Mail delivery failed: returning message to sender error

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Syst3m323
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-07-2023
Een klant heeft het probleem dat hun mails niet aankomen bij sommige ontvangers. Zij krijgen dan de volgende melding in een return:

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

info@ontvangstdomein.nl

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Return-path: <info@verzenddomein.nl>
Received: from [0.0.0.0] (helo=DESKTOP1)
by web.domein.nl with esmtpsa
(TLSv1.2:DHE-RSA-AES256-GCM-SHA384:256)
(Exim 4.83)
(envelope-from <info@verzenddomein.nl>)
id 1cgqE8-0004PM-Lb
for info@ontvangstdomein.nl; Thu, 23 Feb 2017 11:02:20 +0100

Ik heb zelf een testmail verstuurd naar de bovenstaande ontvanger, deze kwam zonder problemen aan.

Dit probleem hebben zij tevens bij een klant van hun, hier kregen zij deze melding:

SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<voorbeeld@ziggovoorbeeld.nl>:
host mx.mnd.mail.iss.as9143.net [0.0.0.0]:
550 voorbeeld@ziggovoorbeeld.nl bestaat niet / does not exist

Het lijkt duidelijk dat het mailadres dan simpelweg niet klopt, maar de mail die zij geprobeerd hebben te versturen is een reactie op een mail van de bovenstaande klant, het mailadres hebben zij dus niet zelf ingevoerd.
Na veel googlen kom ik er zelf niet uit, weet iemand wat hiervan mogelijk de oorzaak en de oplossing kan zijn/is?

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 17-02-2024 09:55 . Reden: het @ziggo adres dat als voorbeeld werd gebruikt, blijkt te bestaan. Daarom aangepast naar voorbeeld@ziggovoorbeeld.nl ]

Alle reacties

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 22:28
Foute configuratie van de mail client van de andere kant? Een alias die ooit ingesteld is, maar niet meer bestaat?

Is dit bij 1 adres, of bij meerdere?

• Syst3m323
Paultje3181 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 08:07:
Foute configuratie van de mail client van de andere kant? Een alias die ooit ingesteld is, maar niet meer bestaat?

Mogelijk is de fout bij de instellingen van hun klant, dat weet ik helaas niet, deze kan ik niet inzien.
Dit is inderdaad bij meerdere adressen, maar niet bij elk adres.
In de mailserver kan ik geen foute aliassen vinden, bij ons is het zover ik kan zien allemaal correct ingesteld, vandaar dat het voor mij onduidelijk is waar het fout gaat.

Het info@ontvangstdomein.nl is overigens wél te bereiken voor mij, vanuit onze eigen mailserver.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 22:28
Wel bij elk adres van hetzelfde domein? Of ook adressen van verschillende domeinen? Staat je server op een blacklist? Of je ip-(range)?

• Syst3m323
Paultje3181 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:47:
Wel bij elk adres van hetzelfde domein? Of ook adressen van verschillende domeinen? Staat je server op een blacklist? Of je ip-(range)?
Het probleem komt voor bij verschillende domeinen, vooral bij gmail en ziggo. Of de server hier op de blacklist staat weet ik niet, ik zal dit even uitzoeken, als ik meer weet dan zal ik dit direct vermelden. Met een snelle blacklist check via whatismyipaddress.com staat het domein nergens op de blacklist.

• Syst3m323
Net contact gehad met Ziggo, deze geven aan dat het domein niet op de blacklist staat. Ook is er niks aan de hand bij de persoon waar ze naar willen mailen. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de SMTP instellingen verkeerd geconfigureerd is? Dit staat op poort 587 met protocol TLS, normaal is dit goed en werkt het, ik kan mij dan ook niet voorstellen dat daar een fout in zit.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Paultje3181 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 08:07:

Een mailclient geeft nooit dergelijke foutmeldingen. Dit zijn dus foutmeldingen van de server. ;)
Syst3m323 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:07:
Net contact gehad met Ziggo, deze geven aan dat het domein niet op de blacklist staat. Ook is er niks aan de hand bij de persoon waar ze naar willen mailen. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de SMTP instellingen verkeerd geconfigureerd is? Dit staat op poort 587 met protocol TLS, normaal is dit goed en werkt het, ik kan mij dan ook niet voorstellen dat daar een fout in zit.
Poort 587 is ook de standaard poort voor TLS SMTP. ;) Dus daar kan het niet door spaak lopen.

Als ik vanuit de TS de volgende foutmelding lees, zou ik zeggen dat de mailbox (van de ontvangende partij) gewoonweg niet bestaat:
550 klant@ziggo.nl bestaat niet / does not exist
Daarnaast:
Het lijkt duidelijk dat het mailadres dan simpelweg niet klopt, maar de mail die zij geprobeerd hebben te versturen is een reactie op een mail van de bovenstaande klant, het mailadres hebben zij dus niet zelf ingevoerd.
Dat zij het adres niet zelf hebben ingevuld maakt niet uit, het opgegeven mailadres bestaat gewoonweg niet op de server van de ontvangende partij, ook al geeft iemand anders wel dat adres op. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2017 12:17 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:04

Rmg

CH40S schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:10:
[...]
Een mailclient geeft nooit dergelijke foutmeldingen. Dit zijn dus foutmeldingen van de server. ;)
Je kan prima een ongeldig return adres invoeren in de cliënt en toch versturen. Probeer je dan mail terug te sturen naar het rply adres kan je deze melding krijgen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rmg schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Je kan prima een ongeldig return adres invoeren in de cliënt en toch versturen. Probeer je dan mail terug te sturen naar het rply adres kan je deze melding krijgen.
Dat snap ik, maar dan nog is dat een foutmelding die in de vorm van een e-mail terugkomt. Ergo, van de ontvangende mailserver. ;)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De server kan ook ingesteld zijn dat bij een spam score van X het bericht geweigerd wordt. Kijk dus goed naar zowel de versturende server of deze niet tóch op een blacklist staan en kijk ook naar de inhoud van het bericht.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

emnich schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:19:
De server kan ook ingesteld zijn dat bij een spam score van X het bericht geweigerd wordt. Kijk dus goed naar zowel de versturende server of deze niet tóch op een blacklist staan en kijk ook naar de inhoud van het bericht.
Maar dan geeft de ontvangende mailserver niet aan dat de mailbox niet bestaat. ;)

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@CH40S Toch kan je dat best zo instellen. Maar Ziggo doet dat inderdaad niet zo, die geeft gewoon aan dat je op een blacklist staat.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat snap ik, het is echter een beetje onlogisch om te zeggen dat een mailadres niet bestaat, als de verzendende mailserver op een blacklist staat. Alsof je zegt dat de band lek is, maar het motorblok vergaan is.

• Syst3m323
[...]
Dat zij het adres niet zelf hebben ingevuld maakt niet uit, het opgegeven mailadres bestaat gewoonweg niet op de server van de ontvangende partij, ook al geeft iemand anders wel dat adres op. ;)
Dat lijkt mij inderdaad ook, wel vreemd dat het juiste adres dan niet weergegeven wordt. Maar dat is niet te verklaren met de error naar het info@ontvangstdomein.nl. Deze klopt namelijk wel en bestaat, er wordt geen specifieke errorcode genoemd waardoor de mail niet aankomt. Vanaf elk ander adres kan ik deze bereiken, behalve via de info@verzenddomein.nl.
Deze klant host hun mail via onze mailserver, die kunnen de info@ontvangstdomein.nl niet bereiken, onze info box weer wel. Wij kunnen de info@ontvangstdomein.nl wél bereiken.
Pagina: 1