• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe dSLR. Ik heb nu een aantal jaren een Canon 550D, maar ik vind het ondertussen eens tijd voor een upgrade. Ik twijfel alleen wat ik het beste kan doen. Aan de ene kant schiet mijn 550D toch wel duidelijk wat tekort, maar aan de andere kant gebruik ik hem eigenlijk niet veel: het gaat voornamelijk om vakanties en andere 'uitjes' (denk aan dierentuin, Luchtmachtdagen, enz). Daarom vind ik het niet waard om er heel veel geld aan te besteden. Toch wil ik er wel duidelijk op vooruit gaan, en mijn dilemma is dus hoeveel ik moet uitgeven om dat te bewerkstelligen.

Mijn 550D schiet vooral tekort op de volgende punten:
  • Het matglas. Het matglas is een keer vies/bekrast geraakt, waarop ik heb besloten om een vervangend matglas van eBay te kopen. Dit matglas is echter vrij grof, niet echt helder en niet helemaal perfect afgesteld, wat handmatig focussen praktisch onmogelijk maakt.
  • De autofocus. De autofocus van de 550D is uiteraard wat ouderwets: hij heeft maar 9 autofocuspunten, waarvan (als ik het niet mis heb) alleen de middelste 'cross' is. Daarom gebruik ik in de praktijk uitsluitend het middelste autofocuspunt. Ik zou graag een betere/snellere autofocus willen voor het vastleggen van snelbewegende objecten.
  • De kwaliteit van de sensor: resolutie, ruis, lichtgevoeligheid, en dynamisch bereik. Zover ik weet zijn nieuwere/betere camera's daar een stuk beter in en dat is zeker welkom.
Ik heb al een aantal Canon-lenzen (Canon 18-55, Tamron 70-300, Canon 50mm) dus het ligt voor de hand om weer voor een Canon-body te gaan (yay, vendor lock-in :+)

Zoals gezegd wil ik er wel significant op vooruit gaan. Ik denk zelf dat ik daarvoor een klasse op moet schuiven naar de xxDs, want ik heb het gevoel dat ik met een upgrade naar bv. de 760D niet zo heel veel op zou schieten. Klopt dat? Het liefste wil ik eigenlijk full-frame maar ik schrik me kapot als ik de prijzen daarvan zie. Dat wordt hem dus niet :P Maar de xxDs zijn ook niet goedkoop.

Het viel me ook op dat oudere camera's die al 'vervangen' zijn door een nieuwere camera nog veel verkocht worden, zoals de 750D en de 760D. Is het dan niet zo dat de 760D een directe opvolger is van de 750D? Waarom wordt de 750D dan nog zoveel verkocht? En wat zijn de verschillen precies? En dan heb je ook nog de 800D, die nauwelijks in voorraad lijkt te zijn. Iets soortgelijks doet zich voor met de 70D, 77D, en 80D. Al deze camera's lijken populair en goed verkrijgbaar te zijn, terwijl ze in dezelfde klasse (xxD) zitten en elkaar dus opvolgen. Hoe zit dat, en wat zijn de concrete verschillen tussen deze camera's?

Het soort fotografie dat ik doe is voornamelijk landschap/natuur, maar bijvoorbeeld ook dieren, vliegtuigen en astrofotografie (je kunt altijd mijn Flickr bekijken voor een impressie).

Tweedehands is een optie voor mij. Ik zag bijvoorbeeld een 6D (een heuze full-frame dus!) voor een lagere prijs op V&A dan een nieuwe 80D. Is zoiets een goede optie, of is een 6D dusdanig oud dat een 80D eigenlijk beter is?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bedenk je in elk geval dat de aanschaf van een 6D ook betekent dat je die 18-55 moet vervangen (en je andere lenzen ook een wat andere beeldhoek krijgen). Sowieso is fullframe op zichzelf niets bijzonders waardoor je ineens briljante foto's gaat maken of zo.

Verder ben ik onvoldoende thuis in de canon bodies om wat zinvols te zeggen over welke EF-S body de beste upgrade zou zijn vanaf je 550D.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:42:
Bedenk je in elk geval dat de aanschaf van een 6D ook betekent dat je die 18-55 moet vervangen
Dat is waar, en dat besef ik me inderdaad.
(en je andere lenzen ook een wat andere beeldhoek krijgen). Sowieso is fullframe op zichzelf niets bijzonders waardoor je ineens briljante foto's gaat maken of zo.
Op zich is dat wel gewenst. Mijn 50mm bijvoorbeeld is een prima lens, optisch gezien, maar voor het meeste werk gewoon te smal. 50mm op full-frame geeft een veel nuttigere FoV.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:49

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Canon is een beetje onlogisch beginnen te doen vanaf de 750D.
Deze 750D is tegelijk geintroceerd met de 760D, met het verschil dat de 760D beter is dan de 750D qua gebruiksgemak. Zit een wieltje op de acherkant en top-LCD op. Precieze specificaties moet je zelf maar even opzoeken. Hieronder heb ik even snel een overzichtje gemaakt. Hoe verder naar rechts hoe nieuwer in principe en hoe verder naar beneden hoe hoger gepositioneerd qua functies. Ik weet niet precies hoe bijvoorbeeld de 70D zich verhoud tot de 77D.

1100D -> 1200D -> 1300D
550D -> 600D -> 650D -> 700D -> 750D -> 800D
760D -> 77D
50D -> 60D -> 70D -> 80D
7D -> 7D mk II
6D
5D -> 5D mk II -> 5D mk III
1Dx -> 1Dx mk II

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Mr Pingu schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:10:
Canon is een beetje onlogisch beginnen te doen vanaf de 750D.
Deze 750D is tegelijk geintroceerd met de 760D, met het verschil dat de 760D beter is dan de 750D qua gebruiksgemak. Zit een wieltje op de acherkant en top-LCD op. Precieze specificaties moet je zelf maar even opzoeken. Hieronder heb ik even snel een overzichtje gemaakt. Hoe verder naar rechts hoe nieuwer in principe en hoe verder naar beneden hoe hoger gepositioneerd qua functies. Ik weet niet precies hoe bijvoorbeeld de 70D zich verhoud tot de 77D.

1100D -> 1200D -> 1300D
550D -> 600D -> 650D -> 700D -> 750D -> 800D
760D -> 77D
50D -> 60D -> 70D -> 80D
6D
5D -> 5D mk II -> 5D mk III
Ah, bedankt, dat verklaart veel. Ik zal de verschillen eens opzoeken.

Ze maken het er niet duidelijker op. Wat ik bijvoorbeeld ook raar vind is dat de 7D, waarvan je zou denken dat het de directe opvolger is van de 6D, geen full-frame is. :?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Compizfox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:15:
[...]

Ah, bedankt, dat verklaart veel. Ik zal de verschillen eens opzoeken.

Ze maken het er niet duidelijker op. Wat ik bijvoorbeeld ook raar vind is dat de 7D, waarvan je zou denken dat het de directe opvolger is van de 6D, geen full-frame is. :?
Oh die was ik vergeten, heb ik er bij gezet.
Bij de xD modellen werkt canon met versies, dat wil zeggen dat je een mk II kan hebben.
En bij de xD modellen is hoe lager de x hoe beter. Betreft dat komt het overeen dat de 6D hoger gepositioneerd is dan de 7D. Echter hoeft de 6D in de praktijk niet beter te zijn. De 7D heeft namelijk veel betere autofocus en zeker bij sport en vogels is de cropfactor juist handig. Maar de 7D mk 1, moet je niet willen aangezien je dan qua beeldkwaliteit niet vooruit gaat. Heeft dezelfde sensor als jouw 550D. Maar de autofocus en het aantal knoppen is wel beter bij de 7D.

Punten waar het meeste verschil in zit is de autofocus, aantal knopjes en soort sensor.

Edit: Persoonlijk denk ik dat de 70D al een hele upgrade is, betere autofocus, betere sensor, betere ergonomie.
6D heeft ook maar 9 autofocus punten, trouwens dus behalve dat fullframe is tikt het verder niet al je wensen aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Pingu op 24-02-2017 17:27 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

Compizfox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:34:
........
Tweedehands is een optie voor mij. Ik zag bijvoorbeeld een 6D (een heuze full-frame dus!) voor een lagere prijs op V&A dan een nieuwe 80D. Is zoiets een goede optie, of is een 6D dusdanig oud dat een 80D eigenlijk beter is?
Ben zelf eigenaar van oa een 70D en heb op dit moment geen enkele behoefte aan een fullframe die zwaarder en groter is en tevens een eigen range aan lenzen vraagt.
Het is niet eens een kwestie van geld, maar vooral van praktisch ongemak waar ik niet meteen op zit te wachten.
De 70D voldoet overigens redelijk aan de huidige behoefte. ;)

Maar goed, de 80D is wel een leuke stap omhoog en die body zou vandaag mijn eigen keuze zijn.
Als het budget geen probleem is dan kun je met die body meteen comfortabel verder schieten waar je met de 550D bent opgehouden.

Lijkt mij een uitstekende update. _/-\o_

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Mr Pingu schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:22:
[...]

Oh die was ik vergeten, heb ik er bij gezet.
Bij de xD modellen werkt canon met versies, dat wil zeggen dat je een mk II kan hebben.
En bij de xD modellen is hoe lager de x hoe beter. Betreft dat komt het overeen dat de 6D hoger gepositioneerd is dan de 7D. Echter hoeft de 6D in de praktijk niet beter te zijn. De 7D heeft namelijk veel betere autofocus en zeker bij sport en vogels is de cropfactor juist handig.
Oja natuurlijk, dat is inderdaad zo. Ik dacht alleen ook dat xDs allemaal full-frame waren, wat dus niet zo blijkt te zijn.
Maar de 7D mk 1, moet je niet willen aangezien je dan qua beeldkwaliteit niet vooruit gaat. Heeft dezelfde sensor als jouw 550D. Maar de autofocus en het aantal knoppen is wel beter bij de 7D.

Punten waar het meeste verschil in zit is de autofocus, aantal knopjes en soort sensor.

Edit: Persoonlijk denk ik dat de 70D al een hele upgrade is, betere autofocus, betere sensor, betere ergonomie.
6D heeft ook maar 9 autofocus punten, trouwens dus behalve dat fullframe is tikt het verder niet al je wensen aan.
Ik zie het, ja. Een xxD lijkt me dan inderdaad een beter idee, want nieuwere full-frames zoals de 7D mkII vind ik te duur. €1500 gaat me echt te ver.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:40:
[...]

Ben zelf eigenaar van oa een 70D en heb op dit moment geen enkele behoefte aan een fullframe die zwaarder en groter is en tevens een eigen range aan lenzen vraagt.
Het is niet eens een kwestie van geld, maar vooral van praktisch ongemak waar ik niet meteen op zit te wachten.
De 70D voldoet overigens redelijk aan de huidige behoefte. ;)

Maar goed, de 80D is wel een leuke stap omhoog en die body zou vandaag mijn eigen keuze zijn.
Als het budget geen probleem is dan kun je met die body meteen comfortabel verder schieten waar je met de 550D bent opgehouden.

Lijkt mij een uitstekende update. _/-\o_
De prijs van de 70D vind ik met zo'n €750 best redelijk, maar is het wel een goed idee om voor een oudere camera te gaan? Ik heb zeg maar direct al het gevoel dat ik achterloop als ik die zou kopen. De 80D is echter weer net teveel geld naar mijn idee (€1000). Misschien dat ik tweedehands nog wat kan vinden.

De 77D is misschien een mooi midden tussen de 70D en de 80D. Hij schijnt zelfs in bepaalde opzichten wat beter te zijn dan de 80D. Hij is alleen nog niet echt verkrijgbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Compizfox op 24-02-2017 18:17 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 19:31
Volgens weet bijna niemand hoe de 77D gepositioneerd moet zijn... Ik vind het zelf een beetje een rare camera. Het is meer een soort upgraded 760D met een top-LCD en wat andere grapjes, maar niet echt vergelijkbaar met de 80D zoals de naam suggereert.

De 7D is inderdaad uitzondering op de xD wat fullframe betreft. Ik denk niet dat de 7D(II) heel goed past binnen jouw gebruik, hij is een behoorlijke dot duurder dan de 80D en onderscheidt zich eigenlijk vooral door een sneller autofocus systeem.

Misschien moet je eens kijken naar de nieuwe 800D (nog even weinig in voorraad omdat nieuw, maar dat komt wel). In principe in dezelfde lijn als je 550D - dus alle controls zitten daar waar je ze verwacht -, maar dan met verbeterde sensor en een flippy-touchy-scherm. Ik weet niet of ze de sensor van de 80D erin gestopt hebben, maar als het ook maar een beetje in de buurt komt is het een flinke verbetering vanaf een 550D.

Maar als je het geld er voor over hebt, kan ik de 80D ook ontzettend aanraden. Als je over die camera nog vragen hebt, laat het me even weten.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
BeefHazard schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:51:
Volgens weet bijna niemand hoe de 77D gepositioneerd moet zijn... Ik vind het zelf een beetje een rare camera. Het is meer een soort upgraded 760D met een top-LCD en wat andere grapjes, maar niet echt vergelijkbaar met de 80D zoals de naam suggereert.
De 77D en de 80D zijn toch best vergelijkbaar? Uit dit artikel haal ik dat de 77D een iets betere sensor heeft, maar ook weer iets langzamer schiet. Zover ik kan zien is de AF hetzelfde.
De 7D is inderdaad uitzondering op de xD wat fullframe betreft. Ik denk niet dat de 7D(II) heel goed past binnen jouw gebruik, hij is een behoorlijke dot duurder dan de 80D en onderscheidt zich eigenlijk vooral door een sneller autofocus systeem.
Klopt, deze kan ik denk ik wel wegstrepen. €1500 is inderdaad meer dan ik aan zat te denken.
Misschien moet je eens kijken naar de nieuwe 800D (nog even weinig in voorraad omdat nieuw, maar dat komt wel). In principe in dezelfde lijn als je 550D - dus alle controls zitten daar waar je ze verwacht -, maar dan met verbeterde sensor en een flippy-touchy-scherm. Ik weet niet of ze de sensor van de 80D erin gestopt hebben, maar als het ook maar een beetje in de buurt komt is het een flinke verbetering vanaf een 550D.

Maar als je het geld er voor over hebt, kan ik de 80D ook ontzettend aanraden. Als je over die camera nog vragen hebt, laat het me even weten.
Eigenlijk wil ik wel een stapje omhoog, als het kan en niet al te duur is. Ik vind het niet erg dat de controls iets anders zijn (dus programmawiel aan de andere kant, draaiwieltje, en LCD aan de bovenkant, zoals je vaak ziet bij xxDs).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ook al schiet ik met het andere kamp, kan ik je de 80D heel erg aanraden. Erg goede sensor en fijne body. Qua lenzen: je hebt niet heel veel bijzonders in huis, maar een overstap naar een willekeurig ander merk, ga je toch extra uitgaven doen.

Ik zou zelf, als je geen concrete reden hebt om full frame te kiezen, bij crop blijven. Ik denk dat de 6D niet beter is qua ruis en dynamic range dan de nieuwe crop bodies.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 19:31
Compizfox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:23:
[...]

De 77D en de 80D zijn toch best vergelijkbaar? Uit dit artikel haal ik dat de 77D een iets betere sensor heeft, maar ook weer iets langzamer schiet. Zover ik kan zien is de AF hetzelfde.
Ze hebben idd het AF-systeem overgezet. Daarnaast hebben ze op de 77D een hoop knoppen weggehaald tov de 80D, de max shutter speed is 1/4000 ipv 1/8000 (heel ongebruikelijk op xxD), er zit een pentamirror zoeker in ipv pentaprism (gecoat plastic ipv één bonk glas, ook voor het eerst op xxD), "maar" 95% viewfinder coverage waar de 80D 100% haalt, schiet idd 1fps langzamer, niet weather-sealed, flash sync is 1/200 ipv 1/250, een kleinere grip. Bekijk vooral eens wat foto's van allebei, dan zie je al gauw dat de 77D een stuk minder feature-rijk is. Vooral de zoeker vind ik zelf een groot punt; die van de 80D geeft een flink beeld waarop je veel nuttige informatie overlaid kan krijgen. Dat kan niet op de pentamirror van de 77D.
Eigenlijk wil ik wel een stapje omhoog, als het kan en niet al te duur is. Ik vind het niet erg dat de controls iets anders zijn (dus programmawiel aan de andere kant, draaiwieltje en LCD aan de bovenkant, zoals je vaak ziet bij xxDs).
Dan kan ik je zeker aanraden de 70D en 80D te bekijken. Beiden heel goede camera's, met een iets andere featureset en prijs. Ik heb zelf de stap gemaakt van 600D naar 80D en ik heb geen moment spijt gehad. Maar voor die €100,- zou ik zeker voor een 80D gaan boven een 77D. Het enige vernieuwende dat de 77D je biedt is een nieuwe sensor en image processor (Digic 7 vs Digic 6)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
BeefHazard schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:40:
[...]

Ze hebben idd het AF-systeem overgezet. Daarnaast hebben ze op de 77D een hoop knoppen weggehaald tov de 80D, de max shutter speed is 1/4000 ipv 1/8000 (heel ongebruikelijk op xxD), er zit een pentamirror zoeker in ipv pentaprism (gecoat plastic ipv één bonk glas, ook voor het eerst op xxD), "maar" 95% viewfinder coverage waar de 80D 100% haalt, schiet idd 1fps langzamer, niet weather-sealed, flash sync is 1/200 ipv 1/250, een kleinere grip. Bekijk vooral eens wat foto's van allebei, dan zie je al gauw dat de 77D een stuk minder feature-rijk is. Vooral de zoeker vind ik zelf een groot punt; die van de 80D geeft een flink beeld waarop je veel nuttige informatie overlaid kan krijgen. Dat kan niet op de pentamirror van de 77D.
Bedankt voor de opsomming. Een pentaprisma met 100% coverage en weather sealing is toch wel fijn inderdaad.
Dan kan ik je zeker aanraden de 70D en 80D te bekijken. Beiden heel goede camera's, met een iets andere featureset en prijs. Ik heb zelf de stap gemaakt van 600D naar 80D en ik heb geen moment spijt gehad. Maar voor die €100,- zou ik zeker voor een 80D gaan boven een 77D. Het enige vernieuwende dat de 77D je biedt is een nieuwe sensor en image processor (Digic 7 vs Digic 6)
PageFault schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:29:
Ook al schiet ik met het andere kamp, kan ik je de 80D heel erg aanraden. Erg goede sensor en fijne body. Qua lenzen: je hebt niet heel veel bijzonders in huis, maar een overstap naar een willekeurig ander merk, ga je toch extra uitgaven doen.

Ik zou zelf, als je geen concrete reden hebt om full frame te kiezen, bij crop blijven. Ik denk dat de 6D niet beter is qua ruis en dynamic range dan de nieuwe crop bodies.
Bedankt voor jullie advies; op basis hiervan neig ik momenteel het meest naar de 80D, al dan niet tweedehands.

Verwijderd

Compizfox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:41:
[...]
De prijs van de 70D vind ik met zo'n €750 best redelijk, maar is het wel een goed idee om voor een oudere camera te gaan?
Ik ben voorlopig tevreden met m'n 70D, maar voor dit geld zou ik die vandaag niet meer kopen nu er ook een updatet opvolger van is. :)
Ik heb zeg maar direct al het gevoel dat ik achterloop als ik die zou kopen. De 80D is echter weer net teveel geld naar mijn idee (€1000). Misschien dat ik tweedehands nog wat kan vinden.
Een tijd van hele grote acties zit er de komende maand niet in, heb je al gekeken of de 80D in een cashback zit bij Canon??
Meteen maar gecheckt, nee dus. :(

Houd ook op Amazon.de "die Angebote" in de gaten, daar heb ik deze body al een paar keer voorbij zien komen.

Verwijderd

Misschien is het vloeken in de kerk aangezien het hele topic gaat over het vervangen van je body maar persoonlijk denk ik dat je beter een paar honderd euro in een fatsoenlijk stuk glas kunt steken. Leuk en aardig dat je straks een body van 700+ euro hebt maar je set lenzen blijft behoorlijk 'meh' en voor dat geld kun je een hele mooie (tweedehands) lens kopen. Waarschijnlijk ga je daar meer effect behalen, want eerlijk is eerlijk de 550d is echt geen slecht apparaat. Wat betreft tweedehands hoef je geen zorgen te hebben; veel grote webshops geven gewoon garantie op hun occasion aanbod.

voor je dierentuin/luchtmachtdagen zou zoiets al heel leuk zijn
https://www.kamera-expres...m-f-4-0-l-usm-occasion13/
https://www.kamera-expres...t-74-zonnekap-occasion13/

wil je meer de focus (haha focus :') ) op vakantiekiekjes dan is zoiets ook al prima haalbaar:
https://www.kamera-expres...-f-2-8-is-usm-occasion25/
https://www.kamera-expres...w-83h-zonnekap-occasion2/

na een snelle blik op je flickr pagina maak jij je meeste/beste foto's met een telelens, daar zou ik mijn upgrade-geld op zetten ;)

mocht je dus helemaal loco-toco willen gaan op de luchtmachtdagen dan is onderstaand ook interessant:
https://www.kamera-expres...f-4-0-l-usm-is-occasion8/
https://www.kamera-expres...5-5-6-l-is-usm-occasion4/

nee ik werk niet bij/heb geen aandelen van kamera-express. :9 puur als voorbeeld, marktplaats en andere fotohandels verzuipen ook in de tweedehands lenzen

oja, dit alles natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je je matglas goed fixt.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2017 00:17 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De 550D heeft net zoals mijn 600D niet de beste sensor aan boort hoor. Ruist best wel snel en heeft daarnaast een hele lelijke ruis. Dus ik indenken dat de body upgraden zeker wel meerwaarde heeft.

Maar ik moet je ook wel te kennen geven dat het glas ook wel ruimte geeft voor een upgrade. Ik weet niet of dat qua financiën ook zo is. Een body als 70 en 80D biedt wel meerwaarde tov 550D. Betere autofocus en betere sensor, ik kan me voorstellen dat een verbeterdeAF met de luchtmachtdagen wel fijn is.

Verwijderd

Tuurlijk bieden de nieuwe body's upgrades, maar is er met een 550d opeens niet meer te werken omdat er wat nieuwers is? Goed glas is wat dat betreft tijdloos in mijn ogen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:58:
Misschien is het vloeken in de kerk aangezien het hele topic gaat over het vervangen van je body maar persoonlijk denk ik dat je beter een paar honderd euro in een fatsoenlijk stuk glas kunt steken. Leuk en aardig dat je straks een body van 700+ euro hebt maar je set lenzen blijft behoorlijk 'meh' en voor dat geld kun je een hele mooie (tweedehands) lens kopen. Waarschijnlijk ga je daar meer effect behalen, want eerlijk is eerlijk de 550d is echt geen slecht apparaat. Wat betreft tweedehands hoef je geen zorgen te hebben; veel grote webshops geven gewoon garantie op hun occasion aanbod.
Eigenlijk ben ik best wel tevreden over mijn 50mm en mijn 70-300mm. Voor mijn gevoel is mijn kitlens de 'zwakste' lens die ik heb. Ik probeer daarom meer met mijn 50mm te schieten, omdat die optisch gewoon veel beter is (scherper en sneller), maar voor de meeste situaties (waar ik anders mijn kitlens zou gebruiken), is die lens gewoon niet wijd genoeg, helaas.

Als ik een nieuwe lens zou kopen, zou dat een wijde vervanging voor mijn kitlens zijn, denk ik.
voor je dierentuin/luchtmachtdagen zou zoiets al heel leuk zijn
https://www.kamera-expres...m-f-4-0-l-usm-occasion13/
https://www.kamera-expres...t-74-zonnekap-occasion13/

wil je meer de focus (haha focus :') ) op vakantiekiekjes dan is zoiets ook al prima haalbaar:
https://www.kamera-expres...-f-2-8-is-usm-occasion25/
https://www.kamera-expres...w-83h-zonnekap-occasion2/

na een snelle blik op je flickr pagina maak jij je meeste/beste foto's met een telelens, daar zou ik mijn upgrade-geld op zetten ;)
Ik kan goed begrijpen dat je die indruk krijgt, maar dat is vooral omdat er bovenaan mijn Photostream veel foto's staan van een wildpark en de afgelopen Luchtmachtdagen. Daar heb ik uiteraard mijn telelens veel gebruikt, maar op een gemiddelde vakantie schiet ik meer landschappen denk ik ;)
mocht je dus helemaal loco-toco willen gaan op de luchtmachtdagen dan is onderstaand ook interessant:
https://www.kamera-expres...f-4-0-l-usm-is-occasion8/
https://www.kamera-expres...5-5-6-l-is-usm-occasion4/

nee ik werk niet bij/heb geen aandelen van kamera-express. :9 puur als voorbeeld, marktplaats en andere fotohandels verzuipen ook in de tweedehands lenzen

oja, dit alles natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je je matglas goed fixt.
Bedankt voor de suggesties voor de lenzen, maar eerlijk gezegd zou ik op dit moment het geld liever uitgeven aan een nieuwe body. Glas is natuurlijk ook belangrijk maar ik heb niet echt het gevoel dat wat ik nu heb heel erg ondermaats is.

Mr Pingu schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:44:
Maar ik moet je ook wel te kennen geven dat het glas ook wel ruimte geeft voor een upgrade. Ik weet niet of dat qua financiën ook zo is.
Kijk, het punt is niet of ik er geld voor heb (dat is op zich niet zo'n probleem) maar hoeveel ik er aan uit wil geven. Zoals gezegd ik mijn startpost gebruik ik mijn camera nou ook weer niet zoveel en daarom ben ik wat terughoudend om er duizenden euro's aan uit te geven.

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:04:
Tuurlijk bieden de nieuwe body's upgrades, maar is er met een 550d opeens niet meer te werken omdat er wat nieuwers is?
Nou ja, het is niet dat er niet mee te werken valt, maar ik heb wel de behoefte aan een upgrade. Het is niet dat het per se moet, maar ik wil het wel graag.
Goed glas is wat dat betreft tijdloos in mijn ogen.
Klopt, en dat geldt voor body's veel minder ;) Zoals @Mr Pingu al aangeeft valt er volgens mij best wel wat te winnen met een upgrade naar een 80D.

[ Voor 81% gewijzigd door Compizfox op 26-02-2017 12:19 ]

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
En wat is het geworden? :) zit zelf in hetzelfde schuitje.

lol+lol=hihi

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik heb toevallig vorige week een 80D gekocht :)

Pagina: 1