Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat voor GPU voor HBO ICT

Pagina: 1
Acties:

• syphx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-04 11:11
Aangezien ik me om wil laten scholen ga ik vanaf september de opleiding HBO ICT in deeltijd volgen. Op dit moment heb ik nog geen laptop maar ben al wel begonnen met het leren van een programmeertaal. De helft van de week ben ik bij m'n vriendin en heb daar geen laptop tot m'n beschikking. Daarom wil ik er nu al een aanschaffen zodat ik er meer tijd in kan steken.
Mijn grootste probleem bij het uitzoeken van en laptop is wat voor gpu ik nodig heb voor mijn doeleinden.
Belangrijk is de bouwkwaliteit aangezien die nog wat jaren mee moet gaan en veel onderweg zal zijn.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voornamelijk bedoeld voor school doeleinden zoals programmeren. Daarnaast wil ik af en toe een game kunnen spelen zoals League of Legends en Rocket League.

Wat is je budget?
€1000-€1300,- maar liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, deze zal vanaf september dagelijks meegaan naar m'n werk en school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar een 15" laptop. Minimaal een i7 processor, minimaal 8Gb ramgeheugen (meer is beter :9 ) en een SSD is een must. Het liefst heb ik een metalen behuizing ivm stevigheid.

Wat ik zelf uit heb gezocht:

https://tweakers.net/pric...0-15isk-(80nv00ygmh).html

https://tweakers.net/pric...ost)-211nl/specificaties/

https://tweakers.net/pric...15-bc035nd/specificaties/

Heeft iemand van jullie op- of aanmerkingen of andere suggesties?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Die MSI kan echt niet meer. 1200 euro betalen voor een NVIDIA GeForce GTX 960M. :)

Die 2e is wel interessant met GTX 1050. Die maakt korte metten met die GTX 960M en is ook nog goedkoper.

Een Clevo GTX 1050 Ti barebone heb je al voor 800 euro dus met 16GB en SSD kom je dan nog onder de 1000 euro uit. GTX 1060 zou ook nog kunnen voor onder de 1300 euro. De Clevo's schijnen uit dezelfde fabriek te komen waar ook Dell laptops gemaakt worden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:35
Nou, ik ben zelf docent aan een HBO-ICT (deel en voltijd) opleiding Ik kan je niet naar een type verwijzen, maar de minimale eisen kan ik je zeker geven.

e gpu is echt niet belangrijk, maar als je wilt gamen dan wel natuurlijk.

Wat je nodig hebt voor de opleiding:

snelle cpu (compileren en ook voor gelijktijdige vms), dus het liefst een quadcore met HT. Een i7 is zeker aan te raden.,

16GB geheugen (je moet waarschijnlijk veel virtual machines tegelijk draaien voor je prototype opstellingen)
en een hele grote SSD.

Ik zie genoeg studenten die in de prob lemen komen bij het geven van een demo van hun prototypeopstelling omdat hun laptop te traag is om 5-6 vm's tegelijk te draaien (mengelmoes van linux/windows meestal)

Ik heb zelfs demos (voor cijfer) moeten afkeuren omdat de laptop van de student niet alles tege
DGonlag2 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:09:
Ik ben dan weer student op HBO-ICT, en kan beamen wat Adlermann aangeeft; GPU is totaal onbelangrijk. RAM en CPU is dan wel weer belangrijk. Met een dual-core CPU (met hyper-threading) kan je in principe prima uit de voeten (maar dat zal aan de opleiding en inhoud kunnen liggen).
RAM moet je toch zeker 16GB hebben, minder kun je echt last van hebben.
ga je naar software engineering, dan kan een dual core met ht nog wel.

Ga je bv ITSM doen, dan zou ik voor de quad core met ht gaan.

[ Voor 68% gewijzigd door Adlermann op 25-02-2017 13:10 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:54
Ik ben dan weer student op HBO-ICT, en kan beamen wat Adlermann aangeeft; GPU is totaal onbelangrijk. RAM en CPU is dan wel weer belangrijk. Met een dual-core CPU (met hyper-threading) kan je in principe prima uit de voeten (maar dat zal aan de opleiding en inhoud kunnen liggen).
RAM moet je toch zeker 16GB hebben, minder kun je echt last van hebben.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik doe HBO ICT en voor school maakt de GPU niks uit, voor games spelen in je eigen tijd dan weer wel.

Zodra je een mailadres van school hebt kun je vanuit de HP Student Store bestellen, een HP Pavilion 15 met een GTX 1050, 16GB RAM en een quad-core i7 processor kost je dan EUR 1079,-.

Een quad-core en 16GB RAM zijn ook niet per se noodzakelijk, afhankelijk van je richting. Software Engineering gaat prima met een dual-core en 8GB RAM, maar virtualiseren etc. zal wat meer performance vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door Frietsaus op 25-02-2017 13:10 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:35
Frietsaus schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:09:
Ik doe HBO ICT en voor school maakt de GPU niks uit, voor games spelen in je eigen tijd dan weer wel.

Zodra je een mailadres van school hebt kun je vanuit de HP Student Store bestellen, een HP Pavilion 15 met een GTX 1050, 16GB RAM en een quad-core i7 processor kost je dan EUR 1079,-.
Ik heb zelf een hp probook (pimped naar i7, 512GB SSD en 16 GB intern).

Maar wel met igpu :)

Ik moet dezelfde opstellingen kunnen draaien als mijn studenten. Dit gaat op dit systeem prima! Maar ik moet er ook vrij lang mee doen van de baas :)

• syphx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-04 11:11
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:03:
[...]
Een Clevo GTX 1050 Ti barebone heb je al voor 800 euro dus met 16GB en SSD kom je dan nog onder de 1000 euro uit. GTX 1060 zou ook nog kunnen voor onder de 1300 euro. De Clevo's schijnen uit dezelfde fabriek te komen waar ook Dell laptops gemaakt worden.
Ik ga er vanuit dat je de Clevo N850HK1 15.6″ bedoeld?
Met een i7-7700HQ, 2x8GB RAM, GTX 1050Ti, 256GB SSD en Windows 10 OEM kom ik uit op €1250.
In het geval dat ik een GTX 1050 zonder SSD kom ik uit op €1080 (Ik zou evt. m'n 2e SSD uit m'n desktop kunnen halen).

Alleen als ik de bovenstaande reacties lees zou het ook met een mindere grafische kaart af moeten kunnen.
Ik heb in principe al een desktop om op te gamen. Hierdoor zou de prijs dus behoorlijk omlaag kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door syphx op 25-02-2017 15:26 ]

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik sluit me aan bij de reacties van de HBO mannen. GPU is hier helemaal niet belangrijk. CPU/RAM/ Opslag zijn dat zeker wel! Een HQ I5/I7 , minimaal 16GB Ram. Dat heb je niet voor alles nodig maar als je meerdere Vm's moet draaien zal het hard gaan. Sommige services in Windows Server vragen minimaal 8GB. Sta je dan met 8GB.. Je moet dan ook nog een client en je virtual switch runnen. ga ervan uit dat je er minimaal 3 Vm's hebt runnen één die dient als virtual switch zodat je een eigen interne netwerk hebt maar wél internet verbinding. Zo stoor je anderen niet. Je DC(domain controller) en een client. Al het dan wat meer wordt komen daar nog andere servers bij. Ik weet niet wat ze allemaal doen en geven bij HBO maar dit lijkt me niks geks.

Dus RAM ja 16GB minimaal. Dan opslag. voor een normale win Server kun je vaak wegkomen met een 25GB. Linux is veelal voldoende om 15GB te geven(hangt ervan af wat je gaat doen) Maar neem zo een paar verschillende servers/clients en je loopt zo naar de 200GB toe. Ik weet het even niet uit mijn hoofd maar ik ik dacht dat er services waren waar je er minimaal 80GB aan moest geven omdat het anders niet kan installeren? Zal wel WSUS(windows server update service) zijn nu ik eraan denk. Maar ja, je wilt ook niet direct alles eraf gooien want soms is het wel eens leuk om nog alle stappen na te lopen of om het om zeep te helpen en dan terug te troubleshooten. Maar feit, opslag is heel belangrijk. Ik had ernaast een T1 samsung van 250GB en draaide daar via usb3 ook een vm of 3 op. Geen enkel probleem met traagheid. Dat omdat ik maar een 250GB schijfje in mijn laptop had dus dat kan ook een oplossing zijn. Maar Intel SSD's zijn niet duur en vrij goed en alsnog veelal rond de 500/600 lezen-schrijven.

Dat van 1250 lijkt me niet eens zo slecht. Je moet wel een pro verse van windows hebben. Die kosten in de price watch ook niet heel veel. Virtualisatie moet je kunnen aanzetten. Ook eventueel in je bios.

Edit. Wat ik persoonlijk ook heel gemakkelijk vind is een fulsize keyboard. Als je veel cijfers in moet toetsen is een numpad wel zo handig. Je bent er gewoon sneller mee op IP-adressen in te voeren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel_Elessar op 26-02-2017 13:39 . Reden: zie edit :) ]

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Verwijderd

syphx schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:48:
Ik ga er vanuit dat je de Clevo N850HK1 15.6″ bedoeld?
Nee, ik bedoelde deze: pricewatch: Clevo N850HK1

Want een Core i5 7300HQ leek me snel genoeg. Het is wel een HQ processor dus krachtiger dan een U processor. Hij is bijvoorbeeld even snel (tot soms 30% sneller in Cinebench) dan een Core i7 7500U. Maar je kan natuurlijk altijd een krachtigere processor nemen i.c.m. een mindere videokaart om rond het budget te blijven zitten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ook HBO-ICT / ITSM student hier. Voor VM's en dergelijk het liefst een HQ processor met 4 cores en HT. 8GB of 16GB ram, eigenlijk is 8GB nog wel binnen de marge mits je er degelijk mee omgaat, kies dan wel voor 1x 8GB bankje mocht je willen uitbreiden dat het met 1x 8GB bankje gemakkelijk kan.
250GB SSD en een HDD of 500GB SSD zonder HDD. FullHD natuurlijk, numpad kan wel eens erg handig zijn.

Ik ben overigens na de eerste twee jaar overgestapt naar een klein handig laptopje met veel accuduur met RDP naar mijn pc thuis voor de opdrachten, via RDP worden de opdrachten ook gewoon afgetekend als je die kan laten zien.

Je krijgt waarschijnlijk gewoon Imagine / OnTheHub voor Microsoft en VMware licenties.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zit nu ook in de propedeuse van HBO ICT. (HAN) Ik weet niet hoe het bij andere hogescholen zit, maar bij mij in de klas zitten zelfs studenten met een i3. Zeker als je de developmentkant op gaat, heb je geen goede laptop nodig. Als je richting ISM gaat, dan heb je misschien een betere laptop nodig, maar dat zou je natuurlijk ook op een open dag kunnen vragen en meestal staat het wel op de site van de opleiding.

• DareFace
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 15:49
Ik heb zelf de Dell inspiron 15 gaming http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-7567-laptop

i7-7700HQ
1050 Ti met 4 GB
16 GB Single Channel DDR4 2.400 MHz

Normaal voor € 1.199 maar vaak heeft dell 10% korting acties.
Heb de laptop in januari voor 1.079,10 gekocht voor mijn opleiding.

Laptop is super snel en werkt perfect alleen het scherm is een matig TN paneel.
Maar die is makkelijk en goedkoop zelf te vervangen voor een IPS paneel.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:28
Ik zie dat hier veel i7's en dergelijke worden aangeraden, mijn ervaring is dat bij HBO Informatica je met een i5 en 8GB ram wel uit de voeten kunt komen, ligt vooral aan je curriculum dus laat je goed informeren door de hogeschool waar je gaat studeren. Natuurlijk is meer altijd beter, maar zonde van je geld om er teveel aan uit te geven! Wel kan ik beamen dat een dedicated GPU niks toevoegd tenzij je in de klas wilt gaan zitten gamen, maar neem aan dat je daarvoor beter thuis kunt blijven.
Pagina: 1