Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processor Opeens te heet.

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views

• MarcoMan21
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-11 18:11
Hey,

Ik heb een amd fx 8350 processor die niet meer geoverclockt is en met een corsair h115i met noctua fans er op.

Normaal is die als ik csgo speel rond de 20 / 30 graden.

vandaag is die in idle 40 en met csgo gaat die naar de 60 :(
Dus resette ik me bios geen effect.

Wie weet de oplossing hiervoor :?

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 20:32
Ik vind 60 graden voor een AMD bulldozer cpu wel netjes hoor onder load.

• MarcoMan21
maar het is anders dan normaal.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Een FX8350 die onder load 30°C is? Dat geloof ik zelfs niet. Idle kan dat best kloppen, maar onder load is 60°C niet abnormaal.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Of de temperatuur wordt nu wel goed uitgelezen. 20-30 graden is onmogelijk.

• MarcoMan21
het is echt zo :) ik ga nu koel pasta vervangen
en kijken of dat werkt

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Dat 'ie dat eerst echt weergaf, kan, maar 30 graden onder load is gewoon niet realistisch. En 60 graden is nog steeds een prima temperatuur, dus je hoeft je nergens druk om te maken.

The devil is in the details.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nee. Alles onder de 50 graden klopt niet.

Die 20 graden die je in de TS zegt kan sowieso al onmogelijk kloppen. Het is namelijk onmogelijk om in de buurt of onder de kamertemp te komen. 20 graden kan gewoon niet volgens de wetten van de natuur.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 24-02-2017 20:55 ]

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:52

Michidez

Zelden zo gelachen!

Onder een Corsair H115i is 60 graden vrij veel. Mijn 6600K gaat tot ergens onderaan 40 graden met 100% CPU alleen, eergisteren nog 20GB gezipt met continue 100%. (Corsair H110I GTX op 800RPM fans). Een FX8350 heeft wel een stuk hogere TDP, maar met hard draaiende fans haalbaar volgens mij.

90% van alle hydro cooler problemen is als de pomp niet goed draait. Hoe zit het daarmee?

• MarcoMan21
die draait goed. ik heb hem op perfomance staan de fans zijn Noctua NF-A14 radiator is schoon.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 16:45
De gemiddelde kamertemperatuur is al gauw 20, dus die CPU is sowieso wel hoger dan dat. ;) 40 in indle is meer dan normaal, vooral voor zo'n grootgebruiker als de 8350 is dat al prima :P Ik zou je nergens om zorgen maken.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:56

WCA

Temperatuursensors in FX CPU's zijn echt heel onbetrouwbaar heb ik het idee, vooral in idle. De temperaturen die aangegeven worden zijn lager dan de temperaturen die ik met een thermometer op de heatsink meet. Bijna allemaal geven ze te lage temps aan iig

Share and Enjoy!

• MarcoMan21
temps zijn van de corsair niet van de cpu

• MarcoMan21
mijn pompje maakt een raar geluid

• PilatuS
  • Niet online
GreNade schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:03:
Temperatuursensors in FX CPU's zijn echt heel onbetrouwbaar heb ik het idee, vooral in idle. De temperaturen die aangegeven worden zijn lager dan de temperaturen die ik met een thermometer op de heatsink meet. Bijna allemaal geven ze te lage temps aan iig
Vaak geven de sensoren een betrouwbare temp onder load en zijn ze idle minder betrouwbaar.

Mijn 6700K geef bij de eerste boot in de ochtend wel eens 17 graden aan terwijl de kamer temp 19 graden is. Dan weet je dus zeker dat het niet klopt. Onder load echter als ie rond de 60 graden zit is de sensor een stuk betrouwbaarder.

• MarcoMan21
nieuwe cool paste er op pompje sloom en toen weer snel gezet getik is weg en cpu is geeft weer 6 graden aan.

• BlazeMuis
6 graden? Onmogelijk.. wss een brakke temperatuur sensor.

• PilatuS
  • Niet online
MarcoMan21 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:06:
nieuwe cool paste er op pompje sloom en toen weer snel gezet getik is weg en cpu is geeft weer 6 graden aan.
Heb je de rest van alle posts wel gelezen ?

• MarcoMan21
ja. maar denk dat het pompje het even niet dee

Verwijderd

Man Man Man, als je toch zelf alles beter weet, waarom stel je de vraag dan? zoals al eerder is gezegd is 6 graden niet mogelijk! zal een brakke sensor zijn. 60 graden zou kunnen.

• MarcoMan21
Ja oke maar hij geeft nu weer 6 aan dat is normaal.

• PilatuS
  • Niet online
MarcoMan21 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:18:
Nee 6 graden is niet normaal. Is het -8 in je huiskamer ?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MarcoMan21 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:18:
_/-\o_

Je hebt letterlijk de natuurwetten gebroken vandaag, bel de pers, bel de Russen bel iedereen! ;)
Tenzij het vriest in je huis is 6 graden gewoon een foute sensor. Google maar eens op CPU sensoren, die geven bijna vaker een foute temperatuur dan een correcte. 6 graden is onmogelijk.
Welke sensor heb je het exact over, welke software gebruik je om die uit te lezen en wat zeggen andere sensoren in de buurt (op mobo bijv.)
Als je CPU 6 graden warm is zal je moederbord aangeven dat het -10 vriest in je kamer.

Fixing things to the breaking point...

• BlazeMuis
Ach, je weet zo te zien alles zelf beter. Waarom stel je je vraag dan hier?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

Ik hoop voor je dat het een foute uitlezing van software is, want als het een defecte temperatuur sensor is kán (grote nadruk op 'kan') het potentieel gevaarlijk zijn voor je hardware.

Nu weet ik niet precies hoe die water koeler aangestuurd word (aan de hand van temperatuur? of gewoon een vaste waarde/snelheid/voltage), maar bij veel luchtkoelers is het zo dat de snelheid temperatuur geregeld word via het moederbord.

Als het moederbord verkeerde waardes krijgt (zoals die 6 graden, dat kan nooit tenzij je in een diepvrieskist zit), 'denkt' het bord "ah lekker koel, fans/pomp kan op een laag pitje draaien" , ondertussen loop je dan dus het risico dat je CPU (en sommige gevallen zie je dit ook bij GPU's) doorbrand omdat deze oververhit raakt, maar de sensor/bord het 'niet door heeft' en veel van de beveiligingen niet ingrijpen.

Die 40ºC idle en 60ºC zijn realistische waardes, dingen zoals 20ºC (idle) of 30ºC (onder load) is gewoon onrealistisch, en 6ºC onmogelijk.

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:52

Michidez

Zelden zo gelachen!

@Nemesizz Zo een H115 werkt via Corsair Link. Daar moet je een USB kabel verbinden aan het deel dat op de CPU staat. Het heeft ook een connector (met maar 1 draadje) voor op de MoBo fancontroller. Vanuit het deel op de heatsink vertrekken 2 connectoren om fans op aan te sluiten.

Ik dacht (ben niet zeker) dat het bedienen via USB gaat. En dat PWM als een soort backup is.

[ Voor 5% gewijzigd door Michidez op 24-02-2017 21:47 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlazeMuis schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:28:
Ach, je weet zo te zien alles zelf beter. Waarom stel je je vraag dan hier?
Inderdaad.

Dit is ofwel opzettelijke getrol danwel een niet Tweakers-waardige houding.

In beide gevallen, TS, graag lezen:
Het algemeen beleid

Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.