Laptopkoeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 09:44
Goedenavond!

Ik zoek een?
Een laptopkoeler, deze heb ik nodig omdat mijn laptop bij hevc video bestanden een overclock nodig heeft. Het is een HP laptop met een AMD cpu de a6-3410mx. Normale kloksnelheid is 1.6GHz - 2.3GHz (turbo). Nu heb ik hem stabiel lopen op 2.7GHz zonder een turbo stand. Probleem is natuurlijk de hitte. Op dit moment wordt de CPU max. 70 graden. Maar om hevc bestanden vloeiend af te spelen moet de CPU op +/- 3.2GHz. Wanneer ik dit doe gaat de temperatuur naar 95 te graden... veel te warm. Daarom mijn vraag aan jullie. Gaat een laptopkoeler verschil maken en zo ja wat is een goede keuze?

Wat is je budget?
+/- 50 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee.

Specificeer het systeem en de omgeving
HP laptop 15.6 inch
Amd A6-3410mx
AMD radeon 6520g
Samsung SSD 850 250gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geen idee hoe oud de laptop is maar heb je de boel binnenin ook al eens uitgeblazen/gezogen én voorzien van nieuwe koelpasta?

Vooral wanneer de laptop ouder is dan 2 á 3 jaar kan dit zeker de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 13:13

Michidez

Zelden zo gelachen!

Naar mijn weten is een simpele cooling pad niet echt nuttig. Degene die lucht forceren in de intake van de laptop werken wel OK.

Ik denk dat het belangrijker is om de heatsink te kuisen.

De CPU is zeker geen heavyweight, dus het kan zijn dat het simpelweg onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
Ja ik heb wel uitgestoft maar de overclock naar 2.7ghz was niet zo'n probleem maar naar 3.2GHz moet de voltage veel verhoogd worden waardoor de hitte snel toeneemt.

De laptop kan het nu afspelen maar af en toe is er nog een hapering. Vandaar de extra paar mhz dat nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Wulfric92 op 24-02-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 13:13

Michidez

Zelden zo gelachen!

Dan denk ik dat de CPU simpelweg te plat is. Ik weet niet of je een desktop hebt staan, maar als je er een hebt kan je via Plex of Emby transcoden zodat je laptop niet hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
Nee helaas niet heb ik een half jaar geleden verkocht, en die had zelfs hardware decoding... :( maar 95% van de tijd kan de laptop het gewoon afspelen. Het is alleen bij groothoek beelden zonder dept of field met veel detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-06 22:02
Al geprobeerd de koeling te verbeteren door de airflow aan te passen? (versperring in de behuizing weghalen bijvoorbeeld, of zonder behuizing draaien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
Nja ik moet deze laptop ook gebruiken voor school en het afgelopen jaar heb ik zware financiële tegenvallers gehad waardoor ik het hiermee moet doen. Uit elkaar halen is geen optie voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wulfric92 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:44:
Nja ik moet deze laptop ook gebruiken voor school en het afgelopen jaar heb ik zware financiële tegenvallers gehad waardoor ik het hiermee moet doen. Uit elkaar halen is geen optie voor mij.
Wil geen moraalriddertje spelen maar als je "zware financiële tegenvallers" aanhaalt, is het dan verstandig om 50e uit te geven aan een puur luxe probleem?

Je geeft b.v. aan de laptop nodig te hebben voor school. Als 50e al een stevige uitgave blijkt, hoe denk je dan de laptop te kunnen vervangen indien deze defect raakt? Is het überhaupt verantwoord om in jouw situatie Russisch roulette te spelen middels een deftige overclock op een laptop CPU'tje.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Een laptopkoeler kan een paar graden van je max temperatuur afschaven, maar omdat je vooral de behuizing aan het koelen bent, is het extreem ineffictient.
Daarnaast zijn laptops over het algemeen niet gebouwd om te overklokken, zeker niet met zulke marges, daar is de koeling niet op berekend en kan het de hitte gewoon niet snel genoeg kwijt, hoeveel externe fans je erop zet.
Je AMD A6 gaat waarschijnlijk throttlen of uitvallen als de temperatuur te lang te hoog is. Met een laptopkoeler kun je dit misschien een paar minuten uitstellen, maar het blijft onvermijdelijk.

Bewaar je geld en ga sparen voor iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
Ik ga ook voor het advies wat hierboven staat, de koelpasta vervangen in een laptop heb ik ook hele goede ervaringen mee tot wel 20 graden verschil!
Als je toch iets met externe koeling wil gaan doen kan je beter naar koelers kijken die de lucht uit de laptop zuigen.
Dit is een voorbeeld en een test met twee laptop's:
YouTube: Beast cooling solution for your gaming laptop? - Opolar LC05 Laptop ...

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar om hevc bestanden vloeiend af te spelen moet de CPU op +/- 3.2GHz.
Heb je überhaupt al geprobeerd om het encoden aan de gpu over te laten?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1