Triple monitor setup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
Binnenkort ga ik voor het eerst in 8 jaar mijn pc vervangen. Een wens die ik al heel lang heb hoop ik dan in vervulling te laten gaan: een triple monitor setup.

Ik zal de pc voornamelijk gaan gebruiken voor software ontwikkeling en 3d design, en slechts sporadisch er een (race) game op spelen.

Ik ben op zoek naar anderen die ervaring hebben met een triple monitor setup, en wat de zaken zijn om op te letten. Bij het zoeken naar geschikte monitoren zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een paar zaken op mijn wensen lijstje staan:

- minimaal 27"
- liefst vesa mountable, zodat ze samen aan één monitor standaard kunnen.
- in hoogte verstelbaar (indien niet vesa mountable)
- zo dun mogelijke bezels

In eerste instantie had ik deze monitor op het oog: pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart

Wat ik mij af vroeg is of het lekker is om voor curved monitoren te gaan, deze zijn voor redelijke prijzen (ongeveer gelijk aan niet curved) beschikbaar (bijvoorbeeld pricewatch: Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart

Een andere optie zou zijn om voor 4k monitoren te gaan (bijvoorbeeld pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart. De combinatie van curved en 4k kon ik niet vinden in de pricewatch (op een 40"philips na, wat dan weer iets te groot is)

Wat ik mij ook af vroeg: is zo'n setup te draaien met een GeForce GTX 1060? Of moet ik eerder richting een 1070 of 1080 gaan? (Ik kan mij voorstellen dat een setup met 4k monitoren heel wat meer vraagt van een videokaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Op 27" vind ik 1080p niet echt een succes. Het kan natuurlijk wel, maar als je dichtbij zit of naar voren leunt om het beter te zien (bij 3d design bijvoorbeeld), vind ik het toch niet scherp genoeg. Op 1080p vind ik 24" de max.

Een grafische kaart belast je evenredig met de hoeveelheid pixels die tijdens de game weergegeven moeten worden. 3x 1080p staat dus gelijk een driekwart 2160p (4K) of anderhalf keer 1440p. 3x 1440p staat dan weer gelijk aan 1.3x 2160p. Ik kan hetzelfde sommetje voor 4K maken, maar 3x 4K kunnen huidige grafische kaarten simpelweg niet aan.

Je geeft aan minstens 27" te willen, dus zou ik gezien bovenstaande aan 1440p denken. Dit houdt dus ook in dat je een grafische kaart nodig hebt die 4K goed kan weergeven. Op dit moment is dat de 1080, en eigenlijk zou je de volgende week uitkomende 1080 Ti willen. Dit tenzij 30 FPS volstaat of je oude race games speelt natuurlijk, dat kan een 1070 ook.

Verder lijkt me een TN monitor niet gewenst gezien de kijkhoeken en is een hoge refresh rate onnodig, gezien je de FPS hiervoor toch niet haalt. Helaas (of gelukkig) blijven er dan nog 60 keuzes over. categorie: Monitoren

Een specifiek antwoord wat nu de beste triple monitor is heb ik helaas niet, maar ik hoop tenminste een aantal bomen voor je omgehakt te hebben. Had nooit gedacht ooit nog houthakker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Als je de U2715H overweegt zou je nog kunnen kijken naar de U2717D. Duurder (210 euro voor 3 schermen zo te zien), maar een stuk mooier als je er 3 naast elkaar hebt, onder andere door de dunnere rand en mooiere base (smaak?). Gezien hoelang je met een pc doet zou 210 euro wel mee vallen denk ik.

Wat betreft 4K: als je het extra bedrag wil neertellen is dat het altijd waard, al heeft de variant die je linkt wel een dikke rand. 3 van die schermen op een rij ziet er meteen een stuk minder uit en als je dan een keer gaat gamen gaan die dikke randen je wel irriteren.

Wat de videokaart betreft maakt dit voor je werkzaamheden helemaal niets uit. Gamen met 3 schermen is nou eenmaal erg zwaar, maar ik weet niet wat voor spellen je graag speelt. Battlefield 1 zal met zelfs de meeste zware opstelling (reken 1500 euro of meer aan grafisch geweld) nog slecht lopen op 3 schermen, met alles max (al zal dat dus nog wel meevallen als je wat inlevert en bijvoorbeeld een GTX 1070 bezit), maar veel spellen uit <= 2014 zullen dan juist weer erg meevallen, omdat de mainstream van tegenwoordig sneller is als de highend uit die tijd.

Zelf gebruik ik al 3 schermen sinds eind 2009. Begonnen met 3 Samsung monitoren (22 inch, 1680x1050) die eigenlijk een te dikke rand hadden, maar het budget was beperkt. Later deze vervangen met 3 andere monitoren van Samsung (24 inch, 1920x1200). Dit ging al stukken beter. Nu heb ik 2 U2717Ds (1440p, 27 inch) met in het midden een Asus PG279Q (165Hz, 1440p, 27 inch). De Asus staat in het midden en gebruik ik voor spellen die ik op 1 monitor speel en deze heeft nog best dunne randen, maar de Dells zijn echt prachtig en drie van die naast elkaar zal er echt goed uitzien en ga je gegarandeerd geen spijt van krijgen. 3 U2715Hs ook niet overigens, maar ik zou het wel weten als ik voor dezelfde keuze opnieuw zou staan (ik heb de U2715H des tijds ook overwogen).

Curved wil je overigens niet met 3 schermen, tenzij je voor ultra wide (dus 21:9 aspect ratio) schermen gaat en een behoorlijk formaat bureau tot je beschikking hebt...

[ Voor 38% gewijzigd door Paprika op 25-02-2017 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat ik mij af vroeg is of het lekker is om voor curved monitoren te gaan, deze zijn voor redelijke prijzen
Heb zelf een curved ultrawide en vind het opzich wel lekker werken.
3 curved schermen naast elkaar lijkt me ten eerste niet erg strak (je krijgt een 'wandje' met meerdere rimpelingen' en ten tweede ga je hiermee voorbij aan de voordelen van een gekromd scherm.
Een curved scherm zou zeker meerwaarde bieden met een lengte a 3 schermen maar dan in de vorm van 1 grote curve en niet 3 individuele.

Wat zou voor jou de reden zijn om voor 4k te gaan?
Kijkende naar je inventaris werk je momenteel op;
(1280*1024)+(1920*1080) = 3384320 pixels
3 4k's geven;
(3840*2160)*3 = 24883200 stuks
Ruim 7 keer zoveel dus

Ga je dit daadwerkelijk nodig hebben? Wellicht zou 1440p een mooie tussenstap kunnen zijn.
Op een 27" schermpje vind ik persoonlijk 1440p een erg mooie resolutie

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlonXP1800
dank voor de tips, 3x 4k is duidelijk overkill, 1440p lijkt een goede tussenweg. Momenteel heb ik slechts één keer 1920*1080, dus dat zal al een flinke vooruitgang zijn :)

@Paprika De U2717Ds ziet er inderdaad beter uit dan de U2715H, dat prijsverschil vindt ik het wel waard gezien de tijd dat ik er mee doe.

Die curved setup ziet er wel heel gaaf uit, 't zou zelfs op m'n bureau passen denk ik, maar ik denk niet dat zo'n brede setup (behalve voor gamen) erg lekker werkt (en het prijskaartje van 3x pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart is ook niet mals ;) ).

Nu nog er uit komen met welke video kaart ik de boel aan kan sturen. Ik had de 1060 in gedachten, als ik voor een 1080 ga, dan kom ik al snel 300 euro duurder uit (en de 1080 ti zal daar nog wel een schepje bovenop doen vermoed ik). Is het dat extra geld waard? Het soort spellen wat ik speel zijn voornamelijk de race spellen van codemasters (F1, grid, dirt), maar het voornaamste van de machine zal toch eerder programmeer / 3d werk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door AtlonXP1800 op 25-02-2017 22:07 . Reden: n ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik zou als het kan wachten met het kopen van een nieuwe videokaart tot AMD haar nieuwe Vega kaart(en) uitbrengt. De prijzen van de huidige kaarten zullen dan vast wel gaan dalen. De kaart die je nu hebt zou je dan gewoon kunnen gebruiken tot die tijd (met een simpel verloopje om van DVI naar HDMI te gaan). Dat zal voor 2D werkzaamheden sowieso gewoon goed gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 25-02-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

AtlonXP1800 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:55:
@Paprika Die curved setup ziet er wel heel gaaf uit, 't zou zelfs op m'n bureau passen denk ik, maar ik denk niet dat zo'n brede setup (behalve voor gamen) erg lekker werkt
Verschil tussen 21:9 versus 16:9 is zo'n 25% in breedte. Merkbaar maar niet extreem.
Als 21:9 voor jou niet lekker zou werken, ben je er dan wel heilig van overtuigd dat 3 * 16:9 schermen wel het beste aansluit bij jouw wensen?
Nu nog er uit komen met welke video kaart ik de boel aan kan sturen. Ik had de 1060 in gedachten, als ik voor een 1080 ga, dan kom ik al snel 300 euro duurder uit (en de 1080 ti zal daar nog wel een schepje bovenop doen vermoed ik). Is het dat extra geld waard? Het soort spellen wat ik speel zijn voornamelijk de race spellen van codemasters (F1, grid, dirt), maar het voornaamste van de machine zal toch eerder programmeer / 3d werk zijn.
Voor het progameren maakt het niets uit. De meest simpele kaart heeft voldoende kracht om een paar lettertjes op meerdere monitoreren te toveren.
Voor 3d werk maakt het ansich ook weinig uit. Er vanuitgaande dat je dezelfde zaken blijft designen als op dit moment blijft de vereiste rekenkracht hiervoor gelijk.
Gamen op 3 schermen is echter wel iets om bij stil te staan.
Om nog even te rekenen met pixeltjes;
1 * 1920*1080 = 2073600 pixeltjes om aan te sturen
3 * 2560*1440 = 11059200 beeldpunten

De 1060 die je benoemd, wordt vaak aangehaald als mooi kaartje om deftig te gamen op 1080p
Uiteraard is een paar fps en details inleveren niet erg, maar om ineens 5 keer zoveel pixels aan te sturen is wel even een maatje te groot voor deze kaart

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Ik zelf heb persoonlijk het meeste gehad aan

1. Schermen met een goede inkijkhoek(geen tn of pva)
2. Stand die zowel portrait als landscape toestaat
3. Portrait had voor mij veel meer toegevoegde waarde.

Menselijk oog kan gewoon niks met 3 27inch schermen (zon 1.5 meter beeld ?)voor zich dan zal je toch zien dat je Main scherm 80% van de tijd gebruikt en de rest weinig toegevoegde waarde heeft

[ Voor 3% gewijzigd door Bartosy op 25-02-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bartosy schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:12:
Menselijk oog kan gewoon niks met 3 27inch schermen (zon 1.5 meter beeld ?)voor zich dan zal je toch zien dat je Main scherm 80% van de tijd gebruikt en de rest weinig toegevoegde waarde heeft
Eens. Feit dat TS wacht tot een nieuwe pc alvorens over te stappen op deze 3 monitoren doet op zijn minst vermoeden dat er geen keiharde noodzaak is voor een dergelijke setup. Zou me dus weinig verbazen dat jouw 80%-regel redelijk op zal gaan.

Wat dat betreft is het misschien slim dat @AtlonXP1800 eerst gaat voor een dual setup gaat. Mocht dit toch niet aan de wensen voldoen, is een 3e monitor binnen een dag besteld en geleverd.
Van 1 * 24" 1080p naar 3 * 27" 1440p is alsof je vanaf een Suzuki Alto overstapt op de Formule 1 wagen van Max Verstappen.
Als er gezien de werkzaamheden geen absolute noodzaak is, zou een tussenoplossing a la 2 schermen (of misschien zelfs een leuke ultrawide) misschien niet heel verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
dank voor alle info. Inmiddels ook zelf wat meer informatie gezocht, na het kijken van deze video waarin ze gamen met 3x 4k niet vloeiend werkend krijgen met 4x een titan X is het mij wel duidelijk dat de vraag uit mijn topic start niet erg realistisch was 8)7

Beginnen met 2 schermen is misschien nog niet zo'n slecht idee. Ondertussen moet ik even bedenken of ik er geld voor over heb om echt goed te kunnen gamen (de vandaag geïntroduceerde 1080 ti zou dan een goede kandidaat zijn), of dat ik die paar honderd euro die het verschilt met een 1060 of 1070 in m'n zak houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prima topicstart, wel verkeerde plek:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even :)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1