Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00
Hallo Tweakers,

Ik heb nu een tijdje een pricewatch: Toshiba MD04ACA400, 4TB in mijn computer zitten. De laatste tijd is hij erg aan het ratelen dus heb ik hem donderdag even naar de computerwinkel https://tweakers.net/shopreview/6360/4u-com/overzicht/ . Er zat nog garantie op en zei zouden hem dan even voor mij clonen en op een nieuwe schijf zetten. Hij zou dezelfde dag nog klaar zijn. Er waren alleen wat problemen dus zou het vrijdag worden. Helaas lukte het nogsteeds niet. Ik heb vandaag de kapotte schijf mee terug gekregen want hij zou niet kapot zijn.
Daarom mijn vraag hier; als een schijf ratelt, is hij dan kapot?

Mvg
Dany

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 22:17
Nee, hij kan ook aan het indexeren zijn. Maar een harde schijf is mechanisch. Wat voor jou ratelen kan zijn kan voor een ander normaal geluid zijn. (en andersom).

Maar je hebt hem naar de winkel terug gebracht. Daar lukte het klonen niet. Misschien in je opgekomen om te vragen waarom niet? Trouwens google naar rattlin noise hard drive. Vind je genoeg video en audio om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Check de SMART van de ratelende HD eens. Dat geeft belangrijke info.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 19:17

Michidez

Zelden zo gelachen!

Mijn WD Black, ook een 7200 RPM schijf, ratelt soms -bij opstarten van spellen- zo hard dat ik denk dat hij op mijn schoot gaat vliegen.

Blijkt normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Ik heb ook een aantal toshiba 3tb schijven die blijven ratelen als ze idle zijn. Pas na een aantal uur stopt dit.
Onderdeel van de firmware gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Idd smart uitlezen. Hoewel dat ook niet alles zegt kan het wel een indicatie geven.
Daarbij vraag ik me ook af waarom de clone niet zou lukken en wat hun conclusie was dat hij niet stuk was.

Zou nl eerder andersom verwachten. Ze testen de HDD.melden dat hij niet stuk is en dat een clone daarom niet nodig is.
Nu klinkt het van. We willen hem clonen. Dat lukt niet. Dus melden we maar hij is niet stuk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Smart heeft niets bijzonders behalve 21x mechanical shock

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik zou zelf geen 7200 RPM HDD meer kopen.
Tegenwoordig is het SSD en alleen maar "trage" 5400 RPM voor opslag, maar goed.

7200 RPM 3,5" HDD => Heel normaal dat er geluid uit komt.
Hoe meer platters des te meer geluid en hier zitten 5 x 800 GB platters in.
Ik heb vroegah zelfs tjirpende meegemaakt die het nog heel lang uithielden.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
peize9 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:44:
Sowieso is dat voor een harddisk wél bijzonder, een harddisk kan dáár nou net niet tegen!
En al helemaal als die schijf altijd in een desktop computer heeft gezeten.

Het aantal pending en vervangen sectoren en CRC-fouten geeft zolang je geen test hebt laten lopen, een indicatie over de resterende betrouwbaarheid van de harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

peize9 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:44:
Er is dus 21 keer een probleem geweest door een mechanische schok. Dat is wel iets bijzonders.
Heel coulant dat de computershop daar nog garantie op geeft.

Aan de andere kant, oude Toshiba's stonden er bekend om..... Rattle Noise Is Normal ;)

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/GOT/RATTLE_TOS.JPG

[ Voor 34% gewijzigd door OgWok op 26-02-2017 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
OgWok schreef op zondag 26 februari 2017 @ 07:41:
[...]

Er is dus 21 keer een probleem geweest door een mechanische schok. Dat is wel iets bijzonders.
Heel coulant dat de computershop daar nog garantie op geeft.

Aan de andere kant, oude Toshiba's stonden er bekend om..... Rattle Noise Is Normal ;)

[afbeelding]
Het leuke is dat de Schokken er nog niet waren toen ik hem inleverde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

peize9 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:55:
[...]

Het leuke is dat de Schokken er nog niet waren toen ik hem inleverde...
Dus je had de SMART al uitgelezen voor je de HD terugbracht naar de winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je probleem is waarschijnlijk BGMS - oftewel Background Media Scanning. Dit betekent dat de hardeschijf op de achtergrond I/O doet om weak sectors op te sporen, om te voorkomen dat ze bad sectors worden. Dit is nodig voor ouderwetse filesystems zoals NTFS, die nog steeds veel worden gebruikt vandaag de dag. Voor een modern filesystem van de 3e generatie heb je dit niet langer nodig, maar alleen voor enterprise/zakelijke hardeschijven kun je BGMS uitschakelen. De meeste consumentenschijven hebben BGMS hardcoded ingeschakeld en daar kun je niets aan veranderen. Helaas.

Maar het is geen defect - het is hoe de schijf gemaakt is. Het 'ratelen' is niets anders dan seekgeluiden van de leeskop die de juiste plek probeert te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[b][message=50377919,noline]Dit betekent dat de hardeschijf op de achtergrond I/O doet om weak sectors op te sporen, om te voorkomen dat ze bad sectors worden. Dit is nodig voor ouderwetse filesystems zoals NTFS, die nog steeds veel worden gebruikt vandaag de dag. Voor een modern filesystem van de 3e generatie heb je dit niet langer nodig,
Off-topic: Als een weak sector een bad sector wordt heb je data verlies. Hoe kan een 3e generatie filesysteem dit voorkomen? Het lijkt me dat dat alleen kan met redundancy, maar dat heb je toch niet automatisch/verplicht met een gen3 filesysteem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alle 3e generatie filesystems hebben redundancy; ook op een enkele disk. Dat wil zeggen, de metadata - die essentiëel is voor het filesystem - wordt altijd redundant opgeslagen. Een bad sector kan dus nooit het filesystem zelf beschadigen; waarbij bijvoorbeeld hele directories onleesbaar worden of gekke tekens krijgen, zoals deze screenshot:

Filesystem corruption

Dus waar een ouder filesystem zomaar corrupt kan raken bij een bad sector of zelfs als 'RAW' herkend wordt en dus niet langer als NTFS filesystem bijvoorbeeld, dat kan dus niet bij een modern filesystem van de 3e generatie. Wat wel kan is dat bestanden zelf beschadigd raken door de bad sector, maar die zie je dan netjes als zijnde dit bestand heeft schade en kun je voor kiezen om die vanaf snapshot te herstellen indien mogelijk.

Ook kun je belangrijke bestanden copies=2 meegeven, waardoor ze twee keer worden opgeslagen, ook op een enkele schijf dus. Heb je geen redundancy, dan is copies=2 interessant voor je documenten en ander klein grut, wat toch niet veel plek inneemt dus dan voor de zekerheid maar minimaal twee keer opslaan.

Bij een legacy filesystem zoals NTFS heb je al die voordelen niet en ben je heel gevoelig voor bad sectors. Dat gezegd, bij een bad sector gebeurt het meestal dat je gewoon een chkdsk (check disk; filesystem check) krijgt wat een paar seconde duurt. Je merkt er dus in de meeste gevallen niets van. Maar als opeens een directory is verdwenen, kom je daar pas achteraf achter en dat vind ik niet sexy.

Onthoud gewoon dat als je met een ouder filesystem zoals NTFS werkt, de schijf eigenlijk perfect moet zijn en geen fouten mag maken. Door de stijgende datadichtheid van hardeschijven is dat niet meer realistisch dat een hardeschijf gedurende zijn levensjaren geen enkele bad sector zal genereren. Dat komt bijna altijd wel een keer voor. Dus daarom is het goed je hierop voor te bereiden.

Oudere schijven zoals <1TB schijven hebben hier veel minder last van; die ontwikkelen voornamelijk bad sectors als er fysieke schade is, en nauwelijks weak sectors die fysiek niet zijn beschadigd maar wel onleesbaar kunnen worden als ze niet regelmatig worden herbeschreven.
Pagina: 1