SSD op oudere moederbord

Pagina: 1
Acties:

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor mijn ouders wil ik de hardeschijf vervangen. Nu hebben zij de volgende moederbord MSI P35 Neo2-FR

Deze beschikt over een sata2 poort. Dit is meen ik sata-300 en de ssd's hiervoor zijn qua prijs per g/b niet zeer interessant. Is het ook mogelijk om een sata-600 te nemen?

Heeft iemand toevallig ervaring met dit moederbord en een SSD? Op Google vind ik gemengde ervaringen hierover.

Of zou een normale hdd voor dit geval de beste keus zijn? Qua snelheid hoef een SSD eigenlijk niet, betrouwbaarheid is meer belangrijk.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een SSD met sata3 gaat het ook prima doen aan een sata2-poort. De maximale doorvoersnelheid van de SSD gaat niet gehaald worden, maar ook op een sata2-poort is een SSD ruim sneller dan een HDD. Tenzij de issues die je tegen bent gekomen betrekking hebben op de betrouwbaarheid in combinatie met moderne SSD's (gezien de leeftijd van het bord zijn er vermoed ik redelijk wat ervaringen te vinden met wat oudere notoir onbetrouwbare SSD's) zou ik voor een SSD gaan.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Aangezien het al een oud beestje is, wat voor OS staat erop ?
TRIM support is alleen vanaf Windows 7, heb je een ouder OS dan dien je extra software te installeren voor TRIM support.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Waterkoker schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:49:
Dit is meen ik sata-300 en de ssd's hiervoor zijn qua prijs per g/b niet zeer interessant. Is het ook mogelijk om een sata-600 te nemen?
Volgens de standaard hoort elke SATA drive op elke SATA interface te werken. Ik gebruik SATA-3 SSD's in oude systemen met een SATA-1 interface en dat is geen probleem. Een SSD is zo veel sneller, dat je gewoon niet meer hoeft te twijfelen over harddisks.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Bij oudere hardware hoef je niet te kijken naar SATA 300 of 600 voor het type SSD, dat type SSD maakt niets uit t.o.v. de aanwezige hardware (SATA poort).

Vandaag ook nog gedaan :een Crucial SSD in een wat oudere ASUS laptop met SATA HD-aansluiting (320 GB) en Windows10. Dat gaat prima en is zijn geld dubbel en dwars waard. Je kunt zowel een kloon van de oude Windows op de SSD zetten als een verse installatie doen. Als je een verse installatie doet, zou je wel eerst even in de BIOS de SATA poort zo goed mogelijk op AHCI moeten zetten. Bij wat oudere BIOSsen is dat vaak een "Auto" of "Compatible" instelling. Mijn ervaring is dat de laptop er altijd van opknapt qua ervaren snelheid. Afhankelijk van de aanwezige hardware is dat "een stuk sneller" tot "onherkerbaar snel". De oude dualcore ASUS K50IJ met 3 GB geheugen van vandaag ging na volledige installatie naar een opstarttijd "van uit tot Windows10 gebruiksklaar" in 25 seconden, waar dat eerder met een goed onderhouden Windows 10 enkele minuten was. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Renault op 25-02-2017 17:02 ]

• MedionAkoya
  • Laatst online: 18-01 17:40

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Kies een SSD. Ik heb het ook gedaan op mijn 8 jaar oude laptop met SATA2. Een harde schijf zou ik als tweede schijf gebruiken (als er ruimte voor is).

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 25-02-2017 17:09 ]

Trein?

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 13:25

casemodder

--->

Draai in mijn garage een samsung 830 ssd op een gigabyte mobo sata1, P4 2,6ghz northwood en win7. En dit oude beestje gaat als een raket. Een ssd is voor iedere pc met sata een enorme opknapper.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Renault
  • Laatst online: 22-01 10:28
MedionAkoya schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:08:
Kies een SSD. Ik heb het ook gedaan op mijn 8 jaar oude laptop met SATA2. Een harde schijf zou ik als tweede schijf gebruiken (als er ruimte voor is).
Dit was oorspronkelijk ook mijn mening.
De praktijk leert dat je kijkt wat er op de bestaande harddisk staat en wat je ervan gebruikt. Een laptop is namelijk geen opslagmedium, maar een gebruiksvoorwerp. Op de laptop die ik vandaag omzette van harddisk naar SSD stond alles bij elkaar iets van 140 GB aan Windows en data verzameld.
Ik heb de 320 GB harddisk vervangen door een 275 GB Crucial MX300 met 10% OP en die is nu inclusief de data voor de helft vol en die loopt "als vergif".

Kortom: ik laat bij de huidige SSD-capaciteiten/prijzen de harddisk als tweede opslagmedium weg. Dat is een stuk praktischer en het blijft snel.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thanks voor de tips. Hier kan ik mee uit de voeten :)
Pagina: 1