Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Hallo mede tweakers!

Ik zit met het volgende probleem. Mijn kennis van camera's en lenzen is nagenoeg nul. Echter is mijn vriendin hobby fotograaf en doet ze voor het werk Lead design, ze heeft haar eigen Instagram account(thebirmantwins) voor onze huisdieren gemaakt( 2 mooie raskatten).

Nu hoor ik haar vaak klagen over haar huidige lens, hij kan niet goed scherp stellen voor foto's van dichtbij. En mist hierdoor vaak die leuke momentjes om vast te leggen.

Nu is ze binnenkort jarig(volgende maand), en ik wou haar graag verrassen met een iets wat betere lens meer geschikt voor wat zij er momenteel mee doet.

Ik heb hier en daar informatie proberen te vergaren over wat de beste bang for your buck is kwa zo'n soort lens. En kwam met de chat van coolblue op de volgende lenzen. Echter weet ik niet of er betere zijn, in dezelfde prijsklasse rond de 300 euro.

SIGMA 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM NIKON

NIKON AF-S DX MICRO-NIKKOR 40MM F/2.8G

Wat vind me vriendin belangrijk: Hij moet snel kunnen focussen, en van dichtbij goed kunnen scherp stellen. Dit om die snelle momenten vast te leggen. Tevens wilt ze graag dat er een achter grond onscherpte in zit(bokeh effect??) Heb ik me laten vertellen...

Nu is mijn vraag aan jullie, zijn dit goede lenzen? Hebben jullie een beter alternatief?
Ze gebruikt nu een Nikon D3200, met een ''all round'' lens het enige wat ik ervan kan uit opmaken is 28-200mm.

Wellicht dat jullie even haar Instagram pagina(thebirmantwins) kunnen bekijken naar wat voor soort type fotos ze normaal maakt. En aan de hand van dat mij wellicht een goede richting kunnen opduwen, of wellicht heeft coolblue al een goede aanbevolen?

Alvast heel vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

Beste antwoord (via Facenoise op 26-02-2017 13:39)

Verwijderd

50mm 1.8 is prima aan te raden voor binnenshuis, zolang je geen overzichtsfoto's wilt maken. (wat bij jullie ook niet het geval is) Vooral het grote diafragma -die 1.8 waarde, of in het geval van de huidige lens 3.5-6.5- is dan ideaal; hoe lager het getal hoe groter het gat wordt waardoor het licht naar binnen komt. Hoe groter het gat, hoe korter je sluitertijd zal zijn. Vooral het laatste kan heel goed van pas komen met bewegelijke beestjes :)

Andere technische term is de crop factor, jullie D3200 heeft geen full frame sensor maar een APS-C. Dit zorgt ervoor dat je 50mm lens eigenlijk 50mmx1.5=75mm lens wordt. Indien de voorbeelden die je hebt gezien zijn gemaakt met een full frame camera zullen de foto's met een 50mm op een D3200 wat krapper worden gekaderd.

Zonder je verder dood te gooien met technische poeha kan ik je alleen maar aanraden om voor de 50mm te gaan, of wanneer zoom gewenst is de door jezelf voorgestelde 17-50 2.8 aan te schaffen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05
Waar je naar zal moeten kijken is de minimale scherpstelafstand van de lenzen die je op het oog hebt. De minimum focus distance. Die zou je moeten vergelijken met de lens die ze nu heeft. Dan kan je bepalen of het dichtbij genoeg is.

Met een echte macro lens kan je heel dichtbij focussen, maar daarvan is de auto-focus niet altijd even rap of secuur. Macro fotografie is vaak handmatig focussen.

De Tamron 17-50 2.8 en Sigma 17-50 2.8 (zoals je zelf opnoemt) zijn goede lenzen, kunnen redelijk dichtbij focussen (geloof vanaf 28cm) en zijn prima betaalbaar. Daar kan je eigenlijk geen miskoop mee doen.

Je levert echter wel flink zoombereik in t.o.v. de 28-200. Dus als ze vaak ver inzoomt is dat niet handig.

Dan zou ik eerder een tweedehands Tamron/Sigma/Nikon 70-200 2.8 aanraden, maar dan zit je weer met een grotere minimale focusafstand van soms minimaal 1 meter. Echter is, als je door de zoeker kijkt, je onderwerp zo dichtbij dat je dan alsnog prima de foto kan maken :)
Daarnaast zijn die 70-200 2.8 wel vrij prijzig. Tweehands wel onder de 1000 euro te vinden overigens, maar ik weet niet wat het budget is uiteraard :)

Er is geloof ik ook nog een 70-200 f/4, maar daar weet ik helaas niets over te vertellen.

[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 24-02-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
PdeBie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:10:
Waar je naar zal moeten kijken is de minimale scherpstelafstand van de lenzen die je op het oog hebt. De minimum focus distance. Die zou je moeten vergelijken met de lens die ze nu heeft. Dan kan je bepalen of het dichtbij genoeg is.

Met een echte macro lens kan je heel dichtbij focussen, maar daarvan is de auto-focus niet altijd even rap of secuur. Macro fotografie is vaak handmatig focussen.

De Tamron 17-50 2.8 en Sigma 17-50 2.8 (zoals je zelf opnoemt) zijn goede lenzen, kunnen redelijk dichtbij focussen (geloof vanaf 28cm) en zijn prima betaalbaar. Daar kan je eigenlijk geen miskoop mee doen.

Je levert echter wel flink zoombereik in t.o.v. de 28-200. Dus als ze vaak ver inzoomt is dat niet handig.

Dan zou ik eerder een tweedehands Tamron/Sigma/Nikon 70-200 2.8 aanraden, maar dan zit je weer met een grotere minimale focusafstand van soms minimaal 1 meter. Echter is, als je door de zoeker kijkt, je onderwerp zo dichtbij dat je dan alsnog prima de foto kan maken :)
Daarnaast zijn die 70-200 2.8 wel vrij prijzig. Tweehands wel onder de 1000 euro te vinden overigens, maar ik weet niet wat het budget is uiteraard :)

Er is geloof ik ook nog een 70-200 f/4, maar daar weet ik helaas niets over te vertellen.
Bedankt voor je reactie.

Ze maakt de foto's meestal indoor, in eerste instantie is deze camera gekocht voor op vakantie, en dan is zo'n zoom bereik wel fijn met de oude lens. Echter zal deze lens(macro) voornamelijk dus in huis gebruikt worden op een kleine afstand. Precies waar haar lens nu tekort schiet. Op vakantie zullen we de macro lens waarschijnlijk ook niet meenemen.

Bedankt voor je imput over mijn aangedragen lenzen, fijn om te weten dat Coolblue niet zomaar wat probeert te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vergeet de term macro lens. De foto's die je vriendin maakt hebben weinig met macro te maken. Hoogstens zijn het close-ups van de katten. Een echte macro lens is zoals PdeBie al aangeeft ook niet geschikt hiervoor aangezien die vaak juist langzamer zijn en sowieso doorgaans een vast brandpunt hebben en pas vanaf 40mm of zo beschikbaar zijn. Gezien de foto's op instagram is er toch wel wat meer flexibiliteit qua zoomen gewenst.

Dus ga op zoek naar een zoomlens met acceptabele minimale scherpstelafstand en snelle focusmotor. Ik denk dat de Sigma die je zelf noemt al best een goede optie is.

Bedenk wel dat een relatief eenvoudige camera als de D3200 ook zo zijn beperkingen zal hebben in focussnelheid en nauwkeurigheid.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Orion84 De Sigma zal zeker een goede optie zijn, maar hij moet wel even kijken of ze vaak ver inzoomt, want het verschil in bereik is wel groot (50 vs 200mm).

Daarom dat ik dacht aan een 70-200 of iets dergelijks. Dan kan je ook wat meer afstand houden van de diertjes zodat ze niet afgeleid zijn door het baasje en een hele fijne strakke uitsnede maken door ver in te zoomen.
Echter is de minimale focusafstand ook een stuk groter dan met huidige lens vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
PdeBie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:33:
@Orion84 De Sigma zal zeker een goede optie zijn, maar hij moet wel even kijken of ze vaak ver inzoomt, want het verschil in bereik is wel groot (50 vs 200mm).

Daarom dat ik dacht aan een 70-200 of iets dergelijks. Dan kan je ook wat meer afstand houden van de diertjes zodat ze niet afgeleid zijn door het baasje en een hele fijne strakke uitsnede maken door ver in te zoomen.
Echter is de minimale focusafstand ook een stuk groter dan met huidige lens vermoed ik.
Een 70-200 klinkt inderdaad als iets dat goed aansluit op dit gebruik. Misschien moet ze dan wat meer afstand nemen van de katten, maar de bokeh wordt er fantastisch van, iets dat ze blijkbaar ook belangrijk vindt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
BeefHazard schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:44:
[...]

Een 70-200 klinkt inderdaad als iets dat goed aansluit op dit gebruik. Misschien moet ze dan wat meer afstand nemen van de katten, maar de bokeh wordt er fantastisch van, iets dat ze blijkbaar ook belangrijk vindt.
PdeBie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:33:

Jikes, als ik even op zoek ga naar zo'n 70-200, kom ik echter schrikbarende prijzen tegen, de goedkoopste is 700 euro, die gaat iets zijn doel voorbij moet ik zeggen, mijn budget is zon 300 euro.

Zal het dan toch de Sigma moeten worden denken jullie?

Om even een voorbeeld te schetsen nog, ze zit vaak in haar eentje met een speeltje de katten bezig te houden en staat dus op minder dan 1 meter van de katten af, en probeert op die manier leuke foto's te schieten, dus in de ene hand een speeltje om de aandacht te krijgen en de andere hand de camera om een foto te maken. Alleen met deze lens krijgt ze dus vaak de focus niet goed.

Ikzelf zat aan een focus van rond de 20-30CM te denken, dan zou ze dit probleem niet hebben. Echter heeft de 70-200 minimaal een meter nodig om scherp te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Facenoise schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:54:
[...]

[...]

Jikes, als ik even op zoek ga naar zo'n 70-200, kom ik echter schrikbarende prijzen tegen, de goedkoopste is 700 euro, die gaat iets zijn doel voorbij moet ik zeggen, mijn budget is zon 300 euro.

Om even een voorbeeld te schetsen nog, ze zit vaak in haar eentje met een speeltje de katten bezig te houden en staat dus op minder dan 1 meter van de katten af, en probeert op die manier leuke foto's te schieten, dus in de ene hand een speeltje om de aandacht te krijgen en de andere hand de camera om een foto te maken. Alleen met deze lens krijgt ze dus vaak de focus niet goed.

Ikzelf zat aan een focus van rond de 20-30CM te denken, dan zou ze dit probleem niet hebben. Echter heeft de 70-200 minimaal een meter nodig om scherp te stellen.
Ik zie idd dat er op dit moment geen tweedehands 70-200's worden aangeboden voor Nikon. Tamron heeft wel een 70-300 (pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon). Waarschijnlijk geen favoriet bij de professionals hier vanwege variabel diafragma, maar ik denk dat het alsnog een goede stap is voor iemand die nu een D3200 en kitlens gebruikt.
Nu ben ik geen Nikon expert, dus het kan heel goed zijn dat er nog een véél beter objectief is dan dit.

[ Voor 3% gewijzigd door BeefHazard op 24-02-2017 16:03 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Facenoise schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:54:
[...]

[...]

Voor specifiek die manier van fotograferen wil je ook geen 70-200 gebruiken. Ten eerste is dat niet fatsoenlijk vast te houden met 1 hand (zeker met een wat kleinere body als de D3200), ten tweede is dat gewoon veel te veel 'tele' voor als je zo dicht op de katten zit.

Nog wel even een vraagje: als ze op die manier fotografeert, kijkt ze dan wel door de zoeker, of gebruikt ze het scherm achterop de camera tijdens het fotograferen? Dat laatste is namelijk qua scherpstellen een heel stuk trager en zou dus ook nog een verklaring kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 24-02-2017 16:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:11
Mij lijkt een 70-200mm ook behoorlijk overkill voor het fotograferen van katten in huis. Ik heb zelf in het verleden behoorlijk veel mijn kat achterna gerend met een D5100 en een 50mm, en dat beviel redelijk goed.

Misschien is een Sigma/Tamron 17-50 2.8 wel interessanter omdat ie kan zoomen, maar het echte bokeh effect krijg je pas richting de 40/50mm.

En ik vraag me af of een 17-50 wel een goede aanvulling is bij een 28-200mm? Is een 50mm niet veel logischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
50mm 1.8 is inderdaad ook een leuke, en helemaal niet dure, optie :)

Nikon 50mm 1.8D kost 129 euro en de iets sneller focussende 50mm 1.8G kost nu rond de 225 uit mijn hoofd.

Heeft de D3200 een interne focusmotor? Zo niet, valt de 1.8D al af, want die heeft geen focusmotor intern.

[ Voor 35% gewijzigd door PdeBie op 24-02-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
PdeBie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:12:
[...]

Nikon 50mm 1.8D kost 129 euro en de iets sneller focussende 50mm 1.8G kost nu rond de 225 uit mijn hoofd.

Heeft de D3200 een interne focusmotor? Zo niet, valt de 1.8D al af, want die heeft geen focusmotor intern.
Klopt het als ik zeg dat deze helemaal geen zoom heeft? Een klein beetje zoom is wel gewenst om ze goed op de foto te krijgen zonder zelf heen en weer te hoeven bewegen.

Alvast hartelijk bedankt voor de vele reacties, door jullie discussies kan ik zo straks een stuk betere keus maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ImmortalSoul schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:09:
Mij lijkt een 70-200mm ook behoorlijk overkill voor het fotograferen van katten in huis. Ik heb zelf in het verleden behoorlijk veel mijn kat achterna gerend met een D5100 en een 50mm, en dat beviel redelijk goed.

Misschien is een Sigma/Tamron 17-50 2.8 wel interessanter omdat ie kan zoomen, maar het echte bokeh effect krijg je pas richting de 40/50mm.
Opzich is scherptediepte niet echt afhankelijk van het aantal mm ;) Gaat om de vergroting (dus effectief de combinatie van aantal mm en afstand tot het onderwerp) en het diafragmagetal. Met een wijdere lens dichter op je onderwerp kruipen geeft dezelfde scherptediepte. Maar dat gaat wellicht wat de diep voor dit topic.
En ik vraag me af of een 17-50 wel een goede aanvulling is bij een 28-200mm? Is een 50mm niet veel logischer?
Het ging volgens mij vooral om een lens die qua focussnelheid de boel beter bij kan houden? Qua lichtsterkte (en dus scherptediepte en bokeh) is een 35mm 1.8 of 50mm 18 inderdaad wel een leukere aanvulling.
PdeBie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:12:
[...]

d3200 heeft geen focusmotor, dus 50mm 1.8D wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Ik zou voor de 50mm 1.8G kiezen. Enkel is de vraag hoe reageert het dier als je vriendin zich een beetje moet verplaatsen om te kadreren

De lens is op een jullie camera ook een fantastische portret lens.

Zoek een keer op internet naar Cats 50mm 1.8 dan krijg je wat creatieve ideen wat mogelijk is met de lens.

Een 50mm 1.8G is nooit weggesmeten geld en een must have vind ik voor elke fotograaf, met het diafragma van 1.8 gaan er nieuwe deuren open om binnen te fotograferen.

[ Voor 56% gewijzigd door StatQ op 24-02-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
Orion84 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:21:
[...]
Opzich is scherptediepte niet echt afhankelijk van het aantal mm ;) Gaat om de vergroting (dus effectief de combinatie van aantal mm en afstand tot het onderwerp) en het diafragmagetal. Met een wijdere lens dichter op je onderwerp kruipen geeft dezelfde scherptediepte. Maar dat gaat wellicht wat de diep voor dit topic.

[...]

Het ging volgens mij vooral om een lens die qua focussnelheid de boel beter bij kan houden? Qua lichtsterkte (en dus scherptediepte en bokeh) is een 35mm 1.8 of 50mm 18 inderdaad wel een leukere aanvulling.

[...]

d3200 heeft geen focusmotor, dus 50mm 1.8D wil je niet.
Klopt kwa focus snelheid, en hoe dichtbij hij kan scherpstellen is belangrijk. Echter vermoed ik wel dat ze graag een klein beetje zoom erin heeft zodat ze zelf niet naar voren en achteren hoeft te bewegen.

Ze moet de katten namelijk bezig houden terwijl ze fotografeert, en dan naar achter lopen om ze in te kaderen en vervolgens lopen de katten naar je toe(zijn heel aanhankelijk) en zo blijf je dan naar achter lopen lijkt me?
StatQ schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:24:
Ik zou voor de 50mm 1.8G kiezen. Enkel is de vraag hoe reageert het dier als je vriendin zich een beetje moet verplaatsen om te kadreren

De lens is op een jullie camera ook een fantastische portret lens.

Zoek een keer op internet naar Cats 50mm 1.8 dan krijg je wat creatieve ideen wat mogelijk is met de lens.

Een 50mm 1.8G is nooit weggesmeten geld en een must have vind ik voor elke fotograaf, met het diafragma van 1.8 gaan er nieuwe deuren open om binnen te fotograferen.
Ik zal de lens zo eens opzoeken!

EDIT: zojuist even snel globaal gedaan, komen veel hits dat het de perfect cat/dog lens is. Ik ga vanavond even alle opties naast elkaar leggen wat hier aangedragen is en vanuit daar mijn keus maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Facenoise op 24-02-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Welke lenzen heb je nu?

Wat wil je vriendin gaan fotograferen? Insecten? Bloemen of iets anders? Een kort brandpuntsafstand, zoals de 40mm, betekent dat je ten eerste je eigen schaduw snel ziet en ten tweede dat je levende dieren wegjaagd of in de weg zit (bij bloemen wat minder relevant, die rennen niet zo hard, maar de schaduw kan er wel op vallen).

De 50mm is geen macrolens, de minimale focusafstand is niet bijzonder klein en ongeschikt voor macro.

Er zijn vele goede macrolenzen van verschillende merken die prima op je camera passen, de Nikon 60mm, 105mm. Van Sigma heb je een goede 105mm en 150mm. Tokina heeft een goede 100mm al weet ik niet of deze een motor aan boord heeft. Tamron heeft nog een 90mm.

Nikon heeft ook nog een 85mm f/3.5 Marco lens. Geen idee hoe deze is.

Ipv een macrolens kun je ook een close-up attachment lens pakken. Dit werkt als een soort bril: je verschuift het focuspunt dichterbij. Kies altijd 1 die bestaat uit meerdere glasdelen. Van Nikon heb ik de 6T gehad, geweldig ding. Nikon heeft een beperkt aanbod op dat vlak qua filtermaten. Canon heeft daar veel meer keuze in. Deze hebben ook twee sterktes, de 250D en 500D. In tegenstelling tot wat je denkt, zijn dat ten eerste geen camera bodies en ten tweede passen deze gewoon op je Nikon lens, mits de filtermaat hetzelfde is van de filter die je besteld.

Een voorbeeld overzicht + NL prijzen staan hier:

https://www.cameranu.nl/n...-up-filter/canon-close-up

er zijn uiteraard meer winkels die ze aanbieden.

Als laatste kun je nog met balgen of tussenringen werken, maar je verliest veel licht. Wellicht niet handig om meteen mee te beginnen zonder duur statief en afstandbediening.

Je kunt ook lenzen gaan omkeren, maar dat is best een gedoe.

Marco en snel focussen zonder ontkenning in een zin, is overigens iets niet bestaands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PageFault schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:42:
Marco en snel focussen zonder ontkenning in een zin, is overigens iets niet bestaands...
We waren er dan ook al lang uit (en dat is ook gewoon uit de topicstart te halen), dat hij/zij helemaal niet op zoek is naar echt macro werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facenoise
PageFault schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:42:
Welke lenzen heb je nu?

Wat wil je vriendin gaan fotograferen? Insecten? Bloemen of iets anders? Een kort brandpuntsafstand, zoals de 40mm, betekent dat je ten eerste je eigen schaduw snel ziet en ten tweede dat je levende dieren wegjaagd of in de weg zit (bij bloemen wat minder relevant, die rennen niet zo hard, maar de schaduw kan er wel op vallen).

De 50mm is geen macrolens, de minimale focusafstand is niet bijzonder klein en ongeschikt voor macro.

Er zijn vele goede macrolenzen van verschillende merken die prima op je camera passen, de Nikon 60mm, 105mm. Van Sigma heb je een goede 105mm en 150mm. Tokina heeft een goede 100mm al weet ik niet of deze een motor aan boord heeft. Tamron heeft nog een 90mm.

Nikon heeft ook nog een 85mm f/3.5 Marco lens. Geen idee hoe deze is.

Ipv een macrolens kun je ook een close-up attachment lens pakken. Dit werkt als een soort bril: je verschuift het focuspunt dichterbij. Kies altijd 1 die bestaat uit meerdere glasdelen. Van Nikon heb ik de 6T gehad, geweldig ding. Nikon heeft een beperkt aanbod op dat vlak qua filtermaten. Canon heeft daar veel meer keuze in. Deze hebben ook twee sterktes, de 250D en 500D. In tegenstelling tot wat je denkt, zijn dat ten eerste geen camera bodies en ten tweede passen deze gewoon op je Nikon lens, mits de filtermaat hetzelfde is van de filter die je besteld.

Een voorbeeld overzicht + NL prijzen staan hier:

https://www.cameranu.nl/n...-up-filter/canon-close-up

er zijn uiteraard meer winkels die ze aanbieden.

Als laatste kun je nog met balgen of tussenringen werken, maar je verliest veel licht. Wellicht niet handig om meteen mee te beginnen zonder duur statief en afstandbediening.

Je kunt ook lenzen gaan omkeren, maar dat is best een gedoe.

Bedankt voor je reactie, maar ik krijg het gevoel dat je alles niet zo goed gelezen heb. Je voorgangers hebben dit namelijk al aangegeven. Desalniettemin bedankt voor de tijd die je erin gestoken hebt.

In de topic start staat welke ze nu heeft, helaas heb ik de specifieke specificaties niet bij de hand, maar zal die in de loop van de avond nog even erbij posten.
Orion84 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 16:04:
[...]

Voor specifiek die manier van fotograferen wil je ook geen 70-200 gebruiken. Ten eerste is dat niet fatsoenlijk vast te houden met 1 hand (zeker met een wat kleinere body als de D3200), ten tweede is dat gewoon veel te veel 'tele' voor als je zo dicht op de katten zit.

Nog wel even een vraagje: als ze op die manier fotografeert, kijkt ze dan wel door de zoeker, of gebruikt ze het scherm achterop de camera tijdens het fotograferen? Dat laatste is namelijk qua scherpstellen een heel stuk trager en zou dus ook nog een verklaring kunnen zijn.
Ze gebruikt wel de zoeker, scherm word alleen gebruikt om te filmen meestal.

[ Voor 16% gewijzigd door Facenoise op 24-02-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
Ik zou nog even aangeven welke lens ze momenteel bezit, wat blijkt ik zat er best wel ver naast zo te zien...

Het is een Nikon af-s 18-105mm 3.5 6.5G ED

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

50mm 1.8 is prima aan te raden voor binnenshuis, zolang je geen overzichtsfoto's wilt maken. (wat bij jullie ook niet het geval is) Vooral het grote diafragma -die 1.8 waarde, of in het geval van de huidige lens 3.5-6.5- is dan ideaal; hoe lager het getal hoe groter het gat wordt waardoor het licht naar binnen komt. Hoe groter het gat, hoe korter je sluitertijd zal zijn. Vooral het laatste kan heel goed van pas komen met bewegelijke beestjes :)

Andere technische term is de crop factor, jullie D3200 heeft geen full frame sensor maar een APS-C. Dit zorgt ervoor dat je 50mm lens eigenlijk 50mmx1.5=75mm lens wordt. Indien de voorbeelden die je hebt gezien zijn gemaakt met een full frame camera zullen de foto's met een 50mm op een D3200 wat krapper worden gekaderd.

Zonder je verder dood te gooien met technische poeha kan ik je alleen maar aanraden om voor de 50mm te gaan, of wanneer zoom gewenst is de door jezelf voorgestelde 17-50 2.8 aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:36:
+1

Beiden een fraaie upgrade voor de huidige lens. De 17-50 2.8 is dan een veiligere keus om bijvoorbeeld ook mee te nemen op vakantie (want je kan zoomen en dus is hij flexibeler in te zetten), maar met de 50mm 1.8 heb je in huis een bak meer licht :)

Mocht je de 50mm bestellen, opletten dat je de 1.8G besteld, want de eerder genoemde 1.8D heeft geen autofocusmotor.

[ Voor 37% gewijzigd door PdeBie op 25-02-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:52
Wellicht dat beide een optie zijn.
De 17-50 van @Facenoise zelf en de prime als (gedeeld) kado van de familie?

Dan heeft ze een prachtige prime voor binnenshuis en een zoom voor situaties wanneer dat handiger is.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
Deze foto heb ik gemaakt met de 35mm 1,8. Met de 50mm zal dat nog een stuk makkelijker zijn. Prima lens voor dit soort werk :)

https://500px.com/photo/199559887/rabbit-by-maarten-de-jong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Facenoise
Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Ik ben blij dat ik nog even een topic op tweakers geopend hebt, jullie input heeft me erg geholpen om de juiste lens uit te zoeken voor mijn vriendin.

Ik heb de post van Nathuran als beste aangevinkt omdat hij eigenlijk het beste in 1 post omschrijft wat het antwoord zou moeten zijn. Maar wil de rest ook zeer zeker bedanken voor al jullie input!

Ik ga dus voor de 50mm 1.8G of de 17-50mm 2.8, ik probeer even op te letten hoeveel ze echt de zoom gebruikt de komende dagen, en aan de hand daarvan een keuze te maken.

@Jan-V: Ik denk dat dat zo'n gek idee nog niet is, ik ga eens na bij de familie of ze deze kosten dekkend kunnen krijgen. En anders kies ik er zelf 1 van de 2 uit :)
Pagina: 1