Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Goedemiddag Tweakerts,

Sinds kort ben ik in het bezit van een laptop met twee SSD's van 1TB. Door een 'installatiefoutje' is mijn OS (Win10 Enterprise) op één SSD geïnstalleerd. De andere hangt er voor l*l bij als data schijf.

Dit vind ik een beetje zonde en nutteloos, en zou graag RAID1 in willen stellen. 2TB ruimte ga ik niet benutten.

Kan ik mijn OS imagen, RAID1 instellen in de BIOS en dan mijn OS weer terug flashen? Of gaat dit problemen opleveren?

Note: de laptop hangt in een domein, ben wel local Admin. Opnieuw installeren is niet echt een optie.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn. Met bijvoorbeeld Acronis een image maken, raid set aanmaken en image terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:48
Waarom wil je 2x 1TB SSD in raid 1? Het is misschien iets sneller, maar dat zul je niet gaan merken omdat de SSD's al enorm snel zullen zijn. Dataverlies? Je zult toch nog steeds backups moeten maken, want raid != backup!!

Ik vind het persoonlijk zonde van de 2e SSD om die op deze manier in te zetten -> een ssd van 1TB is nogal prijzig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je vermeldt niet om wat voor SSDs het gaat. Als het om NVMe SSDs gaat, dan kun je die niet in Intel RST RAID schakelen. Dat werkt alleen voor SSDs aangesloten op de SATA controller. En Windows heeft zelf geen bootbare software RAID functionaliteit, dus je bent overgeleverd aan FakeRAID; een Option ROM met Windows-only drivers van de fabrikant. Dat is de enige manier om te booten van een software RAID onder Windows.

Daarnaast kan het zijn dat de drivers voor Intel RST aanwezig moeten zijn en dat dat niet het geval is als je op een gewone SSD installeert via de Microsoft NVMe of AHCI drivers. Dus dat is gewoon uitproberen of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:05:
Je vermeldt niet om wat voor SSDs het gaat. Als het om NVMe SSDs gaat, dan kun je die niet in Intel RST RAID schakelen. Dat werkt alleen voor SSDs aangesloten op de SATA controller...
Mieters, dan gaan we daar op vast lopen. Zover ik weet zijn het Samsung nvme's. Dan maar software RAID instellen in Windows?

Voor de duidelijkheid; RAID1 is een mirror toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
warhamstr schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:12:
[...]

Mieters, dan gaan we daar op vast lopen. Zover ik weet zijn het Samsung nvme's. Dan maar software RAID instellen in Windows?

Voor de duidelijkheid; RAID1 is een mirror toch?
Dat hoef je niet te vragen, Google kan dat antwoord wel heel gemakkelijk voorschotelen...
Wikipedia: Standard RAID levels

Maar verder, waarom ben je zo aan het knutselen met die laptop? Ben benieuwd of de IT afdeling daar wel blij mee is..
Want zoals gezegd, echte backup is het niet. Snelheidswinst zul je ook niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Zolang mijn vragen ontopic en relevant zijn stel ik ze hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik.
We verwachten ook eigen inzet. Dingen die je al gewoon had kunnen vinden, verwachten we ook van dat je ze zelf al zoekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Lieverds, probeer constructief te blijven en niet te flauw te zijn. Heb je toch aanmerkingen dan kan dat altijd per Topic Report en niet in het topic zelf. Bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Wat 'we' verwachten weet ik heel erg goed. Ik verwacht een leuk discussie forum dat mensen op weg helpt. Ik stel een aantal inhoudelijke vragen, en een vraag die er aan gerelateerd is. Wat ik kan Googlen/Bingen weet ik ook heel goed.

En wat betreft de IT, dat ben ik in deze. Het punt is alleen dat de afdeling die onze hardware toelevert imo een fuckup heeft begaan die ik zo goed mogelijk probeer te herstellen.

@Verwijderdbedankt voor jou wél inhoudelijke antwoord en topic warning. Ik denk dat software raid hier the way to go is. Simpel om alleen een drive failure af te kunnen vangen. Backup regelen we op een solide offsite manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Ik wil je ook best helpen, maar snap niet echt waarom je raid 1 ssd wilt? Het is dubbel zo duur -> geen snelheidswinst -> ook geen backup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Rik. schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:52:
Ik wil je ook best helpen, maar snap niet echt waarom je raid 1 ssd wilt? Het is dubbel zo duur -> geen snelheidswinst -> ook geen backup...
Da was dus mijn vraag. De SSD's heb ik al.

Kan ik nu simpelweg hw RAID instellen en mn OS terug flatsen? Volgens @Verwijderdword dat lastig...

Dan maar software RAID1 in Windows instellen. Dan heb ik iig geen problemen als een SSD failed. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

warhamstr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:46:
Wat 'we' verwachten weet ik heel erg goed. Ik verwacht een leuk discussie forum dat mensen op weg helpt. Ik stel een aantal inhoudelijke vragen, en een vraag die er aan gerelateerd is. Wat ik kan Googlen/Bingen weet ik heel goed.
Je vraagt "hoe" en wij vragen "waarom".
Zover ik lees heb je hier nog geen antwoord op gegeven.
Uiteraard helpen we graag met dergelijke vraagstukken maar neem het ons niet kwalijk dat we extra kritisch zijn. Mocht de gewenste constructie geen meerwaarde bieden, vertellen we het je namelijk ook graag.
En wat betreft de IT, dat ben ik in deze. Het punt is alleen dat de afdeling die onze hardware toelevert imo een fuckup heeft begaan die ik zo goed mogelijk probeer te herstellen.
Wat is precies de fuck-up volgens jou?
Mocht mijn werklaptop op magische wijze ineens over een dergelijke ssd config beschikken ga ik namelijk op de knietjes
@Verwijderdbedankt voor jou wél inhoudelijke antwoord en topic warning. Ik denk dat software raid hier the way to go is. Simpel om alleen een drive failure af te kunnen vangen. Backup regelen we op een solide offsite manier.
Je schrijfstijl suggereert op zijn minst dat je zelf (enige) kennis van zaken hebt. In theorie leuk om met een "soortgenoot" te kunnen sparren. Wees dan vooral zo vrij om ons mee te nemen in de complete casus. Hoe wordt de laptop gebruikt en wat is jouw motief om over te stappen naar een dergelijke raid configuratie?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
warhamstr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:57:
[...]

Da was dus mijn vraag. De SSD's heb ik al.

Kan ik nu simpelweg hw RAID instellen en mn OS terug flatsen? Volgens @Verwijderdword dat lastig...

Dan maar software RAID1 in Windows instellen. Dan heb ik iig geen problemen als een SSD failed. Hoop ik.
Er simpelweg je OS op terug "flatsen" is lastig inderdaad.. ik blijf bij mijn punt dat ik die 2e ssd voor iets anders zou gebruiken, zodat je een back-up hebt (dus bijvoorbeeld in een externe USB case, zodat je daarol backupt).

Raakt windows corrupt, dan is dat oo beide schijven zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Switchie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:02:

Je vraagt "hoe" en wij vragen "waarom".
...
Mijn eerlijke antwoord? Daarom ;) Gewoonomtetweaken.
Wat is precies de fuck-up volgens jou?
Mocht mijn werklaptop op magische wijze ineens over een dergelijke ssd config beschikken ga ik namelijk op de knietjes
Niet optimale configuratie door er een 'simpele' niet geoptimaliseerde image op te zetten. (zo was eufi en fastboot ook niet ingesteld waardoor een legacy boot nog een halve minuut duurde :X ) En voor een laptop zou ik nooit op mijn knietjes gaan ;)
Je schrijfstijl suggereert op zijn minst dat je zelf (enige) kennis van zaken hebt. In theorie leuk om met een "soortgenoot" te kunnen sparren. Wees dan vooral zo vrij om ons mee te nemen in de complete casus. Hoe wordt de laptop gebruikt en wat is jouw motief om over te stappen naar een dergelijke raid configuratie?
Die casus? (op dit moment) overbodige overkill laptop die ik zo gunstig mogelijk wil inrichten.

-RAID0 is nutteloos (met SSD's) amper of geen snelheidswinst.
-Een losse "Data (D:)" schijf trek ik echt niet.
-RAID1 is een mirror waardoor geen drama als een schijf de pijp uit zou gaan.
-JBOD is misschien nog een optie, als dat te realiseren valt zonder clean install.

Rik. schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:16:
[...]

Er simpelweg je OS op terug "flatsen" is lastig inderdaad.. ik blijf bij mijn punt dat ik die 2e ssd voor iets anders zou gebruiken, zodat je een back-up hebt (dus bijvoorbeeld in een externe USB case, zodat je daarol backupt).

Raakt windows corrupt, dan is dat oo beide schijven zo...
Die 2e SSD is zo’n kleine M2 dinges (eerste ook trouwens) dus in een behuizing frutten is geen optie.

'k Ga voor een softwarematige mirror denk ik. :)

[ Voor 54% gewijzigd door warhamstr op 26-02-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Dubbol. O-)

[ Voor 98% gewijzigd door warhamstr op 25-02-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Persoonlijk:

Ik zou er met twee SSD's van 1TB nog niet eens over willen gaan denken om een RAID 1 config in m'n laptop op te gaan zetten. Snelheids winst is er niet doordat je gewoon gelijktijdig twee keer dezelfde data wegschrijft naar twee verschillende disks, vernachel je de data op één disk dan is de andere ook meteen voorzien van die corrupte data.

Een RAID 0 is dan nog handiger, gewoon één disk van 2TB op SSD ;) Al zijn twee afzonderlijke disks wel veiliger, dan kan er één disk klappen zonder de andere mee te nemen in z'n val en dus ALLE data te vernachelen.

Op Windows 10 (Enterprise) de Hyper-V rol even activeren (is een TYPE-1 Hypervisor welke dus direct óp de hardware "land") en verder wat rommelen met VM's en de nodige snapshots voor het geval je weer eens terug wil naar een "oude" situatie. Hierbij moet je er uiteraard wél rekening mee houden dat een snapshot je machine vertraagd!!

RAID oplossingen worden pas leuk als je met RAID 5 óf hoger kunt gaan werken, IMHO.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 25-02-2017 10:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een drive-failure op te vangen is een goede reden.
Terugflashen van een image gaat denk ik niet werken want de RAID-driver is niet geïnstalleerd(in die image).
Bitlocker i.c.m. met een tpm-module werkt niet op software-RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:58:
Om een drive-failure op te vangen is een goede reden.
Terugflashen van een image gaat denk ik niet werken want de RAID-driver is niet geïnstalleerd(in die image).
Bitlocker i.c.m. met een tpm-module werkt niet op software-RAID.
Als ik die drivers dan nu alvast installeer? Of zeg ik nu iets heel stoms? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

warhamstr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:48:
[...]

Als ik die drives dan nu alvast installeer? Of zeg ik nu iets heel stoms? :D
Dan moet je een hardwarematige RAID controller hebben én juist (kunnen) configureren zodat de set (van 2) aan disks als één disk gezien wordt door je TPM Chip.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Oh zo! Ja er zit sowieso een RAID controller op. Kan in de BIOS kiezen tussen 0 en 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat die tpm opmerking van mij maar weg, bitlocker werkt gewoon niet op software-RAID.
warhamstr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:48:
[...]

Als ik die drivers dan nu alvast installeer? Of zeg ik nu iets heel stoms? :D
Het zal waarschijnlijk om Intel's RST gaan, die software is intelligent genoeg, misschien met opstartherstel dat het wel gaat werken. Maar je moet wel de hele SSD clonen, dus met systeem- en msr- en herstelpartitie. Maar anderzijds, als je een RAID-volume aanmaakt krijgt het volume een nieuwe naam.

Waarom is opnieuw installeren geen optie, aangezien je het hebt over een 'installatiefoutje'? Kun je de domeinconfiguratie niet opslaan en later terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 10:42:
...
Waarom is opnieuw installeren geen optie, aangezien je het hebt over een 'installatiefoutje'? Kun je de domeinconfiguratie niet opslaan en later terugzetten?
Even een rotschop tegen dit topic. Ik ben nog niet verder gekomen.

Hoe zou je domein config op kunnen slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien via de Microsoft Management Console. Je kunt een beveiligingsanalyse maken en opslaan. Bij het beleid voor de locale computer kun je een beveiligingsbeleid im- en exporteren.

Maar denk nog goed na over wat CIPHER in zijn eerste antwoord zei. Zijn het 2 M.2 SSD's of 2 op een SATA-poort? Voor RAID heb je 2 identieke disks nodig. En zelfs tussen 2 dezelfde model HDD's kunnen snelheidsverschillen zitten tussen lezen en schrijven.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2017 18:36 ]

Pagina: 1