Core i7-7700K met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoi!

Ik zit met een klein euvel waar ik niet uitkom via info op de internets. (Of ik zoek gewoon verkeerd/heb iets straal over 't hoofd gezien in BIOS of een van de tienduizend software tools die bijgeleverd werden.)
Ik heb een Core i7-7700K met een Intel TS13X waterkoeler.

Nu heb ik dat ding overclocked van 4.5Ghz op de cores en 4.2Ghz op de cache, naar 4.8Ghz op de cores en 4.5Ghz op de cache. Dit werkt multi-core prima, op single-core wat minder; want de stress tests op single-core klappen er steeds uit omdat de core temperatuur heel even over de threshold van 85C gaat. Nooit veel hoger want de waterkoeler kickt netjes in en koelt *heel snel*, maar het is nogal vervelend. Idle is de temperatuur op beide clock snelheden overigens zo rond de 32C.

Het probleem is dat de waterkoeler steeds terug schakelt naar lage toeren, dan wordt de CPU weer warm, dan gaat ie als een debiel op max. toeren spinnen en is ie in no-time terug op ~60C.
... Maar dan schaalt ie weer rap terug en begint het weer van voor af aan; wordt de CPU dus weer snel warm en gaat ie even later weer als een gek tekeer om te compenseren.
Het zou veel handiger zijn als ie ipv steeds van lage toeren naar max toeren gaat en weer terug, gewoon netjes een middenweg kiest waarop ie blijft draaien zodat ie stabiel rond de ~70C blijft bijvoorbeeld.
De snelheid van de fan wordt zo te zien gecontroleerd door het moederbord.

Maar ik wil wel dat het automagisch blijft gaan... Dus geen manual control.
Weet iemand of het mogelijk is om bij hoge temperatuur te zorgen dat de fan een soort "delay" heeft bij het terugschalen van het aantal toeren? Eg dat je een tooltje hebt dat tegen de koeler zegt: je mag even flink draaien om te compenseren als de temperatuur opeens van 35C naar 80C schiet, daarna moet je terugschalen, maar niet zo ver dat het weer te weinig is en de CPU core temperatuur sneller stijgt dan een SpaceX raket - je moet dus even de middenweg blijven kiezen om te temperatuur stabieler te houden.

... Of iets anders dat hetzelfde effect haalt.
Het is zowel vervelend in de tests als vervelend dat je steeds de stofzuiger aan en uit hoort gaan. Het is ook een beetje stom, want de koeler heeft duidelijk de capaciteit om de CPU goed te koelen en stabiel te houden onder deze configuratie (het is ook een redelijk milde overclock) - alleen stopt ie tussendoor steeds. :+
Tips zijn derhalve dan ook van harte welkom :)

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 25-02-2017 01:11 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
http://www.almico.com/speedfan.php

al geprobeerd? heeft een beetje een learning curve..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Hee dat tooltje ken ik nog wel ja :)
Ik dacht dat die alleen voor handmatige instellingen waren, maar als ik het nu zo lees kan je dus ook de fanspeed bij wijze van spreken zelf programmeren?
Al ben ik bang dat ook die moeilijk gaat doen dan, gezien de koeler de temperatuur van de CPU echt heel rap kan laten kelderen. Maar dat zal misschien met veel spelen opgelost kunnen worden.

Zal zeker met waterkoeling wel een learning curve aanzitten ja. :P

[ Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 25-02-2017 01:14 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

In je bios kan je de curve van je fans instellen, dus ook dat ie eerder gaat koelen en pas bij echt lage temperatuur weer terug schaalt. Uiteraard heeft je moederbord ook een programma om dit in Windows in te stellen, extra programma's zoals speedfan zijn al lang niet meer nodig. Bedenk wel dat de pomp van de waterkoeling op een fanheader moet zitten die altijd 100% draait voor de beste resultaten.

Dat gezegd hebbende. Bsods of hangers op elke temperatuur zijn een teken van slecht testen, dwz dat 85c niet een reden mag zijn voor een BSOD. Dan is er duidelijk meer aan de hand en zit je al op de grens. Een oc die getest wordt op 100c moet ook stabiel blijven, alleen z'n eigen thermal safety moet inkkicken.

*Wel handig om voortaan je hele setup te posten in de TS, Dan had ik nu met downloadlinks kunnen strooien waar je die software vandaan kan halen..

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 25-02-2017 01:23 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
millman schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:20:
In je bios kan je de curve van je fans instellen, dus ook dat ie eerder gaat koelen en pas bij echt lage temperatuur weer terug schaalt. Uiteraard heeft je moederbord ook een programma om dit in Windows in te stellen, extra programma's zoals speedfan zijn al lang niet meer nodig. Bedenk wel dat de pomp van de waterkoeling op een fanheader moet zitten die altijd 100% draait voor de beste resultaten.
Thanks! Ik ga daar eens naar kijken en will post back here! :)
De fan constant maximaal laten draaien maakt een gigantische grafherrie, dus dat gaat hem niet worden. :P
millman schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:20:
Dat gezegd hebbende. Bsods of hangers op elke temperatuur zijn een teken van slecht testen, dwz dat 85c niet een reden mag zijn voor een BSOD. Dan is er duidelijk meer aan de hand en zit je al op de grens. Een oc die getest wordt op 100c moet ook stabiel blijven, alleen z'n eigen thermal safety moet inkkicken.
Oh er komt geen BSOD, de test software stopt er gewoon mee uit veiligheidsoverwegingen.
Maar het is ook gewoon vervelend, als je naast een PC zit die keihard werk over een enkele core aan het raggen is en je hoort de hele tijd die stofzuiger uit/aan gaan. Dat zou niet moeten. :)

Overigens klapt hij wel meteen naar een zwart scherm (krijg geen eens een BSOD) als ik hem naar 5.0Ghz duw. Dat vind ie *niet* leuk. Ja tenzij je met die offset gaat spelen.

Nogmaals dank, ik ga toch nog eens een keer kijken in het BIOS dan, moet 't gemist hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 10:30
Kijk ook eens even naar de settings van de software van je koeler. Zorg ervoor dat de curve gebaseerd is op de temp van je radiator en niet dat van je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
Welke mbo heb je ? en denk dat de TS13X misschien niet helemaal effectief zal koelen op een overklok op een 7700K. heb zelf ASUS mobo en de asus suite heeft een best okay fan controll prog.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
TS heeft sinds februari niet meer gereageerd, dus het probleem is waarschijnlijk opgelost.
Het topic na acht maanden kicken is in ieder geval niet nodig. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.