Wifi verbinding versterker zonder router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 19:43
Beste Tweakers,

Omdat ik er zelf niet uitkomt hoop ik hier wat advies te kunnen krijgen.
Ik ben begin dit maand verhuisd naar een studio, en dit brengt een vervelende situatie met zich mee.
In het hele gebouw wonen er 14 mensen die allemaal gebruik maken van het zelfde netwerk.

Het is voor mij niet mogelijk om zelf een aansluiting te nemen, en de pand heeft ook geen telefoon aansluiting (is een oude gerenoveerde pand).
Internet is waarschijnlijk van Ziggo, er komt maar 1 groene kabel in de pand.
Volgens Ziggo kan ik mijn eigen aansluiting krijgen als ik voor de kosten wil betalen (graven, kabel trekken etc)

Omdat ik geen keuze hebt om deze opstelling te gebruiken heb ik besloten een vpn te krijgen om mij een safe te houden.

Nu het volgende. In de hele pand is er maar 1 access point voor wifi, omdat ik helemaal boven in de hoek van het pand zit is de wifi uitermate slecht tot verbrekingen. Ik heb wel internet via een utb kabel naar mijn desktop toe. Het is ten strengst verboden om een router te gebruiken, dat leidt meteen tot contract breuk (staat erop)

Er staat niks van een switch gebruiken, nu dacht ik dus een switch te gebruiken waarvaan 1 utp naar de pc en de andere naar een wifi repeater. Tijdens het zoeken naar een wifi repeater kwam ik al snel op de term wifi access point. En de prijzen zijn hoger dan een normale wifi repeater

Wat ik eingelijk wil is een wifi in mijn studio hebben die via utp is aangesloten. Kunnen jullie mij adviseren wat ik nodig hebt.
Ik heb geen toegang tot de ziggo modem, sterker nog tussen mij en de modem is er een MikroTik router waar ik niks mee kan doen.
Deze staan achter slot en grendel

Koop ik ene wifi repeater of koop ik een wifi access point

Mijn telefoon, tablets, laptops / alles draadloos wil ik daaraan aansluiten

Maar het is belangrijk dat ik een wachtwoord op kan zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 19:19
Wat staat er precies over geen router? Anders sluit je een eigen accesspoint aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Beste oplossing: Switch + Accespoint

Een repeater zal niet het gewenste resultaat geven. Zo'n apparaatje pikt het huidige signaal op en stuurt deze verder door. Aangezien je zelf aangeeft dat het huidige bereik beperkt en instabiel is. 1 keer raden wat het signaal is dat je dan gaat "repeaten" ?! ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
sakurakilla schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:51:
Maar het is belangrijk dat ik een wachtwoord op kan zetten
Waarom? Voor de netwerk veiligheid hoef je het niet te doen, als alles 1 netwerk is. Dus tenzij je bang bent voor pesterijen heeft een wachtwoord geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
@switchie
Wat mij dus in de war brengt. Ik weet dat er wifi repeaters zijn die je via utp aansluit en die verstuurd de signaal verder draadloos. Heb zoiets ooit ergens gezien bij de action, hele goedkope van nog geen 15 euro.

Toen ik de access point zag was het al gauw 3x het bedrag vandaar ik even vroeg wat het verschil was

Mischien ga ik nu al veels te diep maar kan ik wifi een wifi access point een vpn instelling dat all mijn draadloos verkeerd via de vpn gaat.

@mijzelf
Dat klopt echter zit het mij niet lekker dat iedereen gewoon mee kan kijken op het netwerk, en tevens dit is mijn oplossing. Hoewel we allemaal het internet delen hoeft niet iedereen hier boven met slecht bereikt gebruik te maken van mijn apparatuur. Het liefst zet ik een vpn erop maar ik weet niet tot hoever dit mogelijk is

@robinf
Een router in gebruik nemen is ten strengste verboden en kan tot contract breuk leiden. In het verleden heeft men het netwerk plat gelegd zei dr huisbaas. Maar hij had 0 verstand van en wilde verder ook niet in discussie erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

sakurakilla schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:45:
@switchie
Wat mij dus in de war brengt. Ik weet dat er wifi repeaters zijn die je via utp aansluit en die verstuurd de signaal verder draadloos. Heb zoiets ooit ergens gezien bij de action, hele goedkope van nog geen 15 euro.
Een repeater (het woord zegt het al) vangt iets op en herhaalt dit. Zodra je een apparaat aansluit via UTP en vervolgens een eigen Wifi signaal uit laten sturen is het per definitie geen repeater omdat deze simpelweg niets 'repeat'. Wil overigens niet zeggen dat een repeater niet ingezet kan worden als accespoint. Evengoed kun je een router instellen om puur als switch te dienen.
Toen ik de access point zag was het al gauw 3x het bedrag vandaar ik even vroeg wat het verschil was
Een 15 euro kostend moddeletje van de Action zal kwalitatief niveautje aardappel zijn. Maar als je het verschil in detail wilt weten moet je ons natuurlijk wel even vertellen met welk AP je deze aan het vergelijken bent.
Mischien ga ik nu al veels te diep maar kan ik wifi een wifi access point een vpn instelling dat all mijn draadloos verkeerd via de vpn gaat.
Dat kan, afhankelijk van het gekozen modelletje
Dat klopt echter zit het mij niet lekker dat iedereen gewoon mee kan kijken op het netwerk, en tevens dit is mijn oplossing.
Alu-hoedje alert >:)
Overigens gaat een vpn hier ook weinig aan veranderen. Mitm blijft evengoed mogelijk, al verstuur je het over 10 proxies. Uiteindelijk gaat de data toch over de genoemde Microtik router richting de buitenwereld.
Een router in gebruik nemen is ten strengste verboden en kan tot contract breuk leiden. In het verleden heeft men het netwerk plat gelegd zei dr huisbaas. Maar hij had 0 verstand van en wilde verder ook niet in discussie erover
Dat hij er 0 verstand van heeft lijkt me inderdaad duidelijk. De keuze voor een eigen router maak je juist om een eigen netwerkje te kunnen opzetten en hierbinnen het vekeer te 'routeren'
Maar goed. Gezien hij er geen verstand van heeft, heeft hij ook niet te kennis om te achterhalen als jij het stiekem toch doet ;)
Blijft overigens bovenstaand punt alsnog van kracht. Al heb je een eigen netwerkje opgezet. De data request moeten uiteindelijk toch over dat ene utp kabeltje

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Over het vpn gebeuren, encrypt hij de data niet? Stel zodra hij mijn pc verlaat richting het web is mijn data al encrypted ook al gaat hij langs de microtik.
Ik kijk nu naar de pricewatch en zie een lijst aan AP.
Ik ga er niet mee gamen etc. Is alleen bedoeld voor mijn wireless access. Heb je eenige suggestie voor eentje waarbij ik ook eem vpn kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:36
Switchie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:01:
Maar goed. Gezien hij er geen verstand van heeft, heeft hij ook niet te kennis om te achterhalen als jij het stiekem toch doet
Aangezien budget blijkbaar wel belangrijk is (je verwijst naar netwerkproducten uit Action...), is eigenlijk een router met wireless functies het goedkoopste/gemakkelijkste, aangezien die AP + switchfunctie combineert.

"Da een router? Neuje man, da's een wireless switch" O-)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Arator schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:27:
[...]

Aangezien budget blijkbaar wel belangrijk is (je verwijst naar netwerkproducten uit Action...), is eigenlijk een router met wireless functies het goedkoopste/gemakkelijkste, aangezien die AP + switchfunctie combineert.

"Da een router? Neuje man, da's een wireless switch" O-)
gewoon router er aan hangen en deze goed configureren.. ( eventueel als accesspoint / switch )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 15:53
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat een VPN is, wat het doet en hoe je het gebruikt.

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
@arator
Het is niet meteen zo dat budget van belang is maar als ik wifi repeater in de pricewatch zet kom ik ook uit op 15 euro. Zet ik AP kom ik op een range verschillende prijzen, hoe weet ik dus wat het beste is voor mij situatie. Als het 50e kost so be it

@bi00
Dat is mogelijk en ik hoop hier genoeg advies te krijgen en om hiervan te leren.
Gezien ik op een open netwerk zit, dus geen sleutel heeft wellicht iedereen die in range is toegang (dit via wireless) mijn buurman zou bijv mee kunnen kijken wat ik doe.
Nu acht ik de kans heel klein dat zoiets gebeurd. Maar als ik Wireshark gebruik waarom hun ook niet? Dit was maar een voorbeeld.
Ik vind het gewoon niet fijn dat het internet met iedereen gedeeld wordt.
Als ik nu een Paid vpn neem zoals Private Internet Access. Zou ik een MITM kunnen voorkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

sakurakilla schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:57:
@arator
Het is niet meteen zo dat budget van belang is maar als ik wifi repeater in de pricewatch zet kom ik ook uit op 15 euro. Zet ik AP kom ik op een range verschillende prijzen, hoe weet ik dus wat het beste is voor mij situatie. Als het 50e kost so be it
Een repeater moet je niet willen.
Reden dat ap's relatief duur zijn komt omdat de markt vrij klein is en er dus weinig aanbod is.
De optie om een router om te toveren is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Zo creëer je een switch en hebt tegelijkertijd een stabiele bron voor je uit te zenden Wi-Fi.
Het instellen vereist echter enig onderzoek. Het is absoluut geen rocket science maar je zal je wel even in moeten lezen.
Gezien ik op een open netwerk zit, dus geen sleutel heeft wellicht iedereen die in range is toegang (dit via wireless) mijn buurman zou bijv mee kunnen kijken wat ik doe.
Klopt maar hier ontkom je helaas niet aan. Ook niet met een oplossing als vpn
Nu acht ik de kans heel klein dat zoiets gebeurd. Maar als ik Wireshark gebruik waarom hun ook niet?
Zoals je zegt is de kans inderdaad vrij klein. Daarnaast, waarom zou iemand de moeite hiervoor willen nemen? De meest "vooraanstaande" websites zitten achter https dus het zal hooguit de data vanuit de website van de lokale badmintonvereniging zijn dat 'plain' te onderscheppen is.
Ik vind het gewoon niet fijn dat het internet met iedereen gedeeld wordt.
Dan ga je er niet aan ontkomen om een eigen aansluiting te nemen
Als ik nu een Paid vpn neem zoals Private Internet Access. Zou ik een MITM kunnen voorkomen toch?
Nee, ook dan niet. Hoe denk je dat jouw requests bij die vpn terecht kunnen komen zonder gebruik te maken van de gedeelde aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Bedankt voor de info, ik heb nog veel te leren. Ik had juist het idee dan een secure vpn een tunnel open zet vanaf mijn pc naar buiten.
Met andere woorden een secure vpn gebruiken op een publiekelijk hotspot zou het zelfde verhaal zijn.
Je kunt mijn internet hier in het pand ook bijna daarmee vergelijken. Iedereen heeft er toegang toe.

Wat betreft router en AP. Kun jij mij misschien op de juiste richting helpen naar welk type ik moet zoeken.
Dan zal ik dit aanschaffen

Bedankt nogmaals

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Switchie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:01:
[...]Overigens gaat een vpn hier ook weinig aan veranderen. Mitm blijft evengoed mogelijk, al verstuur je het over 10 proxies. Uiteindelijk gaat de data toch over de genoemde Microtik router richting de buitenwereld. [...]
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 00:34:
[...]

Nee, ook dan niet. Hoe denk je dat jouw requests bij die vpn terecht kunnen komen zonder gebruik te maken van de gedeelde aansluiting?
Ik snap jouw verhaal tegen VPN niet helemaal. Waarom zou HTTPS wel veilig zijn en VPN niet? Hoe denk je dat je HTTPS-verzoek bij de server terecht komen? ;) Sterker nog, met VPN leg je een tunnel waarover al het verkeer versleuteld wordt, inclusief alle domeinnamen (FQDN) (die zijn via HTTPS nog plain text te lezen). Enkel jij en de VPN-server weten wat er gezegd wordt.

Hoe zo'n versleutelde verbinding veilig kan zijn? Zie YouTube: How does HTTPS provide Encryption? | The Curious Engineer en YouTube: Public key cryptography - Diffie-Hellman Key Exchange (full version) :)

Die MITM zou je moeten kunnen herkennen doordat het certificaat niet meer geldig is. Een MITM kan namelijk het originele certificaat nooit imiteren. Dat is dus wel een punt van aandacht dat je een VPN neemt met een controleer baar certificaat, zodat je het ook kunt zien als er iets niet in de haak is.
sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 00:49:
[...] Ik had juist het idee dan een secure vpn een tunnel open zet vanaf mijn pc naar buiten.
Met andere woorden een secure vpn gebruiken op een publiekelijk hotspot zou het zelfde verhaal zijn.
Je kunt mijn internet hier in het pand ook bijna daarmee vergelijken. Iedereen heeft er toegang toe.
Kan dus ook gewoon. Zo werkt het. Maar met zo'n gedeeld netwerk zou ik ook 4G eens overwegen...

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 26-02-2017 01:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Room42 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:06:
[...]
Ik snap jouw verhaal tegen VPN niet helemaal.
Gelukkig maar. Ik ben namelijk ook niet absoluut tegen vpn
Waarom zou HTTPS wel veilig zijn en VPN niet?
Dit zal ik niet beweren. Wilde enkel aangeven dat de meest grote sites reeds achter https zitten en een vpn dus niet perse nodig is omdat de verbinding toch al versleuteld is.
Hoe denk je dat je HTTPS-verzoek bij de server terecht komen? ;)
Via precies dezelfde weg. Denk dat je mijn post verkeerd interpreteert. Bij deze mijn excuses voor de onduidelijkheid :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anyway, je kunt gewoon een router aansluiten, als je er maar op let dat je de binnenkomende internetkabel enkel op de WAN poort aansluit. Als je 'm op één van de LAN poorten aan zou sluiten, krijg je de door de eigenaar gevreesde uitval van het internet voor het hele pand

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:42
sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 00:49:
Bedankt voor de info, ik heb nog veel te leren. Ik had juist het idee dan een secure vpn een tunnel open zet vanaf mijn pc naar buiten.

Wat betreft router en AP. Kun jij mij misschien op de juiste richting helpen naar welk type ik moet zoeken.
Dan zal ik dit aanschaffen

Bedankt nogmaals
Asus heeft een aantal mooie routers waarin je standaard PIA VPN kunt configureren.

Instellen als AP lijkt mij ook geen probleem. Dit zou iemand anders moeten bevestigen omdat ik dit niet zeker weet.

Realiseer me net dat ik destijds de Merlin firmware op mijn router had geflashed. Kan dus niet garanderen dat PIA ook te configureren is met de standaard ASUS firmware. Wellicht is het te proberen aan de hand van de Merlin tutorial.

Anders even Merlin flashen, dan werkt dit zeker.

[ Voor 19% gewijzigd door nielsn op 26-02-2017 03:11 . Reden: Merlin info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Dat komt goed uit, de dualband KPN WiFi versterker kost precies €49,- dan kun je van wat er aan budget resteert nog een leuk weekend doorzakken. ;)
Ik ben dan wel benieuwd wie "men" is en wie het onderhoud aan de MikroTik pleegt die nu achter slot en grendel staat??
En "wie" gaat een overtreder van het routerverbod afsluiten??

Het is tamelijk zinloos een router te verbieden als zoiets eenvoudig te omzeilen valt met soortgelijke apparatuur met andere naam.
Als ook dát niet mag, dan mankeert er iets aan de omschrijving van dat verbod en hoe kom je dan na ontwijking van deze wazige regel op "contractbreuk" terecht?? :+

Zo kun je een managed switch gebruiken met vlans en kun je in ieder geval je eigen pc afschermen voor prying eyes die op hetzelfde netwerk zitten.
Maar zodra je gaat internetten worden je requests en verzonden data in principe wel zichtbaar voor de centrale router.
Maar als ik Wireshark gebruik waarom hun zij ook niet?
Het gebruik van een packet analyzer als Wireshark lijkt mij moeilijk te verbieden, dan kun je ook bezoekjes aan anti-Trump sites etc. gaan verbieden. |:(

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-02-2017 05:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Room42 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:06:
Ik snap jouw verhaal tegen VPN niet helemaal. Waarom zou HTTPS wel veilig zijn en VPN niet? Hoe denk je dat je HTTPS-verzoek bij de server terecht komen? ;) Sterker nog, met VPN leg je een tunnel waarover al het verkeer versleuteld wordt, inclusief alle domeinnamen (FQDN) (die zijn via HTTPS nog plain text te lezen). Enkel jij en de VPN-server weten wat er gezegd wordt.
Ik snap Switchies verhaal over VPN's ook niet. Wat hij stelt is het praktisch het tegenovergestelde van hoe een VPN werkt en waar deze juist ook voor bedoeld is: je verkeer netjes afschermen van andere gebruikers. Oftewel:
Klopt maar hier ontkom je helaas niet aan. Ook niet met een oplossing als vpn
Dit is pertinent onwaar.
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:35:
Gelukkig maar. Ik ben namelijk ook absoluut tegen vpn
Waarom? Een VPN is een bijzonder nuttig middel en onmisbaar in deze tijd. Je moet er niet aan denken dat medewerkers bijvoorbeeld zonder VPN van buiten verbinding maken met het bedrijfsnetwerk.

Iets zegt me dat je niet helemaal begrijpt wat de technologie inhoudt en daarom op basis van een verkeerde aanname tegen de technologie ageert.
@robinf
Het zal ooit wel mis gegaan zijn met NAT achter NAT en/of DHCP-problemen. Als iemand dingen houtje touwtje gaat doorlussen en niet snapt wat hij doet, dan kan je problemen krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-02-2017 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:36
Brahiewahiewa schreef op zondag 26 februari 2017 @ 02:39:
Anyway, je kunt gewoon een router aansluiten, als je er maar op let dat je de binnenkomende internetkabel enkel op de WAN poort aansluit. Als je 'm op één van de LAN poorten aan zou sluiten, krijg je de door de eigenaar gevreesde uitval van het internet voor het hele pand
En dat denk ik dus net niet. Bij gebruik van de WAN-poort zou je een eigen netwerk starten. Op zich misschien wenselijk, maar dan ga je een nieuwe dhcp-server in het netwerk brengen, NAT na NAT etc... Het kan allemaal werken, maar het kan ook vreselijk misgaan.
Bij gebruik van een LAN-poort zal waarschijnlijk die microtic router als dhcp werken en ip-adressen uitdelen aan zowel het eigen routertje als aan apparaten die aan die router hangen. En eigenlijk is dat de situatie als wanneer je geen router zou gebruiken, maar een switch en AP.
Wel eerst de zaken configureren met een eigen username en password alvorens deze in het netwerk te hangen.
Qua te gebruiken router : hoeft niet duur te wezen. Bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric...m-wlr-5002/specificaties/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Bedankt allemaal deze topic is zeer informatief geweest voor mij.

@Camacha
Dus als ik jou goed begrijp dan is mijn doel om vpn te gebruiken wel correct?
Dit ivm de uitleg die Switchie

Dus de conclusie die ik hieruit kan nemen is beter een router nemen ipv een access point.

Is het trouwens mogelijk SSID van een router te verbergen en dat alleen mijn devices connected zijn?

Mischien stel ik hele normale vragen, maar ik wil zeker. Ik heb een router altijd als router gebruikt en nooit als AP ingesteld.

@Arator
Bedankt voor de tip, is het verstandiger om ee router te nemen waar ik dd-wrt op kan flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Om duidelijkheid te scheppen voor de TS en het hele verhaal samen te vatten:

WIFI zonder router (ivm contractbreuk) betekend dat je een AP moet aansluiten. Gezien je ook een werkstation met kabel heb in de ruimte en je maar 1 binnenkomende kabel heb zal je ook een switch moeten aanschaffen. Gelukkig zijn deze erg goedkoop. Een AP hoeft ook weinig meer te kosten tegenwoordig, afhankelijk van de features.

Hoewel eerder is gezegd dat je een AP kan instellen voor een VPN is dit absoluut NIET waar, dit is een routeringsfunctie die te vinden is op routers. Juist wat in het verhaal verboden wordt.

En het is zeker waar dat je anonimiteit en beveiliging wordt verbeterd bij het gebruik van een VPN. Zeker op een publiekelijk netwerk (zoals deze, maar ook bij de lokale McDonalds) is dit heel fijn om te hebben.

De stelling dat een VPN MITM aanvallen voorkomt is niet helemaal 100% waar. Daarom snap ik de reactie van Switchie ook... gedeeltelijk.
Wat hij hier bedoeld is dat de VPN geïnitialiseerd wordt met een paar pakketten die iedereen op het netwerk kan zien. Dit is echter waar voor AL het verkeer. HTTP, HTTPS, VPN, email, noem maar op. Het mooie van een VPN is echter dat de verkeersstroom hierna (net zoals met HTTPS) zo goed als encrypted is waardoor het verkeer hierna niet meer zichtbaar is op een publiek netwerk. Kortom, een big plus voor VPN.
sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 08:26:
Dus de conclusie die ik hieruit kan nemen is beter een router nemen ipv een access point.

Is het trouwens mogelijk SSID van een router te verbergen en dat alleen mijn devices connected zijn?

@Arator
Bedankt voor de tip, is het verstandiger om ee router te nemen waar ik dd-wrt op kan flashen?
Tja... Wil je een ingebouwde VPN optie, je eigen netwerkje afgezonderd van de rest? Dan ja, een router is een vereiste. Echter was dit verboden volgens jou. Is dit dan wel wenselijk?

Ja, het is mogelijk om een SSID als "hidden" aan te maken.

Dat kan, als je er technisch genoeg voor voelt.

Het probleem waar ik mee zit is dat een aantal mensen hier een router aanraden terwijl er duidelijk staat dat dit niet toegestaan is. Of dit terecht is ja / nee maakt mij weinig uit, maar neem het dan ook wel mee in je advies. Zeker als de TS straks een router zelf gaat configureren als AP + switch, en dit gaat fout, is er stront aan de knikker en mag hij uitleggen waarom er een nieuwe DHCP server op het netwerk is gekomen die alles stuk maakt.

De eindconclusie:

Voel je je technisch genoeg om een router om te zetten naar een switch + AP? Koop die dan, richt hem in zonder DHCP en NAT en sluit de switch poorten aan op je devices. Maak het SSID hidden en het zou moeten werken.

Wil je je aan de regels houden, koop een switch + AP.

Wil je je verkeer encrypted versturen zonder Private Internet Access applicaties te installeren op de PC's, smartphone's etc? Dan moet je een router aansluiten en deze instellen als VPN client. PIA heeft hier uitstekende guides voor, zeker als je de router gaat flashen met bijvoorbeeld DD-WRT.

Mocht je nog vragen hebben of onduidelijkheden aarzel niet om ze te plaatsen :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
@Yariva
Ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen of ik een router of AP moet kopen. Een switch heb ik in huis.

Ik heb rond gekeken naar tutorials en het lijkt te doen.

Kan ik alles configureren voordat ik het aan het netwerk aansluit.
En worse case scenario als ik het netwerk op fucked. Als ik het eraf haal gaat het weer normaal werken of is het echt de klos.

Kwa vpn heb ik een diesnt bij NordVPN genomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Switchie schreef op zondag 26 februari 2017 @ 01:35:
[...] Dit zal ik niet beweren. Wilde enkel aangeven dat de meest grote sites reeds achter https zitten en een vpn dus niet perse nodig is omdat de verbinding toch al versleuteld is. [...]
Behalve dan al die sites die nog niet op HTTPS draaien. 8)7

Verder heeft Anoniem: 172410 in "Wifi verbinding versterker zonder router" het al prachtig verwoord ;) Ik ben benieuwd hoe jij denkt dat alle bedrijven met remote users/locations werken... Het zal toch niet...? Zou dat dan toch dat verdoemde VPN zijn...? :P
sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 10:25:
@Yariva
Ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen of ik een router of AP moet kopen. Een switch heb ik in huis.
De meeste Wifi-routers kun je instellen als bridge, waarna ze effectief gewoon een AP zijn. Je breidt dan het LAN uit naar WLAN. Eigenlijk alsof je een switch aansluit met daarop de computers aangesloten, maar dan draadloos.

Laat je hem als router staan, komt er NAT tussen. Je krijgt dan je eigen IP-subnet met eigen DHCP-server. Blijkbaar wilt jouw huisbaas dat niet.

Overigens zou ik wel een firewall tussen jou en je netwerk zetten... Zo voorkom je beter dat je wordt aangevallen door virussen van andere bewoners.

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 26-02-2017 11:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[dit had een edit moeten zijn]

[ Voor 92% gewijzigd door Room42 op 26-02-2017 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 08:26:

[...]

Meh, ik ben het met hierboven eens - dit is geen goed idee. Juist als je er zelf ook niet zoveel van snapt kun je je veel beter houden aan een regel, hoe onzinnig ook. Je kunt je VPN prima opzetten vanaf je eigen devices, dus het is niet nodig om die reden een router te nemen.

Komt bij: je kunt het met een router inderdaad zowel voor jezelf als voor de rest van het huis verprutsen. Dat kan zo simpel zijn als de kabel uit de muur per ongeluk in een LAN-poort ipv de WAN-poort steken. Dan heb je twee DHCP servers op het huisnetwerk en grote kans dat voor mensen de internetverbinding uitvalt. Als er geen reden is om die risico (met bijbehorende gedonder met huisbaas - hij mag je juridisch gezien zeker niet uit huis gooien voor zo'n actie, maar klinkt alsof hij het type tokkie is die dat toch zou proberen) te nemen, niet doen.

Overigens is een AP doorgaans juist goedkoper dan een router. De al genoemde KPN "WiFi versterker" a EUR 49 heeft exact zelfde WiFi hardware aan boord als o.a. de Netgear R7000 en de Asus AC68U, die ruim EUR 125 kosten. Er zijn inderdaad routers en repeaters die minder kosten dan EUR 49 maar daar kan ik kort over zijn: onder dat bedrag is geen kwalitatief goede hardware te krijgen. Het is ofwel verouderd (geen 5GHz-support, wat in een drukke omgeving zoals een studentenhuis met 14 kamers essentieel is) danwel low-end bagger, en vaak allebei. Daarom zou ik ook dat KPN geval aanraden - het is de goedkoopste degelijke AP (en het is goedkoper dan de goedkoopste degelijke WiFi router). Als dat bedrag te hoog is, kijk dan liever naar een tweedehandsje van een beter/duurder model dan naar dingen die je nieuw voor minder koopt.
Ja dat kan, maar nee, dat wil je om twee redenen niet:

1) het is schijnveiligheid, je AP zendt de SSID niet meer mee in z'n beacons, maar andere pakketten op je netwerk bevatten wel degelijk de SSID, en een aanvaller kan gericht die pakketten genereren - en dat kan met kant-en-klare tooltjes met minimale kennis van zaken.
2) puur practisch: je netwerk zonder SSID broadcast gaat nog steeds opvallen, namelijk als 'Hidden network'.

Veel beter idee: als je een AP gebruikt (of een als AP ingestelde router) zit je exact hetzelfde netwerk draadloos uit te breiden als de AP die aan de andere kant van het huis staat. Geef jouw netwerk dan ook zelfde SSID en key als dat netwerk. Dan valt het niet op, want je ziet dan alleen de bekende SSID. Nadeel is dat je directe buren mogelijk ook verbinden met 'jouw' netwerk, maar wederom, jullie zitten toch allemaal op zelfde netwerk dus het maakt voor jouw veiligheid niet uit of ze bij jou verbonden zijn, via de andere AP of via een draadje.
Als iemand met verstand van zaken komt kijken en gericht zoekt naar rogue APs valt het wel door de mand, want de BSSID (MAC-adres van de AP) is natuurlijk anders, maar 1) kans daarop is klein, dit klinkt niet als een professionele organisatie ;) en 2) dan nog: je houdt je aan de letter van het contract aangezien een AP aantoonbaar geen router is.
Mischien stel ik hele normale vragen, maar ik wil zeker. Ik heb een router altijd als router gebruikt en nooit als AP ingesteld.
Als je ooit een router met WiFi gebruikt hebt, heb je al een AP ingesteld. Een AP is niet meer of minder dan een apparaat wat een bedrade netwerk draadloos uitbreidt. Iedere WiFi-router bevat dus een AP.

Door een router in te stellen als AP ben je eigenlijk juist de routerfunctionaliteit aan het uitschakelen, aan de AP verander je niets ;)
@Arator
Het is erg leuk en leerzaam om met DD-WRT te spelen, en ik vind het inderdaad een pre als een router goed ondersteund is door DD-WRT, maar wederom, je mag hier geen router gebruiken en je hebt ook geen router nodig om je probleem op te lossen. Dus *als* je een router zou kopen is dit een goede, maar nee, ik raad dus een router af hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Bedankt Dion, je hebt het heel netjes onderbouwd voor mij.
De reden waarom ik aan het twijfelen was is omdat ik heel erg leer gierig bent en dit is iets wat ik nooit mee eerder in aanraking bent gekomen.

Koop ik de AP dan is het zo klaar koop ik een router en deze instel dan kan ik hiervan leren.
Uiteindelijk is de keuze bij mij.

Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Ik wens je succes! ik zou me persoonlijk niet aantrekken en gewoon een router neer pleuren
(kijk eens naar internet via homeplug lijkt me stabieler dan een wifi repeater en mag gewoon, staat niet in de regels.
maar als je echt eigen internet wilt en het ervoor over hebt. Kijk eens na dat T-Mobile onbeperkt alles abonnement van 35 euro. zoek je een scriptje dat je je automatich verlengt en klaar. je eigen netwerk!

[ Voor 22% gewijzigd door coolbvrobin op 26-02-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Aardbei

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 669783 op 21-12-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

coolbvrobin schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:46:
Ik wens je succes! ik zou me persoonlijk niet aantrekken en gewoon een router neer pleuren
(kijk eens naar internet via homeplug lijkt me stabieler dan een wifi repeater en mag gewoon, staat niet in de regels.
maar als je echt eigen internet wilt en het ervoor over hebt. Kijk eens na dat T-Mobile onbeperkt alles abonnement van 35 euro. zoek je een scriptje dat je je automatich verlengt en klaar. je eigen netwerk!
Anoniem: 669783 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:19:
Ik heb thuis zelf deze.

pricewatch: TP-Link TL-WPA4220KIT-300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender sta...

Werkt goed om bedraad/draadloos internet in andere ruimtes te krijgen.
Jongens, hij heeft al een Ethernetaansluiting op z'n kamer. Het gaat alleen om de WiFi, er is geen enkele reden om nog een onbetrouwbare schakel ertussen te zetten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:23
Tmobile 4g thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik weet niet wat je internet verbruik is. Anders zou je kunnen kijken om een niet te duur internet abbo af te sluiten met je mobiel. Dan ben je van het geleuter van je huisbaas af. Een internet aansluiting via de stroomkabel is ook geen optie voor je.Want die dingen moeten wel eens gereset worden en daar word je huisbaas weer niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
4g thuis internet is alleen handig voor de draadloze devices. Op mijn main werkstation game en download ik aardig.

De internet zit inbegrepen in mijn huur en dan nog 35 euro extra betalen boven op terwijl de wifi ontzettend instabiel is.
Volgens de huisbaas is er prima signaal, de vorige bewoner klaagde niet.

Met de huisbaas discussiëren is water naar zee dragen.

Bovendien als ik een router correct weet te configureren kan hij ook niet zomaar mijn woning binnen komen.

Ik zal naar een aantal router kijken en mijn bevindingen hier posten wellicht zou iemand mij een tip willen geven.

Ik heb met de jongens van het netwerk team gesproken en die helpen graag.
Dit is voor mij dus een mooie leer moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Na mijn zoek tocht ben ik op de volgende twee terecht gekomen

TP-Link TL-WR1043ND-
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)
Lovende reviews en heeft een usb poort waardoor ik hem als NAS kan gebruiken

Asus RT-N66U
pricewatch: Asus RT-N66U
2x usb port en ondersteund 5ghz

Verschil in de twee is 40 euro. Heb ik 5ghz nodig? Nee weet ik eerlijk gezegd niet
Is het verstandig om de Asus te nemen ivm futureproof?

Andere noemswaardige routers die ik tegen gekomen ben zijn:

TP-Link Archer C7
pricewatch: TP-Link Archer C7
Best fors kwa prijs

d-link-dir-655.html
pricewatch: D-Link DIR-655

[ Voor 19% gewijzigd door sakurakilla op 26-02-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 16:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@sakurakilla

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link Archer C7

Prima voor deze situatie. Met 5GHz ac (nieuwste techniek, kan dus nog even mee).

Verder de de aansluiting van de muur in de wan port, ip ophalen middels DHCP. Verder kan je alles zelf instellen zoals jij dat wilt. Misschien kan je de router zelfs als VPN client inrichten, maar dat weet ik niet. Dan loopt alles wat via de router gaat over de VPN. Dus hoeft dat niet meer op je losse apparaten.

Verder verwacht ik geen problemen met dubbel nat ofzo.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:56:
@sakurakilla

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link Archer C7

Prima voor deze situatie. Met 5GHz ac (nieuwste techniek, kan dus nog even mee).

Verder de de aansluiting van de muur in de wan port, ip ophalen middels DHCP. Verder kan je alles zelf instellen zoals jij dat wilt. Misschien kan je de router zelfs als VPN client inrichten, maar dat weet ik niet. Dan loopt alles wat via de router gaat over de VPN. Dus hoeft dat niet meer op je losse apparaten.

Verder verwacht ik geen problemen met dubbel nat ofzo.
Bedankt, die had ik ook gepost. Eens kijken of ik nog wat dingen over het hoofd zie voordat ik het koop.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:44:
Na mijn zoek tocht ben ik op de volgende twee terecht gekomen

TP-Link TL-WR1043ND-
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)
Lovende reviews en heeft een usb poort waardoor ik hem als NAS kan gebruiken
Lovende reviews uit jaar kruik. 2.4GHz-only is echt niet meer van deze tijd. Wederom, je zit in huis met 14 man, je wilt ECHT op 5GHz werken wil je een goede ervaring hebben.
Asus RT-N66U
pricewatch: Asus RT-N66U
2x usb port en ondersteund 5ghz
2012 belt en wil z'n router terug... op zich degelijk apparaat, maar ik zou nooit een bedrag als dit voor een 5-jaar oud ontwerp betalen. Als je deze overweegt, koop het 2e hands...
Verschil in de twee is 40 euro. Heb ik 5ghz nodig? Nee weet ik eerlijk gezegd niet
Ja. 2.4GHz heeft maar drie niet-overlappende kanalen en er zijn genoeg prutsers die ook nog gaan overlappen. Het is in drukke buurten vaak zo dat 2.4GHz simpelweg onbruikbaar is. Het is ook goed mogelijk dat de signaalproblemen die je nu al ervaart niet slechts demping zijn maar ook interferentie.

En al zou er nu een volledig vrije 2.4GHz-kanaal zijn zonder interferentie - morgen kan iemand anders iets in de lucht gooien waardoor het alsnog onbruikbaar wordt.

5GHz is juist in een studio ideaal:
- minder bereik en penetratie, dus minder kans op netwerken van buren in jouw kamer.
- 19 niet-overlappende kanalen om uit te kiezen (van 20MHz, als je met 40MHz werkt hou je 9 over, met 80MHz heb je nog 4 stuks)
- sowieso minder verstorende apparaten. De microgolfoven in de keuken werkt (en stoort vrolijk) op 2.4GHz, draadloze deurbellen doen 2.4GHz, zelfs drones worden met 2.4GHz aangestuurd.
- omdat je 40MHz zinnig kunt gebruiken (itt 2.4GHz waar dat alleen maar slechter presteert) is zelfs met WiFi-n de performance al veel beter dan in 2.4GHz, laat staan met WiFi-ac
Nee, een apparaat van 5 jaar oud noem ik niet future-proof.
Andere noemswaardige routers die ik tegen gekomen ben zijn:

TP-Link Archer C7
pricewatch: TP-Link Archer C7
Best fors kwa prijs
:?

Ik gaf hierboven al aan dat je om een router met zelfde specs te krijgen als de KPN AP van EUR 49 een apparaat van >EUR 125 moest krijgen. Deze C7 komt aardig in de buurt voor tweederde van de prijs. Dit is voor iets met enigszins moderne specs juist de voordelige keus :o

Grootste nadeel van de C7 is dat het met default firmware geen DFS ondersteunt, dus maar 4 van de 19 5GHz kanalen kan gebruiken. Gelukkig heb je daar met DD-WRT geen last van, dan zijn ze alle 19 bruikbaar.
d-link-dir-655.html
pricewatch: D-Link DIR-655
Zelfde specs als de WR1043ND. Dit is een apparaat uit 2007 (zie Pricewatch history)...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

sakurakilla schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:44:
Na mijn zoek tocht ben ik op de volgende twee terecht gekomen [......]
Asus RT-N66U
2x usb port en ondersteundt 5ghz
Zoals Dion al helder aangaf is dit specifieke Asus model niet iets voor "the future".
Kies dan minstens voor de AC versie van deze router.

Ja 5GHz wil je zeker hebben in een totaal verzopen 2,4GHz omgeving en met 5GHz haal je veel hogere snelheden met apparatuur die deze band ondersteunt.
De fysieke penetratie (beton) van 5GHz mag over het algemeen minder zijn dan de 2,4GHz band, het voordeel is dat je amper last van naburige stoorzenders hebt.
Veel meer 2,4GHz apparatuur dan de internetradio en een WiFi-muizenval hebben wij geloof ik niet eens. :+

Ik hoor je nu niet meer over de eerder genoemde KPN Wifi-versterker, maar zoals Dion al aangaf blijkt het WiFi deel van de Asus RT-AC68U identiek te zijn.
Wist ik trouwens ook niet terwijl ik beide in gebruik heb. O-)

De naam van de "KPN WiFi versterker" is een beetje aan de verwarrende kant, het is namelijk gewoon een zeer degelijk access point met meer dan gemiddelde prestaties en het enige dat je mogelijk "verdacht" kunt vinden is de bijzonder aantrekkelijke prijs van dat ding.

Je kunt ook tweeëneenhalve keer zoveel betalen voor een router die wat WiFi betreft identiek is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 27-02-2017 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
dion_b schreef op zondag 26 februari 2017 @ 22:35:

Ik gaf hierboven al aan dat je om een router met zelfde specs te krijgen als de KPN AP van EUR 49 een apparaat van >EUR 125 moest krijgen. Deze C7 komt aardig in de buurt voor tweederde van de prijs. Dit is voor iets met enigszins moderne specs juist de voordelige keus :o

Grootste nadeel van de C7 is dat het met default firmware geen DFS ondersteunt, dus maar 4 van de 19 5GHz kanalen kan gebruiken. Gelukkig heb je daar met DD-WRT geen last van, dan zijn ze alle 19 bruikbaar.
Beste dion_b wederom nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Mijn idee was ook cd C7 te gebruiken met DD-WRT
Anoniem: 639074 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 02:23:
[
Ik hoor je nu niet meer over de eerder genoemde KPN Wifi-versterker, maar zoals Dion al aangaf blijkt het WiFi deel van de Asus RT-AC68U identiek te zijn.
Wist ik trouwens ook niet terwijl ik beide in gebruik heb. O-)

De naam van de "KPN WiFi versterker" is een beetje aan de verwarrende kant, het is namelijk gewoon een zeer degelijk access point met meer dan gemiddelde prestaties en het enige dat je mogelijk "verdacht" kunt vinden is de bijzonder aantrekkelijke prijs van dat ding.
Dat klopt, ik was van plan de KPN wifi versterker te kopen, maar zie dat ik met een router veel meer mogelijkheden hebt.
Vandaag ga ik aan het werk wat hulp vragen aan de netwerk gasten of ze mij eventueel bij willen staan terwijl ik dit process leer

Kwa prijs verhouding tussen de C7 en RT-AC66U.
Wat is adviseerbaar? Prijs verschil is ongeveer 30 euro

@iedereen
Bedankt voor alle advies tot nu toe, soms denk ik dat ik stomme domme vragen stel, basic question. Echter is dit buiten mijn gebied. Ik ben dus blij dat jullie de tijd nemen om mijn vragen te kunnen beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@sakurakilla
Zoals je ziet vrij weinig op hardware niveau: https://tweakers.net/pricewatch/compare/332369;313228/, nu zullen de chips wel anders zijn, maar ik denk eigenlijk dat je dat niet merkt.
Kwa software maakt het niet uit, want je gebruikt open-WRT.

Ook kwa performance maalt het weinig uit: https://www.smallnetbuild...t-router-reviewed?start=3

Er zijn vast betere reviews te vinden, maar met wifi is het altijd anders.

Ik zou de C7 nemen, want de ongeveer hetzelfde als de ac66u, masr wel veel goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 27-02-2017 08:01 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sakurakilla schreef op maandag 27 februari 2017 @ 07:51:
[...]

Kwa prijs verhouding tussen de C7 en RT-AC66U.
Wat is adviseerbaar? Prijs verschil is ongeveer 30 euro
Als je met DD-WRT gaat spelen gaat het alleen om de hardware (want software ga je er zelf op zetten).

De C7 heeft een 720MHz CPU, 16MB flash en 128MB RAM. De AC66U heeft een 600MHz CPU, 128MB flash en 256MB RAM. De C7 is dus marginaal sneller maar de AC66U heeft meer geheugen en opslag. Verder heeft de AC66U een losse CPU terwijl de CPU van de C7 embedded is in de 2.4GHz-chip. Dat maakt de C7 een stuk zuiniger/minder warm.
Qua WiFi hebben ze zelfde specs (3x3 MiMo in beide banden), de C7 heeft chips van Qualcomm-Atheros (QCA), de AC66U van Broadcom (BCM). QCA heeft in het algemeen beste Linux- en dus ook WRT support, maar deze specifieke BCM chips zijn ook uitstekend ondersteund. Beide werken perfect met DD-WRT.
@iedereen
Bedankt voor alle advies tot nu toe, soms denk ik dat ik stomme domme vragen stel, basic question. Echter is dit buiten mijn gebied. Ik ben dus blij dat jullie de tijd nemen om mijn vragen te kunnen beantwoorden
De enige domme vraag is de aanname die je doet zonder na te vragen ;)

Wederom, als je dat ding daadwerkelijk als router gaat gebruiken is er een ding dat je echt, echt niet moet doen en dat is de kabel uit de muur in een LAN-poort steken. Dan haal je het huisnetwerk onderuit en krijg je gedonder. Zolang die kabel alleen in de WAN-poort steekt gaat alles goed.
Uitdaging is natuurlijk dat als je de router als AP instelt, de kabel juist wel in een LAN-poort moet zitten. Waar het dan mis kan gaan is als je een factory reset uit moet voeren. Dat reset alle instellingen, dus ook de 'operating mode' en gaat hij weer als router en DHCP server functioneren. Dus ALTIJD zorgen dat de kabel naar muur ontkoppeld is voordat je een factory reset doet!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dion_b schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:03:
[...]

Als je met DD-WRT gaat spelen gaat het alleen om de hardware (want software ga je er zelf op zetten).

De C7 heeft een 720MHz CPU, 16MB flash en 128MB RAM. De AC66U heeft een 600MHz CPU, 128MB flash en 256MB RAM. De C7 is dus marginaal sneller maar de AC66U heeft meer geheugen en opslag. Verder heeft de AC66U een losse CPU terwijl de CPU van de C7 embedded is in de 2.4GHz-chip. Dat maakt de C7 een stuk zuiniger/minder warm.
Qua WiFi hebben ze zelfde specs (3x3 MiMo in beide banden), de C7 heeft chips van Qualcomm-Atheros (QCA), de AC66U van Broadcom (BCM). QCA heeft in het algemeen beste Linux- en dus ook WRT support, maar deze specifieke BCM chips zijn ook uitstekend ondersteund. Beide werken perfect met DD-WRT.
Goed om te weten, maar ik vraag me af of je met normaal gebruik hier is van gaat merken... :?
De enige domme vraag is de aanname die je doet zonder na te vragen ;)

Wederom, als je dat ding daadwerkelijk als router gaat gebruiken is er een ding dat je echt, echt niet moet doen en dat is de kabel uit de muur in een LAN-poort steken. Dan haal je het huisnetwerk onderuit en krijg je gedonder. Zolang die kabel alleen in de WAN-poort steekt gaat alles goed.
Uitdaging is natuurlijk dat als je de router als AP instelt, de kabel juist wel in een LAN-poort moet zitten.
Niet altijd, de Airport wil juist (in ap mode) dat je de router op de wan port aansluit, anders weigert hij te werken. Dit is dus alleen voor routers zonder ap mode. Anders kan je vrijwel altijd de router op de wan aansluiten, zonder dat die een eigen netwerk maakt. Hangt dus van het model af wat kan/hoort.

Bij open wrt moet je dus wel alles in de lan hebben. https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/bridgedap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Oh nu raak ik heel erg in de war.
Als ik DD-WRT flash moet ik hem juist wel of niet in de lan zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:31:
[...]

Goed om te weten, maar ik vraag me af of je met normaal gebruik hier is van gaat merken... :?
Als je met DD-WRT gaat spelen om het spelen, dan ben je niet bezig met normaal gebruik.
[...]

Niet altijd, de Airport wil juist (in ap mode) dat je de router op de wan port aansluit, anders weigert hij te werken. Dit is dus alleen voor routers zonder ap mode. Anders kan je vrijwel altijd de router op de wan aansluiten, zonder dat die een eigen netwerk maakt. Hangt dus van het model af wat kan/hoort.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar hebben we het hier over een Airport? Nope. Dus voor niets TS verward, want zoals je zelf zegt:
Bij open wrt moet je dus wel alles in de lan hebben. https://wiki.openwrt.org/doc/recipes/bridgedap

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
sakurakilla schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:50:
Oh nu raak ik heel erg in de war.
Als ik DD-WRT flash moet ik hem juist wel of niet in de lan zetten
Nee, algemeen. Als je hem in router-mode zet, draai je waarschijnlijk ook een DHCP-server. Als je dan je internetverbinding (de kabel van je huisbaas) in de LAN-poort steekt, krijgt het buitennetwerk (dus het LAN van de huisbaas) ook adressen van jouw DHCP-server toegewezen. En dat gaat natuurlijk niet werken. Voor niemand :)

Daarom moet je het netwerk van de huisbaas als WAN zien. Jouw eigen apparaten zitten dan in jouw LAN.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 27-02-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Room42 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Nee, algemeen. Als je hem in router-mode zet, draai je waarschijnlijk ook een DHCP-server. Als je dan je internetverbinding in de LAN-poort steekt, krijgt het buitennetwerk (dus het LAN van de huisbaas) ook adressen van jouw DHCP-server toegewezen. En dat gaat natuurlijk niet werken. Voor niemand :)

Daarom moet je het netwerk van de huisbaas als WAN zien.
Ik hoop niet dat de volgende vraag dom overkomt.

Maar worse case scenario, stel ik zou het verkeerd doen.
Netwerk is plat voor iedereen. Als ik de router eruit haal zou het dan weer werken als ze hun devices restarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
sakurakilla schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:47:
[...]

Ik hoop niet dat de volgende vraag dom overkomt.

Maar worse case scenario, stel ik zou het verkeerd doen.
Netwerk is plat voor iedereen. Als ik de router eruit haal zou het dan weer werken als ze hun devices restarten?
Nee, niet direct plat voor iedereen. Alleen de mensen die net een DHCP-offer van jouw server krijgen. Maar inderdaad, als jij jouw apparaat dan unplugged en de mensen met problemen herstarten hun device (of doen een "ipconfig /renew" (of vergelijkbaar) dan krijgen ze weer een IP van de juiste DHCP-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 00:34
DM
Heb wat Auba IAP spul over 2 IAP134 Met Antennes 1 IAP135 1 IAP103 en 1 IAP105

Zeg maar wat je wil
Je kan met een deel van dit apparatuur heel het complex van Secure en centraal te beheren internet voorzien.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Raoul.TLS schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:54:
DM
Heb wat Auba IAP spul over 2 IAP134 Met Antennes 1 IAP135 1 IAP103 en 1 IAP105

Zeg maar wat je wil
Je kan met een deel van dit apparatuur heel het complex van Secure en centraal te beheren internet voorzien.
Hey Raoul,

Bedankt voor je bericht. Ik heb inmiddels terug gereageerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Beste allemaal,
Even dit topic weer leven in blazen.

Vandaag dus eindelijk een router kunnen aanschaffen, was van plan de c7 te kopen, maar uiteindelijk de Asus RT-AC68U gekocht.
Kon hem voor 91 euro kopen dus gekocht.

De router heb ik in access mode configred en alles werkt goed, maar ik was mijn firewall kwijt, wat ook logisch is gezien het een AP is nu.

Toen heb ik hem al een normale router ingesteld maar DHCP uit gezet.

Mijn vraag is eingelijk. Is dit nu goed ingesteld of zullen mijn mede buren opeens geen internet meer hebben
https://i.imgur.com/GNfdvEV.png

Edit.
Hmm wifi blijkt niet meer te werken, eerst wel nu niet meer

Edit2.
Gefixt en het werkt, was de eerste keer dat ik hiermee te maken kreeg, was er omstreeks 19.30 mee begonnen. Het is nu 23.42 en alles werkt.

Heb nu een eigen netwerk met firewall waar bij de vpn over de router heen gaat.
Het was uitzoeken. Uiteindelijk moest ik een ander ip range voor mijn dhcp instellen.
Ben voor 10.1.42.1/24 gegaan

[ Voor 26% gewijzigd door sakurakilla op 20-03-2017 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:43
Nee je moet hem instellen als AP (en DHCP uit) en de UTP van je huisbaas in een lan port. dat is alles…

Je inlog wachtwoord veranderen van je router (dus niet admin - admin laten staan bv.)

De toegang (Wachtwoord) van je Wifi en naam en SSID (naam van je Wifi) aanpassen….klaar

ps: Aha je hebt ondertussen al een Edit 2 toegevoegd…even gemist
Ik ben benieuwd of het goed gaat op deze manier..

[ Voor 17% gewijzigd door Habana op 21-03-2017 00:15 ]

Pagina: 1