Laptop niet goed genoeg voor mijn nieuwe LG 34UM88C monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bierpokkel
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-01-2023
Mijn vraag:

Allereerst wil ik even mededelen dat ik een ontzettende leek ben op dit gebied.
Ik heb 2 weken geleden een PEAQ ML-210008 30019151(€549) aangekocht met deze specs.

Processor Intel(R) Pentium(R) 3805U @ 1.90GHz, 1901 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
Resolutie 1920 x 1080 x 60 Hz
Bits/Pixel 32
Systeem-SKU PEAQ PNB C1015-I2N2
RAM-geheugen 1,00 GB (1.073.741.824 bytes)
128 ssd

Nu heb ik vandaag mijn LG 34UM88C ultra wide 21:9 monitor binnengekregen. Deze vervangt een Dellultrasharp(1920/1200) en heb ik het idee dat mijn laptop het niet helemaal aankan. Hij geeft steeds aan dat ik zowel HDMI als Displayport(deze aansluiting zit niet op me laptop) moet aansluiten. HDMI werkt verder wel prima. Ook beweegt mijn muis super sloom op mijn monitor, zelfs als ik hem op snel zet.
Ik gebruik alles voor online poker en heb daarbij een PostgreSQL server draaien.

Kan het zijn dat mijn laptop niet de specs heeft om deze monitor te kunnen draaien?
Hierbij denk ik aan;

- Processor?
- Videokaart? als deze er uberhaupt wel inzit?
- ander probleem?

Heb beide bij de mediamarkt gekocht, dus zou eventueel nog voor een store credit kunnen gaan.
Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen. Gebruik het

met vriendelijke groet,

[ Voor 3% gewijzigd door Bierpokkel op 24-02-2017 16:44 ]

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Er vanuitgaande dat er geen grafische kaart in de laptop zit, zal 1920*1200 de maximale resolutie zijn die je kunt weergeven via HDMI. Er lijkt wel een truc te zijn om 1440p weer te geven met 30 Hz, maar jij vraagt wel erg veel van deze laptop die wel erg budget is (zeker in vergelijking tot de monitor). http://www.notebookcheck....600-via-HDMI.92840.0.html Het gaat om HD 4000.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-12 07:12
Weet je zeker dat er maar 1 GB ram in de laptop zit? Dat lijkt me namelijk sterk, aangezien 4 GB eigenlijk al een jaar of 5 het minimum is.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt Displayport nodig om op 3440x1440 en 60Hz te draaien. Het zou kunnen dat het ook met de nieuwste versie van HDMI kan maar dat heeft de laptop duidelijk niet.

Er is helaas geen simpele manier om het goed te laten werken. De laptop is er gewoon niet voor gemaakt en kan het niet aan.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:13

Nemesizz

Untouchable

ParaDroid2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:39:
Weet je zeker dat er maar 1 GB ram in de laptop zit? Dat lijkt me namelijk sterk, aangezien 4 GB eigenlijk al een jaar of 5 het minimum is.
Denk dat dat het deel is dat gedeeld word voor de GPU.

Wat ik zo kan vinden (bar weinig eerlijk gezegd :P ) zou die laptop 6GB RAM hebben, waarvan dus 1GB naar de GPU gaat.

• Bierpokkel
6 gb RAM indd Heb deze gegevens via systeemeigenschappen teruggevonden.
Denk dat er helaas niks anders opzit dan hem te retourneren en opzoek te gaan naar een andere.
Mocht er iemand toch nog tips hebben, of mij een goede monitor voor poker kan aanraden, dan hoor ik dat graag.

alvast bedankt!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bierpokkel schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:29:
6 gb RAM indd Heb deze gegevens via systeemeigenschappen teruggevonden.
Denk dat er helaas niks anders opzit dan hem te retourneren en opzoek te gaan naar een andere.
Mocht er iemand toch nog tips hebben, of mij een goede monitor voor poker kan aanraden, dan hoor ik dat graag.

alvast bedankt!
Zoek even uit wat de maximale resolutie is wat je laptop aan kan.

Heb hier zelf een 34 inch 3440x1440 scherm is dat is voor poker zeker fijn. Sowieso hoe hoger de resolutie hoe beter want dan kan je meerdere tafels beter kwijt. Ik zou een scherm kopen met een zo hoog mogelijke resolutie wat je laptop aan kan. Kijk even op 2560x1440 mogelijk is, dat is al beter dan 1920x1080. Als meer dan 1080p niet mogelijk is kan eigenlijk ieder scherm wel maar handig is het niet. Een andere laptop of een PC is dan wel nodig als je meer wil.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 22:27

rdejongjr

Gnome

Voor zowel de resolutie en de inputlag is het hebben van displayport een must.
HDMI is leuk en aardig voor films enzo maar kent veel inputlag en gaat idd vaak maar tot 30Hz, niet wenselijk als je zelf de muisbewegingen maakt.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 10:53
Dit is helemaal niet correct...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 22:27

rdejongjr

Gnome

Paprika schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:30:
[...]

Dit is helemaal niet correct...
Laat ik het anders noteren dan.
Bij bijna alle schermen welke zowel HDMI als DP hebben bemerk je bij HDMI veel meer vertraging dan bij DP.
Zelfs ultra schnelle gaming monitoren dien je van DP of DVI te voorzien om zo soepel mogelijk te kunnen genieten van het scherm.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19
rdejongjr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Bij bijna alle schermen welke zowel HDMI als DP hebben bemerk je bij HDMI veel meer vertraging dan bij DP.
Zelfs ultra schnelle gaming monitoren dien je van DP of DVI te voorzien om zo soepel mogelijk te kunnen genieten van het scherm.
De reden daarvoor is dat de fabrikant dan meestal nog met een oud scherm-ontwerp zit te klooien. DisplayPort kan al veel langer hogere resoluties aan dan dan HDMI dat kan. Veel schermen zijn dan ook uitgerust met DisplayPort waarop de hoge refreshrates gehaald worden en een HDMI-variant lager dan 2.0. Daar kan dan alleen maar 30 Hz gehaald worden en dat geeft inderdaad inputlag en een schokkerig beeld.

Bovendien is pas vanaf de GTX 900-serie HDMI 2.0 beschikbaar op kaarten, Intel support het nog steeds niet direct (alle borden met HDMI 2.0 is door middel van conversie van DisplayPort naar HDMI 2.0). Er was dus eerder ook geen mogelijkheid om een hoge resolutie en hoge refreshrate aan te sturen met HDMI.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12 22:53

Umbrah

The Incredible MapMan

rdejongjr schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:32:
[...]

HDMI en DVI gebruiken exact hetzelfde protocol, zei het at HDMI op een hogere kloksnelheid kan draaien, iets wat DVI compenseert door overcomplicatie toe te voegen in de vorm van dual-link. Eigenlijk zijn ze om het even (en daardoor heel goedkoop te linken). De monitor heeft waarschijnlijk dual-link of HDMI 2.0 nodig, iets wat de laptop niet heeft, waardoor de TS op 30Hz zal draaien naar alle waarschijnlijkheid.

HDMI heeft geen enkel nadeel qua inputlag als je videokaart/monitor 'bij elkaar past'. Wat in het geval van de TS duidelijk niet het geval is. Dat ligt echter niet aan de monitor, voor het soort vermaak wat de TS doet is de monitor zoals een pokeraar aangaf overduidelijk geschikt (ben zelf niet zo'n pokeraar, meer een CAD/GIS-man).

Het feit dat de TS met shared memory, op een zwáár under-budget laptop niet alleen zo'n scherm wil aansluiten, maar ook nog een database draaien (postgresql kan erg zwaar gaan, en als ik iets herinner van kansspelberekeningen en poken in m'n opleiding dan is het wel dat het zwaar kan zijn), op een absurd low-CPU, IGP, low-RAM en slow-storage laptopje... tsja... dan heb je wel meer problemen dan het niet hebben van displayport of HDMI2.0...

Ik zou de monitor niet wegdoen, die is erg goed. Het is de laptop die 100% ongeschikt is voor wat de TS wil.

• Bierpokkel
Bedankt allemaal voor de reacties:)
Heb het scherm retour gedaan bij de mediamarkt omdat ik nog binnen de 2 weken zit.
Nu maar op zoek naar een goed scherm die wel aansluit op mijn laptop. Het liefst 1 met een zo groot mogelijke resolutie.
Pagina: 1