Toon posts:

Z-wave dimmer in centraaldoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg een aantal z-wave dimmers/relais te installeren om mijn LED lampen automatisch of op afstand aan/uit te kunnen zetten.

Bij het zoeken naar en lezen over deze dimmers kom ik regelmatig tegen dat je een blauwe nul-draad zou moeten trekken naar de inbouwdoos of, zoals bij de Fibaro, een bypass moet aanbrengen. Dit om de dimmer zelf van stroom te voorzien.

Nergens ben ik nog tegengekomen dat je een dergelijke dimmer ook gewoon in de centraaldoos bij het lichtpunt kunt installeren. Dat lijkt mij een eenvoudigere oplossing, aangezien de nul-draad daar gewoon aanwezig is.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je in sommige gevallen (bij een dubbele schakelaar in een enkele inbouwdoos) meer dimmers nodig hebt, maar dat komt in ons huis op slechts 1 plek voor.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ja, ik denk de verschillende domotica topics waarin de helft van de tweakers ze inderdaad in de centraaldoos stopt. ;)

Ofwel, dat kan prima en is vaak een goede oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 25-02-2017 11:38 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Dat is voor mij voldoende bevestiging om er een aantal bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Overigens hebben veel van de dimmers twee ingangen dus kunnen dan vaak ook twee schakelaars aan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

let wel dat je in een centraaldoos meestal veel minder ruimte hebt dan in een inbouwdoos in de wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan prima, maar je hebt er meestal erg weinig ruimte, zoals tozzke al aangeeft. Maar vaak kun je de module wel in de voet van je lamp kwijt, want die dingen zijn echt klein.

Qua bedrading is het verreweg het makkelijkst om een module in de centraaldoos aan te sluiten, want dan hoef je meestal geen extra draden te trekken. De meeste huizen hebben bijna nergens de blauwe draad bij een schakelaar, als er niet toevallig een stopcontact naast zit.

Maar..... sommige modules hebben die blauwe draad niet nodig. Van de Fibaro dimmer 2 weet ik dat hij zonder die blauwe draad kan werken.

Aangezien je het over LED lampen hebt: laat je goed informeren over de minimale belasting van de verschillende dimmer modules. Je wil namelijk niet met bypass modules gaan werken. Eigenlijk wil je gewoon een dimmer die met een belasting van bijvoorbeeld 6 W gewoon standaard goed werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2017 12:40 ]

Pagina: 1