Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet meer op, LED brandt niet. Werkte wel gisteren.

Pagina: 1
Acties:

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vorige week een pc gebouwd, deed het goed. Bedankt voor adviezen van twee weken geleden op deze site, die ik heb gevolgd (zwaardere processor dan ik eerst van plan was).

Maar nu gaat hij niet meer aan - helemaal geen reactie. Gisteravond uitgezet via toetsenbord. Ik draai Windows en doe huis tuin en keuken dingen, en een schaakprogramma. Geen zwaar gamen of zo. Andere kabel geprobeerd, electriciteit in orde, niets. Het enige wat me gisteravond opviel was dat ik een licht gezoem van een fan hoorde, dat was er eerder niet geloof ik.

Wat doe je in zo'n geval? Voeding stuk? Kan ik iets testen? Wie heeft een idee wat er aan de hand is en wat je moet doen?

Sybe

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 240,10€ 240,10
1MSI B250I GAMING PRO AC€ 115,-€ 115,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart Window€ 69,50€ 69,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 115,95€ 115,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 154,85€ 154,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,35

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Kans is groot dat er iets mis is met de fan van je processor. Dan start hij uit beveiliging niet op. Zit de kabel er helemaal goed in, geen brandsporen? Draait de fan als je de pc aanzet en de fan van je voeding ?

Verwijderd

Begin eens hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Niet helemaal meer up to date maar het meeste is nog van toepassing.
Post wat je gedaan hebt en wat het resultaat was.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Brogala schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:06:
Gisteravond uitgezet via toetsenbord.
Een toetsenbord knopje gooit de pc over het algemeen in slaapstand, geen complete shutdown
Andere kabel geprobeerd
Welke kabel precies? Kans dat de voedingskabel "schuldig" is, is ongeveer 0.0001%
Het enige wat me gisteravond opviel was dat ik een licht gezoem van een fan hoorde, dat was er eerder niet geloof ik.
"geloof ik" kunnen we niets mee.
Wat doe je in zo'n geval? Voeding stuk? Kan ik iets testen? Wie heeft een idee wat er aan de hand is en wat je moet doen?
Begin eens met rustig adem te halen ;)
Hoogstwaarschijnlijk is er niets aan de hand.
Indien je een andere voedingskabel geprobeerd hebt, gooi de vorige er gewoon weer netjes tussen. Kans dat hierin de fout zit is zoals gezegd toch te verwaarlozen.

Wat gebeurd er vervolgens als je de pc aan zet? "helemaal niets" lijkt me stug. Draaien er absoluut geen fans, branden er geen leds?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Brogala
  • Niet online
Switchie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 02:02:
[...]

Een toetsenbord knopje gooit de pc over het algemeen in slaapstand, geen complete shutdown

[...]

Welke kabel precies? Kans dat de voedingskabel "schuldig" is, is ongeveer 0.0001%

[...]

"geloof ik" kunnen we niets mee.

[...]

Begin eens met rustig adem te halen ;)
Hoogstwaarschijnlijk is er niets aan de hand.
Indien je een andere voedingskabel geprobeerd hebt, gooi de vorige er gewoon weer netjes tussen. Kans dat hierin de fout zit is zoals gezegd toch te verwaarlozen.

Wat gebeurd er vervolgens als je de pc aan zet? "helemaal niets" lijkt me stug. Draaien er absoluut geen fans, branden er geen leds?
Hij doet echt helemaal niks, geen fan start met draaien, geen LEDs gaan aan. Daarom is het ook lastig troubleshooten.

Verwijderd

Brogala schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 03:20:
Hij doet echt helemaal niks, geen fan start met draaien, geen LEDs gaan aan. Daarom is het ook lastig troubleshooten.
Begin met het controleren van je kabels. In dit geval zou ik eerst naar de voedingskabels en frontpanel-aansluitingen kijken. Als dat niets oplevert, kan je alles nog eens nalopen, maar nu expliciet lostrekken en opnieuw aansluiten. Soms zie je niet dat iets niet goed vastzit en dan helpt herpluggen.

Een pc die opeens helemaal dood is komt weinig voor. Het kan zijn dat je voeding plotseling overleden is, maar dat is doorgaans zeldzaam en gebeurt bovendien vaak met meer bombarie.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Trek eerst je bios battery eruit voor een minuut, en de 220 stekker

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 14:05

Malloot

bekijk eens wat anders

In 2010 had ik een soortgelijk probleem na enkele weken.
Ik heb toen het moederbord verwisseld, en toen deed hij het weer.
Ik weet alleen niet meer of de fans wel draaiden.

Ik heb in 2014 gehad dat de computer opeens uitging. Toen bleek de voeding stuk.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:03
Heb je niet per ongeluk het aan/uit knopje op de voeding zelf uitgeschakeld?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

360watt niet wat karig?
Ik gok op de psu.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:51
Nee hoor, 360 watt is ongeveer 4x zoveel als deze pc maximaal zal gebruiken. Daarnaast is het een voeding van hoge kwaliteit, dan kan hij natuurlijk nog steeds kapot zijn, maar dat zou dan pech zijn.

• Brogala
  • Niet online
Hoi, hierbij de eigenaar van dit account (mijn vader heeft deze post gemaakt). Ik had mijn pols gebroken en het was wat lastig om te troubleshooten, inmiddels is het gips er vanaf en ben ik van plan te troubleshooten.

Ik ga eerst alle kabels eruit en er weer in doen, misschien helpt dit (en even testen of de power-on button op de kast wel goed werkt met het moederbord). Nadat alle stekkers eruit en er weer in zijn gedaan even de BIOS batterij er uit halen voor 10 min. Anders leek het me een goed idee om even na te gaan of beide RAM modules het doen door ze er om en om uit te halen en de PC te booten met 1 RAM module. Als dat nog niet werkt vrees ik toch dat het moederbord kapot is, maar ik zal ook even de voeding controleren.

Dit doe je toch door een paperclip in een groene en een zwart 'vakje' van de ATX kabel te doen? Of is dit inmiddels alweer outdated.

Toen mijn PC opeens stopte met werken en er ook helemaal niks gebeurde toen ik hem aanzette lag het eraan dat ik de CPU er slordig in had gedaan en daardoor wat 'pins' van het moederbord waar de CPU op lag had kapot gemaakt, deze keer heb ik het wel zorgvuldig gedaan dus hoop dat het dat niet is.
Pagina: 1