Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC plan, advies gewaardeerd

Pagina: 1
Acties:

• Athildur
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-11-2023
Deze week kwamen de 'minimum/recommended system specs' uit voor de nieuwe game Mass Effect: Andromeda (deze dus). Voor de mensen die liever geen linkjes klikken: het belangrijkste is de CPU (Minimum core i5 3570 of AMD FX 6350; Recommended core i7-4790 of AMD FX 8350).

Tot nu toe heb ik altijd kunnen overleven met een upgrade van mijn GPU en wat extra RAM, maar helaas: mijn CPU kan echt niet meer. Dus nieuwe CPU nodig, daarmee een nieuw moederbord, en daarmee dus ook nieuwe RAM (nieuwe is allemaal DDR4, en die van mij zijn dat niet). Dat, samen met een nieuwe case, lijkt mij genoeg om dit te beschouwen als een nieuw systeem en niet zozeer een upgrade (ik zal mijn GPU en voeding waarschijnlijk gewoon blijven gebruiken. If it ain't broke etc).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen dus. Ik hoef echt geen systeem waar ik op gigantische resoluties met twaalf schermen tegelijk de nieuwste games op ultra kan spelen, maar ik zou het wel fijn vinden om nieuwere games te kunnen spelen met redelijke kwaliteit (de 'medium' settings, zeg maar). In het bijzonder zou het in ieder geval bij de processor belangrijk zijn dat deze een tijdje (3-5 jaar of meer) mee kan, dat ik dus niet over twee jaar weer iets nieuws nodig heb om de minimum required specs te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik werk met een relatief klein budget. 400-500 euro is echt wel de limiet, maar hopelijk is dat redelijk te doen omdat ik al een GPU heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn GPU mag mee: een MSI GTX 1050 TI 4GT OC van een maand of twee oud. Harde schijven zijn ook niet nodig, en mijn huidige voeding (Een Zalman ZM 600 RS) doet het nog prima ondanks dat ie al 5+ jaar draait, tenzij dit echt niet meer kan. (In dat geval moet het budget maar omhoog)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Simpel systeempje: Mijn huidige videokaart en voeding, met een nieuwe mobo, processor, case, RAM, en direct ook maar een beter koesysteem voor de processor, aangezien ik denk dat de stock coolers van tegenwoordig nog steeds niet super geweldig zijn in vergelijking met fans en/of heatsinks van andere merken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet. Zolang het werkt ben ik tevreden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, ik vind het niet heel erg als er wat geluid uit komt, zolang het niet te gek is.

Ga je overklokken?
Ik heb zeer weinig verstand van overklokken dus blijf ik daar liever vanaf. Het zou wel kunnen, maar dan moet ik me er echt eerst even in verdiepen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb rondgekeken en geprobeerd zelf iets samen te stellen, maar gezien mijn hoop om het zo ver mogelijk binnen budget te houden lijkt het me wel handig dat mensen met meer verstand van zaken mij kunnen vertellen of de keuzes die ik tot zover heb gemaakt goed zijn, of dat het (veel) beter kan, of goedkoper met vergelijkbare prestaties.

Voorlopig Lijstje:
- Mijn recycle-hardware (MSI GTX 1050 TI 4 GB graphics card en een Zalman ZM 600 RS voeding)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 216,-€ 216,-
1MSI B150A GAMING PRO€ 114,99€ 114,99
1Zalman Z1€ 34,50€ 34,50
1Zalman CNPS2X€ 28,50€ 28,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,98

(Ik weet dat meer RAM wellicht adviseerbaar is, maar dat is altijd makkelijk uit te breiden en kan ik eventueel over een maand of twee bijkopen als er weer ietsje meer geld beschikbaar is)

Uiteraard ben ik niet te beroerd om nog wat extra werk te doen als dat nodig is, maar ik hoop dat ik voldoende heb laten zien/weten.

Bij voorbaat dank!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let wel dat als je een Kaby Lake CPU wil plaatsen op een ouder moederbord deze eerst een BIOS/UEFI update nodig heeft voordat de CPU herkent wordt.

Een voeding van 5+ jaar oud is misschien toch aan vervanging toe. Zo'n zware 600W voeding is denk ik niet nodig bij dit systeem.

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 146,-€ 146,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,50€ 43,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 134,90€ 134,90
1Xilence Performance A+ 630 watt€ 57,93€ 57,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,33

Iets voor jou? als het ook 2e hands mag heb ik dit alles voor je liggen in doos met aankoopbon etc voor een prikkie de mobo is geupdate dus kan ook kaby lake cpu in.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Ik geloof niet dat ik de gemaakte keuzes een succes vind. Je koopt een blikken kast zonder demping met ongetwijfeld hoorbare fans, maar dan wel een CPU koeler. De CPU is dan lekker stil, maar dan hoor je de voeding, harde schijf en grafische kaart nog. Verder koop je een vrij duur moederbord, zonder dat dit enige meerwaarde heeft.

Met onderstaand heb je voor een stiller en kleiner systeem voor minder geld. Mocht je de kast te duur vinden, kun je ook pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed nemen. Iets mindere kwaliteit, maar zeker degelijk genoeg. Wel minder demping qua geluid.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 216,-€ 216,-
1Asus Prime B250M-A€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master Silencio 352€ 61,-€ 61,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 55,99€ 55,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,99

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:03:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 146,-€ 146,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,50€ 43,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 134,90€ 134,90
1Xilence Performance A+ 630 watt€ 57,93€ 57,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,33

Iets voor jou? als het ook 2e hands mag heb ik dit alles voor je liggen in doos met aankoopbon etc voor een prikkie de mobo is geupdate dus kan ook kaby lake cpu in.
Slechte voeding.

Verwijderd

Hoe vaak heb je in het nederlands een revieuw gelezen over de performance A+ ?

• Athildur
CMD-Snake schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:18:
Let wel dat als je een Kaby Lake CPU wil plaatsen op een ouder moederbord deze eerst een BIOS/UEFI update nodig heeft voordat de CPU herkent wordt.

Een voeding van 5+ jaar oud is misschien toch aan vervanging toe. Zo'n zware 600W voeding is denk ik niet nodig bij dit systeem.
En dan kijk ik dus toch weer iets over het hoofd, haha. Op zoek naar een nieuwer moederbord dus. Een nieuwe voeding zal ik dan maar op het lijstje zetten. Even online uitzoeken hoeveel vermogen de componenten uiteindelijk nodig hebben (gelukkig is alles tegenwoordig een stuk zuiniger in verbruik). De Zalman was redelijk stevig ja, maar toen ik m kocht hadden de onderdelen toch wat meer put nodig, en ik wou een stevige hebben want het stroomnet bij ons was echt voor geen meter te vertrouwen (veel willekeurige fluctuaties in de geleverde stroom, we kregen echt vaak mensen met goedkope voedingen langs, die dus heel snel naar de knoppen waren om die reden).
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:03:
Beetje prijzig wel, vooral omdat er ook nog een CPU bij in moet, dus dat aanbod moet ik helaas afslaan, maar bedankt voor het voorstel.
lactaxative schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:17:
Ik geloof niet dat ik de gemaakte keuzes een succes vind. Je koopt een blikken kast zonder demping met ongetwijfeld hoorbare fans, maar dan wel een CPU koeler. De CPU is dan lekker stil, maar dan hoor je de voeding, harde schijf en grafische kaart nog. Verder koop je een vrij duur moederbord, zonder dat dit enige meerwaarde heeft.

Met onderstaand heb je voor een stiller en kleiner systeem voor minder geld. Mocht je de kast te duur vinden, kun je ook pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed nemen. Iets mindere kwaliteit, maar zeker degelijk genoeg. Wel minder demping qua geluid.
Mjah, ik zal eerlijk zijn, ik heb bij de kast vooral veel lopen zoeken door het goedkope segment, en bij vrijwel elke review denk je dan 'dit is het dus óók niet, is er nog wel iets degelijks voor deze prijs?' en deze bleef als degene over die het 'minst erg' was. Misschien ietsje té budget dan, ik zal zeker die nieuwe case overwegen, en misschien nog even verder kijken in die prijsklasse.

Dat moederbord had ik nog niet gezien, vooral omdat ik alleen op ATX had gezocht (gewoonte van vroeger). mATX is performance-matig dus eigenlijk niets minder dan een gewoon ATX bord?

Verder ziet het er prima uit, en nog goedkoper dan mijn tasten in het duister, altijd een plus.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties allemaal, ik ga met deze nieuwe informatie weer aan de slag :)

[ Voor 10% gewijzigd door Athildur op 25-02-2017 20:05 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:42:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig waarom het relevant is dat het om een Nederlandse review gaat. Op HWI is hij trouwens wel meegenomen in een vergelijking van veel voedingen, mocht je het zo nodig Nederlands willen hebben. Uit de ripple grafieken blijkt toch wel dat het om een prutvoeding gaat. Het is mij een raadsel waarom je deze tweedehands zou aanbieden, ik zou hem eerstehands niet eens willen hebben.

Sowieso vind ik jouw aanbod wel bijzonder, er is niet 1 component relevant. Z170 moederbord terwijl TS niet gaat overklokken, 16 gb ram terwijl hij 8 gb wilt, een voeding van beduidend slechtere kwaliteit dan hij al heeft en een erg dure CPU koeler die hij niet nodig heeft.

Maar goed, de reden dat ik reageerde was omdat ik dat 'in het Nederlands' zo interessant vind. Zeker gezien The_Mask voor zover ik weet de enige is die serieuze reviews van voedingen in het Nederlands schrijft.

@Athildur Voor een beetje behuizing moet je eigenlijk wel 40 euro uittrekken ja. Ik zou graag iets vinden in het segment hieronder wat fijn is voor een game PC, maar helaas.

Een ATX moederbord was vroeger de norm, maar eigenlijk is totaal niet duidelijk waarom. Je hebt hierdoor meer ruimte voor geluidskaarten, TV-kaarten, netwerkkaarten e.d. Alleen heeft helemaal niemand die tegenwoordig nog in zijn PC zitten, zelfs als je er 1 hebt ben je al bijzonder. Die ene past ook gewoon op uATX. Verder zijn uATX moederborden simpelweg goedkoper.

Verwijderd

Athildur schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:02:
[...]

En dan kijk ik dus toch weer iets over het hoofd, haha. Op zoek naar een nieuwer moederbord dus. Een nieuwe voeding zal ik dan maar op het lijstje zetten. Even online uitzoeken hoeveel vermogen de componenten uiteindelijk nodig hebben (gelukkig is alles tegenwoordig een stuk zuiniger in verbruik). De Zalman was redelijk stevig ja, maar toen ik m kocht hadden de onderdelen toch wat meer put nodig, en ik wou een stevige hebben want het stroomnet bij ons was echt voor geen meter te vertrouwen (veel willekeurige fluctuaties in de geleverde stroom, we kregen echt vaak mensen met goedkope voedingen langs, die dus heel snel naar de knoppen waren om die reden).

[...]

Beetje prijzig wel, vooral omdat er ook nog een CPU bij in moet, dus dat aanbod moet ik helaas afslaan, maar bedankt voor het voorstel.

[...]

Mjah, ik zal eerlijk zijn, ik heb bij de kast vooral veel lopen zoeken door het goedkope segment, en bij vrijwel elke review denk je dan 'dit is het dus óók niet, is er nog wel iets degelijks voor deze prijs?' en deze bleef als degene over die het 'minst erg' was. Misschien ietsje té budget dan, ik zal zeker die nieuwe case overwegen, en misschien nog even verder kijken in die prijsklasse.

Dat moederbord had ik nog niet gezien, vooral omdat ik alleen op ATX had gezocht (gewoonte van vroeger). mATX is performance-matig dus eigenlijk niets minder dan een gewoon ATX bord?

Verder ziet het er prima uit, en nog goedkoper dan mijn tasten in het duister, altijd een plus.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties allemaal, ik ga met deze nieuwe informatie weer aan de slag :)
ik heb nergens een prijs genoemd hoor dat zijn nieuwprijzen als je interesse heb kun je mij een berichtje doen

Verwijderd

lactaxative schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:07:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig waarom het relevant is dat het om een Nederlandse review gaat. Op HWI is hij trouwens wel meegenomen in een vergelijking van veel voedingen, mocht je het zo nodig Nederlands willen hebben. Uit de ripple grafieken blijkt toch wel dat het om een prutvoeding gaat. Het is mij een raadsel waarom je deze tweedehands zou aanbieden, ik zou hem eerstehands niet eens willen hebben.

Sowieso vind ik jouw aanbod wel bijzonder, er is niet 1 component relevant. Z170 moederbord terwijl TS niet gaat overklokken, 16 gb ram terwijl hij 8 gb wilt, een voeding van beduidend slechtere kwaliteit dan hij al heeft en een erg dure CPU koeler die hij niet nodig heeft.

Maar goed, de reden dat ik reageerde was omdat ik dat 'in het Nederlands' zo interessant vind. Zeker gezien The_Mask voor zover ik weet de enige is die serieuze reviews van voedingen in het Nederlands schrijft.

@Athildur Voor een beetje behuizing moet je eigenlijk wel 40 euro uittrekken ja. Ik zou graag iets vinden in het segment hieronder wat fijn is voor een game PC, maar helaas.

Een ATX moederbord was vroeger de norm, maar eigenlijk is totaal niet duidelijk waarom. Je hebt hierdoor meer ruimte voor geluidskaarten, TV-kaarten, netwerkkaarten e.d. Alleen heeft helemaal niemand die tegenwoordig nog in zijn PC zitten, zelfs als je er 1 hebt ben je al bijzonder. Die ene past ook gewoon op uATX. Verder zijn uATX moederborden simpelweg goedkoper.
In het nederlands puur om te zien hoeveel mensen deze hebben. Je vind nik want niemand heeft deze. Duitse fora hardware sites zijn zeer positief over deze type voeding vreemd

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:51
Dat zijn dan zeker fora waar meer watt = beter. Want een 630 watt voeding van € 60,- met ook maar 2 pci stekkers kan niet bepaald veel zijn (voor die prijs kun je trouwens ook hele fatsoenlijke 450 watt voedingen kopen, voor 99% van de gebruikers meer dan voldoende).

[ Voor 5% gewijzigd door ParaDroid2 op 25-02-2017 20:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:42:
[...]

Waarom het geen goede voeding is heb ik je al eens uitgelegd.

• Athildur
lactaxative schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:07:

Duidelijk, dan word het een duurdere, en dan is de uATX dus eigenlijk de betere keuze. Fijn, want zoals je zegt heb ik echt geen ruimte nodig voor een handvol met verschillende kaarten: alleen de videokaart heeft een slot nodig. Weer wat geleerd vandaag.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
Athildur schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:02:
[...]
En dan kijk ik dus toch weer iets over het hoofd, haha. Op zoek naar een nieuwer moederbord dus. Een nieuwe voeding zal ik dan maar op het lijstje zetten.
[...]
Zo'n ouder moederbord kan wel, ook al heeft het een update nodig. Echter, voordat je bestelt zou ik dan contact op nemen met de (web)shop of zij ervoor zorgen dat het moederbord is geupdatet. Veel zullen dit voor je doen als je aangeeft dat dit nodig is. Eerst checken of ze deze service leveren though.

Daarnaast vraag ik me af of je echt een Gaming Pro moederbord nodig hebt.
Kijk eens naar wat écht het minimale is dat je nodig hebt voor je moederbord en of dat ook op goedkopere kaarten zit. Een B250 Mortar is imho niet slecht, en al verkrijgbaar vanaf ong. 100 euro.

• Athildur
elbowlessgoat schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:33:
[...]

Zo'n ouder moederbord kan wel, ook al heeft het een update nodig. Echter, voordat je bestelt zou ik dan contact op nemen met de (web)shop of zij ervoor zorgen dat het moederbord is geupdatet. Veel zullen dit voor je doen als je aangeeft dat dit nodig is. Eerst checken of ze deze service leveren though.

Daarnaast vraag ik me af of je echt een Gaming Pro moederbord nodig hebt.
Kijk eens naar wat écht het minimale is dat je nodig hebt voor je moederbord en of dat ook op goedkopere kaarten zit. Een B250 Mortar is imho niet slecht, en al verkrijgbaar vanaf ong. 100 euro.
Ja, ik zat te zoeken naar ATX borden met de juiste socket en kwam daar uit, maar nu ik begrijp dat uATX ook prima kan, is het inderdaad veel goedkoper te doen, dus dat is waar ik naar aan het kijken ben.

Zal ik ook eerlijk zeggen dat ik echt weinig verstand heb van moederborden en wat de chipsets allemaal bieden, dus ik kijk voornamelijk naar of het de juiste aansluitingen heeft voor wat ik allemaal wil. (En vanaf nu dus ook maar even compatibility met CPUs bekijken, scheelt weer gedoe)

Iig bedankt voor het advies :)
Pagina: 1