daar had ik al over nagedacht. Ik wil 'm natuurlijk wel zo verdekt mogelijk opstellen. Zodat ie wel genoeg licht krijgt om goed te kunnen registeren, maar ook zodat ie niet echt opvalt.
Dan zijn we weer terug bij punt één: een camera is passief en levert met een beetje mazzel prachtige beelden van de diefstal van jouw spullen op. Of het iets voorkomt is de vraag, maar het lijkt erop dat het antwoord nee is.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Maar waar moet ik dan op letten als ik een camera uit kies waarin (weinig tot geen) beveiligingslekken in zitten?
Die zijn er waarschijnlijk nog niet, want zelfs professionele IP-camera's van meer dan 1000 euro bleken vrij gemakkelijk te hacken te zijn.

Dus waar moet je op letten: ik zou geen camera kopen met een resolutie lager dan 1080p en ik zou hem in elk geval niet zomaar aansluiten op internet.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• stefan1187
Hmm ja ik weet dat een goede beveiliging meer maatregelen behoeft dan een simpel camera'tje, misschien denk ik er ook wel te makkelijk over. Goed hang en sluitwerk zal nog steeds de beste methode zijn om ze buiten de deur te houden.
Pagina: 1