Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem. Het internet is enorm traag. We hebben een Ziggo 150Mbit lijn. Ons modem is een Cisco EPC3925. Deze moet echter om de haverklap opnieuw opgestart worden om ervoor te zorgen dat het internet weer functioneert.

Draadloos is het ook een ramp. Zodra er 2 mensen op internet zitten (en dan zonder streamen o.i.d.) dan is de internet snelheid al enorm traag. Om dit op te lossen heb ik een TP-Link Archer C7 gekocht. Nu haal ik echter op het 2,4Ghz netwerk nog steeds een te lage internetsnelheid.
2,4 Ghz Wifi:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/6082240731.png

Dit terwijl de router naast de computer staat en ik verschillende channels heb geprobeerd (dit is het minst gebruikte channel in de omgeving volgens WifiInfoView.

Op het 5Ghz netwerk haal ik bijna de maximale snelheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/6082243922.png

Echter ondersteunen lang niet alle apparaten 5Ghz, dus de huidige situatie is niet gewenst. Op dit moment staat wireless op het modem uit en bij de router aan. De router deelt de IP-adressen uit. Echter staat DHCP op het modem ook nog aan, ik kan het modem zelf niet in bridge modus zetten en moet daarvoor contact opnemen met Ziggo.

Wat denken jullie? Is het modem gaar, of ligt het ergens anders aan? Wat kan ik het beste doen om dit op te lossen?

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:11
Hoeveel netwerken zie je in je omgeving?

Naast netwerken wordt de 2.4Ghz band door veel meer apparaten gebruikt. 95% kans dat de 2.4Ghz band gewoon te vol is en eigenlijk onbruikbaar is voor een snelle/stabiele verbinding.

Wat je kan doen? De 5Ghz gebruiken zoals je zelf al ontdekt hebt. Dat werkt in de meeste gevallen een stuk beter. 34Mbit voor 2.4Ghz vind ik overigens nog nieteens zo heel slecht. Als dat enigszins stabiel werkt is dat ook zat voor die oude meuk die de 2.4Ghz nog nodig heeft.

Meestal zijn het vooral dingen die weinig bandbreedte vragen die nog 2.4Ghz only zijn. Dus op zich zou dat geen probleem moeten zijn. Elk normaal apparaat ondersteunt de 5Ghz.
Tijd en kosten in de 2.4Ghz gaan stoppen om antieke hardware te ondersteunen is niet echt praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:02

donny007

Try the Nether!

Wat voor apparaten gebruik je nu op het netwerk, en wat voor WiFi spec hebben die?

30 Mbps is een beetje wat je kunt verwachten van 2.4 GHz HT20 met 1x1 SISO clients (veel smartphones en budget laptops vallen in deze categorie).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad:

- geef eens (WiFi-)specs van de client devices, en dan vooral de 2.4GHz gevallen.
- beschrijf de omgeving. Woon je in een betonbunker op de hei, of in een stedelijke omgeving met oudere woningen? In dat laatste geval moet je je er waarschijnlijk in berusten dat 2.4GHz problematisch gaat worden en dat je bij vervanging let op 5GHz support van devices.

Oslik blyat! Oslik!